Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
^^ Onneksi tuo ohjelma on sensaatio- ja tarkoitushakuisella tutkivaksi naamioidulla lööppijournalismillaan onnistunut vuosien saatossa pilaamaan maineensa suurimman osan suomalaisten mielissä. Aina jostain rotankolosta onnistuneet löytämään "alan asiantuntijoita" kommentoimaan asiaa oman agendansa mukaan, ja jätetty se enemmistö alan oikeita asiantuntijoita haastattelematta. Esimerkkinä nyt vaikka talousasioissa kommentoimassa aina ne samat viimeiset marxilaiset "ekonomistit", joita vielä jostain Hakaniemestä löytyy. Lääketieteellisiin kysymyksiin kysyisivät varmaan haastateltaviksi jonkin uskonlahkon jäseniä ennemmin kuin lääketieteen professoreja. Tuskin tuosta mitään meteliä nousee, ehkäpä korkeintaan Trafi peruu kommenttinsa siitä että katsastustoiminnan voisi lakkauttaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Tärkein kysymys jäi kysymättä. Montako onnettomuutta on aiheutunut autojen huonon teknisen kunnon vuoksi, kun katsastustoiminta on ollut noin lepsua?
Lisäksi autossa oli eräs vika, joka oli Trafin asiantuntijoilta itseltäänkin jäänyt huomaamatta. Siinä ei ollut rekisterikilpiä.
Lisäksi autossa oli eräs vika, joka oli Trafin asiantuntijoilta itseltäänkin jäänyt huomaamatta. Siinä ei ollut rekisterikilpiä.
Re: Ihmettelyketju
Tein tuossa Ilta-Sanomien hienoa ajokorttitestiä ja oli pakko ihmetellä tätä:
Edellä näkyy kuorma-auto sekä liikennemerkki ajokaistan päättyminen (623). Kysymys on saako edellä olevan ajoneuvon lähteä ohittamaan. Testin mukaan oikea vastaus on, että ei saa lähteä ohittamaan.
Mielestäni merkki ei ohittamista kiellä. Toki tuossa tilanteessa voisi joutua käyttämään ylinopeutta, mikä tekisi ohituksesta lakia rikkovan. Mutta jos syystä tai toisesta kuorma-auto ajaakin vaikka neljää kymppiä satasen alueella, ohituksen ehtisi tekemään täysin laillisesti.
Vai mitä olette mielipuolta?
Edellä näkyy kuorma-auto sekä liikennemerkki ajokaistan päättyminen (623). Kysymys on saako edellä olevan ajoneuvon lähteä ohittamaan. Testin mukaan oikea vastaus on, että ei saa lähteä ohittamaan.
Mielestäni merkki ei ohittamista kiellä. Toki tuossa tilanteessa voisi joutua käyttämään ylinopeutta, mikä tekisi ohituksesta lakia rikkovan. Mutta jos syystä tai toisesta kuorma-auto ajaakin vaikka neljää kymppiä satasen alueella, ohituksen ehtisi tekemään täysin laillisesti.
Vai mitä olette mielipuolta?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Ihmettelyketju
^ Vaikka kuorma-auto ajaisikin neljää kymppiä ja itse satasta, ei sitä tuossa enää kerkeäisi ohittamaan. Kuorma-auton keula alkaa olla jo siinä kohdassa jossa ohituskaista päättyy. Kaistan päättymismerkissä ei ole lisäkilpeä esim. 200m, vaan se viestii sitä että kaista päättyy ihan kohta. Ajoratamaalauskin alkaa jo kuorma-auton takapuskurin kohdalta. Ja kuorma-auton takapuskurin kohdalle on vielä matkaa.
Ohitukseen voi lähteä vain jos voi olla varma, että omalle kaistalle voi turvallisesti palata. Se ei kyllä tässä tapauksessa täyty, sillä vaikka ohituksen kerkeäisikin tekemään, menisi paluu sen verran viime tippaan, ja viime tippaan luottaminen ei ole kovin turvallista. Kaista päättyy vielä aidalla, eli marginaalia mennä pitkäksi ei ole yhtään.
Sisänsä tuo on juuri hyvä kysymys autokouluun. Pitää osata ajatella turvallisesti ja järkevästi, eikä luottaa siihen että kyllä minä viime tipassa kerkeän pois edestä, ilman että marginaalia jättää yhtään. Monta kolaria jäisi ajamatta, jos viime tippaan ei koitettaisi väkisin ehtiä.
Ohitukseen voi lähteä vain jos voi olla varma, että omalle kaistalle voi turvallisesti palata. Se ei kyllä tässä tapauksessa täyty, sillä vaikka ohituksen kerkeäisikin tekemään, menisi paluu sen verran viime tippaan, ja viime tippaan luottaminen ei ole kovin turvallista. Kaista päättyy vielä aidalla, eli marginaalia mennä pitkäksi ei ole yhtään.
Sisänsä tuo on juuri hyvä kysymys autokouluun. Pitää osata ajatella turvallisesti ja järkevästi, eikä luottaa siihen että kyllä minä viime tipassa kerkeän pois edestä, ilman että marginaalia jättää yhtään. Monta kolaria jäisi ajamatta, jos viime tippaan ei koitettaisi väkisin ehtiä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Ihmettelyketju
Ja eikös se sääntö mene niin että ei saa lähteä ohittamaan, jos ei ole varma että ohituksen voi viedä loppuun turvallisesti ja sallitulla alueella. Tuossa kohtaa ei siitä ainakaan voi olla varma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Ei tuossa kyllä kukaan järkevä enää lähde ohittamaan
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ihmettelyketju
Polliisiko kilvet vieny kun hylätyllä ajeltu?Risto kirjoitti:Tärkein kysymys jäi kysymättä. Montako onnettomuutta on aiheutunut autojen huonon teknisen kunnon vuoksi, kun katsastustoiminta on ollut noin lepsua?
Lisäksi autossa oli eräs vika, joka oli Trafin asiantuntijoilta itseltäänkin jäänyt huomaamatta. Siinä ei ollut rekisterikilpiä.
Mikkelistä ostanut 2 kpl vieläpä saman konttorin juuri hyväksymiä autoja.
Og satkus oli laikatut jouset jotka edestä vaan otti sormineen sivuun välistä pois kun nosti auton nosturilla, masa 323 oli tukivarsi vasen lähes irti revennyt takaa.
On myös keksitty vikoja kahteen mun varmasti ehjiin autoihin mutta keskiarvohan on hyvä silloin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
Se mikä tuossa ohjelmassa ärsytti kanssa aika paljon oli kuinka paljon sitä oli venytetty, auton vikoja tiputeltiin vähän sieltä sun täältä ja oli pakko katsoa loppuun asti että sai selville viat. Lopulta siellä oli yksi oikea vika.AZP kirjoitti:^^ Onneksi tuo ohjelma on sensaatio- ja tarkoitushakuisella tutkivaksi naamioidulla lööppijournalismillaan onnistunut vuosien saatossa pilaamaan maineensa suurimman osan suomalaisten mielissä. Aina jostain rotankolosta onnistuneet löytämään "alan asiantuntijoita" kommentoimaan asiaa oman agendansa mukaan, ja jätetty se enemmistö alan oikeita asiantuntijoita haastattelematta. Esimerkkinä nyt vaikka talousasioissa kommentoimassa aina ne samat viimeiset marxilaiset "ekonomistit", joita vielä jostain Hakaniemestä löytyy. Lääketieteellisiin kysymyksiin kysyisivät varmaan haastateltaviksi jonkin uskonlahkon jäseniä ennemmin kuin lääketieteen professoreja. Tuskin tuosta mitään meteliä nousee, ehkäpä korkeintaan Trafi peruu kommenttinsa siitä että katsastustoiminnan voisi lakkauttaa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Ihmettelyketju
Uudessa vitossarjan dieselbemarissa on moottorin lämpömittarin asteikko 50-100-150. Ajossa viisari asettuu suoraan ylöspäin kohti satasta. Käytetäänköhän konetta oikeasti noin kuumana, vai onkohan designeri päättänyt, että mittarissa pitää olla siistit tasaluvut sen sijaan että siinä olisi esim. 50-90-130, kuten vaikkapa uudessa Hyindaissa?
Re: Ihmettelyketju
Se taitaa oikeasti pyöriä melko lämpöisenä. Mullakin tuo bensakiulu pysyttelee 95C nurkilla, koska voi.
Edit: niin joo, se voi olla myös öljyn lämpömittari, ainaki F3x -generaation kolmossarjalaisessa on moinen eikä viisaria lainkaan jäähdytysnesteelle. E90:ssä ei ole lämpömittaria valmistajan puolesta lainkaan.
Edit: niin joo, se voi olla myös öljyn lämpömittari, ainaki F3x -generaation kolmossarjalaisessa on moinen eikä viisaria lainkaan jäähdytysnesteelle. E90:ssä ei ole lämpömittaria valmistajan puolesta lainkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
joo istuin takapenkillä, enkä katsonut niin tarkkaan. Saattoi olla öljynlämpökin. Tosin aika tasasesti pysyi viisari paikallaan autobaanalla ja nurkka-ajossa. Mutta mitenkään oikeinhan nuo nykyautojen lämpömittarit ei näytä, jolloin numerojen laittaminen mittariin on aika typerää yleensäkin.
Re: Ihmettelyketju
Seuraava case YLE:ltä. Kuningaskuluttajassa tänään klo 20
Useita tuhansia kolaroituja ja lunastettuja autoja palaa takaisin liikenteeseen.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/10 ... ei-takeita
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/10 ... aritietoja
Kuinkahan suuri riski on ostaa vähän käytetty kolaroitu auto, kun puolen kymmentä vuotta ollaan lamassa seilattu ja uusien autojen myynti on ollut vähäisempää.
Useita tuhansia kolaroituja ja lunastettuja autoja palaa takaisin liikenteeseen.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/10 ... ei-takeita
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/10 ... aritietoja
Kuinkahan suuri riski on ostaa vähän käytetty kolaroitu auto, kun puolen kymmentä vuotta ollaan lamassa seilattu ja uusien autojen myynti on ollut vähäisempää.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: Ihmettelyketju
Työautona -98 vectra joka joskus mällätty ja 16% otteessa lukee että korjattu ja uusittu osia keulasta. Toimii ihan ok, en kylläkään tykkää matka-ajoa ajaa kun tonnariin verrattuna hakee uria paljon enemmän.
Kantsii kattoa kyllä pikkujuttujakin kun tässä on laitettu kiinni mun aikana mällistä saakka rikkonaisina olleita muoviosia. Laitettu nyt vain nippareiilla, teipillä tai rautalangalla kun pelkkä työväline..
- syylärin kiinnityskumit (löyty kaverin talllista clion mitkä sai mulkattua tilalle)
- flektin kehyksen kiinnitys murtunut
- ilmanottoputket kiinni rautalangal, muovi/kumi kiinnikkeet oli murtuneet
- piuhasarjoja kiinni ja helman uupuvia klipsejä korvattu nippareilla
Katsovat vain määrätyt ajoon vaikuttavat käyttöönotos joten muut pikkuset peltiosat, muoviosat, pienet kiinnikeosat, johtosarjat tai kumiosat voivat olla peiteltyjä tai jätetty hajonneina.
Käyttöautoksi normaaliin ajoon jos tälläistä etsisin niin kävisin ajan kanssa paljon tarkemmn läpi.
Kantsii kattoa kyllä pikkujuttujakin kun tässä on laitettu kiinni mun aikana mällistä saakka rikkonaisina olleita muoviosia. Laitettu nyt vain nippareiilla, teipillä tai rautalangalla kun pelkkä työväline..
- syylärin kiinnityskumit (löyty kaverin talllista clion mitkä sai mulkattua tilalle)
- flektin kehyksen kiinnitys murtunut
- ilmanottoputket kiinni rautalangal, muovi/kumi kiinnikkeet oli murtuneet
- piuhasarjoja kiinni ja helman uupuvia klipsejä korvattu nippareilla
Katsovat vain määrätyt ajoon vaikuttavat käyttöönotos joten muut pikkuset peltiosat, muoviosat, pienet kiinnikeosat, johtosarjat tai kumiosat voivat olla peiteltyjä tai jätetty hajonneina.
Käyttöautoksi normaaliin ajoon jos tälläistä etsisin niin kävisin ajan kanssa paljon tarkemmn läpi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
Pommarin sähköt... https://www.youtube.com/watch?v=9x9JONitSG8
Mittaristosta näkee, kun kytken päälle joko pitkät tai takasumuvalon. Etusumuvaloille tosin ei ole merkkivaloa mittaristossa, mutta sen äänen kuulee kun kytkintä painaa. Mutta lähes jokaisen kytkennän välillä huomaa ABS-merkkivalon välähtävän mittaristossa. Ja kertaalleen myös radio sammui käynnistyen heti uudelleen.
Mittaristosta näkee, kun kytken päälle joko pitkät tai takasumuvalon. Etusumuvaloille tosin ei ole merkkivaloa mittaristossa, mutta sen äänen kuulee kun kytkintä painaa. Mutta lähes jokaisen kytkennän välillä huomaa ABS-merkkivalon välähtävän mittaristossa. Ja kertaalleen myös radio sammui käynnistyen heti uudelleen.
Re: Ihmettelyketju
Sähköinen omistajanvaihdos tuli juuri koeponnistettua. Ostin auton näkemättä sitä. Henkilötunnus myyjälle puhelimitse ja myyjän luovuttama auto näkyi minulla valmiina vastaanotettavaksi. Helppoa-pete kirjoitti:Mitäs ihmettä tämä nyt on? http://yle.fi/uutiset/auton_rekisteriot ... se/8364872
Tämähän on jopa järkevää. Miten tämä on mahdollista? Ketä voin syyttää?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09