94 mm Männät V4:seen?
Moro
Mitään mittoja en muista, mutta jotain opelin mäntää olemme käyttäneet vuosien varrella. Männässä oli venttiilin pienet kolot ja lakea sorvattiin. Pyöreä kakku jäi. Männäntappi helotettiin ja hyvin pelitti vuosia...
KeijoAnnikki saattaa muistaa minkä opelin männät käyvät, jos niitä lainkaan on enää saatavissa...
t.hopo
Mitään mittoja en muista, mutta jotain opelin mäntää olemme käyttäneet vuosien varrella. Männässä oli venttiilin pienet kolot ja lakea sorvattiin. Pyöreä kakku jäi. Männäntappi helotettiin ja hyvin pelitti vuosia...
KeijoAnnikki saattaa muistaa minkä opelin männät käyvät, jos niitä lainkaan on enää saatavissa...
t.hopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 767
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Opel männät taisi mennä niin, että 93 mm oli vanhasta 1.9 l moottorista ja 95 mm 2.0 l moottorista. Molempia on tullut käytettyä ja isommassa kisakoneessa on edelleen sellaiset. 93 mm männät oli mainiot (vakio kansipahvi käy ja kone ei käy niin kuumana kuin 95 mm:llä), mutta männänrenkaat on kiven takana ja maksaa. Yksi käytetty setti on 93:siakin tallilla, mutta taitaa olla ehtoo puolella. Opelin mäntien paras puoli on se, että niistä saa sorvaamalla "pattipäämännät" ja paukkua on enemmän, mutta vastedes nuo OHC:n männät saa kyllä itselle riittää. Olen yrittänyt netistä löytää noita 94 mm OHC:n mäntiä ns vakio mäntinä (ei Mahlen tai Wiceconin tai Accralitel takomäntiä = maksaa setti yli 500 euroa), mutta ei ole eteen tullut.hopo kirjoitti:Moro
Mitään mittoja en muista, mutta jotain opelin mäntää olemme käyttäneet vuosien varrella. Männässä oli venttiilin pienet kolot ja lakea sorvattiin. Pyöreä kakku jäi. Männäntappi helotettiin ja hyvin pelitti vuosia...
KeijoAnnikki saattaa muistaa minkä opelin männät käyvät, jos niitä lainkaan on enää saatavissa...
t.hopo
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: 94 mm Männät V4:seen?
Onko kukaan rakentanut ameriikan männillä konetta? Näissä: http://www.janicolracing.fi/tuote/kb-pe ... vy-305-240 olisi sama puriste korkeus kun kuplan korkeammassa männässä ja tappi vähän alle 24mm
Re: 94 mm Männät V4:seen?
Saisiko tarkemmin tietää mikä on tuo Granada 2,8L koneen tyyppi tai vuosimalli, minkä tiiviste käy V4:ään? Siis jos menen sitä tarvikemyyjiltä kyselemään
Se ilmeisesti käy, jos mäntä kasvatetaan 94 tai 95mm kokoon?
Onko uusia vinkkejä 94mm mäntävaihtoehdoksi?
Se ilmeisesti käy, jos mäntä kasvatetaan 94 tai 95mm kokoon?
Onko uusia vinkkejä 94mm mäntävaihtoehdoksi?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 767
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 94 mm Männät V4:seen?
Jep - reikä on 95 mm. Ford Granada V6 2,8L vm 1982 ja vanhempi. Varaosanumero BJ750 (vas) ja BJ760 (oik). Vaatii ylimääräisen reijän poiston lisäksi uusien vesireikien tekemistä. Alkuperäisellä tiivisteellä vertailee, että kummasta päästä tekemällä pääsee pienimmällä. Ja tukkiiko V4:n kannalta turhan vesireijän. Eli askartelua.Sonett73 kirjoitti:Saisiko tarkemmin tietää mikä on tuo Granada 2,8L koneen tyyppi tai vuosimalli, minkä tiiviste käy V4:ään? Siis jos menen sitä tarvikemyyjiltä kyselemään. .... Se ilmeisesti käy, jos mäntä kasvatetaan 94 tai 95mm kokoon?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: 94 mm Männät V4:seen?
miten tämmöisten speksien 94 mm männät kuupassa?
* Männän paino n. 450g
* Tapin paino n. 133g
* Renkaiden paino n. 40g
* Lakikorkeus n. 39,6mm
* Laen paksuus n. 5,5mm
* Männän halkaisija 93,95mm
* Männäntappi 22x75mm
* Männänrenkaiden urat 1,5x2x4mm
* Etäisyys laelta 1 uraan = n. 7mm
* Etäisyys 1 urasta 2 uraan = n. 3,5mm
* Etäisyys 2 urasta öljyuraan = n. 3mm
* Männän kokonaiskorkeus n. 74,5mm
* Männän paino n. 450g
* Tapin paino n. 133g
* Renkaiden paino n. 40g
* Lakikorkeus n. 39,6mm
* Laen paksuus n. 5,5mm
* Männän halkaisija 93,95mm
* Männäntappi 22x75mm
* Männänrenkaiden urat 1,5x2x4mm
* Etäisyys laelta 1 uraan = n. 7mm
* Etäisyys 1 urasta 2 uraan = n. 3,5mm
* Etäisyys 2 urasta öljyuraan = n. 3mm
* Männän kokonaiskorkeus n. 74,5mm
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 94 mm Männät V4:seen?
Moi, mistäs noita Granadan kannentiivisteitä voi ostaa ja mikä on tarkempi konetyyppi?
Onko Motonetin 27-6039 ja 27-6040 sopivat?
Onko Motonetin 27-6039 ja 27-6040 sopivat?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: 94 mm Männät V4:seen?
Moro!
Itselläkin tässä jollakin aikaa tarkoitus rakennella isompi motti kuupan keulalle. Aikataulusta ei vielä tarkkaa ajatusta, jahka tässä osia ensin keräilen. 1,7 kampura on jo hyllyssä odottelemassa samoin kuin muutama ylimääräinen alakerta, mutta mäntiä ja laakereita vielä huutelee muun muassa. Tässä tätä keskustelua seuranneena jäin vielä arpomaan tuota lakikorkeusasiaa - mulla kun on hyllyssä yhdet avarretut kannet, niin mietin että kun niitä on myös höylätty jonkin verran matalemmiksi ( en ole mitannut kuinka paljon ), niin meneeköhän siinä motissa puristukset jo yli normibensan sietokyvyn, jos laittaa nuo 41,55 korkuiset OHC männät..? Ajatuksena tällä hetkellä todennäköisimmin 91,83 poraus.
Itse asiassa arvelin nyt eka vaiheessa testata mitä nuo kannet tekisi vakioalakerran ja kaksikurkkuisen Weberin kanssa. Niissä on muistaakseni molemmat venttiilit 5mm orkkiksia suuremmat ja tosiaan palotiloja on hieman muotoiltu ja kansia laskettu. Erikoinen ratkaisu on mielestäni se, että toinen venttiili on viitisen milliä toista pidempi! Keinut jää vähän hassuun asentoon, mutta vissiin niissä säätövara riittää. Liekö tuosta mitään käytännön haittaa? Kansien tekijästä mulla ei ole tietoa, ne tulivat yhden varaosa-auton mukana. Pakoaukkojakin on avarrettu niin että hyvä jos jää tiivistepintaa nimeksikään... Pitäis nimittäin joka tapauksessa vaihtaa kannentiivisteet kun siellä on jossain fuskua, niin arvelin samalla josko läjäis noilla se takaisin kasaan.
En nyt tähän hätään saa laitettua tähän kuvia kansista liitteeksi, mutta jos joku osaa tuon verbaalisen kuvauksen perusteella kommentoida hanketta, niin otan tämmöisenä moottoripuolen noviisina kaiken kiitoksella vastaan!
Eeppo
Itselläkin tässä jollakin aikaa tarkoitus rakennella isompi motti kuupan keulalle. Aikataulusta ei vielä tarkkaa ajatusta, jahka tässä osia ensin keräilen. 1,7 kampura on jo hyllyssä odottelemassa samoin kuin muutama ylimääräinen alakerta, mutta mäntiä ja laakereita vielä huutelee muun muassa. Tässä tätä keskustelua seuranneena jäin vielä arpomaan tuota lakikorkeusasiaa - mulla kun on hyllyssä yhdet avarretut kannet, niin mietin että kun niitä on myös höylätty jonkin verran matalemmiksi ( en ole mitannut kuinka paljon ), niin meneeköhän siinä motissa puristukset jo yli normibensan sietokyvyn, jos laittaa nuo 41,55 korkuiset OHC männät..? Ajatuksena tällä hetkellä todennäköisimmin 91,83 poraus.
Itse asiassa arvelin nyt eka vaiheessa testata mitä nuo kannet tekisi vakioalakerran ja kaksikurkkuisen Weberin kanssa. Niissä on muistaakseni molemmat venttiilit 5mm orkkiksia suuremmat ja tosiaan palotiloja on hieman muotoiltu ja kansia laskettu. Erikoinen ratkaisu on mielestäni se, että toinen venttiili on viitisen milliä toista pidempi! Keinut jää vähän hassuun asentoon, mutta vissiin niissä säätövara riittää. Liekö tuosta mitään käytännön haittaa? Kansien tekijästä mulla ei ole tietoa, ne tulivat yhden varaosa-auton mukana. Pakoaukkojakin on avarrettu niin että hyvä jos jää tiivistepintaa nimeksikään... Pitäis nimittäin joka tapauksessa vaihtaa kannentiivisteet kun siellä on jossain fuskua, niin arvelin samalla josko läjäis noilla se takaisin kasaan.
En nyt tähän hätään saa laitettua tähän kuvia kansista liitteeksi, mutta jos joku osaa tuon verbaalisen kuvauksen perusteella kommentoida hanketta, niin otan tämmöisenä moottoripuolen noviisina kaiken kiitoksella vastaan!
Eeppo
Re: 94 mm Männät V4:seen?
Netistä löytyy puristussuhteelle valmiita "laskukoneita" - sinne vaan syötät koneen mittoja. Kansista pitää mitata palotila, mutta esim apteeksista saa ostettua mitta-asteikolla olevia ruiskuja
Koneistamot pystyy lyhentämään venttiileitä helposti, että saat keinut järkevään asentoon. Sorvataan sopivaan pituuteen ja pyöräyttävät uudet lukkokiilojen urat
PS. Minulla tarjolla uudet Granada V6 2,8:n kannentiivisteet, jos joku tarvii.
Koneistamot pystyy lyhentämään venttiileitä helposti, että saat keinut järkevään asentoon. Sorvataan sopivaan pituuteen ja pyöräyttävät uudet lukkokiilojen urat
PS. Minulla tarjolla uudet Granada V6 2,8:n kannentiivisteet, jos joku tarvii.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?