Auton akut
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Auton akut
Ei se akku -20asteisena kauaa ole kun kotelon toisella puolella alkaa olemaan +80..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Auton akut
Kyllä mä olisin sitä mieltä että tuollainen 15kg lyijymöykky ei ihan hetkessä lämpene. Varsinkaan jos ajoviima pitää huolen siitä että pellin alla ilma liikkuu ja raakaa pakkasilmaa pukkaa maskista sisään. Se on vielä koteloitunakin jolloin säteilylämpö pysähtyy siihen koteloon. Ja onhan se kotelon ja akun välinen ilmakerros myös mukavasti eristämässä johtuvaa lämpöä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Auton akut
Hyvän vertailun saa kun tekee saman mittauksen vaikkapa +20 asteen lämpötilassa.ysikoo kirjoitti:Paljon on juttua, että kovalla pakkasella akku ei oikein varaudu kunnolla. Tämä on tietysti totta, mutta kuitenkin mittasin n. -20 asteiseen akkuun menevän startin jälkeen n. 8A takalasin- ja penkinlämppäri päällä. Ei se nyt ihan huono ole vai?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Auton akut
Ihan totta. Kuitenkin esim. omaa baassia ei ole tarvinu latailla vaikka viime viikon sai osakseen vaan kylmäkäynnistelyjä 2x/pvä ulkona ollessaan. Työmatka sen 35km/suunta ja sähköhärpäkkeet käytössä normisti, eli olettaisin että kyllä se tolla matkalla nyt kuitenkin jotain ehtii jo lataamaan kerta ei vartan 72ah antautunu.3J kirjoitti:Kyllä mä olisin sitä mieltä että tuollainen 15kg lyijymöykky ei ihan hetkessä lämpene. Varsinkaan jos ajoviima pitää huolen siitä että pellin alla ilma liikkuu ja raakaa pakkasilmaa pukkaa maskista sisään. Se on vielä koteloitunakin jolloin säteilylämpö pysähtyy siihen koteloon. Ja onhan se kotelon ja akun välinen ilmakerros myös mukavasti eristämässä johtuvaa lämpöä.
Olikos se niin että näissä ei ollut akun telineen pohjassa aukkoa/putkea tms. josta tulisi akun pohjalle lämmintä konehuoneesta? Jotenkin hämärä muistikuva olis että jossakin autossa oon nähnyt kun oon akkua irrotellu, mutta en muista oliko saabissa näin.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Auton akut
Samahan toimii myös toisin päin. Akusta ei lukemia ole, mutta moottorin osalta olen SIDistä katsellut että kun ajaa kunnolla lämpimäksi, niin vaikka pakkasta on -20 niin 8h työpäivän aikana moottorin lämpö on vielä jotain -5 ja -10 asteen välillä työpäivän jälkeen. Kun aamun arpajaisissa on osunut kohdalle toimimaton lämpötolppa. Varmaan aika hitaasti jäähtyy se -10 ja -20 väli kun ollaan jo niin lähellä ympäristön lämpötilaa.
Lämmitystä akulle ei ole, mutta kotelo on alta hieman avoin, eli jonkin verran siellä ilma kiertää. Akku on siis ainakin pölyn peitossa vaikka on koteloitu. Akun lämmitys olisi kyllä todella hyvä ominaisuus. Valmistajan mielestä varmaan vaan yksi vikaantuva osa lisää.
Lämmitystä akulle ei ole, mutta kotelo on alta hieman avoin, eli jonkin verran siellä ilma kiertää. Akku on siis ainakin pölyn peitossa vaikka on koteloitu. Akun lämmitys olisi kyllä todella hyvä ominaisuus. Valmistajan mielestä varmaan vaan yksi vikaantuva osa lisää.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Auton akut
Minulla on vuosikausia olleet normaalit päivittäiset ajomatkat kesät talvet luokkaa 3-10 km. Oma elinpiiri kun on aika pieni, välimatkat töihin, sukulaisille, keskustaan, ostoksille, ruokakauppaan jne on kaikki tuolta väliltä. Pitkä matka on sitten sitä kun lähden tallille (18 km) tai mökille (30 km).
Ikinä ei ole käyttöauton kanssa ollut sähkönriittävyysongelmia, paitsi silloin kun akku on simahtanut. Nykyisessä ajopelissä on vielä eberi, jota tulee parkissa käytettyä paljon.Toisaalta talvisin autot on olleet jo vuosia tallissa, jossa lämpötila plussalla, joten akkukin on pakkasaamuisin plussalla ja ottaa latausta vastaan, eikä sitä kylmäkäynnistysvirtaakaan ole ihan niin vaikea saada kuin kadunvarresta starttaavilla.
Näillä kokemuksilla olen aina ihmetellyt touhottamista siitä, miten pätkäajossa auton akku ei ehdi latautua, ja pitää asennella ylläpitolatureita jne.
Ikinä ei ole käyttöauton kanssa ollut sähkönriittävyysongelmia, paitsi silloin kun akku on simahtanut. Nykyisessä ajopelissä on vielä eberi, jota tulee parkissa käytettyä paljon.Toisaalta talvisin autot on olleet jo vuosia tallissa, jossa lämpötila plussalla, joten akkukin on pakkasaamuisin plussalla ja ottaa latausta vastaan, eikä sitä kylmäkäynnistysvirtaakaan ole ihan niin vaikea saada kuin kadunvarresta starttaavilla.
Näillä kokemuksilla olen aina ihmetellyt touhottamista siitä, miten pätkäajossa auton akku ei ehdi latautua, ja pitää asennella ylläpitolatureita jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Autojen varusteisiin kuuluu näitä, nuohan vois laittaa kuminauhalla akun ympärille yön ajaksi ...3J kirjoitti:Ja onhan se kotelon ja akun välinen ilmakerros myös mukavasti eristämässä johtuvaa lämpöä.
http://www.nevercold.net/tuotesivu/kadenlammitin.html
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Auton akut
Heh, no nyt meillä on oikeita talviajon ammattilaisten kokemuksia käytettävissä!
Toisen auto on ollu jopa viikon pakkasessa, ja vaikka on ajettu vaan 70km päivässä niin siltikään akku ei ole kyykänny...Wau
Toinen starttailee lämpimästä tallista (vaikka ulkona voi joskus olla pakkastakin) eikä sielläkään ole ongelmia akun kanssa...Wau
Toisen auto on ollu jopa viikon pakkasessa, ja vaikka on ajettu vaan 70km päivässä niin siltikään akku ei ole kyykänny...Wau
Toinen starttailee lämpimästä tallista (vaikka ulkona voi joskus olla pakkastakin) eikä sielläkään ole ongelmia akun kanssa...Wau
Re: Auton akut
Ihan silloin tällöin tulee kyllä starttailtua ihan ulkonakin. Kun tuo auto ei ole toistaiseksi pelkästään hupiajokäytössä. Eikä se auton tallissa oleminen sitä akkua täytä, jos se olisi pätkäajolla ja eberin tohottamisella tyhjäksi saatu, niin kuin moni pelkää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Auton akut
CDTA vähän missas pointin tosta kirjotuksesta, tarkotus ei ollu mitenkään alkaa v*ttuilemaan ja kertomaan kuinka mun auto on paras. Pointtini oli se, että ainakin minulla on nyt reilu 2v vanha akku kestänyt saabissa ihan hyvin ympäri vuoden ulkona olemista ilman ylläpitolatausta, vaikka viimeisimpien foorumikirjoitusten mukaan sen pitäisi kaiken järjen mukaan alkaa olemaan valmis vaihtoon.
Yritin myös tuoda sen ajatukseni esille, että akku on mielestäni kestänyt autossa näinkin pitkään koska auto on pääasiassa matka-ajossa jossa akku mahdollisesti ehtii lämpenemään ja näinolleen ehtii myös latautumaan matkan aikana, jonka johdosta auto on lähtenyt tähänasti aina käymään omin voimin. Mutta toki olen myös ajan vuositasolla autoa n. 50-100tkm, eli tottakai olen talviajon ammattilainen !
Yritin myös tuoda sen ajatukseni esille, että akku on mielestäni kestänyt autossa näinkin pitkään koska auto on pääasiassa matka-ajossa jossa akku mahdollisesti ehtii lämpenemään ja näinolleen ehtii myös latautumaan matkan aikana, jonka johdosta auto on lähtenyt tähänasti aina käymään omin voimin. Mutta toki olen myös ajan vuositasolla autoa n. 50-100tkm, eli tottakai olen talviajon ammattilainen !
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Auton akut
Näissä asioissa on yhtä monta totuutta kuin on akkua, autoa, autoilijaa jne. Eihän tämänkään pitäisi olla mahdollista: Renault Megane-04, ollut vähillä ajoilla pari vuotta kun ei omistaja ole oikein autoa tarvinnut. Edellisen kerran liikenteessä 22.12.2015. Sen jälkeen seissyt paikoillaan. Akkua ei ole vaihdettu ainakaan viimeiseen 6 vuoteen, saati sitten ladattu. Tänään -10 asteesta käyntiin sillä tavalla, että kytkin pohjaan, avainkortti paikalleen ja painallus startista. Sitten matkaan.
Eihän tuon mitenkään pitäisi olla mahdollista. Eihän. Mutta niin se tonnin rakkine vaan siitä lähti kun edellinen omistaja sen halusi mun vaivoiksi pihaan tuoda. Vaikuttaa siltä, ettei mun tarvitse ainakaan akusta huolehtia, riittää Rellussa varmaan "ominaisuuksia" ilmankin
Eihän tuon mitenkään pitäisi olla mahdollista. Eihän. Mutta niin se tonnin rakkine vaan siitä lähti kun edellinen omistaja sen halusi mun vaivoiksi pihaan tuoda. Vaikuttaa siltä, ettei mun tarvitse ainakaan akusta huolehtia, riittää Rellussa varmaan "ominaisuuksia" ilmankin
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Auton akut
Niinpä..itsekin aina startatessa kuuntelen onko käynnistysvirtaa vähemmän kuin edellisessä startissa,lataan säännöllisesti akkua,ja varmistan että lataus toimii.
Kaverin hallin pihalla viime viikolla 3kk seissyt Vito.Pakkasta oli yli -20astetta ja kerrasta käyntiin..ei mitään hajua milloin latailtu akkua tms..normi ajoa milloin enemmän/vähemmän.
Auto jotain 2003-2006 väliltä,tiedä vaikka orkkis akku.
Pitää varmaan ottaa sellainen välinpitämätön asenne saabiin ja enempää miettimättä avaimesta käyntiin keli kuin keli. (en oikeesti.. )
Kaverin hallin pihalla viime viikolla 3kk seissyt Vito.Pakkasta oli yli -20astetta ja kerrasta käyntiin..ei mitään hajua milloin latailtu akkua tms..normi ajoa milloin enemmän/vähemmän.
Auto jotain 2003-2006 väliltä,tiedä vaikka orkkis akku.
Pitää varmaan ottaa sellainen välinpitämätön asenne saabiin ja enempää miettimättä avaimesta käyntiin keli kuin keli. (en oikeesti.. )
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Auton akut
Löysin ostokuitin Fulmen 74 Ah akusta 28.2.2008 Agrimarket, joka on nyt alkanut osoittaa pieniä hiipumisen merkkejä. Mutta jos se vielä selviää tulevasta pakkasjaksosta, niin kyllä se pian taas vuoden menee eteenpäin. Ei kuitenkaan tainnut ihan kymmentä vuotta kestää. Pitäiskö tehdä reklamaatio
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Auton akut
Joo, minulla on mennyt omassa käytössä olevasta Saabista akku rikki vain kerran. Se tapahtui kaiken huipuksi kesähelteillä. Ajan pääasiassa työmatkaa 25km/sivu. Iltaisin jotain nurkka-ajoa tulee. Ajokkina siis 9-3. Akku on se parjattu "snajaderi". Hyvin potkaisee käyntiin 4v iästä huolimatta. Vaimon käytössä olevasta autosta on mennyt kerran akku ihan totaalisen tyhjäksi pakkasilla ja sen jälkeen olen seurannut akun varaustasoa hänen autostaan. Nyt siis ajokkina 9-5. Akku 2v vanha Fiamm. Hänen työmatka on 8km. Päivittäin lisäksi useita muutaman kilsan pyrähdyksiä ja muutaman kerran kk voi ajaa 100-250km päivän aikana jos käy kauempana. Lisäksi perheen reissut ja vkl ajot hänen autollaan. Ei meinaa akku pysyä latingissa. Molemmat autot on ulkona parkissa. Kotona tolppapaikat. Vaimolla lämmin hallipaikka töissä. Minulla tolppapaikka töissä.
Nyt on ollut se akkukoppa pois paikaltaan 9-5:ssä ja seuraillaan tilannetta. Etuna on akun parempi lämpeneminen päivällä siellä parkkihallissakin, kun lämpimän koneen kanssa saa köllöttää +17°C parkkihallissa.
Nyt on ollut se akkukoppa pois paikaltaan 9-5:ssä ja seuraillaan tilannetta. Etuna on akun parempi lämpeneminen päivällä siellä parkkihallissakin, kun lämpimän koneen kanssa saa köllöttää +17°C parkkihallissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Ainakin teoriassa akun itsepurkautuminen on hitaampaa kylmässä. Virtaa sieltä saa paremmin ulos lämpimässä. Eli säilytyksen kannalta kylmä on hyvä, mutta sitten akku pitäisi lämmittää starttausta varten. Ainahan autoissa on kelloa sun muuta virrankuluttajaa, pidemmäksi seisonta-ajaksi siis akunkenkää irti...AZP kirjoitti:Ihan silloin tällöin tulee kyllä starttailtua ihan ulkonakin. Kun tuo auto ei ole toistaiseksi pelkästään hupiajokäytössä. Eikä se auton tallissa oleminen sitä akkua täytä, jos se olisi pätkäajolla ja eberin tohottamisella tyhjäksi saatu, niin kuin moni pelkää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01