9-3 XWD vetolinja kysymys
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
- Paikkakunta: Konnevesi
9-3 XWD vetolinja kysymys
Tietämättömänä joutuu kysymään: mikä määrää XWD:n kardaaniakselin pyörintänopeuden, eli miten sen pyörimistä ohjataan?
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
Re: 9-3 XWD vetolinja kysymys
Käsittääkseni moottorin kierrosluku ja valittu vaihde määräävät kardaanin pyörimisnopuden. Absoluuttisesta ei tietoa, kun ei ole etu- ja takaperien välityssuhteet tiedossa, eikä voiman ulosottokohta. Taaksehan taitaa olla vähän pidempi välitys, kun Haldexilla saadaan tarvittaessa yli puolet voimasta taakse. Haldex yksikkö on takaperän kanssa sama murikka.
Re: 9-3 XWD vetolinja kysymys
Joo etuperästä saadaan voima väliakselilla jakovaihteelle, jossa ylivälitys kardaanille. Haldex on takaperän yhteydessä, jossa sitten kytkinpakalla otetaan tarvittava vääntö (~10-90%) taka-akselille.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... aihde2.jpg
Kuljettajan näkökulmasta kardaanin pyörintänopeutta ohjataan kaasupedaalilla. ;)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... aihde2.jpg
Kuljettajan näkökulmasta kardaanin pyörintänopeutta ohjataan kaasupedaalilla. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: 9-3 XWD vetolinja kysymys
OK, kiitoksia vastauksista. Pohdiskelin vain sitä että pyöriikö kardaani esim. silloin kun auto liikkuu ja polkee kytkimen pohjaan vastaavaa nopeutta kuin takapyörät, eli tuleeko Haldexin "läpi" sen verran vetoa.
Vaan eipä voine tuossa rakenteessa tulla eli kytkimen irrotus pysäyttää myös kardaanin.
Jotenkin Saabistille vieras aihe tuo kardaaniakseli...
Vaan eipä voine tuossa rakenteessa tulla eli kytkimen irrotus pysäyttää myös kardaanin.
Jotenkin Saabistille vieras aihe tuo kardaaniakseli...
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
Re: 9-3 XWD vetolinja kysymys
Ei kardaani pysähdy jos auto liikkuu. Teknisesti ajatellen voimansiirrossa on moottorin jälkeen kytkin, jonka jälkeen vaihdelaatikko, jonka jälkeen jakolaatikko, jonka jatkona on etuperä ja sitä kautta etuvetarit ja eturenkaat sekä kardaani, jonka jälkeen haldex-kytkin, takaperä, takavetarit ja takarenkaat. Eli eturenkaiden ja kardaanin välissä ei ole kytkintä eikä luistopistettä, joten kun eturenkaat pyörii, pyörii myös kardaani.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla