Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Kerro sitten tosiaan mitä maksoi, kun mulla on miltei prikulleen samat ruostepaikat :)
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kunnolla tehtynä +1000€
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Saabinsti kirjoitti:Kunnolla tehtynä +1000€
Luultavasti... Ehkäpä teetän ensin pelkät kaaret, ja katellaan noita ovia myöhemmin (=kun saa rahaa kasaan). 200 e maksaisi purkaamolla oikea etuovi (se missä eniten ruostetta), ehkäpä laitan se kuitenkin.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jonni Peura kirjoitti: Auto on muuten todella hyvä ja sain edullisesti, joten en noiden takia jättänyt ostamatta. Nyt varmaan kerrotte että olisi kannattanut. :oops:
Kun kirjoitit että edullisesti sait, niin jos lasket +1000 € ruosteiden korjaukseen ja maalaukseen niin kannattiko ostaa ??
Useasti sitä tulee säästettyä väärässä paikassa ja toivottavasti nyt ei käynyt niin.

Sulo Vilen ja tankkitäyteen ohjelma tulee usein mieleen kun näitä halvalla sain juttuja kuulee.

Ruosteista autoa ei kannata ostaa jos ei itsellä ole ammattitaitoa / välineitä niitä korjata sillä hitsaaminen on ammattilaji jota ainakaan itsellä ei ole. Myös tilat pitää olla kunnolliset.

Jos nuo kuvan hommat teettää kunnon peltisepällä ja vielä maalauttaa laadukkaassa automaalaamossa niin ei taida "toimintatonni" riittää.

Jos taasen on suhteita em. tahoihin niin 1000 € voi justiinsa riittää.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

valtteri kirjoitti:
Jonni Peura kirjoitti: Auto on muuten todella hyvä ja sain edullisesti, joten en noiden takia jättänyt ostamatta. Nyt varmaan kerrotte että olisi kannattanut. :oops:
Kun kirjoitit että edullisesti sait, niin jos lasket +1000 € ruosteiden korjaukseen ja maalaukseen niin kannattiko ostaa ??
Tuskin kannatti. Mutta tuossa pihassa se nyt seisoo, joten tällä mennään. Kerron kyllä tänne sitten, että mitä tehtiin ja paljonko maksoi. :)
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

http://www.autokuplii.com/ jos tuommoista sattuis omalle kohdalle vois v-käyrä nousta tappiin. Muutaman tonnin ja useamman vuoden vanhassa kulkineessa v-käyrä laskee samantien eikä aiheuta ummetusta vaikka tulisi "yllätyksenä" ruosteet.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Yx hyvä keino on "suunnitella" hommaa jonkun aikaa. Useimmiten se jääkin siihen suunnitteluvaiheeseen, eikä itse asia niin hirveesti enää häiritse. Pääasia ,että tekniikka pelaa,muu on kosmeettista.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Mitään hitsihommista ja niiden hinnoista tietämättä, niin minkälainen urakka on esim. koko takaosan pintapellin vaihtaminen verrattuna irtopaikkojen tekemiseen? Noita kokonaisia pohjamaalattuja peltiosiahan saa/sai Saabpartsilta inhmilliseen hintaan.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

suapas kirjoitti:Yx hyvä keino on "suunnitella" hommaa jonkun aikaa. Useimmiten se jääkin siihen suunnitteluvaiheeseen, eikä itse asia niin hirveesti enää häiritse. Pääasia ,että tekniikka pelaa,muu on kosmeettista.
Teknikka kyllä pelaa... se sentään pelaa! Ens viikolla on viisaampi, jos hinta-arvio rempalle on nelinumeroinen, niin jää kyllä toistaiseksi suunnitteluasteelle. Noi kaaret haluais kyllä kuntoon, ne sieltä ekana silmille hyppää.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Hei :D

Aihetta vähän sivuten, kun olette hitsaillu noita ruostekorjauksia lankamigilla niin millä arvoilla? itselläni on kempin kempomat valovirta mig, mutta en saa sillä nättiä saumaa sitten millään, kaasua on ja lanka on 0.6mm, en ole hitsari mut luulis jotkut asetukset löytyvän tai sitten en osaa vaan käyttää laitetta...niin ja siinä on kolme säätönaviskaa:langan syöttö ja kaksi jotain virtasäätöä?!?!?

Hauskaa Jussia kaikille Saabisteille :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

SAABpaaja kirjoitti:http://www.autokuplii.com/ jos tuommoista sattuis omalle kohdalle vois v-käyrä nousta tappiin. Muutaman tonnin ja useamman vuoden vanhassa kulkineessa v-käyrä laskee samantien eikä aiheuta ummetusta vaikka tulisi "yllätyksenä" ruosteet.
Vaikka ko. sivuston ylläpitäjä jonkinasteiselta pellehermannilta vaikuttaakin, ei sisältöä varmasti käy kiistäminen.
On se näköjään häilyväistä ja omien kokemustenkin perusteella laadunvaihtelu suurta. Malli W220 niin -99 happani pintapelleistä käsiin siinä, kun -04 ei vielä ole täplääkään.

Tuo täällä useissa kohdin mainittu ysivitosten happaneminen on itselle tullut pienoisena yllätyksenä. Lähipiirissä seuratut -98, -00 ja -03 kun eivät vielä ole kuplineet mistään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Henkka #2283 kirjoitti:Tuo täällä useissa kohdin mainittu ysivitosten happaneminen on itselle tullut pienoisena yllätyksenä. Lähipiirissä seuratut -98, -00 ja -03 kun eivät vielä ole kuplineet mistään.
Joo, edellisessä -05 femmassakaan ei ollut yhtään ruostetta. Kai se on pidosta kiinni... tässä ruostuneessa on käytön jälkiä enemmänkin, edellinen taas oli kaikin puolin tosi siistissä kunnossa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

vahajub kirjoitti:Hei :D

Aihetta vähän sivuten, kun olette hitsaillu noita ruostekorjauksia lankamigilla niin millä arvoilla? itselläni on kempin kempomat valovirta mig, mutta en saa sillä nättiä saumaa sitten millään, kaasua on ja lanka on 0.6mm, en ole hitsari mut luulis jotkut asetukset löytyvän tai sitten en osaa vaan käyttää laitetta...niin ja siinä on kolme säätönaviskaa:langan syöttö ja kaksi jotain virtasäätöä?!?!?

Hauskaa Jussia kaikille Saabisteille :D
Helppoa.

Säädetään nupista vaan materiaalinpaksuus, tarvittaessa lämpökompensaatiota plussalle tai miinukselle, sitten kaasuhana auki ja eikun hitsaamaan ;)

Maadoituksen pitää olla _hyvä_ tai ei kunnon koneellakaan tule siedettävää jälkeä.
Myös hitsattavien pintojen tulee olla mahdollisimman puhtaat massasta, maalista jne. tai hyväkin kone oikeilla säädöillä räkii...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Takalokarin kaarilistan osalta; kiitokset (ja osan otot) ketjun aloittajalle :)
Älysin kurkkaista tuonne kumilistan taakse ja sieltähän löytyikin pienen pieni ruosteen alku (n. 5 mm halkaisija). Näyttääpi siltä, että tuo muovihelman nurkka joka lepää vasten helmapeltiä, on pikku hiljaa (tärinän vaikutuksesta tms.) nakertanut maalipinnan puhki. Noh, nyt se on paikattu ja kestää toivottavasti pitkään. Apparin puolella ei näkynyt moista oiretta, mutta ajattelin tyrkätä sielläkin tuon helmamuovin ja -pellin väliin jämäkkää kiveniskuteippiä (3M).

Edit: ... ja tuo rakenneratkaisu miten se on alunperin tehty :idea: . Pistetään nyt terävä muovinurkka hankaamaan peltiä vasten? :evil: Näähän on monesta femmasta porsinut jossain vaiheessa. Tsekatkaa nyt ajoissa myös sinne kumilistan taakse, voipi säästää suuremmilta murheilta.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Jahimees
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 19:53

Re: Ruostetta! Paaliin vai maaliin?

Viesti Kirjoittaja Jahimees »

Näillä korkeuksilla eivät kovin pahasti suolan kanssa läträä,omat femmat my-01 ja-04 täysin ruostevapaita.
Vastaa Viestiin