Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Fullspeed
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 18:43
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Mulla ois potilaana 4v '87 900:n, johon pitäs jossain vaiheessa loota vaihtaa ku tuntuu vetopyörästö rohisevan. Käsivarastossa ois pari 90:stä, joista ois tarkotus katella 5v loota tilalle. Meneekö ihan heittämällä? Miten vivusto 4v -> 5v?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Neljä- ja viisilovisessa erona keppiasetelman alla oleva pohjaosa. Lisäksi nelipykäläisessä ei taida olla niitä keskitysjousia? Vanhemmissa viislovisissa 3-4 -linjan keskitys oli ulkopuolella siinä vaihdekeppirungon etupuolella mistä tanko lähtee vaihteistolle. Uudempiin se oli integroitu vaihteiston sisälle. 90:n keppiasetelma ei käy 900:aan koska laatikolle menevä tanko on liian lyhyt. Ensiövaihteen kuoren joudut vaihtamaan vanhasta askista "uuteen", koska se on erilainen vrt. 99/90 ja 900 välillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Fullspeed
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 18:43
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Ok, kiitos tästä. Siellä takavarastossa saatto olla 4v lootakin, se me menis enskankuorta lukuunottamatta vissiin suoraan? Liekkö keppitelineet muuten samanlaisia, että 5v menis tankoa pidentämällä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä periaatteessa. 900:n systeemiä lyhensin joskus 99:iä varten. Jotta homma ei olisi liian helppoa, tuli mieleen että vetoakselin sisemmät niveletkin pitää olla samaa kokoa. Kahta eri näissä on. Sen nk. maljan kuoressa on pullistukset, "makkarat ". Pienemmässä kolme, isommassa kaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Fullspeed
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 18:43
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Lienekkö käy ne nivelet vetoakseliin sekasi? Jos sattuu eri nivelet olemaan ni vaihtas vaan ne sisemmät?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omakohtaisesti päädyin vaihtamaan ne laatikon nivelet entisestä vaihteistosta, jos oli eri kokoa. Maljan laakerin ja stefan vaihdoin samalla uuteen. Shimmilevyjä ei saa sotkea. Menee muuten perän säätö muuten menee pieleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stara »

87 on aika rajamailla tripodin koon suhteen, paitsi turbossa aina isommat. laatikon numeron perusteella voi tarkistaa. jos erikokoiset, niin voi vaihtaa kupit kuten mertmi sanoi, mutta kovin varma perän hammasvälyksen säilymisestä en olisi vaikka samat säätölevyt siirtääkin.
Noissa osissa on monia koneistuspintoja joiden koneistuspintojen toleranssit voivat aika paljon muuttaa kokonaisvälystä/ hammaskosketusta. korjaamokässäristä kun asiaa lueskelee, niin aika herkkää hommaa ko asia on, ja aina vaaditaan välys tarkistamaan / säätämään. Ja missään nimessä laakeri ei saa jäädä liian tiukalle. oikeaa välystä kun kuitenkin 0,1 mm säätölevyn tarkkuudella haetaan.
Pelkkiä tripodeja ei voi korjaamokässärin mukaan niitäkään vaihtaa noin päin, eli pieniä uudempaan isomman tripon akseliin. toisin päin voi ?? ehkä syy on akselin pään muoto joka on erilainen ?
Yksi vaihtoehto on vaihtaa kokonaiset vetoakselit, joissa siis on pienemmät tripot. siinä ei ainakaan tarvitsisi pelätä perän välyksien muuttumista ja työnä paljon pienempi ja selkeämpi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis mie otin maljat irti pesistä ja vaihdoin pelkät maljat laatikon omiin pesiin. Samalla menee uudet kuulalaakerit(maljan tukilaakeri) ja stefat. Perän laakerin ulkokooli on pesässä ja shimmit pysyy samoina. Kyllä perän säädöt pysyy kohdillaan näin tehtynä. Maljan tukilaakeri ja perän laakeri on kaksi eri asiaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stara »

vanhaa pesää ja kartiorullalaakeria käyttäen välttyy tosiaan mittapoikeamilta ja luulisi hammaskosketuksen muotoutuvan samaksi kuin ennenkin.

Jos vaihtaa uuden kartiorullalaakerin (tai koko pesän maljoineen), niin en luottaisi ko laakerityypin yleiseen mittatarkkuuteen/ vaihtokelpoisuuteen toleranssien puitteissa (lähinnä siis aksiaalisuunnassa), ainakaan ennen asian varmistamista ko. laakerityypin luetteloista, tai ko laakereista.
Jos ei tuota varmistustietoa ole, pyrkisin korjaamokäsikirjan vaatimiin tarkistusmittauksiin.
-----------

PS. Perävälyksen säätö/ mittatarkkuus on koko auton kaikkein tarkimmin mekaanisesti säädettävä paikka
Viimeksi muokannut stara, Pe Tammi 30, 2015 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhteen kilpa-autoon vaihdettiin perä vanhasta askista ja kuunneltiin korvakuulolta että perään jäi välys. Ihmeesti se kemppilukolla oleva perä toimi "uudessa" askissa. Pahin temppu näissäkin jutuissa on ääripäät, liian pieni välys tai liian iso. Tässä tapauksessa odotettavissa ollut käyttöikä tuolla nk. Saab-sulakkeella mitataan tunneissa, kun taasen käyttöautossa pitäisi vuosia toimia. Eli kunhan pari kisaa pelaa, niin hyvä. :-)

Tämä vehje on muuten kaikesta huolimatta pysynyt koossa vuosia. Taidettiin tehdä semmonen pieni jippo että mitattiin vaihteistojen leveys laippojen kohdalta ja kun se todettiin samaksi molemmissa askeissa, perä vaihtui maljojen ja laippojen kera shimmit mukaan lukien. Maantieautossa voisi olla odotettavissa vähintäänkin huutava perä. Jokkistyylisessä autossa ei perän vollotus kuulu muun melun yli. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Moi!
Olen laatimassa autostani (-84 99 GL) ajotilapiirrosta ja askarruttaa pari kysymystä välityksiin liittyen. Auto on viisivaihteinen manuaali. Ensinnäkin, mistä saan ensiövälityksen selville? Toisekseen, mistä tiedän onko perävälitys 3,67:1 vai 3,89:1? Kiitoksia vastauksista! Netistä sain selville vaihteiston välitykset #1 12,59, #2 7,34 #3 4,93 #4 3,94 #5 2,86. Lienevät oikein? Kiitti vastauksista!
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

..
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Helmi 19, 2020 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiöveto ja v-laatikko kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

"Tekniset tiedot" oppaasta löytyy ensiövälitys http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf.

Sitten tuo perävälitys asia oli hankalampi. Niitä tiheitä on alkupäässä ja loppupäässä laatikoiden elinkaarta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin