Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Itse ostaisin tietenkin Aero femman. Mutta eikös kympillä saa nelivetoisen facelift farkku-octavian alle 200 tkm ajettuna? Sehän on aina voittanut kaikki testit ja on niiiin kehuttu. Itse en ole koskaan sellaista ajanut. :)

Mun valinta tonnarin jälkeen oli loppujen lopuksi aika selkeä, eli 9-5 Aero. Aika paljon kaikenlaista murhetta on sen kanssa matkan varrelle mahtunut. Nyt kilsoja 350 tkm mittarissa. Vielä tosin alkuperäinen startti, laturi, lämmityslaite ja moni muu sähköosa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ite vaihdoin kolkista femmaan, samalla varustetaso linearista aeroon ja hummat 210 -> 275.

Jos takapenkillä on porukkaa enemmän kuin se on tyhjänä, niin sitten femma. Ite en mahtunu 185 pitkänä istumaan kunnolla eteen kolkissa kun tenavan telakka oli takana. Femmassa ei ongelmaa.

Tuossa edellä onkin kerrottu kattavasti näitä eroja, ja niihin on helppo yhtyä. Jos ei tarvitsisi kuskata tavaraa ja ajelisin pääasiassa nutkaisia teitä, olisi valinta aero ng 9-3. Kakkosautoksi olen suunnitellut sitten jossain vaiheessa og9-3 aeroa, mielellään kolmeovisena. Tämä siksi, että t7 alkaa olemaan itselle tuttu tyyppivikoineen, vaikka b207 onkin lähtökohtaisesti vähävikaisenpi. Tai ainakin näin olen antanut ymmärtää. Sisustan fiilis on femmassa Premium-tasoa verrattuna 9-3:n muovisuuteen.

Ng 9-3 tuntuu kädessä ripeämmältä, tosin minulla 9-3 oli manuaali ja 9-5 automaatti. Mutta sitten kun vauhtia on yli 80, niin ei femmallakaan ohittamista ressata tarvi. Vaikka ohitettava alkais kiihdyttään. Vaikka se olis esim. Impreza.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Jos ajaa autolla ja tykkää että auto pitää olla nautittava ajettava niin vaihtoehtojahan on ainoastaan ruotsalaiset turbot ja isokoneiset sakemannit? Itse en ainakaan ole vielä törmännyt japsiin joka täyttäisi nämä kriteerit, ja vielä etenkin kun vanha avensis maksaa saman kuin 9-5 saabas niin valinta oli itselläni täysin selvä.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Meillä on ollu nelikko legasyja useampia. Myös nytkin yx "työautona". Todella hyviä ajaa ja varmatoimisia. Esim. kärrin vedossa ihan eri luokkaa,kuin saabit. Varsinkin alennusvaihde farkussa on tosi hyvä, jos lastia hiukan enempi. Mutta muuten "pikkuautomaisia", verrattuna saappiin. Eli matkaan ilman kärriä, ehdottomasti :saab:
Forrester on sit jo hiukan tukevamman tuntuinen. :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Suomik kirjoitti:


Olkoonkin että tuo meidän on etanolisoftalla eikä bensapuolikaan ole ihan vakio, mutta huomattavasti pirteämmän oloinen se on käytännön ajossa kuin lähes 260-heppainen femma. Nyt en tarkoita mitään kellotuksia, vaan sitä etä auto liikkuu, lähtee ja kulkee kuin itsestään siinä missä femmaa joutuu kenkimään saadakseen jotain tapahtumaan.

.
Jos en ihan väärin ole käsittänyt niin on pääosin kaasupolkimen ohjelmoinnista kiinni tämä ominaisuus. Mulla oli ennen ss 2,0tA ja nyt 9-5 wagon 2,0tA biopoweroituna, femma on selkeesti nahkeempi liikkeelle lähdössä mutta kun painaa laatikosta sport asennon mikä muuttaa mm. kaasuläpän avautumista samalla polkimen painamisella, niin femmakin muuttuu huomattavasti pirteämmäksi liikkujaksi. Varsinkin ennen biopowerointia ero oli huomattava, nyt kun vääntöä on 130Nm enemmän ni pystyy normi työmatkoillakin ajelemaan ilman sporttia.

Vaikkakin kyllä kolkki oli paljon napakampi ajettava on se aika kesselin olosesti tehty verraten femmaan. Ja kun vaihteensiirto on lailles eli prnd, ni ei kummassakaan ole niistä murhetta. Femmassa voi tosin kläpsytellä ratistakin :D
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Voi tuossa olla pointtia tuossakin, koska tankilla aina huomaa että se kolkkikaan ei tuntumasta huolimatta todellakaan kulje itsekseen. Eli sillä saattaa huomaamattaan ajaa enemmän lämä tiskissä.

Itse olen vain pitänyt B207:aa kierros-ym. herkempänä värkkinä kuin T7-B235:sta, enkä ihan täysin tästä teoriasta vielä tällä syömisellä luovu. :D Paketit on joka tapauksessa melko erilaisia: täysin eri padat, eri Trionic-versio, toisessa yksi pykälä enemmän jne. jne. (Suurimman osan aikaa eri polttoainekin, mutta bensallakaan ajaessa tuo 9-3 ei juuri perusluonnettaan muuta, mitä nyt kytkytin pitää paremmin. :lol: ) Pitäisi kokeilla joskus vakiota verrokiksi...

Niin, ja onhan tuo 9-3 heppois.. taisiis "nykyaikaisemmin" tehty, ja sisusta on hyvinkin muovinen. Femma kiri viirusilmä-päivityksessä tuota muovisuus-etumatkaa aika ansiokkaasti, mutta kyllä varsinkin sisustukseen jäi vielä tiettyä arvokkuutta vrt. kolkki.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Tykästyin itsekin b207 "herkkyyteen" ja sitä myös siitä jäin kaipaamaan alitehoiseen femmaan siirryttyä. Se olis hyvä ku manuaalissakin olis sportti mode ni huomais eron, tomaatissa se on kyllä todella selkeä. Kolkissa taas ei sportti asetusta edes ollut ja manuaalina sellaista en ole koskaan ajanutkaan. Mutta se miksi mulla on nykyään farkku femma on tilat, helppo biopowerointi, laadukkaampi sisältä (ehdottomasti nää vector jakkarat) ja kun iteltä löytyy tech, wis, epc sekä kaikki mahdolliset viat pystyy korjaamaan itse kotitallissa. Onnistuu toki kolkillakin mutta vaikutti pikkuvika herkemmältä, toki oli ihan alkupään versioita.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Kulutus on nurkissa on kyllä kohtuu korkea kummassakin, mutta taitaisi joku muukin yhtä painava ja tehokas viedä. Kolkki tomaatilla meni kyllä kaukoliikenteessä melko vähän, jonkun pori-karkkila-pori pätkän ajelin talvella cruise päällä 90 mittarissa ni 6,1 jäi kulutukseksi. Lähiliikenterssä se sitten nousikin melko reippaasti ja semmosen litran verran on kulutus eroa tohon nykyseen femmaan.
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Minkälaisia nämä femmat on koriltaan, ts. ruostuuko miten helposti?
Jos siis verrataan vaikka siihen tonnariin. Riippuu varmaan toki siitäkin millä
pidolla on ollut, oma tonnari alkaa vaan kukkimaan vaikka olen koko omistusajan
pyrkinyt pesemään hyvin varsinkin suolakylpyjen jälkeen. Mutta en ole tullut kysyneeksi
miten aiempi omistaja oli huolta pitänyt.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Seppo Hovi kirjoitti:Minkälaisia nämä femmat on koriltaan, ts. ruostuuko miten helposti?
Jos siis verrataan vaikka siihen tonnariin. Riippuu varmaan toki siitäkin millä
pidolla on ollut, oma tonnari alkaa vaan kukkimaan vaikka olen koko omistusajan
pyrkinyt pesemään hyvin varsinkin suolakylpyjen jälkeen. Mutta en ole tullut kysyneeksi
miten aiempi omistaja oli huolta pitänyt.
Käsittääkseni samaa luokkaa jälkipään tonnareiden kanssa, eli pellit kestää paremmin kuin monissa muissa.
#3834
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja MattiR »

OG ysivitonen on erinomainen auto ja hyvin toimintavarma erityisesti jos huoltaa ennakoivasti ja vaihtaa osat ennen kuin niiden ikä alkaa olla täynnä (esim. bensapumppu kestää noin 200 tkm ja kun sen vaihtaa ennakoivasti 180 tkm jälkeen niin ei ehdi hajota). Foorumia selaamalla selviää mitkä ovat auton heikot kohdat. Foorumi on muutenkin erittäin hyvä apu jos ongelmia on. Ajonautinto pysyy hyvänä kun vaihtaa erityisesti taka-akselin puslat riittävän usein ja myös iskarit kun ovat finaalissa. Minun mielestäni paras OG seka-ajoon on ensimmäisen generaation (98-01) 2.3t tai Aero automaattina. Kulkee keveimmin (=hyvä kaasuvaste erityisesti sport-asennolla ajettaessa) ja on (minun kokemukseni mukaan) myös hiljaisin ajossa. Ajovaloumpiot noihin kannattaa yleensä vaihtaa jos haluaa että valot on priimat.

Korissa on kolme paikkaa joihin ruoste iskee helpoimmin: takalokarien etualareuna (kynnysmuovien kulma), takapyöränkoteloiden muovilla suojaamattomat kohdat ja varapyöräkotelon kumiholkkien ympäristö. Kuten aina, puhtaanapito on paras konsti ehkäistä ruostetta. Jos on alkavaa kukkaa, kannattaa korjata kunnolla heti ennen kuin pääsee pahaksi.
Matti
matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja matula »

Autokatsastajat ovat nähneet työssään hyvät ja huonot automallit. Jos tuntee sellaisen henkilön niin sieltä saa objektiivista tietoa autoista. Saab 9-5 kuuluu niihin hyviin automalleihin.

Saab 9-5 on edelleen ihan kärkiautoja vaikka ikä painaa jo koko kantaa.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja MattiR »

OG on tosiaan edelleen aivan loistava auto ja kestää esim. ajo-ominaisuuksiltaan vertailun aika moneen "premium-autoon". Joka ei usko, verratkoon lumipöpperökelillä OG:ta vaikka takavetoiseen tähtikeulaan. Ajamalla autoja sama lenkki peräjälkeen pääsee jyvälle.
Matti
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että osta joku muu kuin Saab... kärsi siitä kevääseen ja osta sitten Saab kun jää niin paljon harmittamaan. Esitetyt "kilpailijat" ovat karmeita muovisi pulkkia, joiden korjaaminen on vähintään tuplasti hankalampaa ja kalliimpaa.

Toki vastaus voisi olla myös, että osta toki joku muu, säästyy meille muille hyviä edullisia orkkis varaosia.

10keur budjetilla ostaisin ruotsista Aeron vm. 2004 ja tilaisin siihen netistä uuden koneen ja vaihdelaatikon odottamaan porsimista.
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... ?ca=11&w=3

59.900 SEK = 6.300eur

http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Saab_95_ ... ?ca=11&w=3

Autovero kokonaismassan mukaan taulukosta
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 401012.pdf
ja hintatieto MAHTI:sta:
http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/ ... ninKdi_SEL

eli 39 % 6600eur:sta on n. 2500eur.

jotain maksuja rekisteröinnistä, katsastuksesta, perus huoltoa ja paljon huoletonta ajoa...

Ai niin:
Uusi moottori valmiiksi varalle (vielä kun niitä saa mm. Neobrothersilta loppui jo? Muillakin hinnat nousseet):
http://www.maptunparts.fi/moottorin-osa ... e-23l.html
http://www.schwedenteile.de/b235e-engin ... -2308.html

tai sitten remppaa vanhaa, nyt mm. jakopään korjaussarja on halba originaalinakin:
http://webshop.saabparts.com/en/hem/renoveringssats

Ja se vaihdelaatikko:
http://webshop.saabparts.com/en/produkt ... -man-5vxl4
__________________
Harrastus tauolla.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ostaako Saab 9-5 (OG) / joku muu?

Viesti Kirjoittaja suapas »

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin