E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Taitaa olla puolissa alkavaa vikaa jos ei kipinä riitä oikealle kärkivälille. Ainakin ex-kulkineessa talvikäynnistyminen parani kun kärkiväliä kasvatettiin (siihen 1,1mm:iin) koska isompi kipinä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Juu näin se varmaan on. Ei vain ole motivaatiota juuri nyt laittaa uusia puolia ja auto toimii nyt tosi hyvin. Kulutuskin on ollut SID 9,5l/100km motariajossa työmatkoilla. Pelkäsin, että lyhyt kipinä nostaisi kulutusta, jos seos palaisi huonommin tms.

Pakari muistatko mitä oli ilmamassan tuotot ja oliko E85 käytössä? Nämä T8 puolat ovat huhujen mukaan heikkotehoisemmat, kuin T7:ssa ja E85 vaatii enemmän energiaa kipinään.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mertmi kirjoitti:Ei mitään puhdistusaineita. Bensaa taidetiin tankata viimeksi uutens vuotena kun oli unohtunut tankata ja viinamittarilla käynti olisi lyhentänyt lapsilta kallisarvoista kylpylässä rypläysaikaa kohtuuttomasti. :lol:
Tuolla aiemmin kehuin kun on vaan e85:ttä loroteltu femman tankkiin ilman bensatankkailua. Kohta tulee vuosi täyteen ja yli 25tkm. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Mulla on menty nyt tasan 2v pelkällä etanolilla. Muistinvaraisesti noin 33tkm. Ei mitään lisäaineita oo käytetty. Tosin uudet suuttimet tuli silloin kiinni, joten se voinee olla yks tekijä ettei oo alkanut tukkeutumaan.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä viina-ajoa takana noin 2,5 vuotta. Säännöllisen epäsäännöllisesti välillä bensatankillinen mennyt 5-10 tankillisen välein. Aamuröpellystä oli viimeksi kai joskus 1,5 vuotta sitten, bensa siihen aina auttoi, mutta nuo oireet on kyllä hävinneet totaalisesti. Joku ounasteli aiemmin että RE85:n koostumuksessa olisi voinut jotain muuttua, ja itsekin epäilen että tämä voisi olla mahdollista.

Tuota muinaista pientä aamukiukuttelua lukuunottamatta ei muuten ole ollut mitään teknisiä ongelmia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

En viitsinyt mitään uutta tulppaletkua aloittaa, joten tässä ehkä hieman tähän aiheeseen liittyviä havaintoja iridium tulpista:

Kuvissa seiskan NGK IX iridium tulpat ajettu 34 tkm , pääsääntöisesti viinalla.
Mitään ongelmia ei matkanvarrelle ole sattunut, ainakaan tulpista johtuvaa :D
Kuten kuvista näkyy ei mitään havaittavaa kulumaa ei ole.
Kärkivälikin 1 -1.1mm kaikissa (kuvassa 1mm tulkki)
Näillä mennään jatkossa, ehkä pidempäänkin voisi testailla. Nyt tuli vuoden ajot noilla ajettua ja siihen oli pyrkimys päästäkkin. Mielestäni tuo 10tkm välein tulppien ruuvvailu ei oo oikein nykyaikaa.

50tkm kun ajelis niin tulisi jo halvemmaksi kuin normitulpat, 40tkm menis noin samoihin.
Iso kustannushan näissä on rahdit kun sumuisilta saarilta tilaa paketti kerrallaan....

http://kuva.termiitti.com/v.php?img=36063
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=36065
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=36066
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Mono »

Miksi tulppia pitäisi ruuvailla 10tkm välein? :?:
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Suositus biopoweroiduille autoille, varsinkin T7-koneisille, joissa sytkäkasetti ottaa helposti itseensä vääristä tai huonokuntoisista tulpista. Voipi olla toki ylivarovaisuutrakin...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tulpat näyttää kyllä hyviltä, vähemmän värjääntyneet kuin omat jotka vaihdan 10tkm välein. Mutta hommassa tarvii avata 4 ruuvia + tulpat, hommaan menee 5min ja tulpat saa haettua naapurikaupasta niin jaksan kyllä jatkossakin vaihdella noita tulppia samalla kertaa öljyjen kanssa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Siinähän ne vaihtuu kun odottelee öljyjen valumista koneesta ...

NGK standardit kestää maantieajossa n. 15 000 km jonka jälkeen alkaa tulla huomattavan paljon missejä ... :oops:
Saab 9-5 2.0t 1998
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Joo itsellä nuo tulpat alkaa oireilemaan juurikin siten että tasakaasulla maantiellä alkaa nypyttämään. Ja yleensä nyt kun ei ole momenttiavainta jolla tulpat kiristää niin saa kerran vaihtoväliin tehdä välikiristyksen tulpille kun tahtovat löystyä. Ei oo uskallusta vetää laakista niin kireelle että pysyy varmasti, ettei vaan mitään hajois :oops:
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hieman tällaista vastakaikua odottelinkin, mutta kun itsellä olis kuitenkin ajatus että jos voi vaikkapa muutamalla eurolla vältellä turhaa työtä, niin asiaa voisi harkita :lol:

Noilla saa näppärästi pidenneltyä tulppien vaihtovälin ja voi sitten vaihdon tehdä vaikkapa ns talvihuoltona , ilmanputsari tulpat öljyt jnejne...

Kukin tietysti käyttää mitä tulppia haluaa, laitoin vain tuon kun ei täälä näistä iridiumeista paljoa ole juttua ollut....

Jos joku kielitaitoinen vielä etsisi tuollaisen tulppamyymälän muualta kuin enklannista , niin voisi verrata saisiko noita muualta euroopasta halvemmalla....
Nyt oon käyttäny sparksplug.uk.comia.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Tuolla voi esim. jatkaa tulpista jos on asiaa ettei menis ihan OT: ...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... m&start=30
Saab 9-5 2.0t 1998
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Mono »

ysifemma kirjoitti:Siinähän ne vaihtuu kun odottelee öljyjen valumista koneesta ...

NGK standardit kestää maantieajossa n. 15 000 km jonka jälkeen alkaa tulla huomattavan paljon missejä ... :oops:
Jaa..?

Mä ajoin NGK standardeilla paria tankkausta lukuunottamatta RE85:llä n. 30tkm ja vaihdoin sitten muun huollon yhteydessä.

No ei ollu Saappi eikä turboa. :)

Lieköhän miten yksilöllistä miten kestävät?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tuskin kovin yksilöllistä. 15 tkm on jo hyvä saavutus ja 10 tkm hyvä suositus. Kyllä yhden tai yli yhden baarin ahtopaineella on jotain merkitystä tulppien kestoon - ehkä paljonkin. Lisäksi Trionic 7 käyttää tulppia muuhunkin kuin seoksen sytyttämiseen, joten ne on oltava kunnossa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin