T03Trim60 vai T03/4

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

T03Trim60 vai T03/4

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Oisko kellään tietoa/kokemuksia kys. ahtimista 2.0T tontussa/satkussa? Kasvavalla mielenkiinnolla olen kattellu niitä Speedpartsin sivulla... Ja vielä kun ei paljon turboista "ymmärrä" :oops: . Niin jos viisaammat vois vähän opastaa :roll: .
Viimeksi muokannut Tepa turbo, Ma Tammi 24, 2005 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

OT: Kukas muuten oot, kun ei nimimerkki ainakaan kerro... Kyllähän sitä paikkakuntalaiset saabistit pitäs tuntea. :roll:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Riippuu aika pitkälti siitä, aiotko piristää kohtuullisesti(mutta tuntuvasti) vai rakentaa "raacerin" joka ei välttämättä ole mukavin/käytännöllisin maantiellä.

Kevyeen viritykseen(+50hv) älä vaihda ahdinta, korkeintaan pelkkä kompressoriosa. Turbiinipuoleltaan isommalla ahtimella toki saadaan jokunen heponen lisää pienentyneen pakopaineen ansiosta, mutta kärsiikö ahtimen "herääminen" liikaa..? Lopputulos on aina kompromissi hyviä ja huonoja puolia, ammattitaitoinen viripaja/kokenut saabin virittäjä osaa kertoa lisää...

Edit: Vinkki: Liian iso ahdin tekee autosta ikävän ajettavan sekä tiputtaa suorituskykyä, koska ahdin herää vasta liian suurilla kierroksilla moottorin ominaisuuksiin nähden... jätetään ne hulluttelut teinivirittäjille ja edetään järkevästi, siitä on etua sekä lompakolle että suorityskyvylle.

Edit2: Ennemmin kiinnittäisin huomiota aluksi intercooleriin sekä polttoaineen riittävyyteen paineita nostaessa... kokeiltu ja opittu sulaneiden mäntien merkeissä.. :wink:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jep myrkky puhuu asiaa. Ite ajan 3/4:lla, jossa .63 pakopesä ja 50/50 siivet. Herää huomattavasti laiskemmin kuin orggis tO3. n. 600rpm ylempänä.

Sitten kun ahdot saa päälle niin veto on todella eri luokkaa kuin vakioahtimella. :roll:

Tuo on siinä käytännöllisyyden rajamailla, ja mulla on vielä koneen hengitystä parannettu niin, että alkuperäinen tO3 ahtoi 1.5+ bar jo alle 2400rpm. Alkoi ahtamaan jo alle 2000rpm. Eli yritän sanoa sitä että vakiokoneessa tuo tO3/4 saattaa toimia vielä huomattavasti huonommin.
Aki Peltola #1132
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

TO3/4 kombinaatioita on niin monta kuin on tekijääkin. Eli mitenkään ei voi yleistää onko sopiva vai ei ja millaiseen moottoriin. Riippuu aivan kotelon koosta, a/r-suhteesta ja siivestä. Pelkästään jo se vaikuttaa minkä valmistajan siipi sinne on laitettu (vaikka koko olisi sama).

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Aksu900 kirjoitti:Tuo on siinä käytännöllisyyden rajamailla, ja mulla on vielä koneen hengitystä parannettu niin, että alkuperäinen tO3 ahtoi 1.5+ bar jo alle 2400rpm. Alkoi ahtamaan jo alle 2000rpm. Eli yritän sanoa sitä että vakiokoneessa tuo tO3/4 saattaa toimia vielä huomattavasti huonommin.
Miten on parannettu hengitystä? Omassa T03 tulee mukaan 2500 kohdin/jälkeen, ja isoilla vaihteilla varovainen vihellys alkaa joskus 2000 jälkeen. Oliko uudemman tontun kuulerista apua, jos nimittäin olet saanut sen jo kiinni?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

tema kirjoitti: Miten on parannettu hengitystä? Omassa T03 tulee mukaan 2500 kohdin/jälkeen, ja isoilla vaihteilla varovainen vihellys alkaa joskus 2000 jälkeen. Oliko uudemman tontun kuulerista apua, jos nimittäin olet saanut sen jo kiinni?
Siis lähinnä kannen ja etenkin sen pakopuolen porttaus. Lisäksi 3" putki alusta loppuun vaikuttaa jonkin verran.

Tuolloin ajoin uudelleen päädytetyllä vanhemman tontun coolerilla, uudemmankin sain asennettua ja se kesti tasan yhden päivän ennen kuin luopui päädystään. :evil:
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

mikan kirjoitti:TO3/4 kombinaatioita on niin monta kuin on tekijääkin. Eli mitenkään ei voi yleistää onko sopiva vai ei ja millaiseen moottoriin. Riippuu aivan kotelon koosta, a/r-suhteesta ja siivestä. Pelkästään jo se vaikuttaa minkä valmistajan siipi sinne on laitettu (vaikka koko olisi sama).

t. Mika
Joo mulla siis proturbon tekemä ahdin. Tottahan tuo että siipien trimmit sun muut vaikuttaa, eniten heräämiseen kuitenkin siipien koot ja varsinkin pakopesän a/r.

Lopullinen toimintahan ei selviä kuin kokeilemalla. :roll:
Aki Peltola #1132
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Myrkky kirjoitti:Riippuu aika pitkälti siitä, aiotko piristää kohtuullisesti(mutta tuntuvasti) vai rakentaa "raacerin" joka ei välttämättä ole mukavin/käytännöllisin maantiellä.
Tarkoitus olisi piristää "Tuntuvasti"... 8)
Kevyeen viritykseen(+50hv) älä vaihda ahdinta, korkeintaan pelkkä kompressoriosa. Turbiinipuoleltaan isommalla ahtimella toki saadaan jokunen heponen lisää pienentyneen pakopaineen ansiosta, mutta kärsiikö ahtimen "herääminen" liikaa..? Lopputulos on aina kompromissi hyviä ja huonoja puolia, ammattitaitoinen viripaja/kokenut saabin virittäjä osaa kertoa lisää...
No joo, toi "kevyt" puoli on vissiin jo ohitettu nykyisellä (n.+67hv) vakio ahtimella... :oops:
jätetään ne hulluttelut teinivirittäjille ja edetään järkevästi, siitä on etua sekä lompakolle että suorityskyvylle.

Jep eihän sitä enää hullutella... vaikka eihän tässä virityksessä paljon "järkeä" ole. :wink:
Edit2: Ennemmin kiinnittäisin huomiota aluksi intercooleriin sekä polttoaineen riittävyyteen paineita nostaessa... kokeiltu ja opittu sulaneiden mäntien merkeissä.. :wink:
Bensan paineita on nostettu ja kakkua "riittää" nykyisellään... Isommat suuttimet, cooleri ja 3" dp on myös hankintalistalla... :D
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuollainen oottelee asennusta:

Kuva

Riittää hiukan isompaankin nälkään :) . Vertailuksi pikku-saabistin tutti vierellä, kun ei löydy tupakkatoppaa talosta :lol: .
Foxbody turbo
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Ei aivan noin suuri "nälkä" ole... 8O vaikka se tuppaa kasvamaan syödessä. :lol:
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Tama
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 16:06

Viesti Kirjoittaja Tama »

itellä myös tuollanen T03/4 ja ei ole mitää valittamista. Tosin ei saabissa ole kiinni, mutta kumminkin.. Ahtimen edellisellä omistajalla se oli kiinni 900 turbossa ja kehui kyllä, mutta sanoi että paideiden ollessa yli 1.1bar ahdin oli turhan "raju" 8) Mitoiltaan imu:50mm,pako: 50mm, pako A/r .63
Sitä saa mitä tilaa, kun tekee itse..
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Kokeilin tuota neliveto cossun (hyi) turboa joka on hiukka isompi kun alkup t03 , tosi hyvälle vaikutti heräs kohtuu pieneillä jenkoilla ja oli mukana pitempään.
Vaikuttaa se pakopuolen hengitys siihen malliin että kannattaa ilman muuta laittaa 3" korsteeni ja 2 vaimentimella ei kuulosta vielä millekkään aiv silppurille vrt, suoraan putkeen :?
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

to4 kirjoitti:Tuollainen oottelee asennusta:


Riittää hiukan isompaankin nälkään :) . Vertailuksi pikku-saabistin tutti vierellä, kun ei löydy tupakkatoppaa talosta :lol: .
Kerrotko hieman speksejä tuosta hyrrästä!?! Taitaa olla jopa isompi mikä minulle on tulossa :D :wink:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

jarska kirjoitti:
to4 kirjoitti:Tuollainen oottelee asennusta:


Riittää hiukan isompaankin nälkään :) . Vertailuksi pikku-saabistin tutti vierellä, kun ei löydy tupakkatoppaa talosta :lol: .
Kerrotko hieman speksejä tuosta hyrrästä!?! Taitaa olla jopa isompi mikä minulle on tulossa :D :wink:
Schwitzer s200 Proturbon kaivertamalla Garretin 0.63 pakopesällä, 54/55 siivillä. Mukana tuli alumiininen, purettava ja säädettävä hukkiksen kello. Riittää n. 450hp, jota tuskin ikinä tulen edes kokeilemaan :oops: .

Mikäs puhaltaja sinulle on tulossa?
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin