900:n mittariston mystiset merkkivalot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Uusimmissa kai kuitenkin tuo EXH-valo on katalysaattorin lämpötilavaroitin. Vanhemmissa se on tuo lambdan huoltovalo. En tiedä milloin muuttui. Jossain 88-hujakoilla, kun merkkivalot muuttui muutenkin, EXH-valo siirtyi yhdistelmämittarin keskelle hyvin huomaamattomaksi, siitä näkyy palaessaan vain kirjaimet. Mutta kuten sanottu, näitä ei esiinny suomalaisissa yksilöissä. Osta tie, meikäläisellä muuten on M92:sessa tuon passiivisten turvavöiden varoitusvalon paikalla turvatyynyn varoitusvalo (SRS).
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Se shift uppi vilahtaa startatessa ja sitte kun käynnistyy, niin sammuu...

Mitä sieltä on pielessä ??
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Shift up- valo

Viesti Kirjoittaja meverkko »

vppelt68 kirjoitti:Eiköhän toi liity manuaalivaihteiseen cruisella varustettuun autoon, joka ei siis osaa itse vaihtaa pienempää mäen jyrkkyyden mukaan niinkuin tomaatti tekee? Siksi siis US markkinoilla varmaan yleisempi, muistakaa myös että jenkki joka on ostanut Saban on aika fiksu jenkiksi -siis joo- ei silti kovin fiksu?

V-P
Shift up tarkoittaa kuitenkin "Vaihda isommalle".

Ihan oikeasti, jenkin _ei osaa_ ajaa manuaalilla.

Tuon valon tehtävä on muistuttaa että "HEI, AJAT AUTOLLA JOSSA SINUN PITÄÄ ITSE MUISTAA VAIHTAA ISOMMALLE". Urbaanien legendojen mukaan siellä on pamautettu useampikin moottori kun on ihmeissään vedetty 1. päällä kierrokset tapissa, ja pitkään!

Siellä jos omistaa manuaalin, täytyy ihan oikeasti varmistaa kaverilta että tämä osaa ajaa manuaalilla ennen kuin uskaltaa lainata autoa!!! (Been there, done that. I know what I´m saying.)

Oli muuten aikanaan jossain 80-luvun Passatissa tuollainen valo ihan Suomen markkinoillakin.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 900:n mittariston mystiset merkkivalot

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Nostetaas wanha aihe ylös...

Tuo shift up valo alkoi kiinnostamaan, saako suomimallissa jotenkin käyttöön?
Löytyyköhän ko. valoa edes 900C 8.87-12.87 mallista?
Olisi ihan kiva kun ei kiekkamittaria ole jos edes joku varoitusvalo palaisi kun kierrokset ovat vaikka yli 3000rpm.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shift up- valo

Viesti Kirjoittaja jus »

meverkko kirjoitti:Urbaanien legendojen mukaan siellä on pamautettu useampikin moottori kun on ihmeissään vedetty 1. päällä kierrokset tapissa, ja pitkään!
Tai jenkkilän päästömittauksissa saa paremmat helpommin läpi menevät tulokset kun laitetaan vaihtovalo muistuttamaan vaihtamisesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 42#p258242
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=49994

Jenkkimallissa vaihtovalon sytyttää sytkäpäätteeseen kytketty "rele".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin