Kannen kanavien muotoilu
Kannen kanavien muotoilu
Löytyykö kokemusta kansien virittämisestä? Minkä muotoiseen/kokoiseen imu/pakokanavaan pitää pyrkiä 16v kannessa turbokäytössä, jotta hyöty olisi mahdollisimman paras? Muutenkin voi keskustella kansi asioista tässä yhteydessä! Nokat ym..
Imukanavista saa tehtyä kuulemma todella hyvät ja isot. Pääsin kerran hypistelemäänkin hipokansia eräällä race pajalla. Tässä kuva sellaisista. Tosin nämä oli vapaastihengittävään rallisaappiin.
Tässä näyttäisi nokkapukeille tulevan extravoitelua. Onko jälkikäteen tehty vai jossakin mallissa vakiona?
Imukanavista saa tehtyä kuulemma todella hyvät ja isot. Pääsin kerran hypistelemäänkin hipokansia eräällä race pajalla. Tässä kuva sellaisista. Tosin nämä oli vapaastihengittävään rallisaappiin.
Tässä näyttäisi nokkapukeille tulevan extravoitelua. Onko jälkikäteen tehty vai jossakin mallissa vakiona?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Kannen kanavien muotoilu
Se paljonko tehotavoite on,koska vakiokannella pääsee 400hv asti.
ainakaan kadulle ei järkeä tehdä kannelle mitään.
ainakaan kadulle ei järkeä tehdä kannelle mitään.
Ari 1622
Re: Kannen kanavien muotoilu
Kilpakäyttöön radalle tulossa projekti ja ~450hv tehotavoite.
Toki onhan näitä kansipajoja joissa homma onnistuu, mutta pyrin tekemään kaiken itse, koska vehkeet löytyy kannen tekemiseen kotoa.
Toki onhan näitä kansipajoja joissa homma onnistuu, mutta pyrin tekemään kaiken itse, koska vehkeet löytyy kannen tekemiseen kotoa.
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Kannen kanavien muotoilu
No juu tuossa tapauksessa täytyy sitten jotain tehdä kannelle.[Jyri] kirjoitti:Kilpakäyttöön radalle tulossa projekti ja ~450hv tehotavoite.
Toki onhan näitä kansipajoja joissa homma onnistuu, mutta pyrin tekemään kaiken itse, koska vehkeet löytyy kannen tekemiseen kotoa.
Ari 1622
Re: Kannen kanavien muotoilu
Ei sille kyllä tarvitse tehdä juuri mitään.ari_viitanen kirjoitti:No juu tuossa tapauksessa täytyy sitten jotain tehdä kannelle.[Jyri] kirjoitti:Kilpakäyttöön radalle tulossa projekti ja ~450hv tehotavoite.
Toki onhan näitä kansipajoja joissa homma onnistuu, mutta pyrin tekemään kaiken itse, koska vehkeet löytyy kannen tekemiseen kotoa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=155385
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=137883
jeeeeeee!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kannen kanavien muotoilu
mulla NGsatkussa täysin vakio kansi, nokat ja nokkapyörät. (GS:n venajouset)
Miedolla paineella 484hp/605nm...
Väittäisin että tarvii mennä lähemmäks 600hp että siitä porttauksesta "kannattaa" rupee maksaa...
Toki jos haluu ni sekin on sit eri juttu.
Ja ei kai virtauksien parantamisesta ikinä mitään haittaakaan oo...
Miedolla paineella 484hp/605nm...
Väittäisin että tarvii mennä lähemmäks 600hp että siitä porttauksesta "kannattaa" rupee maksaa...
Toki jos haluu ni sekin on sit eri juttu.
Ja ei kai virtauksien parantamisesta ikinä mitään haittaakaan oo...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Kannen kanavien muotoilu
Onhan se miehekkäämpää, kun saa esson-baarissa(nykyään abc) kehaista että kantta on kairattu
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kannen kanavien muotoilu
Nii-i..mitä järkeä maksaa turhasta työstöstä,kun kuitenkin suurimmalla osalla näistä ahdin vireistä tehdään voima sillä ahtimella..aika vähän niitä isoja poikia ketkä oikeesti tartee hipostella sen kannen kanssa kun haetaan ne kirsikat kakun päälle..
Vapari koneet on ihan eri juttu jossa kansi on ratkaiseva tekijä mutta ei ensimmäisenä mielestäni näissä ahdetuissa ja varsinkin kun puhutaan saabin kannesta jossa potentiaalia riittää oikeasti pitkälle.
Vapari koneet on ihan eri juttu jossa kansi on ratkaiseva tekijä mutta ei ensimmäisenä mielestäni näissä ahdetuissa ja varsinkin kun puhutaan saabin kannesta jossa potentiaalia riittää oikeasti pitkälle.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Kannen kanavien muotoilu
Ihan normikamaa vanhemmissa kansissa (en muista vuosimallia milloin putket poistui), eikä ole kyse extravoitelusta vaan ihan pakollisesta voitelusta. Eikä noita voi kai pitää mitenkään hyvinä ainakaan sen myötä että noi irtoilee herkästi (ei sentään käytössä kai) mutta asennuksessa jne. Lisäksi liitososia ei saa helposti tätä nykyä. Enkä usko että mitenkään parempi on voitelukyvyssä kuin uudemmat joissa kanavat kannessa itsessään.
Ei siis pisteitä erillisistä voiteluputkista. Itse käyttäisin mielummin kansia missä kanavat sis. rak.
Re: Kannen kanavien muotoilu
Tuommoseeen <500hp viriin kansi kannattaa perushuoltaa ja ostaa uudet alkuperäiset hytikat.
Re: Kannen kanavien muotoilu
Tuo kans missä on putket taisi olla vanhempi kun <-87 Todennäköisesti jostain Turbo 16 satkusta...
Re: Kannen kanavien muotoilu
Tonnarista ja satkusta jäi nokkapukkien yläpuoliset putket pois kesken mallivuoden 1988.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90#p438690
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p446587
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90#p438690
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p446587
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00