Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Nii, tiiä vaikka jatkais samaan ketjuunkin.

Härveli on uuden savupiipun kanssa toiminu varsin mukavasti, mitä nyt jotain iän suomia pikkuvikoja. Ovien lukot ryppyilee välillä, moniurahihna kaipais huomiota ja nyt viimesenä huomiona kabiinin ilma höyryää vienosti vihreän hajuisena. Ihanaa.

No, laitos siis on tosiaan mun tätä nykyä ja siis talon neljäs pommari. Pikkuhiljaa jatkan parantelua ja korjailua sekä muistaessani saatan tännekin raportoida.

Ollaan kokeiltu tota rammarin bluetoothia headsfreemoden lisäks myös poppikonemodessa ja hyvin tuntuu toimivan. Ainoo hämmennys on, että se erikseen pitää valita rammarista että "no nyt bluetooth popit". Tän keksittyämme ollaan kuunneltu varsin paljon Jethro Tullia sekä satunnaisesti jotain eeppisiä aarioita.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Nonii nyt on tehty muutakin kun ajettu.

Vaihdoin sunnuntaina öljyt ja ihmettelin kun koneesta valu kovin punasävystä. On kuulemma normaalia pirtuvankkureille.

Tänään piti vaihtaa tulpat ja kattoa venakopan kansi tiiviiksi sekä vaihtaa hihna kiristimineen ja rullineen. No, latausjännite alko näyttää huonolta, joten alettiin sittten kattelemaan hihnaa irti ihmetelläksemme mikäs laturia vaivaa.

Tulpat siis jäi vielä vaihtamatta, mutta hihna hörppeineen on vaihettu. Kone hiljeni huomattavasti, kiristimen rullan laakeri oli ihan moro.

Laturin hiilet on aivan täysin entiset tai jopa ihan vaan jouset liukupintaa vasten. Latausvirtaa ei ole ollenkaan, vaan eipä tuo vuodakaan. Ryhdyn siis funtsimaan mistä sais tähän laturin, jotta tuon rikkonaisen vois pöydällä parantaa tai jättää jollekulle aarteeksi tai jotain.

Hommaa vähän vaikeuttaa kun tarkotus olis perjantaina ajella Vihdistä Kauniaisten ja Olarin kautta Mansesterin Epilään viikonlopuksi ja sunnuntaina takasin.

Jos nyt jostain sattuis ehjä laturi löytymään ja _JOS_ täydellä akulla täysin ilman ajonaikaista latauskykyä uskaltaa lähteä tämmöseen matkaan, niin tokihan se sitten Oldskoolin pihassa vaihetaan lauantaina...
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

No, nyt osaan vaihtaa laturin. Vaihdoin tulpat samalla, kun oli tarttunut laturia hakiessa kyytiin.

Kiitos Jus kuvavinkeistä, oli ihan kuolemantärkee apu. Haynesin kirjan mukaan laturi poistuu kätevästi lokasuojan kautta kun laturin-tehostimenpumpun jalan irrottaa. Onneksi sain kuvallisen todisteen, että se mahtuu momenttituen paikalta pois.

Näppäränä poikana kuitenkin olin purkamaan päästessäni unohtanu kuvasta pari detaljia ja yritin varmaan puolisen tuntia kaivaa laturia irrottamatta momenttitukea. No, ei mahdu.

Nyt laitoin siis Motonetistä hankitun 90A tehdaskunnostetun, koska semmosen sai heti noutamalla hyllystä. Voin korjata jonkin näistä pihassaolevista latureista paremmalla ajalla toisiin autoihin, mutta en jaksa tota vaihtohommaa ryhtyä tekemään laittaakseni takasin puolikuntosen, eikö toisaalta nyt ollu himoa ryhtyä vaihtamaan laakereita ja liukukontakteja ja tiessunmitä.

Kampiakseli on öljystä lievästi kostea etupäästään. Venttiilikopan tiiviste mehii hiljaksiin öljyä ja joinain päivinä sitä tipahtaa katalysaattorille haistakseen. Aika harvakseltaan. Näihin vois takertua joskus kauniilla säällä.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Öljynpaineanturi porsi kivasti Messukeskukseen Reaktori-tapahtumaa rakentaessa vuotaen sitten sinne lattialle. Tästä tuli vähän sanomista. Kotiin pääsin ja ostin matkalla (noin 60 kilsaa) lisää öljyä, koska auto tuntu syövän sitä hyvää tahtia. Täydestä tyhjäksi alle 50 kilsaa. Autoparka oli ajamatta parikin viikkoa kun kulutin aikaa kiroiluun ja työntekoon sun muuhun toisarvoiseen kunnes tänään kävin sitten kylällä kaverin tallissa vaihtamassa anturin.

Homma oli suht yksoikonen ja helppo. Putsailin samalla parhaani mukaan ympäriinstä valuneita ja roiskuneita öljyjä, vaihoin jo melkeen kaks tuhatta kilsaa ajetun öljynsuodattimen ja joitakin kymmeniä kilsoja mukana pyörineet vajaat kaks litraa öljyä. Operaation jälkeen kävin kunniakierroksella ja ostin kissoille herkkuruokaa tapausta juhlistaakseni.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Operaation jälkeen kävin kunniakierroksella ja ostin kissoille herkkuruokaa tapausta juhlistaakseni.
:lol: :saab:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Eilen käytiin anoppilassa, vaimo askarteli kiveä mutsinsa kanssa ja minä auton alla silmiini alustahiekkaa kaivelin.

Vaihtoon meni takavakaajan korikumit ja oikee ulompi raidetangon pää. Tarkotus oli vaihtaa etutukivarsien takapuslatkin, mutta tappelin oikeenpuoleista mutteria auki ja ilta alko tulla ni löin läjään niineen ja painelin saunaan.

Raidetangon oikee ulkopää irtos aika hyvin, eikä ollu aivan horo, liekö vaihettu joskus lähiaikoina. Vasemman olin vaihtanu viikkoa aiemmin ja sitä piti moukaroida ihan kunnolla, eikä se irrotustyökalu auttanu lainkaan. En siis toki lyöny sitä pulttia, vaan kartiopinnan molemmilta sivuilta siihen kääntöpään varteen, toisella puolen staattinen moska ja toiselta puolelta moskalla täysii.

No joo, ihan hauska vappuaatto siis. Pitää katella ne mutterit auki isommalla mopolla tai josko sais auton niin ylös, että mahtuis pitkällä varrella ja moskan kanssa riehumaan.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Vaihdoin sitten Parhaasta purkamani ja putsaamani tyhjäkäyntiventtiilin moottorin Herrasmieskruiseriin. Käynnistin ja CE loimuaa ja pakoputkesta tulee paksulti harmaata. Jep, olin unohtanu kaasuläpän anturin johdon auki. Muuten ihan menestyksekäs vaihto. Anturin piuha kiinni ja nyt käy ihan hyvin, vielä perään vähän akutonta aikaa Trionicille niin eiköhän se siitä.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

temmi_hoo kirjoitti:vielä perään vähän akutonta aikaa Trionicille niin eiköhän se siitä.
Niinhän se kävi, että loimotus katosi. Kiitos tästä vinkistä Jopelle.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Kävin kaverin tallissa kirkonkylällä vaihtamassa etutukivarsien takapuslat. Ei ollukaan ihan HIRVEEN jumissa, lähti ihan kun näytti lämpöä ja vähän pitempää vartta.

Vielä on jotain vaeltelua urien ja kaltevuuden ja tämmösen mukaan, seuraavaks sitten kattelemaan kallistuksenvakaajan suuntaan.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Joopa, tänään oli hyvä päivä kuolla^H^H^H^H^H^Haskarrella.

Aeron kanssa laitettiin takapenkkien selkänojan yläpään kiinnitystä kuosiin. Tässähän siis on viistoperäsen taittuvat penkit takana ja pitää vähän virittää. Hyvä siitä tulee, vaikka vähän (paljon) rumasti.

Ajettavuuskin parani, edessä kuskin puolella tukivarren etupuslan edempi alumiinikappale irrotettiin Aeron kanssa palasina ja uus tilalle. Nupurista poistuessa koitin motarillakin Veikkolaan saakka kesävauhtia ja hyvin menee ja palasin ajelemaan loppumatkan Jokikuntaan reittiä 110-280-1223-1224, lempiteitä nämä.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo. Jo meikäläisen aikana tuli tosiaan haettua nuo Jubileen penkit, joten vähän on odottanut itseään tuo viimeistely :oops:. Jossain välissä tuli purkuraadosta laikkailtua palasia irti ja tänään tosiaan sipisteltiin vasurin palikasta sopiva ja hitsailtiin kiinni. Kuva mallauksesta, hitsauksesta ei tullut otettua fotoa:
Kuva

Tätä on kuulemma viime aikoina vaivannut hieman levoton ajettavuus ja kun temmillä oli mukana vaihteiston runkopusla ja kipinävahdin syrjässä on pari tuntia aikaa, niin ei muuta kuin kulma ilmaan ja hämmästelemään että miten se vaihtuu. Matkan varrelta löytyikin yllättävä ystävä :D

Kuva

No, kruiseri on ajossa, meikäläisen projektiauto ei, joten kun juuri sopivasti samalla reissulla vein tallille keulapalikoita omaa projektiani varten, niin nyppäsin sieltä korvaavan palikan. Onpahan orggis, joten saattaa hetken jopa kestääkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Jatkettiin tänään, nyt alkaa auton sisusta olemaan siinä kuosissa mihin sitä aikoinani itse tähtäsin, eli takapenkkikin toimii kuten ceeässässä ikään. Tänään siis istahti paikoilleen oikeallekin puolen vastine selkänojan lukitukselle:

Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Juu, sitäpaitsi eilisen rapsasta unohtu vaihteiston tuen pusla, nyt kelpaa vaihtaa kaasupolkimenkin asentoa ilman koko auton nykimättä.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Nonni

Olipa tunnelmallista ajella aurinkoisena päivänä mutkasia teitä kotoo anoppilaan kun auto toimii jotakuinkin normaalisti. Ei toi nyt vielä mikään helmi ole, mut jo aivan hyvä.

Asfalttitiet siis 1224, 1223, 1091, 1090, 25, 1130, eli ei paskempi. Männäkesän kesämiitissä kävijät ainakin tietää ton 1090:n.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Äskön 393tkm lukemalla vaihtu vetoakselien sisemmät ja ulommat suojakumit. Näistä katsuri oli suullisesti vihjassu, että kannattais vaihtaa ennenkun halkeemat etenee loppuun saakka ja nivel käy kuivana.

Työn teki Autokorjaamo Hongisto Helsingissä Takkatiellä ja vaikutti oikeen sopivalta paikalta. Ei ollu pahan hintanen, kaks tuntia laskutti ja osat tietty. Muutoinkin vaikuttaa aivan sopivalta paikalta korjauttaa autoja.

Ennenkaikkea sattuu olemaan Helsinki Hacklabin ja ELL-in vieressä, joten voi korjauksen ajaksi painua luolaan nörttäämään.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
Vastaa Viestiin