auto jyrisee kiihdyttäessä. (Korjattu)
auto jyrisee kiihdyttäessä. (Korjattu)
Saab 9-3 2.0t, lastutettu, jyrisee kiihdyttäessä. Normaaliajossa ei ole mitään ongelmaa, mutta kun turbo alkaa vinkumaan ja paineet nousee ylös, mutta ei punaiselle alueellle. Alkaa vauhti hidastumaan ja tulee selkeää tärinää. Loppuu kun nostaa jalan kaasulta.
Kaasua ei tarvitse polkaista pohjaan asti.
Tuntuu joka vaihteella, mutta pienemmillä ei tärise niin voimakkaasti vaan vauhti ei kiihdy normaalisti.
Toiminut ennen aivan normaalisti. Mikä on tukossa?
Autolla ajettu 230 000 km
Koitin etsiä vastausta, muista langoista, mutta en löytänyt
Ratkaisu: OBD antoi misfireä yhdeltä pytyltä ja puolan vaihdolla korjaantui
Kaasua ei tarvitse polkaista pohjaan asti.
Tuntuu joka vaihteella, mutta pienemmillä ei tärise niin voimakkaasti vaan vauhti ei kiihdy normaalisti.
Toiminut ennen aivan normaalisti. Mikä on tukossa?
Autolla ajettu 230 000 km
Koitin etsiä vastausta, muista langoista, mutta en löytänyt
Ratkaisu: OBD antoi misfireä yhdeltä pytyltä ja puolan vaihdolla korjaantui
Viimeksi muokannut sepimoro, To Marras 15, 2018 08:47. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Auto vm. 03
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Vika voi olla magneettiventtiilissä turbon päällä tai sytytyspuolissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Hätäsenä kirjoitin tämän ja unohtui sanoa, että turbon äänet kuulostaa aivan siltä kuin vuotaisi. Kuulostaa melkein diisseli autolta.kalle kirjoitti:Vika voi olla magneettiventtiilissä turbon päällä tai sytytyspuolissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
SAAB 9000i 2.0 vm. -87
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Kaveri osasi veikata, että olisi by-pass venttiili mikä olisi epäkunnossa. Mistä löytyy 9-3sta by-pass venttiili kun turbo on moottorin takana. Sekä magneettiventtiiliä ehdoteltu toisessa langassa, mistä tämän löytää?
SAAB 9000i 2.0 vm. -87
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
bybass venttiili on turbossa ilmansuodatimen kotololta tulevan putken alla. Kiinni kolmella pultilla.( ei näy jos ei pura ilmansuodatinta edestä) Siitä repeää se kalvo. Magneettiventtiili on turbon päällä ja toinen on moottorin muovisuojan alla.
Kalvo http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-06.html
Magneettiventtiili
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-12.html
Haulla löytyy näistä juttuja. Yleinen tyyppivika. Myös kuluneet puolat aiheuttaa pätkimistä isommilla kierroksilla.
Kalvo http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-06.html
Magneettiventtiili
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-12.html
Haulla löytyy näistä juttuja. Yleinen tyyppivika. Myös kuluneet puolat aiheuttaa pätkimistä isommilla kierroksilla.
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Kiitoksia!kalle kirjoitti:bybass venttiili on turbossa ilmansuodatimen kotololta tulevan putken alla. Kiinni kolmella pultilla.( ei näy jos ei pura ilmansuodatinta edestä) Siitä repeää se kalvo. Magneettiventtiili on turbon päällä ja toinen on moottorin muovisuojan alla.
Kalvo http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-06.html
Magneettiventtiili
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-12.html
Haulla löytyy näistä juttuja. Yleinen tyyppivika. Myös kuluneet puolat aiheuttaa pätkimistä isommilla kierroksilla.
Tuolla sivulla on 2 magneettiventtiiliä, mistä tiedän kumpi on oikea?
Aloitan magneettiventtiilin vaihdolla, koska helpompi ja halvempi.
Toivotaan, että toimii.
https://www.youtube.com/watch?v=sBFeXCD ... re=related Autohan kuulostaa tuolta, mutta vähän vaimeammin.
SAAB 9000i 2.0 vm. -87
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Äänien muutos kuulostaisi siltä että vika olisi tuossa kalvossa. En muista kumminpäin nuo magneettiventtiiit on mutta toinen on se joka on turbossa ja toinen muovisuojan alla. Jos joku jolla on epc lähettyvillä voi tarkastaa. Isoa ero niissä ei ole muutakun toisessa on isommat reiät. Ja toimivat kyllä saman lailla ristiin vaihdettuna. En eroa toiminnassa huomannut.
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
et sais ääni näytettä? Mullakin meinaan omassa kuuluu semmonen outo ääni on antaa vähän kenkää...sepimoro kirjoitti:Hätäsenä kirjoitin tämän ja unohtui sanoa, että turbon äänet kuulostaa aivan siltä kuin vuotaisi. Kuulostaa melkein diisseli autolta.kalle kirjoitti:Vika voi olla magneettiventtiilissä turbon päällä tai sytytyspuolissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
2003-2004 vuosimalleista taitaa löytyä myös kaksoismassavauhtipyörä. Potentiaalinen vaihtoehto jyrinän aiheuttajaksi..
93SC TTiD
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Hajonnut kaksoismassa ei kai vaikuta ahtamiseen, niin en usko. Jos mahdollista, niin kannattaa luetuttaa vikakoodit tech-2 laitteella. Näitä on saab huolloissa, ja muilla alanmiehillä.
Foorumilaisten tech-2 laitteet:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 6kkI&msa=0
Foorumilaisten tech-2 laitteet:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 6kkI&msa=0
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Magneettiventtiilin nyt saatu vaihdettua (turbon päällä oleva, mikä ohjaa hukkaporttia), mutta ei auttanut mitään. Hukkaportti toimii(kokeiltu paineilmalla)
Eli paineet nousee punaiselle alueelle ja lyö fuel-cuttia. Tosta saabin mittarista ota selvää, kun ei ole mitään lukuja. Lastuohjelma on T8.
1-2 vaihteella ei paineet nouse niin korkealle, että löisi fuelcuttia kuin ylämäissä, mutta 3-5 vaihteilla ohituskiihdytyksetkin pitää tehdä varoen, ettei ahdot nouse liian korkealle.
Nyt pitää saada vaan vietyä koodien lukuun.
Ilmottelen taas kun vika löytyy
Eli paineet nousee punaiselle alueelle ja lyö fuel-cuttia. Tosta saabin mittarista ota selvää, kun ei ole mitään lukuja. Lastuohjelma on T8.
1-2 vaihteella ei paineet nouse niin korkealle, että löisi fuelcuttia kuin ylämäissä, mutta 3-5 vaihteilla ohituskiihdytyksetkin pitää tehdä varoen, ettei ahdot nouse liian korkealle.
Nyt pitää saada vaan vietyä koodien lukuun.
Ilmottelen taas kun vika löytyy
SAAB 9000i 2.0 vm. -87
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Aika tärinää pitää kyllä just tuo viallinen puola. Ahdoilla tulee vasta esille, mutta sitten tuntuukin ihan fuelcutilta. Jossain kohtaa ainakin kannattaa vaihtaa.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: auto jyrisee kiihdyttäessä.
Ei vilkuta moottorin vikavaloa. Eikös tuossa ole vähän erityyppinen puola, kuin vanhemmissa saabeissa? Ja perkeleen kalliskin jos oikein muistan.
SAAB 9000i 2.0 vm. -87
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93
SAAB NG900 2D 2.0t vm. -96
SAAB NG9-3 2.0T vm. -03
SAAB 9000 2.3t CSE vm. -93