E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mono »

AZP kirjoitti:En tiedä kirjoititko tahallaan vähän harhaanjohtavasti, mutta tuo tiedote on marraskuulta 2007. Kyllä se laitos jo on käytössä.
Ok, mutta missä lukee, paljonko etanolia todellisuudessa valmistetaan?

Ja kuinka paljon sitä Suomessa käytetään?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuollainen tuore artikkeli löytyi ensimmäisenä. Tämän perusteella koko suunniteltu kapasiteetti ei olisi vielä käytössä.
http://www.hs.fi/talous/a1423981852484
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ei varmaan ole väkevöintilaitoksen koko kapasiteetti käytössä, kun tietää miten yleisiä (not) flexifuelautot Suomessa on. Tosin iso osa tuotteesta menee varmaankin bensalaatujen etanolisuuteen. Avainlipputuotteena St1:n RE85:n pitää kuitenkin olla vähintään 50 % kotimaista.

Haminan laitos on tosiaan väkevöintilaitos, jossa jalostetaan etanolix- ja cellulonix-tehtaiden tuottama raakabioetanoli lähes puhtaaksi alkoholiksi, ja tästä blandataan sitten RE85. Joka tapauksessa spekuloinnit siitä, että suomalainen bioetanolin tuotantokapasiteetti ei riittäisi nykyiseen RE85-käyttöön, ja siksi tavaraa pitäisi tuoda ulkomailta, voinee unohtaa.

Tuo HS:n jutussa mainittu tuotantomäärä 12000 tonnia vastaa noin 17 miljoonaa litraa vuodessa, ja jos koko tuosta määrästä jalostaa RE85:ttä, saadaan noin 20 miljoonaa litraa polttoainetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Eli tuosta riittäisi noin 14000 viina-auton vuosikulutukseen jos keskimääräinen ajomäärä olisi 10tkm vuodessa ja kulutus 14 litraa sadalla. Ei lopulta kovin isoa määrää vielä tuoteta.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja 3J »

Mikä lie myynti nykyään, mutta vuonna 2012 se oli noin 6,2 miljoonaa litraa, että siitä voi päätellä kuinka vähän näitä ylipäätään on. Tuotantomäärä oli siis noin 2x kulutuksen verran.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Loput mennee ST1:n omien bensiinien joukkoon. Toki on olemassa vielä ED95, mutta mahtaakohan sitä olla myynnissä täällä ollenkaan.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Sinällään tuo etanoli-diesel olis mielenkiintoinen polttoaine, jos tällaisia autoja olis tarjolla enemmänkin: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... aab-diesel

Autossa on siis modifioitu Diesel-kone. Harmi vaan että etanoli ja diesel on jo niin kaukana toisistaan, että flexifueliksi tuo ei taivu.

Tämä keskustelu lipsahtaa hieman ohi otsikon :roll: :oops:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mono »

Scanialla lienee pitkä kokemus ED95 moottoreista?

http://www.lth.se/fileadmin/mot2030/fil ... opment.pdf
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Ajattelin myös lähiaikoina alkaa käyttämään tuossa toisessakin femmassa etanolia. Siellä kun on jo valmiina Biopower softakin. Mitäpäs olette mieltä, kannattaako käyttää öljypohja auki parin tankillisen jälkeen vaikka juuri viime viikolla löpöhuuhtelun ja öp:n avauksen tein? Onko kannattavaa avata jälleen näin lyhyen ajan jälkeen, kun olen tuota konetta löpölläkin huuhdellut? Vai irrottaako etanoli vielä tehokkaammin paskaa moottorista?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos haluaa jännitystä elämään, niin ei tee mitään. Isäukon 9-3:lla on ajettu etanolilla pohjaa avaamatta jo vuosia. Kaippa siinä on jonniimoinen riski.

Perustan sitten oman näkemykseni useamman eri vuosikymmeneltä olevan Saabin moottorin avaukseen. Vanhoissa (korkeakitkamännillä olevissa) ei juuri nimeksikään ollut karstaa sisällä ja saman varsin puhtaan sisikunnan näin meidän uudemman mallin 2004- T7 -koneessa. Taasen nuo matalakitkamäntäkoneet ja juurikin 1-version T7 -moottoreissa sitä karstaa riittää jo vähän ajetuissakin hurjia määriä.

Faktapuoltahan on, että hiili on varsin kovaa tavaraa ja karstan jauhaminen jakopäässä kuluttaa ketjun ja laahaimien lisäksi myös rattaat. Olen purkanut yli 400tkm ajettuja 8-tappisia Saabin moottoreita, joissa nokka-akselin rattaat ovat kuin uusia metallurgisessa mielessä pienen pesun jälkeen. Toisaalta tuo öljysyöppön 9-3:n 165tkm ajetun moottorin jakopään rattaatkin oli kuluneet ihan hurjiksi.

Tässä linkki 2004 9-5:n nokka-akselit ja yläkerta . Ajokilometrit 200tkm.

Yritin etsiä kuvaa 9-3:n nokisesta venttiilikopan sisäpuolesta, mutta eipä näköjään ollut asentaja Mertasella kamera käsillä siinä vaiheessa ja näky on jäänyt dokumentoimatta. Sellainen oikein nokinen venakoppa ja nokka-akselien ympäristö löytynee kyllä jonkun klubitoverin kuvakollaasista?

Jokatapauksessa siis, jos asiaa aikoo arvioida etukäteen, avaa venakoppa.

Jotenkin mie yhdistäisin nämä kaksi eri asiaa toisiinsa:
Jos jakopää rallattaa jo koneen vähillä kilsoilla
:arrow: kone on sisältä karstainen, eli hiiltä löytyy
:arrow: jakopää kuluu

Sitten käännetään homma toisinpäin, onko siis riski että kone on karstainen?
Jos jakopää rallattaa ja venttiilikopan avauksesta näkyy mustalla hiilellä ja noella vuorattu venttiilikoppa ja jakopään rattaat
:arrow: on hyvin perusteltua avata kone ja vähintäänkin puhdistaa se öljypohja
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ei siitä kannata tehdä liian hankalaa ja miettiä liikaa. :D Se öljypohja on kuitenkin niin helposti tiputettu alas ja tilanne on sitten tiedossa eikä arvailujen varassa. Ja jos ei ole itsellä tiloja eikä viitsi niin noin 3 etanolitankillisen hinnalla homma on ulkoistettu.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Turbisti
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 15:55

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Turbisti »

Anteeksi kysymys, haulla en löytänyt... Mites siis vuosimallit 2004- eteenpäin. Sihtiä ja pohjaa ei siis välttämättä tarvitse katsoa? Öljyt vaihdoin 1000km ennen ja jälkeen etanolikonversion 2004 facelift Aerofemmaan. :?: :?:
Saabcomin suositus oli vain siis öljyt ja suodatin ja tulpat. jcarlson aiemmin tässä ketjussa sanoi siis että ongelma käytännössä poistunut.
9-3 Vector 2,0t BioPower SC - 08
Eksä:9-5 Aero - 04 BioPoweroitu Espressoblack
Eksä :9-5 Vector 2,3T BioStage1 -02 +250hp
EnsirakkausEx :9000 CS 2,0t - 97 acc ja ratti löytyy
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Riippuu huoltohistoriasta ... tässä 195t ajetun 2006 femman öljypohjan kuorrutus. Öljynpainevalo alkoi äskettäin varoittelemaan ajossa, onneksi laajempaa vahinkoa ei tapahtunut
Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Minkäslaisella huoltohistorialla ja käytöllä tuo sitten on ollut? Automaatti/manuaali?
9-5 Aero sedan man -05
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Jälleen yksi varoittava esimerkki "Long-Life" öljynvaihtoväleistä.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Vastaa Viestiin