Imusarja jäähdytysnesteessä

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Elikkä elikkä, ei sitten tainnut olla EGR:n jäähdyttimen koppa, vaan imusarjan vierus on ajon jäljiltä jäähdytysnesteessä..

http://i178.photobucket.com/albums/w250 ... gepxli.jpg

En tiedä näkyykö kuvassa miten selkeästi, mutta tuolla "railossa".

Elikkä onko nyt siis imusarja paskana vai mistä se tulee?

Varmaan sen verran hinnakasta on, että taitaa olla Etelä-Helsinkiin keikka edessä moikkaamaan Saabiantia?

Ja vähän mietityttää myös, että mistäs sitä jäähdytysnestettä on päässyt sinne moottorin etutukeen....vuotaakohan tämä paska vähän joka puolelta :D
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itse itselleni vastaten..

Eli enpä näe kyllä mitään vuotoa ylhäältä alas, eli ilmeisesti imusarjan tiiviste vain vuotaa jonkin verran, ja löytyihän tästä jo GM:n ohjekin Opeliin..

"Engine A20DTx - Coolant leakage from intake manifold

Vehicles:
Insignia 2009 - 2011 A20DTC, A20DTJ, A20DTH

Complaint:
Coolant leakage. Investigation revealed that leakage might come from water duct at intake manifold
due to a leaky gasket.

Cause:
Sealing not according to specification

Production
Implementation of modified sealing starting with engine number A20DTx17495805 (3-Sep-2010)

Remedy:
In case of complaint, please replace the water duct gasket of the intake manifold. The water duct
gasket is a part of the gasket set intake manifold to cylinder head."

Halpaa huvia siis tiedossa, jostain luin, että ohjeaika olisi nelisen tuntia, mutta Länsiautosta höpisivät kahdeksan tunnin työstä jotain..

Nyt itseä mietityttää, että vuotaakohan tämä myös moottorin sisään ja uskaltaako autolla ajaa? Nestettä on kuitenkin valunut jo reilu litra, enkä usko, että toi kaikki on työntynyt tuohon imusarjan päälle mitä on hävinnyt, vaikka aika nopeasti haihtuukin siitä...
Öljytikku on edelleen niin paska, ettei siitä ota erkkikään selvää.

Ja kun vielä keksisi mistä sitä jäähdytysnestettä tulee moottorin etutukeen, sinne kun kastoi paperin, niin ihan punaista jäähdytysnestettä oli. EGR:n jäähdyttimen kopasta en kyllä löydä mitään vuotoja, en peilillä enkä käsin kokeilemalla.

Alkaa jo ihan tosissaan kyllästyttämään koko auto, mutta enpä taida kehdata rikkinäisenä laittaa eteenpäin.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

MattiR
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minulla tiputti bensaturbo jäähdytysnestettä muutaman tipan turboahtimen banjoruuvista joka oli löysällä. Ruuvin kiristys hoiti ongelman kuntoon.
Matti

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Julle »

Laita myyjän piikkiin korjaus.
9-5 Aero - 00

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Julle kirjoitti:Laita myyjän piikkiin korjaus.
Auto on ostettu Ruotsista, ja siihen asti pitivät hyvin yhteyttä ja lupailivat kaikenlaista jeesiä korjaukseen, kunnes tuli maksun hetki. Sen jälkeen ei ole vastattu ja jos keskus erehtyy vastaamaan, niin eka yhdistetään, mutta sitten kummasti kaveri onkin kiireinen ja soittaa "kohta", ei ole vielä soittanut..

Eli edellisestä jakohihnaepisoidista väännetään jo Euroopan kuluttajakeskuksen ja konsumentverketin välityksellä, tämä tulee mukaan samaan soppaan.

Aikaa kuulemma tulee menemään 6-12kk, että saadaan edes asiaa käsittelyyn, joten hyvin hitaasti pyörät pyörivät...mutta loppuun asti ajattelin tämän katsoa.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Länsiautossa vika diagnosoitu vuotavaan imusarjan tiivisteeseen, ja tämä on kuulemma todella yleinen vika, joka koskee kaikkia DTx-moottoreita ennen vuotta 2011, joten saattaapi tulla jollakin muullakin eteen ja on hyvä katsoa imusarjan päälle, jos alkaa jäähdytysnestettä katoamaan. Kuulemma huomattavasti yleisempi kuin EGR:n jäähdyttimen kopan vuoto..

Korjauksessa ei vaihdeta pelkkää imusarjan tiivistettä, vaan tiivisteitä vaihdetaan aina turbolta imusarjalle saakka. Ilmeisesti jonkun GM:n ohjeen mukaisesti, tämän takia työtunteja veloitetaan enemmän kuin pelkästä imusarjan (tiivisteen) vaihdosta.

Korjaushintoja:

Länsiauton tarjous korjauksesta oli sellainen, että oli pakko keksiä jotain muuta. Lähemmäs 900e vianhakuineen.

RS-Superhuolto (Opel) sanoi, etteivät tee kyseistä operaatiota ollenkaan.

Saabianti ei jostain syystä ole vastannut, vaikka sieltä yleensä tulee nopeasti vastaus...

Tallinnan merkkiliike Viking Motors puolestaan vastasi kyselyyn viidessä minuutissa, ja heidän kanssaan tuli sovittua korjaus.
Hintaa korjaukselle tulee n. 450e laivamatkoineen, joten jää ihan hyvä päiväpalkka, kun jaksaa viedä etelään.

Ehkäpä auto on tämän jälkeen taas iskussa :)
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No nyt on Saapas huollettu etelässä.

Vaihtoon meni turbolla imuputkessa oleva tiiviste, egr:n joitain tiivisteitä pari kappaletta ja imusarjan tiiviste. Toivottavasti nyt pysyy jäähdytysnesteet sisällä ja tuolla turbon imuputken tiiisteen vaihtamisella pitäisi saada myös pieni öljyn hikoilu loppumaan ohjaustehostimen päälle :)

Viking Motorsista jäi hyvä fiilis. Palvelu oli asiallista ja ystävällistä, hinnat piti 2€ tarkkuudella paikkansa ja auto valmistui ajoissa, että kerkesi laivaan. Työlle ja osille 2v takuu.

Samalla vaihdatin myös lisäjarruvalon, kun vaihotyö oli 40€ niin miksi sitä turhaan alkaa itse repimään..

Tuliaisakin tuli sen verran ostettua, että laivamatka tulee katettua, vaikka eipä toi 57€ edestakaisesta autoineen niin hirveesti päätä huimannut...

E: Varmaan ollu vuotoa noissa tiivisteissä turbolta lähtien, joskus täällä valittelin turbolagia, nyt työmatkalla kun painoi vitosella kaasun pohjaan, niin lähtipäs ihan eri tavalla kuin ennen. Aiemmin meni sekuntti tai pari ennen kuin alkoi tapahtua yhtään mitään ja oli tosi tahmeeta senkin jälkeen.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6171
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kiitos, kun toimit koekaniinina tuon Viking Motorsin suhteen. Tuollaisella hintaerolla keksii aika nopeasti monenlaista tekemistä lahden eteläpuolella.

9-3X 2.0T XWD BioPower-10
9-3 2.0R Cab -05 Aerowannabe & Hirsch-tarratuning, BioPower Stage 1, #1767
See äl äs kolme viiskytä see dee ii, mut bittuuks sä tiiät siit"

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Noniin, nyt kun pääsi taas nauttimaan tästä ihanasta viasta, niin on tullut selvitettyä päivän hintaa myös Saabiantilta tälle rempalle.
Pelkälle tiivisteen vaihdolle kertyy hintaa n. 300e ja jos puolestaan imusarja on vaihtokunnossa jo näillä kilsoilla (115tkm), niin hintaa kertyy päälle 800e. Toivottavasti siis selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla, toi 300e ei vielä ole paha.
Joka tapauksessa kannattaa tehdä tuolla etelässä, kun ei tunnu paikalliset Opel-korjaamotkaan innostuvan ton vaihdosta, ja Länsiauton veloitus on edelleen reilu 800e pelkästä tiivisteen vaihdosta, en edes uskalla kysyä mitä se on jos imusarjakin vaihdetaan..

Ja tämäkin on suht piilevä vika, nimittäin itselläni ei alle 3500rpm vielä vuoda niin näkyvästi, että ajon jälkeen näkyisi, heti kun repii kunnolla (3500rpm+), niin sieltä tulee jäähdytysnestettä ihan solkenaan niin imusarjan ylä- kuin alapuolelta. Kokemuksesta tiedän, että vika kyllä pahenee aika nopeasti, varmaan sitten sitä nopeammin mitä useammin kierrättää konetta. Imusarjan takaosaan/alapuolelle ei näe kuin peilin avulla moottorin takaa, joten jos jäähdytysnestettä katoaa hissukseen, eikä EGR:n koppa näytä vuotavan, niin uskoisin, että tässä on aika hyvä ehdokas.
Tomppa & Tesla Model S 85D -15 & Kia Optima SW -18 & Volvo V70 2.5T -04

Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Onko kukaan vaihattanut tätä tiivistettä Suomessa?
Varmaan TiD ja TTiD vaihtotyö pyörii samoissa hinnoissa?

Vaatiiko tämän vaihto jakopään tai kannen irroittamisen mikäli itse miettii vaihtamista, myöskin osanumero olisi hyvä tälle tiivisteelle :lol:
9-5 TTiD4 Aero 4D VM11

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6089
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mikä on muuten Viking Motorsin tuntiveloitushinta?
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007


Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6089
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Imusarja jäähdytysnesteessä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Risto kirjoitti:
Pe Touko 15, 2020 07:26
^ Tuollahan se heidän kotisivullaan on mainittuna: https://www.vikingmotors.fi/index.php/hinnasto
Ahaa, minä tarkoitin kyllä sitä Tallinnan Viking Motorsia: https://vikingmotors.ee/fi/korjaus-ja-huolto/

Näköjään 60€/h.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin