Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Sebardi kirjoitti:Aina on vika isomassa... Tiedän useamman tasaarvoisen risteyksen Turussa missä henkilöautot eivät KOSKAAN osanneet väistää oikealta tulevaa linja-autoa, valitettavasti joku on tunkenut moneen paikkaan väistämiskolmiot nykyään näihin paikkoihin. Vanhan Littoistentien ja Jaanintien risteyksessä sai usein tappouhkauksia kun henkilöauto ei suostunut väistämään ennen kun hänen oli pakko, samoin Lausteella Kirjurinkaudulta Maistraatinkadulle käännyttäessä. Ilmeisesti tämä tuottaa tulosta pidemmällä tähtäimellä jos ei anneta ammattimiehille tilaa liikenteessä.
Joo nuo paikat on myös tullut huomattua. Ainakin Turussa näyttää olevan järjestään tapana kolmioiden laittaminen paikkoihin joissa jollain kadulla on vähitellen alettu ajelemaan pääväylän tyyliin.

Väittäisin kyllä että henkilöautokuskit syylistyvät näihin tasa-arvosista piittaamattomuuksiin keskimäärin useammin tietämättömyyttään, bussikuski taas vetää ihan tietoisena mitä on tekemässä ja luottaen siihen että isompaa väistetään.

Toisaalta tästä mainitsemastasi risteyksestä puheenollen http://maps.google.fi/maps?q=Vanha+Litt ... 8,,0,11.69
Nyt kun siinä on kolmio, miten suuri prosentti busseista hidastaa riittävästi huomatakseen oikealta pensasaidan takaa tulevan edes normaalia vauhtia etenevän polkupyöräilijän, hiukan nopeammista puhumattakaan ? Joskus kun on kyydssä ollessa toimintaa seurannut näyttää siltä että katsekin on usein jo valmiiksi vasemmalle eikä ole edes tarkoituskaan katsoa mitä pyörätieltä tulee vaan jos pysähtymään joutuu se tehdään vasta ajoradan reunassa niin että bussi jää tietysti tukkimaan kevyen liikenteen.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

aero kirjoitti:
KN/Lieto kirjoitti:Vilkun käyttö on täysin mitä sattuu. Linja-autoja ei päästetä pysäkiltä, vaikka takaa tulevalla on selvä väistämisvelvollisuus - tässäkin kohtaa syyllistetään linja-autonkuljettajaa isomman oikeudella ajosta, vaikka itse ollaan selkeästi väärässä.
Tässä tapahtuu ihan selkeitä virheitä, valitettavasti niitäkin kahteen suuntaan. Hirveän moni kuvittelee, että tuo linja-auton sekaanpäästövaatimus olisi jotenkin kytköksissä taajama-alueeseen, mitä se ei ole. Tästä johtuu varmasti osa noin päin olevista virheistä taajaman ulkopuolella. Toisaalta valitettavan usein ainakin Vantaalla (joskin tänä kesänä on ollut huomattavaa parannusta!) se bussikuski ei varoita lähtöhaaveistaan vaan lähtee vain liikkeelle pakottaen myös pysäkin kohdalla olevat väistämään. Tilaa on huomattavasti helpompi antaa oikeaoppisesti pysäkkiä lähestyessä, jos vilkku menee päälle jo hetkeä aikaisemmin.
Tämän onkin moni bussikuski ainakin Vantaalla myös huomannut: vilkku laitetaan erittäin hyvissä ajoin päälle, joskus jo siinä vaiheessa, kun matkustajia on vielä muutama pysäkilläkin. Tämän huomaa helposti, kun kulkee samoja reittejä paljon sekä bussilla että autolla.
Mutta totta on se, että syyllisiä löytyy molemmista leireistä ja yksittäisistä tapauksista ei edes kannata yrittää tehdä mitään sääntöjä:
et kirjoitti:Onhan noita jotka jarruttelevat ja keskaria näyttelevät kun näkee raskasta kalustoa. Hyvin usein kyseessä Saabisti.

Onneksi ei tarvi enää ajaa ja katsella noita kusipäitä.
Tähän voisi lisätä jatkoksi, että kaikki vilkkuvammaiset liikenneympyröissä pörrääjät ovat aina takseja ja mersuja, ja vanhoilla vihreillä valoista läpi menevät lähes poikkeukset toyotia.
Disclaimerina mainittakoon, että esimerkit ovat yleisiä mielipiteitä, jotka heijastuvat omasta ajattelutavasta, eivätkä siis todellisuudessa perustu mihinkään faktaan.
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Azanovix kirjoitti: Tämän onkin moni bussikuski ainakin Vantaalla myös huomannut: vilkku laitetaan erittäin hyvissä ajoin päälle, joskus jo siinä vaiheessa, kun matkustajia on vielä muutama pysäkilläkin. Tämän huomaa helposti, kun kulkee samoja reittejä paljon sekä bussilla että autolla.
Jep, kuten todettu, tänä kesänä on tullut huomattavaa parannusta - sekä mun näkemässä kaupunkiliikenteessä että moottoritiellä. Tästä vilpitön kiitos bussikuskeille, helpottaa yhteistyötä huomattavasti :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja haffu »

wesku kirjoitti:Tässäkin valitettavasti moni bussikuski on tulkinnut asian niin että sieltä pysäkiltä saa surutta tunkea yhden tai useamman kaistan yli vasemmalle.
Kyllä se bussi sen yhden kaistan yli saakin sieltä tulla. http://www.liikenneturva.fi/www/fi/inde ... ectID=3021 Raumallakin on silmiin osunut ainakin yksi paikka, jossa kaistojen välinen sulkuviiva alkaa lähes välittömästi pysäkin jälkeen.
Täällä bussikuskit ajelevat ainakin ihan kiltisti, mutta nuo ulkomaalaiset tunkevat jo kertaalleen käytöstä hylätyillä busseillaan risteyksistä ties millaisiin väleihin. Ja sitte ajellaan max 60km/h kun on niin paljon juteltavaa muiden kanssa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

haffu kirjoitti:
wesku kirjoitti:Tässäkin valitettavasti moni bussikuski on tulkinnut asian niin että sieltä pysäkiltä saa surutta tunkea yhden tai useamman kaistan yli vasemmalle.
Kyllä se bussi sen yhden kaistan yli saakin sieltä tulla. http://www.liikenneturva.fi/www/fi/inde ... ectID=3021
Liikenneturvan linkissä tarkoitetaan tilannetta jossa pysäkki on oikealla ajokaistalla ilman erillistä levennystä. Jos paikalla on erillinen levennys (tai kokonainen "pysäkkikaista" niinkuin em. Turun Uudenmaankadun Kirkkopuistossa), ei vasemmanpuoleisin kaista ole tietenkään pysäkin vieressä.

Lakia on päinvastoin tarkennettu sulkien pois aiemmin olleen mahdollisuuden http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251

Pysäkiltä lähtevän linja-auton väistäminen

Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan tiellä, jonka suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, linja-auto saa esteettä lähteä pysäkiltä, jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle. Säännöksestä ei käy ilmi, koskeeko väistämisvelvollisuus vain samaa tai viereistä ajokaistaa vai kaikkia ajosuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja. Linja-autojen esteettömän pysäkiltä lähdön varmistamiseksi riittäisi, että väistämisvelvollisuus koskisi vain samaa tai viereistä ajokaistaa ajavan ajoneuvon kuljettajaa.

Tyypillisessä levennetyssä kuten esim. tuossa http://maps.google.fi/maps?q=kalevantie ... 03.68,,0,0 on oikea ajokaista pysäkin viereinen, ei vasen.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja haffu »

haffu kirjoitti:Raumallakin on silmiin osunut ainakin yksi paikka, jossa kaistojen välinen sulkuviiva alkaa lähes välittömästi pysäkin jälkeen.
Pistetään toki vielä linkki tähän kyseiseen kohtaan: http://g.co/maps/d43jf Kameran taakse jää vielä valo-ohjattu risteys. Kyseessä on kenties suurin kaupungin ulostuloväylä, ja taakse jäävästä valoristeyksestä pääsee kääntymään 8-tien Rampille Turun suuntaan, suoraan (vasen kaista) jatkuu kohti Tamperetta ja Helsinkiä ja oikealle kääntyy ramppi 8-tielle Porin suuntaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja core2 »

wesku kirjoitti: Pysäkiltä lähtevän linja-auton väistäminen

Tieliikennelain 22 §:n 1 momentin mukaan tiellä, jonka suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, linja-auto saa esteettä lähteä pysäkiltä, jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle. Säännöksestä ei käy ilmi, koskeeko väistämisvelvollisuus vain samaa tai viereistä ajokaistaa vai kaikkia ajosuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja. Linja-autojen esteettömän pysäkiltä lähdön varmistamiseksi riittäisi, että väistämisvelvollisuus koskisi vain samaa tai viereistä ajokaistaa ajavan ajoneuvon kuljettajaa.
Ahaa se on suomessa 60km/h toi väistämisvelvollisuus, täällä se taas on 50km/h ja siitä alempien rajoituksien alueilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ruoholahdessa oli taksiasema täynnä ja kaksi seuraavaa jotka eivät mahtuneet asemalle oli 45 asteen kulmassa poikittain jalkakäytävän/pyörätien tukkimassa. Tyypillinen esimerkki ammattilaisten suhtautumisesta kevyeen liikenteeseen. Kolmas tuli sitten sivukadulle pysäköityjen autojen viereen ja neljäskin oli vielä tulossa.

http://maps.google.com/maps?q=60.163355 ... 4,,0,-0.66
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ss-ta ... 58900.html

Taksikuski peruutti iäkkään naisen päälle, kysyi vointia ja poistui
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

suullinen sopimus on sitova, vointi hyvä... poistukaa :mrgreen:
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Liikaa autoja, liian vähän keikkaa. Miksi et samalla kerro että kapteeninkadun tolppa pysäköidään joka ilta siviiliautoilla, ja taksit odottaa kadulla. Tyypillinen esimerkki autoilijoiden suhtautumisesta julkiseen liikenteeseen. Tule myös yöllä katsomaan miten jalankulkijat suhtautuvat liikennesääntöihin. Ihmeen vähän jää alle. Tarkoitushakuista propagandaa koko ketju. Lienee wesku joskus lentänyt taksista ulos, tai ollut liian juovuksissa päästäkseen kyytiin. Ruoholahdesta pääsee myös hyvin läsiväylää ja kehä kakkosta takaisin turun suuntaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5363
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja VKe »

Noh, mistä ihmeestä juuri nyt moinen vuodatus tähän vanhaan ja :) perinteiseen mutta traditionaaliseen ketjuun?
Sininen Saab 9-3, '99
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja et »

Vesisade ?
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja JKen »

Jollakin perävaunuyhdistelmä-ässällä oli joku tarve ajaa lähelle katsomaan kuinka poro matkustaa pahvilaatikossa peräkontissa. Noh, hidastin sitten mittarinopeuteen tasan 80 km/h, jotta näkee paremmin. Sitten tuli 60 km/h alue ja kuski oli ilmeisesti tyytyväinen näkemäänsä, joten siirtyi ajamaan kauemmaksi. Ii.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin