Suorasuihkutus on nykypäivää myös bensamoottoreissa. Mietiskelin tässä, että kannattaako?
Plussia: Tarkempi annostelu (?), laihaseoskäyttö osakuormalla, pienempi oktaanitarve, pienempi rikastustarve startissa ja isolla kuormalla (?).
Miinuksia: Kalliimmat komponentit ja suurempi paine, hiukkaspäästöt etenkin kylmänä, imuventtiilien karstoittuminen, öljyn nopeampi vanheneminen.
Sana on vapaa...
Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat
Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat
M97CSB234EFM57001 RE85
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1082
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat
päästöissä reilummat typen oksidit
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat
Onhan myös moottoreita, joissa on molemmat. Sekä imusarja- että suorasuihkutus. On toki hieman monimutkaisempi ja kalliimpi järjestelmä, mutta sillä päästään pienempiin hiukkaspäästöihin erilaisissa kuormitustilanteissa. Ja saa se imuventtiilikin joskus puhdistusta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat
Ehkä se merkittävin etu on jäähdytysvaikutus täytökseen. Sen ansiosta pystyy käyttämään korkeampaa puristussuhdetta kun oktaanivaatimus pienenee. Imusarjan polttoainefilmiä ei ole joten myöskään kiihdytysrikastuksia ei tarvita ja huuhtelun aikana ei mene polttoainetta moottorin läpi hukkaan.
Haittoina on monimutkaisempi järjestelmä ja sen hinta, tietyissä moottoreissa imuventtiilien karstoittuminen (omassa 3.0TFSI ei tosin ollut sanottavasti karstaa kun 170tkm kohdalla kurkkasin). Hiukkasten lukumäärä on imusarjaruiskutteisia korkeampi myöskin.
Korkeammat typenoksidit liittyy laihaseoskäyttöön mutta useimmat suoraruiskut eivät käytä laihaseosmoodia lainkaan, sitä kokeiltiin aluksi mutta tarpeeksi hyötyä siitä ei saanut hankaluuksiin nähden.
Kokonaisuutena on hyvä systeemi, irtoaa 95-oktaanisella samat litratehot kuin mihin imusarjaruiskutteinen moottori vaatii 98-oktaanista.
Haittoina on monimutkaisempi järjestelmä ja sen hinta, tietyissä moottoreissa imuventtiilien karstoittuminen (omassa 3.0TFSI ei tosin ollut sanottavasti karstaa kun 170tkm kohdalla kurkkasin). Hiukkasten lukumäärä on imusarjaruiskutteisia korkeampi myöskin.
Korkeammat typenoksidit liittyy laihaseoskäyttöön mutta useimmat suoraruiskut eivät käytä laihaseosmoodia lainkaan, sitä kokeiltiin aluksi mutta tarpeeksi hyötyä siitä ei saanut hankaluuksiin nähden.
Kokonaisuutena on hyvä systeemi, irtoaa 95-oktaanisella samat litratehot kuin mihin imusarjaruiskutteinen moottori vaatii 98-oktaanista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat
Juu, paljon hyviä pointteja. Miten mahtais toimia imusarjasuihkutteinen kone suorasuihkun suuttimilla ja sillä ~200 bar paineella? Olisko hyötyä?
M97CSB234EFM57001 RE85