jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Autoni Saab 95 vm:2002 2l turbo.
Auto kun on käynnissä ja ajellee normaali lämpöisellä koneella niin koneessa normaali lämmöt mittarin mukaan.
Auton kun sammuttaa vedet tulee ulos paisunta säiliöstä. sitä tulee n.1-2litraa. Tämän tapahtuessa niin virrat päällä koneen lämmöt mittari mukaan olis normaalit.
Tulvimisen aikana kun laittaa auton käyntiin niin paine häviää paisunta säiliöstä ja tulviminen loppuu.
Missä vika?
Onko kansi vaan halki? Vai voisko olla ilma lukko jossain kohdalla? (mutta eikö pitäis ilmaantua itsestää)
Auto kun on käynnissä ja ajellee normaali lämpöisellä koneella niin koneessa normaali lämmöt mittarin mukaan.
Auton kun sammuttaa vedet tulee ulos paisunta säiliöstä. sitä tulee n.1-2litraa. Tämän tapahtuessa niin virrat päällä koneen lämmöt mittari mukaan olis normaalit.
Tulvimisen aikana kun laittaa auton käyntiin niin paine häviää paisunta säiliöstä ja tulviminen loppuu.
Missä vika?
Onko kansi vaan halki? Vai voisko olla ilma lukko jossain kohdalla? (mutta eikö pitäis ilmaantua itsestää)
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Kuulostaa vähän oudolta... Eihän säiliössä ole liikaa nestettä? Korkki ehjä?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Mulla sama ilmiö tontussa oli kun ei toiminut jäähdytystuuletin. Eli jossain kiehahteli. Toisaalta minulla ei toimi lämpöviisari kunnolla joten en osaa sanoa miksei sinulla näy sitä. OBD kiinni ja tsekkaamaan millä lämmöllä hörähtää tuuletin käyntiin.
Samalla putsaa se paisarin korkki. Ota korkki irti, vie kotia. Pikku ruuvimeisselillä ota se kumitiiviste sieltä korkista ns. väkisin ulos. Se sieltä lähtee kun sitä varovasti kaivelee. Sitten putoaa kätteen se "venttiilikapistus". Se pesuun ja kokeilemaan että kumpikin venttiili aukea. Varo sitä sisällepäästävää venttiiliä koska sillä todella ohut jousi ja jos venähtää ei toimi korkki oikein. Toista venttiiliä helposti voi sisälle painaa vaikka vanupuikolla.
Samalla putsaa se paisarin korkki. Ota korkki irti, vie kotia. Pikku ruuvimeisselillä ota se kumitiiviste sieltä korkista ns. väkisin ulos. Se sieltä lähtee kun sitä varovasti kaivelee. Sitten putoaa kätteen se "venttiilikapistus". Se pesuun ja kokeilemaan että kumpikin venttiili aukea. Varo sitä sisällepäästävää venttiiliä koska sillä todella ohut jousi ja jos venähtää ei toimi korkki oikein. Toista venttiiliä helposti voi sisälle painaa vaikka vanupuikolla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
No niin nyt tuli tietoa lisää.
Vedet on mennyt öljyihin.
Onkohan kansi halki vai Onko kansipahvi korkannut?
Kannen kun ottaa ainakin pois. Mitä kannatas tehdä jakopäälle samalla?
Uusi ketju ja kiristin ainakin. Mites laahaimet? Entäs mitä tehdä tp-ketjulle?
Koneella ajettu 184000km
Vedet on mennyt öljyihin.
Onkohan kansi halki vai Onko kansipahvi korkannut?
Kannen kun ottaa ainakin pois. Mitä kannatas tehdä jakopäälle samalla?
Uusi ketju ja kiristin ainakin. Mites laahaimet? Entäs mitä tehdä tp-ketjulle?
Koneella ajettu 184000km
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Eiköhän se ole vaan tiiviste rikki ja luultavasti kannen etunurkan pultti sormitiukkuudessa.
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
No niin kansi irti. Vesi oli päässyt jakopään puoleiseen ekaan pyttyyn. Sitä en vielä hahmottanut mistä vesi pääsi öljyihin.
Ketjun kiristin oli 18mm ulkona eli hyvä vaihtaa ketju.
Sitten öljypohja pois ja katsoa miltä laakerit näyttää.
Kone kun on pitänyt outo naputusta 1500-2100 kieroksilla. Kylmällä koneella pahiten ja lämpösenä häviää melkein kokonaan,
Ketjun kiristin oli 18mm ulkona eli hyvä vaihtaa ketju.
Sitten öljypohja pois ja katsoa miltä laakerit näyttää.
Kone kun on pitänyt outo naputusta 1500-2100 kieroksilla. Kylmällä koneella pahiten ja lämpösenä häviää melkein kokonaan,
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Nyt on öljypohja pois. Hyvältä näytti.
Sihti oli puhdas. Niin kun kuuluu ollakin. 13000km ajettu viime putsauksesta.
Mites alalaakerit? Silmällä katottuna ja pyöritteli näytti hyvältä. Ei outoja lämpö jälkiä. Eikä mistään törröttänyt liuskan palasia tai muru öljypohjassa.
Olisko kaikki pukit käytettävä irti että tietää varmasti niiden kunnon?
Sihti oli puhdas. Niin kun kuuluu ollakin. 13000km ajettu viime putsauksesta.
Mites alalaakerit? Silmällä katottuna ja pyöritteli näytti hyvältä. Ei outoja lämpö jälkiä. Eikä mistään törröttänyt liuskan palasia tai muru öljypohjassa.
Olisko kaikki pukit käytettävä irti että tietää varmasti niiden kunnon?
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Kolmos runkolakru se ekana menee niin vilkase se ainakin.
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Nyt on kolmos runkolakru katottu. Kaula oli kirkas ja narmuton.
Liuska nätisti paikoillaan. Eli kone nippuun ja ajoon.
Miten kannessa olevien nostajien kunnon todeta? Eli ettei ole rikki?
Liuska nätisti paikoillaan. Eli kone nippuun ja ajoon.
Miten kannessa olevien nostajien kunnon todeta? Eli ettei ole rikki?
Re: jäähdytysneste tulee ulos paisunta säiliöstä
Nostajan sisällähän on mäntä jonka pitäisi kellua öpaineen mukaan pitäen välys sopivana. Hankala taitaa olla manuaalisesti testata varmaksi. Pöytään kovasti kopauttamalla pitäs tulla ulos jos ei jumissa.