1,8t jäähdytysnesteen vaihto
1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Otsikon mukainen projekti edessä tulevana viikonloppuna ja kyselisin muistaako joku jäähdytysnesteen määrää autossa (7,5l?)? Ilmaantuuko hyvin itsekseen ja onko helpoin tapa tyhjennykselle alavesiletkun irroitus? Onko jotain muuta huomioitavaa? 1,8t -05
NG9-3SC 1,9tid '09
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Jäähdytysjärjestelmän tilavuus on 7.5L. Pitäis ilmautua kyllä itsekseen.
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Järjestelmän saaminen täysin tyhjäksi on epätodennäköistä. Jäähdyttimen oikeassa alalaidassa on muovinen tyhjennysruuvi ja poistoputki. Voit valuttaa letkun avulla tyhjään mitta-astiaan. Käsiksipääsy vaatii puskurin alamuoviston irroituksen. Samoin vesipumpun alalaidassa on ainakin johonkin vuosimallirajaan asti tyhjennystumppi, johon letku käy kätevästi. Siitä samalla pelillä lohkon (osittainen) tyhjäys astiaan. Näet nyt kätevästi tyhjätyn määrän, joka auttaa järjestelmän täytössä.
Pelkkä syylärin tyhjennys poistaa vain reilut pari litraa nestettä. (Huomioi vesiletkujen reititys)
Myöhemmissä vuosimalleissa on vesipumpun alaosassa vain tulppa, joka irrottamalla neste tulee pois vähemmän hallitusti. Jäähd. järjestelmä ilmautuu kuitenkin hyvin ilman ylimääräisiä kikkailuja.
Pelkkä syylärin tyhjennys poistaa vain reilut pari litraa nestettä. (Huomioi vesiletkujen reititys)
Myöhemmissä vuosimalleissa on vesipumpun alaosassa vain tulppa, joka irrottamalla neste tulee pois vähemmän hallitusti. Jäähd. järjestelmä ilmautuu kuitenkin hyvin ilman ylimääräisiä kikkailuja.
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Miksi muuten haluat vaihtaa nesteet? Mulla -07:n manuskassa sanotaan ettei niitä tarvii vaihtaa. Tosin ne vaihtuivat itellä vahingossa kun lohkolämppäri hajosi .
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Eipä ne nesteet ikuisia ole..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Vaihdoin kerran nuo litkut, haulla löytyy lisää tarinaa.
Syylarin tyhjennystulppan kautta saa noin 2 litraa ulos. Vesipumpun tienoilla on niin ahdasta, että en ainakaan itse saanut koko proppua edes näkyviin.
Lohkolämmitin pitäis vaihtaa, ottaako vaan irti ja antaa laskea siitä se mitä ulos tulee?
Syylarin tyhjennystulppan kautta saa noin 2 litraa ulos. Vesipumpun tienoilla on niin ahdasta, että en ainakaan itse saanut koko proppua edes näkyviin.
Lohkolämmitin pitäis vaihtaa, ottaako vaan irti ja antaa laskea siitä se mitä ulos tulee?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Pannaan tähän nämä minu aikaisemmat seikkailut
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=145882
Ilmaus annetun ohjeen mukaisesti, lisäyksenä: AC tulee olla OFF-asennossa. Käsitän sen siis niin, että kompura vaan pois päältä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=145882
Ilmaus annetun ohjeen mukaisesti, lisäyksenä: AC tulee olla OFF-asennossa. Käsitän sen siis niin, että kompura vaan pois päältä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Lohkari pitäis jaksaa vaihtaa, pakkaset tulossa..
Auttakee osaamatonta, en viimeksikään löytänyt tuota vesipumpun tyhjennysproppua. Osaako joku sanoa löytyykö helpolla vai pitääkö etsiä auton alta ja ottaa hihna pois jne.
Vai vienkö vaan pajalle
Tietty jos ottaa lohkiksen irti, niin valuuha se lohko tyhjäksi siitäkin.
Auttakee osaamatonta, en viimeksikään löytänyt tuota vesipumpun tyhjennysproppua. Osaako joku sanoa löytyykö helpolla vai pitääkö etsiä auton alta ja ottaa hihna pois jne.
Vai vienkö vaan pajalle
Tietty jos ottaa lohkiksen irti, niin valuuha se lohko tyhjäksi siitäkin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Se vesipumpun tyhjennysproppu näkyy selvästi auton alta katsottaessa, ei ole edes ahdasta/tavaraa tiellä. Semmonen letkuliitoksen paikka ihan pumpun alareunassa. Ja se lohkiksen vastus on taas termarikotelossa, joten sylinterikansi ainakin tyhjenee siitä, lohkoon jää nesteet. Hihnalle ei tarvitse tehdä mitään. Termarin vaihdossa käsketään nostaa ainakin paisari pois paikaltaan, jotta tulee lisää työtilaa. Muut tiellä olevat jutut kyllä näkee ährätessä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
^
Kiitos jälleen.
Onnistui tuo lohkolämmittimen vaihto. Laskin nesteet suoraan letkuista ja lohkiksen paikaltaan irroittamalla. Astiat oli tietty alla ja pahvia, jottei pääse liemet ympäristöön
Noin 3,5 litraa sitä valui, jos joku tuota tietoa joskus tarvitsee.
Avainkoko on 10 mm ja on aika kenkusta paikassa. Bilteman pitkät taivutetut pihdit oli hyvät noissa letkuklemmareiden avaamisessa. Saakohan niitä vanhoja enää pitämään, kun letkuissa oli jo syvät urat? Noi klipsimalliset on kyllä jostain sieltä...en kuitenkaan jaksanut vaihtaa kiristettäviin malleihin.
Olisikohan vanha lohkolämmitin hajonnut siihen, että sen liitin on pystysuoraan paisarin alla? Viimeksi kun vaihdoin nesteet, niin paisariin kaataessa meni "vähän" myös ohi. Josko sitä pääsi suoraan tuonne elementin sisäänkin. Se O-rengas ei näemmä ollut kunnolla paikoillaan. Eli tarkkana täytettäessä paisaria.
Kiitos jälleen.
Onnistui tuo lohkolämmittimen vaihto. Laskin nesteet suoraan letkuista ja lohkiksen paikaltaan irroittamalla. Astiat oli tietty alla ja pahvia, jottei pääse liemet ympäristöön
Noin 3,5 litraa sitä valui, jos joku tuota tietoa joskus tarvitsee.
Avainkoko on 10 mm ja on aika kenkusta paikassa. Bilteman pitkät taivutetut pihdit oli hyvät noissa letkuklemmareiden avaamisessa. Saakohan niitä vanhoja enää pitämään, kun letkuissa oli jo syvät urat? Noi klipsimalliset on kyllä jostain sieltä...en kuitenkaan jaksanut vaihtaa kiristettäviin malleihin.
Olisikohan vanha lohkolämmitin hajonnut siihen, että sen liitin on pystysuoraan paisarin alla? Viimeksi kun vaihdoin nesteet, niin paisariin kaataessa meni "vähän" myös ohi. Josko sitä pääsi suoraan tuonne elementin sisäänkin. Se O-rengas ei näemmä ollut kunnolla paikoillaan. Eli tarkkana täytettäessä paisaria.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Tuli yhtäkkiä mieleen että ilmaantuuko toi järjestelmä itsestään vai vaatiiko se jotain toimenpiteitä?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Ilmautuu itsestään, ellei ole jotain vikaa jossain, kunhan käyttää koneen lämpimäksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Näin muistelinkin, kiitoksia.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Ja muista käydä ajamassa sillä ennenkuin kokeilet lohkolämmitintä. Se viimeinen kupla ilmeisesti jää juuri tuonne ja tuhoaa sekunneissa lämmitinelementin. Arvaa mistä tiedän
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto
Joo, näin arvelinkin ei uskalla heti ekana käyttää sitä että ehtii ilmaantua.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.