Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on sitten sisäkattojen puhdistus hommat tehty! Täytyy aluksi korjailla noita eilen alkaneita töitä. Eilen oli työtavoista vielä pientä arkailua tuossa aloituksessa. Kun tänään sitten pääsin tositoimiin ja kokeilin vielä noita erilaisia työvälineitä, niin kyllä helpoimmin tehtävästä selvisin tuossa kuvassa näkyvillä välineillä. Katot olivat hieman erilaisia ja vaikutti, että toisena työn alle tulleen 900:sen katossa tuo liimaus oli paljon tiukempi kuin eilen aloittamassani 99:sin katossa. Siksi työvälineetkin hieman kovenivat!
Tuo maaliraappa osoittautui alkutyöhön hyväksi ja sitten vaihdoin vielä karkeaman hiekkapaperin (60) niin homma toimi erinomaisesti.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä katon osat ovat puhdistettuna. Huomenna vien sitten kaksi sisäkattoa maalarin luokse ja niihin laitetaan tämän mallin mukainen pinta ja korjataan kaikki murtumat. Uskoisin, että sen jälkeen kelpaa liimailla uudet verhoilukankaat paikalleen! :D

Minulle ei ole aikoihin käynyt katsastajan luona kuten tänään! "Lappilainen" ei saanutkaan suoraan leimaa koska oikean puoleinen käsijarru ei toiminut kunnolla? Muuten kyllä kelpasi ja ihan kehujen kera! :oops:

Kun muistelen menneitä aikoja, niin taisi olla joskus -79, kun Imatralla katsastaja ei hyväksynyt 96:sen H4 lisävaloja! Olivat liian lähekkäin ja se liika oli 2mm?! 8O Me ei oltu katsastajan oikein kavereita sen jälkeen! Ei siinä auttanut, kun käydä suurentamassa lamppujen väliä. Valot olivat juuri samanlaiset ja näin asennettu, kuin tässä minun ekassa MR-autossani.

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Ennen kuulemma olleet melko tarkkoja nuista lisävalojen väleistä ja suuntauksista. Itsellä eivät ole kertaakaan satkusta edes kokeilleet, että toimivatko kun ollu suojalätkät aina kiinni. Eipä nuita etusumareitakaan kyllä ole kokeilleet.

Mitenkä sinulla oli nuo lisäpitkät kytketty? Oliko lyhyet/pitkät nuissa umpioissa vai pelkästään pitkät? Kotona olis tuommoset saman tyyliset h4 kannalla varustetut lisävalot joissa lyhyet ja pitkät. Isä vaan sano, että sillä oli ollu aikoinaan 99 Saabissa sellaset lisävalot ja ihan lailliset, vaan jos olis ollu vuoden pari uudempi niin olisi olleet laittomat ne kytkennät. En muista minkä vuosmallin kohdalla lakimuuttu ja ovatko enää tänä päivänä edes katsurit niin kiinnostuneitakaan niistä kytkennöistä. Vaan silleensä ollu tuo lakihomma jännä, että käytännössä sama auto, mutta vuosmalli eri, niin koskee eri säädökset ja osa systeemeistä sitten laittomia.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

ristos kirjoitti:Mielestäni paras tapa irroittaa tuo superlon on 80 santapaperi. Se ei vaurioita runkoa ja karkeutensa puolesta se irroittaa hyvin.
Minä käytin tonnarin katon kanssa karhunkieltä, sillä lähti kanssa nätisti pohjaa rikkomatta.
pullasorsa kirjoitti:Isä vaan sano, että sillä oli ollu aikoinaan 99 Saabissa sellaset lisävalot ja ihan lailliset, vaan jos olis ollu vuoden pari uudempi niin olisi olleet laittomat ne kytkennät. En muista minkä vuosmallin kohdalla lakimuuttu ja ovatko enää tänä päivänä edes katsurit niin kiinnostuneitakaan niistä kytkennöistä. Vaan silleensä ollu tuo lakihomma jännä, että käytännössä sama auto, mutta vuosmalli eri, niin koskee eri säädökset ja osa systeemeistä sitten laittomia.
1.1.1980 tuli tuo muutos, ettei valoja enää saa kahdentaa. Liittyi ymmärtääkseni halogeenivalojen yleistymiseen eikä yhtään yllätä, jos/kun Saab on ollut etunenässä parantamassa valoja tuohon aikaan maailmasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Muistaakseni H4 lisävalot kiellettiin 1980 alusta ja sitä uudempiin autoihin niitä ei enää saanut kytkeä. Nuo lisävalothan mahdollistivat tuplat puolivalot ja tuplat pitkät valot. Niiden avulla autossa oli niinä aikoina hienot valot silloisella tekniikalla!

Silloin nuo valomääräykset olivat kyllä melkoista pilkun viilausta mm. valojen sijoituksen kohdalla ja katsastusmiehet käyttivät myös aikalailla myös mielivaltaa. Silloin ihan oikeasti autoilijaa kyllä kyykytettiin!

Muistan sellaisenkin katsastusretken vuodelta 1977, kun minulla oli kakkosautona hetken Fiat 600D ja vein sen katsastukseen. Auto oli täydellinen raakki ja ruostekasa ja läpi meni heittämällä. Muutaman päivän perästä isä vei uuden taksimersun käyttöönottokatsastukseen ja taksamittaritarkastukseen ja Mersu raakattiin jarruista! Lopulta tuota pakasta vedettyä Mersua ei saatu Imatralla katsastettua vaan se käytettiin Lappenrannassa Vehon toimesta katsastuksessa ja välillä autolle ei tehty mitään! Sellaistakin katsastus voi olla! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

[quote="ristos"]Muistaakseni H4 lisävalot kiellettiin 1980 alusta
Juu ja 79 malliin sai kahdentaa mutta ei enää 80 malliin.
Ari 1622
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos kaikille projektieni seuraajille, Te olette taas vierailleet täällä hyvin runsaasti!

Minulla on ollut viimeaikoina kaikenlaista muuta hommaa, että Saab-projektit ovat olleet hiljaisessa vaiheessa. Tosin jatkon suunnitelmat alkavat nyt olla valmiina ja kohta oikeasti alkaa tapahtua.

99:sin ja 900i:n kattoverhoilukangas tuli tänään ja ensiviikon aikana verhoilen katot kuntoon! Olen saanut kaverin itselleni tuohon hommaan. Liimauksen tulen tekemään 3M 08080 spray-liimalla. Täällä foorumilla on ollut eriäviä mielipiteitä näistä liimoista, mutta niistä huolimatta tulen käyttämään tätä liimaa. Erityisesti näiden kattoverhoilujen kohdalla liiman kuumuuden kestävyyteen tulee kohdistaa erityistä huolta ja siksi valintani on tämä!
Asennan sitten Vappuna 99:sin katon paikalleen. Sitten siirrän siirtokilvillä auton Saarijärveltä Jyskälään Rikulle Pro-carserviseen.

Haen Nokialta puolentoista viikon kuluttua 99:siin tällaisen "herkkupalan"!

Kuva

Vapun jälkeen vanha moottori irroitetaan Pro-carservisessä. Sen jälkeen maalaan siellä konehuoneen uudelleen ja sitten tämä uusi kone laitetaan paikalleen.

Sitten onkin vuorossa katsastus ja pääsee autolla taas tien päälle lähes parin vuoden tauon jälkeen! :D

Tämän jälkeen alkaakin 900 Iivarin kokoaminen sen uudelleen verhoillun katon asennuksella. Se tuleekin olemaan sitten taas uusi juttu!? Töitä riittää kuten kuva kertoo!

Kuva

Suunnitelmia ja tavoitteita pitää olla, niin ne sitten alkavat toteutumaan omassa ajassaan! Eiks niin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuva

Nyt ovat kahden katon pohjat kunnossa ja verhoilu voi alkaa! Loppuviikolla ovat tulokset sitten esillä. Tuossa pohjatyössä oli kyllä hommaa, kun nuo aihiot olivat vähän "repaleiset", mutta nuo vaikeudet ovat ylitetyt.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään tuo "lappilainen" sai leimansa! Loppupeleissä käsijarrussa ei ollut muuta vikaa, kuin oikeanpuoleisen käsijarrun vaijeri oli irronnut? Nyt se sitten paikoillaan ja käsijarru toimi erinomaisesti molempiin takapyöriin. Myös etuiskareiden alapään kumit ovat nyt uudet, niin taas kelpaa vuoden verran nautiskella tästä erinomaisesta Saabista!
Kesärenkaatkin tuli tänään lopulta vaihdettua. Samalla reissulla otatin yksistä -84 vuoden peltivanteilta renkaat pois, niin ne voi puhalluttaa ja maalata kuntoon!

Nyt vaikuttaa, että kevään askarteluaika pääsee vauhtiin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt jänskättää! :lol: Huomenna sitten kokeilen tuota verhoilijan "ammattia"? Tavoitteena on saada nuo kaksi sisäkattoa liimattua, saas nähdä uskaltaako tuloksesta kuvia napsia? Illalla tulos on kuitenkin näkyvillä!? :D

Huomasin tuossa valmisteluja tehdessäni, että nuo epoksimassalla korjatut kohdat ovat todella kovia. Paikkaukset ovat useimmat noiden kiinnitysreikien kohdilla ja reikien työstäminen on aika kova homma. Tavallisella mattopuukolla ei oikein saa kunnon jälkeä? Parhaaksi työkaluksi osoittautui tuollainen pieni "Dremelli" tai pistosaha. Tässä projektissa ei ole "Pelle Pelottoman" matkiminen pahitteeksi ollenkaan! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No nyt on sitten kaksi Saabin sisäkattoa saanut uuden verhoilun! Hyvin mielenkiintoinen urakka! Aluksi on todettava, että yksin en olisi urakasta selvinnyt. Minulla oli nyt kaveri ja hänen kanssaan teimme reilun kolmen tunnin tiiviin työrupeaman.

Liimaus tehtiin 3M 08080 liimalla. Aluksi leikattiin kangas liimausta varten. Sitten levitettiin kattorungolle spray-liima ja sen jälkeen verhoilukankaaseen. Sitten alkoi kankaan kiinnittäminen kahden käsiparin voimin. Seuraavassa on kuvasarja liimauksesta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tässä on nyt 99:sin katto saanut uuden verhoilun!

Kuva
Tässä on 900:sen katto saanut uuden verhoilun! Tähän ei ole vielä avattu kattoon tulevien osien reikiä.

Toisen katon tekeminen oli kyllä helpompi, kun homman oli jo kertaalleen tehnyt. Loppupeleissä ei tämä mitään hirveetä hommaa ollutkaan. Piti vain edetä hätäilemättä ja käsien puhtaudesta piti huolehtia, ettei tuhoa työtään jo tehdessään!
Ensinmäisen katon kankaan leikkasin liian suureksi ja se hieman hidasti hommaa. Asia korjaantui toisen liimauksesta kanssa. Kankaan käsittely tulee kyllä tehdä puhtaissa olosuhteissa, että kangas säilyy työn aikana puhtaana.

Homma jatkuu huomenna, kun työn alla ovat molempien autojen c-tolppien verhoilut.

Nyt on kyllä takana hyvin mielenkiintoinen ja opettavainen työtuokio! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Oman työn jälkeä on aina kiva katsoa-vieläpä kuin tulos on noin kaunista :wink:

Millä sä pohjustit ne sisäkatot ennen liimausta-se kellertävä sävy-onks se jotain maalia?
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Kyl pakkaa priimaa tulemaan, kun hyvää yrittää. :wink: Meidän poitsun satkuun on sama operaatio myös tehtävä. Seisoo tällä hetkellä tallissa ja odottelen kuivempia keleja. Toinen satku odottaa kans täydellistä pesua, 900i 2.1 4d -92. Ostin viikko sitten Oulusta ensimmäiseltä omistajalta. Laitetaan opetuspoljin sisään ja opetaan poitsu tavoille (saabin rattiin). Nykyään saa ajokorttiluvan jo vuotta ennen, meillä alotellaan opetus heti, kun viimeinen koeviikko lukiosta on ohi - tietenkin sillä edellytyksellä, ett iskä saa "veikkauksen" läpi.

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2& ... w1332-h531

Ps. Tuon 2.1 tarina on ihan hauska. Olin lankalauantaina Oulussa, vein vaimon kaupungille ja itse lähdin poikien kaupoille - autoliikkeitä kiertämään. Ajelin monessa liikkeessä ja tuo valkoinen oli papan ja vänkärin kanssa liikenteessä myös. Yhdessä liikkeessä olin sattumalta yhtäaikaa sisällä. Kuulin kuinka myyjä kiemurteli vaihdossa ottamista... menin ulos ja odotin. Esittäydyin, kysyin suoraan, olisiko halukas myymään auton suoraan Saabistille. Juteltiin ja annoin puhelinnumeron papalle. No soitto tuli seuraavalla viikolla, ostin pois. Kaikki toimii, katsastuskin 6/16, uusi kytkin ja kattoverhouskin kiini katossa. Pilarit ehjät. Ollut uudesta samassa kerrostalon lämpimässä tallissa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

"Henkka poika" on löytänyt hienon pelin. Minäkin olen vuosien -90 -96 välin ajanut kahdella 2.1 Saabilla. Minusta se oli maantiellä yksi parhaista matkakumppaneista, sillä oli helppo olla rauhallisessa tai vaikkapa vauhdikkaassa matkanteossa.

"Mart96" kyseli tuon kattolevyn pohjausta? Puhdistuksen jälkeen siihen laitettiin telalla uretaanipohjamaali. Se sitoi vanhan pohjan kovaksi. Tuo keltainen oli automaalaamon jotain "hukkasekoitusta" ja se maalattiin tuon pintaaan.

Tämä pintamaali sitoi tuon pinnan tasaiseksi ja liimaa (3M 08080) sai levitetyksi tasaisemmin ja liiman kulutuskin väheni.

Tuo kattolevyjen verhoilu-urakka oli eilen minulle ja kaverilleni kova homma! Mutta lopulta tänään se sitten oikein kova urakka olikin? Tänään verhoiltiin 99:sin ja 2-ovisen 900 Iivarin C-tolpat.

Tämä urakka oli käsittämättömän kova työ taidoillani. Työhön kului aikaa kuusi (6) tuntia?! 8O Tavoitteena oli asiallinen lopputulos ja se oli nyt taitojeni rajoilla! Tässä seuraa nyt kuvakooste päivän hommista ja lopputuksesta!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nuo C-tolpat on sitten liimauksen jälkeen ammuttu vielä niittipyssyllä 4mm niiteillä kiinni. Uskoisin niiden nyt pysyvän kiinni. Liimaa koko liimaus urakkaan meni neljä purkkia. Tuo minun käyttämäni kangas oli sellainen, että siinä oli kolme kerrosta. Päällä on pintakangas, sitten 3mm superlon ja alimpana pohjakangas, mikä toimii liimauspintana.
Nyt kun olen tämän työn tehnyt, tiedän varmasti, että tuo pohjakangas auttaa liimauksessa todella paljon. Kankaan liimapintojen kiinnitys helpponi suuresti ja liiman läpi-imeytymistä ei tapahtunut ja liimausrajoja kykeni hallitsemaan.

Näiden C-tolppien verhoilu oli ainakin minulle todella vaativa urakka! Noista kuvista selviää millaista "näpräystä" tuo oli ja siksi työ kesti kauan, että lopputuloksen sai asialliseksi. Tuo näpräys vaati suurta huolellisuutta puhtauden kanssa, ettei tuo verhoilukangas likaantunut työn aikana.

Ymmärrän todella hyvin, ettei verhoilijat riemumielellä tähän työhön ryhtyneet? No, olen nyt tämän urakan tehnyt ja kiinnitys autoihin on vielä edessä. Eipä kateeksi, ken tähän hommaan ryhtyy! :D

Toivon kokemuksistani olevan Teille pientä apua!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mutta kateeksi käy, kun katsoo lopputulosta autossasi. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hyvän näköset pilarit tuli. Itsekin tuon homman tehneenä tiedän minkälaista kääntelyä ja vääntelyä tuo on ennen kuin on verhoilu paikoillaan. Omasta satkusta vaan päällystin nuo c-pilarit mustalla nahalla ja niistä taisi jäädä pohjat hieman huonoksi, kun hieman alkaneet irrota paikkapaikoin pilarista. Vaan jokatapauksessa joutuu tulevaisuudessa uudelleen ne verhoilemaan kun tulee avattavat takasivulasit ja sen myötä erilaiset c-pilari panelit. Niihin voisi paremmin tehdä ne pohjatyöt.

Mutta hienoa työtä olet tehnyt. Eikä näissä hommissa kannata kelloa aina katsoa. Laatu tulee kun tekee kunnolla ajan kanssa :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin