Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
rupale
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 04, 2014 11:10

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja rupale »

Tässä ote päivän uutisvirrasta:
http://yle.fi/uutiset/laittomat_autojen ... ia/8487827

Itselläni ainakin pomppasi puolet sisäelimistä kurkkuun kun luin tuon juuri herättyäni.

tl;dr: Trafi aikoo ottaa ensi vuonna (2016) käyttöön menetelmiä, joilla laittomat DPF:n poistot havaittaisiin katsastuksessa. Menetelmiä ei kerrota erikseen rahvaalle.
9-3 SS 1.9TTiD -11
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Risto »

SS_Klubin pitäisi hankkia lainapöntöt katsastuksia varten.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hetken siinä mietin kun tuota kennoa palasiksi hakkasin, että tässä sitä tehdään peruuttamattomia ja mahdollisesti tulevaisuudessa kalliita muutoksia autoon. Vasta jälkikäteen tuli mieleen, että ei olisi ollut pöhkö idea ostaa joltain halvalla käyttökelvottomaksi tukkeutunut DPF koteloineen, tyhjentää siitä sisustat ja säilöä tuo toimiva oma mokkula tallin hyllylle auton vakioimista varten.

Minulla ei ollut noin kahdeksan kuukauden DPF-autoilun aikana mitään opngelmia hiukkassuodattimen kanssa, vaikka auto oli jo 300 tkm ajettu ja ajo lähinnä pätkäajoa. Ongelmat vähenee kai entisestäänkin jos/kun EGR:n tulppaa. Ehkä tuon linkatun uutisen lukemisen ja pienten päästöongelmien kanssa jumppaamisen jälkeen jättäisin tänäpäivänä tuon DPF:n paikoilleen. Mutta rahallahan tuostakin selviää, jos katsastaja rupee moittimaan :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
rupale
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 04, 2014 11:10

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja rupale »

Nähtäväksi jää, millä aikataululla moisia toimenpiteitä otetaan käyttöön, ja kuinka suuri osa tuosta uutisesta on vielä pelottelua. Itse ajattelin kuitenkin ottaa varman päälle (lue: panikoida) ja käydä leimalla vielä tämän vuoden puolella :)

Löytyykö joltain hintahaarukkaa millä välillä vaihtopönttöjen hinnat liikkuvat?
9-3 SS 1.9TTiD -11
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja AZP »

luokkaa 400-1400 euroa taitaa olla haarukka
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos muutamalla hassulla konttorilla on valvontalaitteet DPF:n toteamiseen, niin piankos sitä huomatuksen saadessaan kiillottaa laippojen mutterit CRC:llä ja käy uusintanäytöllä toisella konttorilla. Eihän ne uutuuttaan kiiltävää pönttöä autoon voi vaatia, väittää asentaneensa purkuautosta pöntön.

Muutenhan tää on ihan ihmeellistä säätöä täällä sarvikuonojen taivaassa. Autoilijat ovat isolla rahalla ostaneet hienoja pönttöjä autoihinsa, ja nyt niitä isolla rahalla poistetaan koska niistä ei tykätä. Miksi siitä pitää tehdä numero? Sentään virkamiehet älysivät poistaa vaatimuksen rengaspaineantureiden uusimisesta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Luulen että tuossa mennään ihan visuualisella tarkastelulla, kuten katsari minulle jutteli aikanaan.
Jos epäillään dpf poistoa niin sitten koputellaan, availlaan vaikka esim antureita josta näkee pöntön sisään tms., savutus kaasutettaessa. Aika vaikea nähdä että tohon joku luotettava tietokonemittaus saataisiin.

Klubi voisi hommata auton katsastaja mummoja: mummoja kukaan ei epäile mistään, mummo juo vain kahvia eikä sekaannu katsastukseen.

Ei varmaan kuitenkaan kannata mennä katsastukseen saab-lippis päässä ja sellaisen t-paidan kanssa mihin on painatettu teksti "dpf off, and proud of it"
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paasto ... f=leiki-uu

Käytännössä hiukkassuodatinta ei saa missään olosuhteissa poistaa Euro 6 -päästöluokan (luokitus astui voimaan vuonna 2011) autoista eikä Euro 5 -luokan (2008) kuorma-autoista.

Joissakin tapauksissa DPF:n poistaminen on mahdollista, jos auto sen jälkeen läpäisee muutoskatsastuksen. Trafin mukaan tämä on kuitenkin harvinaista. Tyypillisempää on, että rike tehdään tietoisesti.

Oheisesta linkistä kopioitu juttu. Voisiko v.2011 vanhemmat autot muutoskatsastaa jos läpäisevät
päästöt?

LIsäksi samassa jutussa oli, että "Lahden mukaan uudentyyppistä valvontaa otetaan käyttöön aluksi siellä, missä vaikuttavuus on mahdollisimman suuri."

Eli luultavasti tulee aluksi vain isompiin kaupunkeihin ja isoimmille asemille?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Samassa jutussa myös
– En todellakaan tule paljastamaan sitä, mitä se tarkoittaa. Emme kerro valmiiksi, miten huijareita valvotaan, jotta he eivät saa lisää etumatkaa.

Lahden mukaan uudentyyppistä valvontaa otetaan käyttöön aluksi siellä, missä vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.

– Usein, kun on valvontaa olemassa, tulee myös pelotevaikutus.
Eli eiköhän se pelote ole suurin osuus skandaalia. Ja mittaustapana visuaalinen tarkastelu kuten saabillua veikkasikin. Katsovat, että onko suora putki pöntön tilalla ja jos ei ole, niin ehkä kurkkaavat peilillä pöntön päälle, että kuinka rumat saumat on räkästy :lol: Ei siis koske AZP:tä, jolla on TIGillä vetästyt tehdastasoiset saumat.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Haza »

Siihenhän nyt olisi hyvin yksinkertainen ja helppo valvontakeino jolla saisi ison osan jo pois: savutusraja 0,1 tjsp.
DPF varustetuilla normaalisti riittää se yksi polkaisu kun ei tule mitään.
Sen lisäksi voi sitten etsiä hitsaussaumoja ja koputella pönttöä, tosin mahtaneeko olla riittävä hylkäysperuste että kuulostaa tyhjältä.. monesti ne on vieläpä paikassa johon ei ihan helposti näe/pääse koputtelemaankaan

Jos niin älyttömiä alettaisiin tehdä että jotain antureita irroteltaisiin niin hitsaan ne kiinni omasta :lol:
Luonnollisesti myös dpf varmaan kaipaa kovasti todella peittävää lämpösuojapeltiä :mrgreen:

Tuo että valvontamenetelmiä ei kerrota etukäteen on kyllä lähinnä vaan kiusantekoa jonka hyöty kenellekään on varsin kyseenalaista, varsinkin kun ne on kyllä hyvin nopeasti yleisessä tiedossa ihan jo sen jälkeen kun katsastusasemat tietää.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

http://www.neobrothers.co.uk/diesel-par ... 69f854c2b0

Tuolla hinnalla ei liene enää iso murhe louhintaa harrastaneille ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaikkihan on köyhälle kallista :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Jos laittaa katsastuksen ajaksi jonkun vanhan tukkeutuneen pöntön, tai vaikka uudenkin, niin tuleeko siitä jotain vikakoodeja tai muita ongelmia DPF-pois-softalla? JC:n DPF-poistosofta löytyy (ja hyvä onkin!) omasta tuplaurposta ja kerran on jo mennyt katsastuksesta läpi ongelmitta. Silti tuo Trafin uhkailu toki jännittää, kun olisi tarkoitus auto pitää ajokunnossa työmatkoja varten eikä olisi varaa seisottaa autoa huollossa liian kauan ja kalliilla. Eli olisi varasuunnitelma valmiina, kun napsahtaa kohdalle.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja SS »

Joku voisi ruveta kyhäämään valmiiksi tyhjiä pönttöjä, olisi näppärä vaihtaa "lennossa". Tuommoista tukkeutunutta yritin joskus foorumin kautta hommata tuhottavaksi, mutta eipä ollut tarjota kellään :-(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin