Letkulämppäri 9-5 bensaan?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Karisma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 12:29

Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja Karisma »

Eli siis, saisin kaverilta aika hyvällä hintaa letkulämppärin tuohon aeroon.

Onko siinä mitään ideaa asentaa sitä siihen ja toisekseen, tietääkö kukaan sitä letkun halkasijaa johon se tulis laittaa?
Saab 9-3 Aero XWD, 2009
Saab 90, 1986

Ex: Saab 9-5 Aero, 2003
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onhan se vielä helpompi asentaa kuin vastus lohkoon. Lämppärin letkun sisähalkaisija 18mm
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun lohkossa on reikä vastukselle, niin sinne sen ite laittaisin. Letkulämppäri on vähä semmonen kompromissi minun mielestäni. Sellaisissa autoissa joissa lohkossa ei ole sopivaa pakkasproppua, niin eipä siinä ole kun joko letkulämmittimen laitto tai sitten se öljypohjalämmittäjä. Liekkö muitakin vaihtoehtoja vielä? Eber/Webasto tietysti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Motivan sivuilta kannattaa katsoa eri lämppäreiden käppyrät.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Mikä lämppäri näissä airoissa muuten on vakiona? Lohko/säteily/letku? Itse oon vaan laittanut johdon kiinni seinään enkä sen kummemmin tutkinut mitä se lämmittää oikeasti.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Saadisti kirjoitti:Mikä lämppäri näissä airoissa muuten on vakiona?
Lohko
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Tänks! Onko tehosta mitään tietoa? Kauanko tuota olisi syytä käyttää (suhteessa lämpötilaan tietty)?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Sewe
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja Sewe »

Hiljattaisilla pikkupakkasilla katsoin, että kahden tunnin lämmittämisen jälkeen moottorin lämpötila (TENG) oli ~40°C. Vähempikin siis riittänee. Kovilla pakkasilla se pari tuntia on sopiva aika omien kokemusten mukaan.
9-5 2.0t Wagon -06 Biopower
Ex: 9-5 2.0t Wagon - 04
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Sewe kirjoitti:Hiljattaisilla pikkupakkasilla katsoin, että kahden tunnin lämmittämisen jälkeen moottorin lämpötila (TENG) oli ~40°C. Vähempikin siis riittänee. Kovilla pakkasilla se pari tuntia on sopiva aika omien kokemusten mukaan.
Sehän lämmittää sitten yhtä hyvin kuin eber etanolilla. Oman kokemuksen perusteella
letkulämmitin on tehokkaampi kuin lohkolämmitin. kierrättää paremmin.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja marg3 »

sedaneiwagon kirjoitti:
Sewe kirjoitti:Hiljattaisilla pikkupakkasilla katsoin, että kahden tunnin lämmittämisen jälkeen moottorin lämpötila (TENG) oli ~40°C. Vähempikin siis riittänee. Kovilla pakkasilla se pari tuntia on sopiva aika omien kokemusten mukaan.
Sehän lämmittää sitten yhtä hyvin kuin eber etanolilla. Oman kokemuksen perusteella
letkulämmitin on tehokkaampi kuin lohkolämmitin. kierrättää paremmin.
Oma eberini etanolilla lämmittää pikkupakkasilla n. vartissa sen nesteen 30°C asteeseen, ei tarvi kahta tuntia lämmitellä.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja kallek »

marg3 kirjoitti:
sedaneiwagon kirjoitti:
Sewe kirjoitti:Hiljattaisilla pikkupakkasilla katsoin, että kahden tunnin lämmittämisen jälkeen moottorin lämpötila (TENG) oli ~40°C. Vähempikin siis riittänee. Kovilla pakkasilla se pari tuntia on sopiva aika omien kokemusten mukaan.
Sehän lämmittää sitten yhtä hyvin kuin eber etanolilla. Oman kokemuksen perusteella
letkulämmitin on tehokkaampi kuin lohkolämmitin. kierrättää paremmin.
Oma eberini etanolilla lämmittää pikkupakkasilla n. vartissa sen nesteen 30°C asteeseen, ei tarvi kahta tuntia lämmitellä.
Ja vielä koko nestemäärän, ei pelkkää lohkossa olevaa nestettä. Ei voi puhua kyllä että sama teho lohkolämppäri vs eberi/webasto, samalla teholla lämpiää myös sisätila.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja petriky »

Onko kukaan laittanut tota TT-Thermon letkulämmitintä. Ei ole lohkolämmitintä ja jotain esilämmitystä olisi talveksi hyvä saada. Tossa lämmittimessä on kuitenkin kiertopumppu, niin luulisi sen nyt lämmittävän vähintään yhtä hyvin kuin pelkkä vastus lohkossa.
Se kun kuuluisi laittaa sisäkennolle menevän letkun väliin, niin kumpaan ylempään vai alempaan, ettei puske vesiventtiiliä vasten. Ja kumpi kiertosuunta koneesta lämppärin kennolle vai päinvastoin.
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000w
9-5 AERO -05
always BB
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 13:17
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja always BB »

Ja miten noi vesilämppärit ohittaa kiinniolevan termarin kun aukee vasta yli 80 asteen
Tätä minä olen pähkäillyt. Muuten olisin laittanut letkulämppärin myös itse
EBR garage

Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lohkolämmittimen paikka on varsin helposti ulottuvilla femmassa. Minähän asensin Galixin tilalle sinne käytetyn Defan ensin väärin nitriilikumi tiivisteellä ja asensin sen uudelleen oikealla vitonkumisella. Eli kahdesti tuon tehneenä en pitäisi pahana rastina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Mertmi kirjoitti:Lohkolämmittimen paikka on varsin helposti ulottuvilla femmassa. Minähän asensin Galixin tilalle sinne käytetyn Defan ensin väärin nitriilikumi tiivisteellä ja asensin sen uudelleen oikealla vitonkumisella. Eli kahdesti tuon tehneenä en pitäisi pahana rastina.
Joku aika takaperin vaihdoin omaani elementin, mutta mitäs eroa noilla tiivisteillä käytännössä on ja kumpi siinä tulee mukana? Mietin vaan että tarviiko irti ottaa uudestaan..
#3834
Vastaa Viestiin