OG900 Turbo -81 kytkin?
OG900 Turbo -81 kytkin?
Millainen hommana kytkinlevyn vaihto -81 2.0L Turboon? Polkimessa liikaa löysää, ilmaaminen ei auta. Polkimen löysä osasyy, mutta levykin on loppu kun ei meinaa irroittaa kunnolla. Kylmänä paha, lämmetessään alkaa irottaa paremmin mutta lattiaan täytyy painaa että saa vaihteet päälle.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Pääsylinterin sisältä jousi ja tiivisteet voi olla vaihtokunnossa, samoin polkimen ja sylinterin välisen työntötangon liitos on todennäköisesti kulunut ja välyksellinen. Välykset saa pois hitsaamalla tai holkittamalla reiät.
Pää- ja työsylinterien välinen letkukin joskus joustaa liikaa tai rispaa sisäisesti.
Miten yritit ilmata - painetta säiliöön vai nestettä ruiskulla nippaan? Polkemalla tai painovoimalla voi olla heikkoa onnistua. Saitko ylipäätään nipasta tulemaan nestettä vai onko järjestelmä kuminmurusia täynnä?
Lopussa oleva levy/asetelma oireilisi luistamalla, ei irrotusongelmana.
Pää- ja työsylinterien välinen letkukin joskus joustaa liikaa tai rispaa sisäisesti.
Miten yritit ilmata - painetta säiliöön vai nestettä ruiskulla nippaan? Polkemalla tai painovoimalla voi olla heikkoa onnistua. Saitko ylipäätään nipasta tulemaan nestettä vai onko järjestelmä kuminmurusia täynnä?
Lopussa oleva levy/asetelma oireilisi luistamalla, ei irrotusongelmana.
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Tarkoitatko pääsylinterillä polkimen luona olevaa sylinteriä. Ilmaus tapahtui alakautta ilmausnipasta pumpulla, ei vaikutusta. Polkimessa selvästi liikaa "löysää", näyttää hankalalta paikalta niskavaivaiselle...jus kirjoitti:Pääsylinterin sisältä jousi ja tiivisteet voi olla vaihtokunnossa, samoin polkimen ja sylinterin välisen työntötangon liitos on todennäköisesti kulunut ja välyksellinen. Välykset saa pois hitsaamalla tai holkittamalla reiät.
Pää- ja työsylinterien välinen letkukin joskus joustaa liikaa tai rispaa sisäisesti.
Miten yritit ilmata - painetta säiliöön vai nestettä ruiskulla nippaan? Polkemalla tai painovoimalla voi olla heikkoa onnistua. Saitko ylipäätään nipasta tulemaan nestettä vai onko järjestelmä kuminmurusia täynnä?
Lopussa oleva levy/asetelma oireilisi luistamalla, ei irrotusongelmana.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Juu, pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri jäähdyttimen ja kytkimen luona vaihteistossa.
Yrititkö siis ilmata painamalla pumpulla nestettä työsylinterin ilmausnipasta sisään? Saitko nestettä menemään? Tuliko jarrunestesäiliöön ilmakuplia?
Voihan olla, että järjestelmässä ei ole ilmaa ainakaan niin paljon, että käyttämälläsi menetelmällä suostuisi tulemaan pois. Silti pienikin ilmamäärä järjestelmässä voi yhdessä polkimen mekaanisten välysten kanssa aiheuttaa kytkimeen huonon irrotuksen.
Laita vaikka ensiksi polkimen luota mekaaniset välykset pois ja yritä ilmata uudelleen toiseen suuntaan, paineistamalla jarrunestesäiliö.
Tuollainen se polkimen ja pääsylinterin välinen tanko on:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 128_1.html
EDIT: onko työsylinterissä kovamuovinen suojus ja metallinen lukkorengas männän suojana - voisiko suojus olla liian ulkona ja mäntä pääsisi palautumaan liikaa? Suojus tulee painaa poispäin kytkimestä, kohti etupuskuria niin pitkälle kuin menee. Tuollainen siis: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
Yrititkö siis ilmata painamalla pumpulla nestettä työsylinterin ilmausnipasta sisään? Saitko nestettä menemään? Tuliko jarrunestesäiliöön ilmakuplia?
Voihan olla, että järjestelmässä ei ole ilmaa ainakaan niin paljon, että käyttämälläsi menetelmällä suostuisi tulemaan pois. Silti pienikin ilmamäärä järjestelmässä voi yhdessä polkimen mekaanisten välysten kanssa aiheuttaa kytkimeen huonon irrotuksen.
Laita vaikka ensiksi polkimen luota mekaaniset välykset pois ja yritä ilmata uudelleen toiseen suuntaan, paineistamalla jarrunestesäiliö.
Tuollainen se polkimen ja pääsylinterin välinen tanko on:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 128_1.html
EDIT: onko työsylinterissä kovamuovinen suojus ja metallinen lukkorengas männän suojana - voisiko suojus olla liian ulkona ja mäntä pääsisi palautumaan liikaa? Suojus tulee painaa poispäin kytkimestä, kohti etupuskuria niin pitkälle kuin menee. Tuollainen siis: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
En kyllä pysty irroittamaan poljinta, siihen tarvitsen apua. En näe sinne työsylinterin luo mitenkään, vaikuttaa liian hankalalta hommalta.jus kirjoitti:Juu, pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri jäähdyttimen ja kytkimen luona vaihteistossa.
Yrititkö siis ilmata painamalla pumpulla nestettä työsylinterin ilmausnipasta sisään? Saitko nestettä menemään? Tuliko jarrunestesäiliöön ilmakuplia?
Voihan olla, että järjestelmässä ei ole ilmaa ainakaan niin paljon, että käyttämälläsi menetelmällä suostuisi tulemaan pois. Silti pienikin ilmamäärä järjestelmässä voi yhdessä polkimen mekaanisten välysten kanssa aiheuttaa kytkimeen huonon irrotuksen.
Laita vaikka ensiksi polkimen luota mekaaniset välykset pois ja yritä ilmata uudelleen toiseen suuntaan, paineistamalla jarrunestesäiliö.
Tuollainen se polkimen ja pääsylinterin välinen tanko on:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 128_1.html
EDIT: onko työsylinterissä kovamuovinen suojus ja metallinen lukkorengas männän suojana - voisiko suojus olla liian ulkona ja mäntä pääsisi palautumaan liikaa? Suojus tulee painaa poispäin kytkimestä, kohti etupuskuria niin pitkälle kuin menee. Tuollainen siis: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
Mistäs tuollaiseen laitetaan vaihdelaatikkoon öljyä?
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Vika voi olla hyvinkin katkennut palautusjousi pääsylinterin sisällä (poljinsylinteri)
mäntä ei nouse takaisin lepoasentoon jolloin säiliöstä ei pääse nestettä sylinteriin ja ilmaaminen
on lähes mahdotonta, onnistuu kyllä painamalla nestettä ilmausnipasta (esim.tippakannulla tai vastaavalla
patentilla joita on yhtäpaljon kuin tekiöitä)
mäntä ei nouse takaisin lepoasentoon jolloin säiliöstä ei pääse nestettä sylinteriin ja ilmaaminen
on lähes mahdotonta, onnistuu kyllä painamalla nestettä ilmausnipasta (esim.tippakannulla tai vastaavalla
patentilla joita on yhtäpaljon kuin tekiöitä)
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Kannattaisikohan hommata tiivistesarja ja se jousi jostain ja purkaa se pääsylinteri. Ei kai se kovin hankala homma ole, vai pitääkö jalkatilasta ruuvailla jotain irti. Jos pitää niin itseltä jää kyllä tekemättä, niskat on sen verran huonossa kunnossa että on mahdotonta sitä tehdä.Rumpsis 99/90 kirjoitti:Vika voi olla hyvinkin katkennut palautusjousi pääsylinterin sisällä (poljinsylinteri)
mäntä ei nouse takaisin lepoasentoon jolloin säiliöstä ei pääse nestettä sylinteriin ja ilmaaminen
on lähes mahdotonta, onnistuu kyllä painamalla nestettä ilmausnipasta (esim.tippakannulla tai vastaavalla
patentilla joita on yhtäpaljon kuin tekiöitä)
Ilmata kotin juuri tippakannulla alakautta, mutta en saanut menemään sinne yhtään nestettä. Nestettä kyllä valuu nipasta kun ilmausruuvin aukaisee, mutta toisinpäin ei mene ainakaan tippakannulla. Voikoi siellä olla joku takaisku?
Kytkinpoljin kyllä palauttaa ylös asti, mutta liikaa tyhjää on ennen kuin rupeaa ottamaan kiinni. Eli sen polkimen tappi/reikä on varmaan kulunut, ja voi olla myöskin ilmaa/jotain muuta vikaa...?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Tarvii yleensä painetta säiliöön, että saa kunnolla ilmattua.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
melkein lähtisin liikkeelle siitä polkimen holgen holgvist runoilusta ja sen jälkeen kun panee jalalla koreasti ja jos vielä ´salkusta kuuluu rusahtavia ääniä tarkastelisin primääri puolta hieman tarkemmin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Nyt meni vähän ohimestari kirjoitti:melkein lähtisin liikkeelle siitä polkimen holgen holgvist runoilusta ja sen jälkeen kun panee jalalla koreasti ja jos vielä ´salkusta kuuluu rusahtavia ääniä tarkastelisin primääri puolta hieman tarkemmin
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Pitääkö mennä jalkatilaan jos irroittaa pääsylinterin?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Pitää, pääsylinterin työntötangon sokkatappi pitää irrottaa polkimesta ja pääsylinterin kiinnitysmutterit ovat jalkatilassa, vaikka itse sylinteri onkin moottoritilan puolella.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=2
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=2
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Kiitos ja voi hemmetti...jus kirjoitti:Pitää, pääsylinterin työntötangon sokkatappi pitää irrottaa polkimesta ja pääsylinterin kiinnitysmutterit ovat jalkatilassa, vaikka itse sylinteri onkin moottoritilan puolella.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=2
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Nyt on vaihdettu pää sekä työsylinterin kumit ja poljin on kyllä pinnassa, mutta kun seisoo paikallaan liikennevaloissa niin neste katoaa jonnekin ja kytkin alkaa itsestään irroittamaan. Pääsylinterikö loppu, kytkin itsessään oli aika loppu...
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: OG900 Turbo -81 kytkin?
Miten on pää-ja työsylintenterin välisen putken/letkun kunto??jupasaab kirjoitti:Nyt on vaihdettu pää sekä työsylinterin kumit ja poljin on kyllä pinnassa, mutta kun seisoo paikallaan liikennevaloissa niin neste katoaa jonnekin ja kytkin alkaa itsestään irroittamaan. Pääsylinterikö loppu, kytkin itsessään oli aika loppu...
Vuotoa???
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid