Ongelmia dieselin päästöissä
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Selvä peli, hankkiudutaan techin ääreen ja katsotaan noita korjauksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Pari kertaa tullut myös vastaan että onmittarin valokenno/peili ollut likainen ja antaa siis tiettsti vääriä tuloksia. Kannattaa tämä tarkastaa jos tulee yhtäkkiä näin isoja lukemia eikä näkyvää savua oikeastaan tule.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Mitä muuttujia säädellään softalla kun savutusta koitetaan hallita tai miten ylipäänsä dieselin palotapahtuma pysyy hanskassa?
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Lambda-arvo eli ilma suhteessa ruiskutettuun dieseliin. Useimmat muut palotapahtumaan vaikuttavat parameterit on valittu jo suunnitteluvaiheessa eikä niihin ole hyötyä tai tarvetta puuttua. Lievällä ruiskutuspaineen ja ruiskutusennakon lisäyksellä voi hieman aikaistaa palamista kun ruiskutusajasta tulee pitkä maksimiteholla.
Se mikä on syytä muistaa on että savu ei indikoi suoraan epäonnistunutta palamista vaan hyötysuhde ja teho voi olla korkeat vaikka savua tuleekin. Maksimitehoa ei saavuta ilman savua ja sitä tulee aina vaikka lambda olisi yli 1. Korkeammalla lambdalla tapahtuu enemmän jälkihapettumista ennen pakoventtiilin aukeamista jolloin savu hälvenee mutta hyötysuhde/teho ei parane.
Se mikä on syytä muistaa on että savu ei indikoi suoraan epäonnistunutta palamista vaan hyötysuhde ja teho voi olla korkeat vaikka savua tuleekin. Maksimitehoa ei saavuta ilman savua ja sitä tulee aina vaikka lambda olisi yli 1. Korkeammalla lambdalla tapahtuu enemmän jälkihapettumista ennen pakoventtiilin aukeamista jolloin savu hälvenee mutta hyötysuhde/teho ei parane.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Onko näihin mahdollista softata sellainen ominaisuus, että jos vaihteisto on vapaalla tai p:llä tai kytkin on pohjassa, ja kaasun painaa pohjaan, niin softan käppyrät toimii eri tavalla kuin silloin kuin vetää kaasu pohjassa, vaihde silmässä ja kytkin ylhäällä? Saiskohan tolleen volkkarimaisesti sopivat päästöluvut mittauksessa, mutta ei vaikuttaisi ajossa?
Omaan tilanteeseen voin sen verran kommentoida, että työkiireet ja -matkat on estäneet päästömittarilla ja techillä käymisen, mutta asia on edelleen todo-listalla.
Omaan tilanteeseen voin sen verran kommentoida, että työkiireet ja -matkat on estäneet päästömittarilla ja techillä käymisen, mutta asia on edelleen todo-listalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Oishan se kiva sellainen kikka mutta ei onnistu mitenkään järkevästi. Kyllä ne läpi saa ilmankin sopivasti säätämällä vaan, kunhan vaan saa mittaustuloksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Tänään viimein saatiin auto päästömittarille. Ajoin mittauksen vakiotehoisella softalla, jossa vain EGR disabloitu, ensin saadulla virisoftalla sekä jcarlsonin minulle toimittamalla toisella virisoftalla.
Vakiosoftalla päästömittari näytti kolmella vedolla 1,24-1,36 eli menisi katsastuksesta läpi, mutta ei jää paljon alle rajan (1,5). Jos viritetyilläkin vehkeillä on yleensä päästy luokkaa 0,6 oleviin tuloksiin, on tässä kuitenkin edelleen yli tuplasavut niihin verrattuna.
Alkuperäisellä virisoftalla viisi vetoa, ja tulokset:
1,58
1,76
1,83
1,73
1,85
Tässä ollaan yli rajan, mutta huomio kiinnittyy siihen, että arvo vakiintuu tuonna 1,7-1,8 tuntumaan, kun ennen katsastusta tällä softalla sai reilusi yli kakkosen arvoja.
Muokatulla virisoftalla samoin viisi vetoa, ja tulokset:
1,62
1,77
2,16
1,87
1,73
En tiedä mitä tuossa kolmannella vedolla tapahtui, mutta se eroaa selvästi muista. Tässä taas kiinnitin huomiota siihen, että arvot on aika samat kuin softan ykkösversiolla. Ja tätä kakkossoftaa on siis muokattu niin, että päästöjen pitäisi lähtökohtaisesti olla pienemmät kuin ekassa.
Katsastusmittauksen ja tämän päivän välillä on ajettu tankillinen dieseliä, jossa seassa STP:n diesel injector cleaneria. Voisikohan tässä olla avain siihen, että arvo on laskenut yli kakkosesta alle kakkoseen? Ja voisiko suuttimissa edelleen olevat ongelmat aiheuttaa sen, että muokattu virisofta ei ole muokkaamatonta parempi? Jos ajaisi vielä toisen pullollisen läpi, niin mahtaisikohan arvot pudota lisää
Tässä vielä videot savumääristä, eron vakion ja viritetyn välillä kyllä huomaa silmämääräisestikin:
vakio: http://1drv.ms/1LfXKc3
virisofta 1: http://1drv.ms/1LfXYQr
virisofta 2: http://1drv.ms/1LfY4rc
Vedoista lähti lisäksi OP-Cominlogitukset jcarlsonille tutkittavaksi, joten sieltä päin voi tulla mysteeriä avaavia kommentteja.
Tekki oli matkoilla, joten siitä ei vielä saatu tutkittua suuttimien korjausparametrejä. Se on seuraava operaatio mikä hoidetaan.
Vakiosoftalla päästömittari näytti kolmella vedolla 1,24-1,36 eli menisi katsastuksesta läpi, mutta ei jää paljon alle rajan (1,5). Jos viritetyilläkin vehkeillä on yleensä päästy luokkaa 0,6 oleviin tuloksiin, on tässä kuitenkin edelleen yli tuplasavut niihin verrattuna.
Alkuperäisellä virisoftalla viisi vetoa, ja tulokset:
1,58
1,76
1,83
1,73
1,85
Tässä ollaan yli rajan, mutta huomio kiinnittyy siihen, että arvo vakiintuu tuonna 1,7-1,8 tuntumaan, kun ennen katsastusta tällä softalla sai reilusi yli kakkosen arvoja.
Muokatulla virisoftalla samoin viisi vetoa, ja tulokset:
1,62
1,77
2,16
1,87
1,73
En tiedä mitä tuossa kolmannella vedolla tapahtui, mutta se eroaa selvästi muista. Tässä taas kiinnitin huomiota siihen, että arvot on aika samat kuin softan ykkösversiolla. Ja tätä kakkossoftaa on siis muokattu niin, että päästöjen pitäisi lähtökohtaisesti olla pienemmät kuin ekassa.
Katsastusmittauksen ja tämän päivän välillä on ajettu tankillinen dieseliä, jossa seassa STP:n diesel injector cleaneria. Voisikohan tässä olla avain siihen, että arvo on laskenut yli kakkosesta alle kakkoseen? Ja voisiko suuttimissa edelleen olevat ongelmat aiheuttaa sen, että muokattu virisofta ei ole muokkaamatonta parempi? Jos ajaisi vielä toisen pullollisen läpi, niin mahtaisikohan arvot pudota lisää
Tässä vielä videot savumääristä, eron vakion ja viritetyn välillä kyllä huomaa silmämääräisestikin:
vakio: http://1drv.ms/1LfXKc3
virisofta 1: http://1drv.ms/1LfXYQr
virisofta 2: http://1drv.ms/1LfY4rc
Vedoista lähti lisäksi OP-Cominlogitukset jcarlsonille tutkittavaksi, joten sieltä päin voi tulla mysteeriä avaavia kommentteja.
Tekki oli matkoilla, joten siitä ei vielä saatu tutkittua suuttimien korjausparametrejä. Se on seuraava operaatio mikä hoidetaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Jo vakiosoftallakin savumäärä on epätavallisen korkea, mutta toisaalta monestikaan noihin raportoituihin arvoihin ei voi luottaa kun ei tiedä miten päästömittaaja on kaasua polkenut. Omasta autosta tuli aikoinaan katsastuksesta 0,23 k-arvon lappu mutta en usko että se oli totuus..
Toinen virisofta oli lambdarajan osalta tiukempi, mutta toisaalta logien perusteella ei ensimmäinenkään mene kovin rikkaalle polkaisussa eli rajan muutos ei käytännössä tehnyt vielä mitään. Tein jo voimakkaamman muutoksen ja mailasin uuden version jolla uskoisin että tipahtaa vakion tasolle.
Injector cleanerilla oli ilmeisesti positiivinen vaikutus, voi olla että lisäpuhdistus auttaa mutta onhan ne suutinkärjet myös ihan mekaanisesti kuluvia osia. Eri asia sitten kannattaako niitä taloudellisesti lähteä vaihtamaan jos leimasta läpi saa silti.
Toinen virisofta oli lambdarajan osalta tiukempi, mutta toisaalta logien perusteella ei ensimmäinenkään mene kovin rikkaalle polkaisussa eli rajan muutos ei käytännössä tehnyt vielä mitään. Tein jo voimakkaamman muutoksen ja mailasin uuden version jolla uskoisin että tipahtaa vakion tasolle.
Injector cleanerilla oli ilmeisesti positiivinen vaikutus, voi olla että lisäpuhdistus auttaa mutta onhan ne suutinkärjet myös ihan mekaanisesti kuluvia osia. Eri asia sitten kannattaako niitä taloudellisesti lähteä vaihtamaan jos leimasta läpi saa silti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Jep, kiitoksia taas uudesta versiosta. Koitan käydä sen mittauttamassa joku päivä. Eipä noita suuttimia kannata tosiaan räpeltää jos siihen ei järkevää tai pakottavaa syytä ole. Tuli mieleen sellainen, että näkyisikö loppuun kuluneet suuttimet kulutuslukemissa? Itsellä ei ainakaan maantieajon kulutuksesta ole pahaa sanottavaa, hyvin alle viidellä menee jos oikein rauhallisesti ajelee kahdeksaakymppiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Ei vaikuta kulutukseen sanottavasti, se mitä voi manuaalivaihteisessa aiheuttaa on kaksoismassan kolina tyhjäkäynnillä.
Savullahan ei ole juuri mitään kulutuksen kanssa tekemistä, hyvänä esimerkkinä vanhat VAG 5-syl 2,5-litraiset suoraruiskudieselit (Volvo 850, Audi 100 ja A6) jotka on tunnettuja ronskista savutuksesta mutta kulutus on todella matala.
Hyvin pieni palamaton polttoainemassa aiheuttaa suuren määrän näkyvää savua, palamisen termodynaaminen hyötysuhde (selvästi alle 50%) on paljon merkittävämmässä asemassa kuin se palaako polttoaineesta kemiallisesti 97% vai 98%.
Savullahan ei ole juuri mitään kulutuksen kanssa tekemistä, hyvänä esimerkkinä vanhat VAG 5-syl 2,5-litraiset suoraruiskudieselit (Volvo 850, Audi 100 ja A6) jotka on tunnettuja ronskista savutuksesta mutta kulutus on todella matala.
Hyvin pieni palamaton polttoainemassa aiheuttaa suuren määrän näkyvää savua, palamisen termodynaaminen hyötysuhde (selvästi alle 50%) on paljon merkittävämmässä asemassa kuin se palaako polttoaineesta kemiallisesti 97% vai 98%.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Hämmennetään hieman asiaa ja laitetaan vertailun vuoksi mittausarvo JC:n softalla DPF käytössä. 0.14 eli 300tkm ajetun padan olisi varaa savuttaa paljon enemmänkin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Minkälaista kilometri/ikä odotusta noille hiukkassuodattimille voisi odottaa? Riippuu varmaankin millaisessa käytössä auto on mutta esimerkkinä maantiepainotteisessa ajossa?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Hyvin yksilöllistä, 200-300tkm yleensä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Viimeisimmän softaversion savut videolla: http://1drv.ms/1VWaXlF
Pahoittelut hieman kehnosta valaistuksesta videolla. Syksy saa, minä en...
En osaa sanoa tuosta oikein että onko savua merkittävästi vähemmän kuin noissa aikaisemmissa videoissa. Eri kuvakulma, eri valoisuus jne. vaikuttaa vähän tuohon tulkintaan.
Pahoittelut hieman kehnosta valaistuksesta videolla. Syksy saa, minä en...
En osaa sanoa tuosta oikein että onko savua merkittävästi vähemmän kuin noissa aikaisemmissa videoissa. Eri kuvakulma, eri valoisuus jne. vaikuttaa vähän tuohon tulkintaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ongelmia dieselin päästöissä
Allekirjoituksen 9-3 SC 1.9 TiDS päivitetyllä softalla:
1.08, 1.07, 1.10 --> keskiarvo 1.09 ja hyväksytty lappu kouraan. Kiitos jcarlson!
1.08, 1.07, 1.10 --> keskiarvo 1.09 ja hyväksytty lappu kouraan. Kiitos jcarlson!
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00