900:n mittariston mystiset merkkivalot
Uusimmissa kai kuitenkin tuo EXH-valo on katalysaattorin lämpötilavaroitin. Vanhemmissa se on tuo lambdan huoltovalo. En tiedä milloin muuttui. Jossain 88-hujakoilla, kun merkkivalot muuttui muutenkin, EXH-valo siirtyi yhdistelmämittarin keskelle hyvin huomaamattomaksi, siitä näkyy palaessaan vain kirjaimet. Mutta kuten sanottu, näitä ei esiinny suomalaisissa yksilöissä. Osta tie, meikäläisellä muuten on M92:sessa tuon passiivisten turvavöiden varoitusvalon paikalla turvatyynyn varoitusvalo (SRS).
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Shift up- valo
Shift up tarkoittaa kuitenkin "Vaihda isommalle".vppelt68 kirjoitti:Eiköhän toi liity manuaalivaihteiseen cruisella varustettuun autoon, joka ei siis osaa itse vaihtaa pienempää mäen jyrkkyyden mukaan niinkuin tomaatti tekee? Siksi siis US markkinoilla varmaan yleisempi, muistakaa myös että jenkki joka on ostanut Saban on aika fiksu jenkiksi -siis joo- ei silti kovin fiksu?
V-P
Ihan oikeasti, jenkin _ei osaa_ ajaa manuaalilla.
Tuon valon tehtävä on muistuttaa että "HEI, AJAT AUTOLLA JOSSA SINUN PITÄÄ ITSE MUISTAA VAIHTAA ISOMMALLE". Urbaanien legendojen mukaan siellä on pamautettu useampikin moottori kun on ihmeissään vedetty 1. päällä kierrokset tapissa, ja pitkään!
Siellä jos omistaa manuaalin, täytyy ihan oikeasti varmistaa kaverilta että tämä osaa ajaa manuaalilla ennen kuin uskaltaa lainata autoa!!! (Been there, done that. I know what I´m saying.)
Oli muuten aikanaan jossain 80-luvun Passatissa tuollainen valo ihan Suomen markkinoillakin.
Re: 900:n mittariston mystiset merkkivalot
Nostetaas wanha aihe ylös...
Tuo shift up valo alkoi kiinnostamaan, saako suomimallissa jotenkin käyttöön?
Löytyyköhän ko. valoa edes 900C 8.87-12.87 mallista?
Olisi ihan kiva kun ei kiekkamittaria ole jos edes joku varoitusvalo palaisi kun kierrokset ovat vaikka yli 3000rpm.
Tuo shift up valo alkoi kiinnostamaan, saako suomimallissa jotenkin käyttöön?
Löytyyköhän ko. valoa edes 900C 8.87-12.87 mallista?
Olisi ihan kiva kun ei kiekkamittaria ole jos edes joku varoitusvalo palaisi kun kierrokset ovat vaikka yli 3000rpm.
Re: Shift up- valo
Tai jenkkilän päästömittauksissa saa paremmat helpommin läpi menevät tulokset kun laitetaan vaihtovalo muistuttamaan vaihtamisesta:meverkko kirjoitti:Urbaanien legendojen mukaan siellä on pamautettu useampikin moottori kun on ihmeissään vedetty 1. päällä kierrokset tapissa, ja pitkään!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 42#p258242
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=49994
Jenkkimallissa vaihtovalon sytyttää sytkäpäätteeseen kytketty "rele".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00