Miten on parannettu hengitystä? Omassa T03 tulee mukaan 2500 kohdin/jälkeen, ja isoilla vaihteilla varovainen vihellys alkaa joskus 2000 jälkeen. Oliko uudemman tontun kuulerista apua, jos nimittäin olet saanut sen jo kiinni?Aksu900 kirjoitti:Tuo on siinä käytännöllisyyden rajamailla, ja mulla on vielä koneen hengitystä parannettu niin, että alkuperäinen tO3 ahtoi 1.5+ bar jo alle 2400rpm. Alkoi ahtamaan jo alle 2000rpm. Eli yritän sanoa sitä että vakiokoneessa tuo tO3/4 saattaa toimia vielä huomattavasti huonommin.
Siis lähinnä kannen ja etenkin sen pakopuolen porttaus. Lisäksi 3" putki alusta loppuun vaikuttaa jonkin verran.tema kirjoitti: Miten on parannettu hengitystä? Omassa T03 tulee mukaan 2500 kohdin/jälkeen, ja isoilla vaihteilla varovainen vihellys alkaa joskus 2000 jälkeen. Oliko uudemman tontun kuulerista apua, jos nimittäin olet saanut sen jo kiinni?
Joo mulla siis proturbon tekemä ahdin. Tottahan tuo että siipien trimmit sun muut vaikuttaa, eniten heräämiseen kuitenkin siipien koot ja varsinkin pakopesän a/r.mikan kirjoitti:TO3/4 kombinaatioita on niin monta kuin on tekijääkin. Eli mitenkään ei voi yleistää onko sopiva vai ei ja millaiseen moottoriin. Riippuu aivan kotelon koosta, a/r-suhteesta ja siivestä. Pelkästään jo se vaikuttaa minkä valmistajan siipi sinne on laitettu (vaikka koko olisi sama).
t. Mika
Tarkoitus olisi piristää "Tuntuvasti"...Myrkky kirjoitti:Riippuu aika pitkälti siitä, aiotko piristää kohtuullisesti(mutta tuntuvasti) vai rakentaa "raacerin" joka ei välttämättä ole mukavin/käytännöllisin maantiellä.
No joo, toi "kevyt" puoli on vissiin jo ohitettu nykyisellä (n.+67hv) vakio ahtimella...Kevyeen viritykseen(+50hv) älä vaihda ahdinta, korkeintaan pelkkä kompressoriosa. Turbiinipuoleltaan isommalla ahtimella toki saadaan jokunen heponen lisää pienentyneen pakopaineen ansiosta, mutta kärsiikö ahtimen "herääminen" liikaa..? Lopputulos on aina kompromissi hyviä ja huonoja puolia, ammattitaitoinen viripaja/kokenut saabin virittäjä osaa kertoa lisää...
jätetään ne hulluttelut teinivirittäjille ja edetään järkevästi, siitä on etua sekä lompakolle että suorityskyvylle.
Bensan paineita on nostettu ja kakkua "riittää" nykyisellään... Isommat suuttimet, cooleri ja 3" dp on myös hankintalistalla...Edit2: Ennemmin kiinnittäisin huomiota aluksi intercooleriin sekä polttoaineen riittävyyteen paineita nostaessa... kokeiltu ja opittu sulaneiden mäntien merkeissä..
Kerrotko hieman speksejä tuosta hyrrästä!?! Taitaa olla jopa isompi mikä minulle on tulossato4 kirjoitti:Tuollainen oottelee asennusta:
Riittää hiukan isompaankin nälkään. Vertailuksi pikku-saabistin tutti vierellä, kun ei löydy tupakkatoppaa talosta
.
Schwitzer s200 Proturbon kaivertamalla Garretin 0.63 pakopesällä, 54/55 siivillä. Mukana tuli alumiininen, purettava ja säädettävä hukkiksen kello. Riittää n. 450hp, jota tuskin ikinä tulen edes kokeilemaanjarska kirjoitti:Kerrotko hieman speksejä tuosta hyrrästä!?! Taitaa olla jopa isompi mikä minulle on tulossato4 kirjoitti:Tuollainen oottelee asennusta:
Riittää hiukan isompaankin nälkään. Vertailuksi pikku-saabistin tutti vierellä, kun ei löydy tupakkatoppaa talosta
.
![]()