Saab DI ja tonnarin kansi 99:iin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Saab DI ja tonnarin kansi 99:iin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävi tuossa mielessä, että olisi aika hyvän auton haaskausta laittaa oma 99 joskus myytäväksi. Päässä pyörähti sitten ajatus "jatkaa" auton kulkua useilla sadoilla kilometreillä ja parantaa auton suoritus kykyä. Joten.

Ilmeisesti tonnarin kannet käy kuin isä äitiin H-lohkoon?

Saab DI-sytytys, joita on esim. 9000 2,3i-malleissa. Mikä polttoainejärjestelmä ko. moottorissa on, vai onko jotenkin kytköksissä tuohon DI-järjestelmään?

Tämä siksi että: satasen 2,0i16V-moottori ilman kantta, sen päälle 2,3i tonnarista kansi, pa-laitteet, DI-sytytys, 2,1i satasesta imusarja, peltipakosarja, omavalmiste rosteripakoputki katilla ja tuplaulostulo (samaan tyyliin ku Saabin omassa lisävarusteputkessa), tuliseinän "muokkausta", satasen vakaajat, uretaanipuslat, Bilstein Racing vaimentimet, fiksumpi sisusta, satasen uudemmat jarrut ja sportti-99 a'la dimebak olis siinä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eikös joku ruåtsalainen ollut virittänyt tonnarin turbokoneen kokonaisuudessaan 99:n keulille? Taisipa täälläkin olla kuvalinkkejä tuohon viritykseen...

Polttoainejärjestelmänä DI:n kanssa on käytetty Bosch LH-jetronic 2.4.x (taitaa lh 2.2.x olla ilman DI:tä?) vuosimalliin -92 asti (-92 sisältyen), -93 tuli turboihin LH-jetin ja DI/APC:n yhdistävä Trionic, vapareihin se tuli myöhemmin. Siihen en osaa kylmiltään sanoa, kuinka paljon Lh-jetti ja DI/(APC) keskustelee keskenään moottorin ohjauksessa...Ovat kuitenkin fyysisesti selvästi eri bokseissa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

IMHO:Ei sitä DI:tä kyllä kannata murheekseen ottaa jos on vaparikonetta tekemässä.

2-litraisen ruiskutonnarin kansi ja ruisku. Suurin työ taitaa olla bensapumpun saaminen tankkiin... vai menisköhän ruisku 900:n tankki 99:iin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jussi kirjoitti:Suurin työ taitaa olla bensapumpun saaminen tankkiin... vai menisköhän ruisku 900:n tankki 99:iin.
Ei se pumpun 99-tankkiin saaminen nyt niin vaikeata ole. Ruiskutankista kaulus popniitillä ja sikafleksillä taikka sitten muovihitsauksella kiinni auton omaan tankkiin:
http://www.home.sol.se/custom/mektips/9 ... tank02.jpg

900:n tankki menee 99:iin jos muokkaa takakontin pohjan syvennykseen muhkun isommalle tankille ja vaihtaa käyttöön vasemmanpuoleisen täyttöputken tankista. http://ugly.blerp.org/~fatal/project/20 ... 3.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

jus kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Suurin työ taitaa olla bensapumpun saaminen tankkiin... vai menisköhän ruisku 900:n tankki 99:iin.
Ei se pumpun 99-tankkiin saaminen nyt niin vaikeata ole. Ruiskutankista kaulus popniitillä ja sikafleksillä taikka sitten muovihitsauksella kiinni auton omaan tankkiin:
http://www.home.sol.se/custom/mektips/9 ... tank02.jpg

900:n tankki menee 99:iin jos muokkaa takakontin pohjan syvennykseen muhkun isommalle tankille ja vaihtaa käyttöön vasemmanpuoleisen täyttöputken tankista. http://ugly.blerp.org/~fatal/project/20 ... 3.jpg.html
Tai sitten taikoo jostain itelleen turbo-99:n tankin ;)
(wanhojen ruisku-99:en tankit on peltisiä joten itse en moisia edes miettisi)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ite hitsautin -80 900T8:in tankista sen satkun lähdön umpeen ja avasin 99 lähdön.

Konehuoneessa T16 pata 2.1 kannella ja imukkaalla.
Sytty viittä vaille valmis megaspark. Bensaa ruokkii jo nyt megasquirt.

Yks tollanen -80 tankki löytyy vielä mutta ei se ilmanen oo. Eli kaulus on valmiiksi oikean lainen mutta se satkun bensatulo pitää tukkia. Sikaflexi ei kestä siinä. Kokeiltu juttu.

http://users.evtek.fi/~k0201253/harrast ... G_5491.jpg

T. Pasi
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

V.J.S kirjoitti:Eikös joku ruåtsalainen ollut virittänyt tonnarin turbokoneen kokonaisuudessaan 99:n keulille? Taisipa täälläkin olla kuvalinkkejä tuohon viritykseen...

Polttoainejärjestelmänä DI:n kanssa on käytetty Bosch LH-jetronic 2.4.x (taitaa lh 2.2.x olla ilman DI:tä?) vuosimalliin -92 asti (-92 sisältyen), -93 tuli turboihin LH-jetin ja DI/APC:n yhdistävä Trionic, vapareihin se tuli myöhemmin. Siihen en osaa kylmiltään sanoa, kuinka paljon Lh-jetti ja DI/(APC) keskustelee keskenään moottorin ohjauksessa...Ovat kuitenkin fyysisesti selvästi eri bokseissa.
Tuolla on ainakin jotakin vastaavaa!
Tuossa kylläkin 900:sen kone mutta 9000:sen suorasytkä ja LH...
http://www.demeis.com/motorsport/hardware/hardware.html
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

V.J.S kirjoitti:Polttoainejärjestelmänä DI:n kanssa on käytetty Bosch LH-jetronic 2.4.x (taitaa lh 2.2.x olla ilman DI:tä?). Ovat kuitenkin fyysisesti selvästi eri bokseissa.
Tuo on hyvä tietää. Syy miksi mielessä kävi laittaa DI-sytytys vapari-99:iin on siinä, että 16V-kannesta on jäähdyttymeen ja lukkopeltiin "pieni" väli, kuten Passin kuvassa näkyy ja mikä on siistimpää kuin kliini konehuone. Ja onhan se enemmän Saabia, kun sytytys on Saabin oma. :D

Ja paiskataanpa kysymys: Miksi alkaa kikkailemaan jotain Mega-juttuja, kun tarpeeksi hyvät syttö ja pa-vehkeet saa valmiina?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

niin mitenkäs kun 99 saabin keulilla on tommonen 16v turbo niin mitenkäs on tilojen laita laturin hihnaa vaihtaessa?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

dimebak kirjoitti:Ja paiskataanpa kysymys: Miksi alkaa kikkailemaan jotain Mega-juttuja, kun tarpeeksi hyvät syttö ja pa-vehkeet saa valmiina?
Minä näkisin tämän kysymyksen taas toisinpäin, miksi alkaa kikkailemaan saabin ruisku/sytkävehkeitä kun täysin säädettävän ja logittavan megasquirtin saa muutamalla satasella. Myönnettäköön, että tuo suorasytkän nakutunnistus on aika edistyksellistä, mutta kun ei voi säätää niin ei.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

900i kirjoitti:niin mitenkäs kun 99 saabin keulilla on tommonen 16v turbo niin mitenkäs on tilojen laita laturin hihnaa vaihtaessa?
En haluaisi alkaa sitä vaihtamaan edes 8v 99:iin :P
siksipä laitettiin uusi hihna paikalleen ennen koneen laskemista 99:iin :wink:

Alkuperäiseen aiheeseen: Miksi tehdä 16v alakertaan se kone kun 8v alakerralla saa enemmän puristuksia? (kun vaparista kerran on kyse)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

mcfeast kirjoitti:Minä näkisin tämän kysymyksen taas toisinpäin, miksi alkaa kikkailemaan saabin ruisku/sytkävehkeitä kun täysin säädettävän ja logittavan megasquirtin saa muutamalla satasella. Myönnettäköön, että tuo suorasytkän nakutunnistus on aika edistyksellistä, mutta kun ei voi säätää niin ei.
Ei ole tarvetta säätää ruiskua tai sytkää.
Haza kirjoitti:Alkuperäiseen aiheeseen: Miksi tehdä 16v alakertaan se kone kun 8v alakerralla saa enemmän puristuksia? (kun vaparista kerran on kyse)
No heti kärkeen. 16V-kannen laittaminen B-moottoriin on ensinnäkin ***vetin vaikeaa, yksinkertaisesti ei sovi. Toinen on siinä, että ostaa 16V-koneen, kunnostaa sen ja valitsee saatavilla olevista männistä sopivammat hyvän puristuksen aikaan saamamiseksi, kun nuo männät on fyysisesti erilaiset ja muut osat aika pitkälti samaa. Tuohon läjään paiskaa 2,1-litraisen satasen imusarjan niin eikähän käyttösporttipeliin riitä ihan hyvin, kun on vielä 2,3-litraisen kansi parempine pakoventiileineen.

Ja tässä nyt ei ole haussa mitään "Singeriä", joten kaikki ruisku- ja sytytyslaitteet olisivat remontin jälkeenkin vakiot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

dimebak kirjoitti:
Haza kirjoitti:Alkuperäiseen aiheeseen: Miksi tehdä 16v alakertaan se kone kun 8v alakerralla saa enemmän puristuksia? (kun vaparista kerran on kyse)
No heti kärkeen. 16V-kannen laittaminen B-moottoriin on ensinnäkin ***vetin vaikeaa, yksinkertaisesti ei sovi. Toinen on siinä, että ostaa 16V-koneen, kunnostaa sen ja valitsee saatavilla olevista männistä sopivammat hyvän puristuksen aikaan saamamiseksi, kun nuo männät on fyysisesti erilaiset ja muut osat aika pitkälti samaa. Tuohon läjään paiskaa 2,1-litraisen satasen imusarjan niin eikähän käyttösporttipeliin riitä ihan hyvin, kun on vielä 2,3-litraisen kansi parempine pakoventiileineen.
Jaa sulla on B-kone, no sitten ei siihen onnistu tosiaan, mutta korkeammat männät kannattaa laittaa silti ;) varsinkin kun 2,1/2,3 kannessa on isommat palotilat kuin 2,0..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ne pitää tosiaan sumplia ne männät jostakin ja jotenkin. Puristukset olis kiva olla samaa luokkaa ku 2,3i-tonnarissa/2,0i16V-satasessa on vakiona tai vähän enemmän.

Käykö nämä Saab-ecopower-venttiilikopat vanhempiin kansiin? Sellainen olisi siisti 99:n konehuoneessa, vaikka ilman ecopower-tekstiä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin