Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Terve!
Eli potilas on vm. 02 93 2.0t ja oireena on vähäinen jäähdytysnesteen hävikki. Lueskelin ympäri nettiä kannenpulttien uudelleen kiristyksestä b204 koneissa, onko näissä b205 koneissa ollut tätä ongelmaa? Nyt on venakoppa auki tiivisteen vaihtoa varten, joten kävisi tässä samalla? Vai onko alettava irroittamaan kantta
Eli potilas on vm. 02 93 2.0t ja oireena on vähäinen jäähdytysnesteen hävikki. Lueskelin ympäri nettiä kannenpulttien uudelleen kiristyksestä b204 koneissa, onko näissä b205 koneissa ollut tätä ongelmaa? Nyt on venakoppa auki tiivisteen vaihtoa varten, joten kävisi tässä samalla? Vai onko alettava irroittamaan kantta
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
On sitä T7-koneissakin löysää ollut. Netin ohjeiden mukaan kun kiristelee oikeassa järjestyksessä, niin ei sillä vahinkoakaan aikaan saa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Ensin tarkistat kaikki pultit onko noin samalla kireydellä, omassani oli yksi löysällä ja meni poikki kiristäessä, onneksi heti pakilla tuli pätkä perässä pois, vaihdoin kaikki yksi kerrallaan uusiksi n.100nm vedin pultit, noin 20tkm on kestänyt jo tuo korjaus
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Ja ne viralliset kiristyslukemat on 40 Nm, 60Nm ja 90 astetta kulmakiristys, kannentiivisteen paketissa on yleensä kuva missä järjestyksessä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Omassa kolkissa vuoti jäähytysnestettä ja pari vuotta sitten laitoin uudet kannenpultit.
Kiristys juurikin kuin vesa67 kirjoitti.
Kiristyksen jälkeen ei oo juuri tarvinnut lisätä nestettä.
Kiristys juurikin kuin vesa67 kirjoitti.
Kiristyksen jälkeen ei oo juuri tarvinnut lisätä nestettä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Ja niinhän siinä kävi, että pultti poikki ei katki asti, mutta repes yläpäästä. Nyt hain uudet pultit ja uusi yritys. Nuohan on venyvät pultit joten oisko ne pitäny ihan alun alkaen vaihtaa kaikki pultit, eikä kiristellä vanhoja? No oppipaha taas uutta kantapään kautta
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Yritin varoittaa kiristyksestärigu kirjoitti:Ja niinhän siinä kävi, että pultti poikki ei katki asti, mutta repes yläpäästä. Nyt hain uudet pultit ja uusi yritys. Nuohan on venyvät pultit joten oisko ne pitäny ihan alun alkaen vaihtaa kaikki pultit, eikä kiristellä vanhoja? No oppipaha taas uutta kantapään kautta
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Itse mietin ihan samaa tuota tehdessä ja tulin siihen lopputulokseen ettei kannata riskeerata yhden pulttisarjan hinnan takia (<30e)
T7 vm. 2001 9-3
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Pitääköhän epäillä omaa momenttiavainta ja kulmatulkkia kun olen varmaan satoja vanhoja pultteja vedellyt uudelleen kiinni enkä yhtään ole saanut katki. Kierteet kun asettelee pulteista limittäin niin näkee venymän ja vähiten venyneet olen tavannut uusiokäyttää ilman ongelmia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Olen mahdollisimman turha kirjoittelija, kun en juuri koskaan osaa ketään neuvoa, mutta väittäisin, että Vesa tietää, mistä kirjoittaa.
Sen verran oma lehmä on ojassa, että erikoisvalmistettu kromimolybdeeni pultti sarja löytyy ihan myytäväksi asti.
Ovat ns. pinnapultteja, jolloin kiristys tapahtuu pultin yläpäästä, ei lohkosta eli alapäästä.
Puristusvoimaa vielä lisää yläpään hienokierre.
Eivät veny, eivätkä mene poikki, vaikka kaikkensa yrittäisi.
Sen verran oma lehmä on ojassa, että erikoisvalmistettu kromimolybdeeni pultti sarja löytyy ihan myytäväksi asti.
Ovat ns. pinnapultteja, jolloin kiristys tapahtuu pultin yläpäästä, ei lohkosta eli alapäästä.
Puristusvoimaa vielä lisää yläpään hienokierre.
Eivät veny, eivätkä mene poikki, vaikka kaikkensa yrittäisi.
9-3 2.0T SE -98
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Saab ei ollut uudesta asti minulla, mistä sen silloin tietää kuinka monta kertaa ne pultit on edellinen kiristänyt, pulttisarja n.20e ei sen vuoksi uutta momenttiavainta kukaan osta, kaksi on hyllyssä ja isommalla 500Nm pääseevesa67 kirjoitti:Pitääköhän epäillä omaa momenttiavainta ja kulmatulkkia kun olen varmaan satoja vanhoja pultteja vedellyt uudelleen kiinni enkä yhtään ole saanut katki. Kierteet kun asettelee pulteista limittäin niin näkee venymän ja vähiten venyneet olen tavannut uusiokäyttää ilman ongelmia.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Mikäköhän mahtaa olla uudelleenkiristys momentti?
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Momentit löytyy kelaamalla tämän sivun neljänteen viestiin.
Saabiton Saabisti
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
Musta tuntuu kyllä ettei uudelleen kiristyksessä voi ainakaan kulmakiristystä käyttää kun se pahvi ei anna enää yhtään periksi. Tämä siis ihan mutulla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Kannenpulttien uudelleen kiristys?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4&start=30vesa67 kirjoitti: Kierteet kun asettelee pulteista limittäin niin näkee venymän ja vähiten venyneet olen tavannut uusiokäyttää ilman ongelmia.
Niin tuota onko ne venyvät vai ei?
9-5 Aero - 00