Palataas pakettiautokeskustelusta itse aiheeseen.
Lomien loppuessa alkaa yleensä saada aikaiseksi. Tämä koskee sekä itseä että niitä tahoja, joita tarvitsee auton ehostamiseen, kuten RST-hitsaria, verhoilijaa tai vetokoukun korjaajaa. Tämän kunniaksi tämän viikon aikana on Saab hukannut hiukkassuodattimensa, laittanut EGR-korkin kiinni sekä päivittänyt moottorinohjauksensa jcarlsonilta tilattuun modernimpaan versioon. Ja kyllähän tuo nyt kulkee tarvittaessa kovaa ja kauniisti
Irrotusmekanismittoman vetokoukun toimitin myös tällä viikolla Koukkupajalle, josta se lähtee Örumille isoon huoltoon. Pitäisi tulla ehjänä takaisin, jolloin koukun asennus ja irroitus onnistuisi ilman kapuamista auton alle vasara kädessä. Marmorilta tuli haettua peitelevy tuohon koukun aukkoon, se kun oli edelliseltä omistajalta hävinnyt siinä kohtaa kun oli väännetty koukun irroitusmekanismin akseli rikki.
Verhoilijalle oli vähän jonoa, mutta nyt on varattuna aika parin viikon päähän, laitetaan kuskin tekonahat uusiksi aidolla mustalla nahalla ja uusitaan samalla penkinlämmittimen elementti istuinosaan. Jos ei tarvitsisi ensi talvena sitten palella nahoilla
Alkaa siis nuo viestin aloitusketjun todo-asiat olla hoidettu, lukuunottamatta maalipinnan korjauksia ja tuulilasin vaihtoa. Eikä uusia todo-asioita ole omistusaikana ilmennyt ja hyvä niin.
Tuo tuulilasin vaihto ei ole ollut missään vaiheessa pakollinen asia, mutta nyt loppukesästä on taas ajeltu sen verran matalaan vasta-aurinkoon, että mieli on alkanut lämmetä sille, vaikka vaihdosta köyhtyykin ilmeisesti 450 euroa (kolme tarjousta haettu).
Maalarille kun taas esittelin kaikki pikkukorjausta vaativat paikat, sain arvioksi 1500 euroa. Hinta on kova, mutta jos kaikki pikkujäljet halutaan priimakuntoon, niin käytännössä autosta maalattaisiin koko keula lokasuojineen ja konepelteineen, kuskin ovi, takapuskuri, toinen helma ja toinen sivupeili. Ja sitä kiveniskemää tuossa keulassa on jonkunkin verran...
No, kävin marmorilta ostamassa paikkamaalisprayn ja ajattelin että vetäisi nuo akuutit kohdat sillä. Akuutit kohdat ovat siis etukaarien takakulmat sekä kuskin oven alakulma, joista maali on kulunut pois ja ruoste alkaa tehdä pahojaan. Muu on enemmän tai vähemmän kosmeettista eikä pistä silmään kun autoa katsoo yli viiden metrin etäisyydeltä.
Ajokilometrejä on tänään täynnä 303720, eli olen ajellut sillä 8 kk aikana n. 7800 km. Auto täyttää ensi kuussa kahdeksan vuotta. Viime raportin jälkeen on ilmestynyt sellainen vika, että matkustajan puoleinen ajovalon polttimo piti vaihtaa. Polttimo kesti sitten reilut puoli vuotta ja jotain 7000 km, että ei aplodien arvoisesti 17 euron Osramille. Tästä lähin ostan halvimmat polttimot mitä löytyy, prkl.
Toinen mainitsemisen arvoinen korjaus oli etuvälipakoputken uusiminen samalla kun DPF kävi irti ja hitsarilla. Sen etuväliputken jousto-osa oli jossain pohjakosketuksessa rispaantunut hieman rikki, ja nokijäljistä näki että oli alkanut pakokaasut tulla jo siitä hieman ulos. Ostin tarvikeputken Motonetistä, ja magneettitestin mukaan se ei kyllä ole ruostumatonta, kuten originaali. Jemmaan siis tuon originaalin, ja jos tuo tarvike kestää vaikka vain pari vuotta, niin hitsautan alkuperäiseen uuden jousto-osan ja laitan takaisin paikoilleen.
Eipä tuosta pakoputkiviastakaan nyt voi auton mittarilukemaa syyttää. Hauska oli huomata, että pohja"panssari" (siis se muovilevy koneen alla) oli kuitenkin täysin ehjä ja kaikki kiinnitysruuvitkin oli tallella, mikä ei ole mitenkään jokapäiväistä autossa, joka on käynyt elämänsä aikana huollossa.
Katsastus on edessä muuten lähiviikkoina, joten piakkoin tulee seuraava päivitys ja varmaankin hirrrmupitkä vikalista kaikkien vahingoniloisten viihdyttämiseksi