Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower
Ostettiin Ruotsista viime viikolla tuollainen 9-3 sc vaimolle käyttöautoksi.
Autossa on Vector-varustelu ja on päällepäin tosi siistissä kunnossa.
Vaalea nahkasisusta on siisti lukuunottamatta kuskinpenkin paria pientä vikaa.
Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektit on lähinnä kunnostus hommia.
Reksiteröintikatsastuksessa tuli pari huomautusta jotka korjataan ekana:
Koiranluu oik etu
Poikittaisten takaylätukivarsien ulommat puslat
Ohjaustehostimen stefa (moottoriöljyä pääsee pumppuun)
Lisäksi jouduin tilaamaan vaatimustenmukaisuustodistuksen että saan katsastettua (120 €!!)
Auton mukana tuli ostettaessa vain 17" (Alu 45) alkuperäisalut kitkarenkailla. Meillä oli kuitenkin omasta takaa jo hyvät 16" nastarenkaat joten ostin niille sopivat vanteet.
Vanteet ovat Alutec 7"x16" ET40 kokoa ja tosi siistissä kunnossa. Vielä pitää tehdä rengastyöt ja vaihtaa nastat alle. Nuo 17" vanteet menevät kesärenkaille ja talven aikana ne mahdoillisesti kunnostetaan.
Päivittelen juttua lisää sitä mukaan kun saadaan autolle jotain tehtyä
Autossa on Vector-varustelu ja on päällepäin tosi siistissä kunnossa.
Vaalea nahkasisusta on siisti lukuunottamatta kuskinpenkin paria pientä vikaa.
Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektit on lähinnä kunnostus hommia.
Reksiteröintikatsastuksessa tuli pari huomautusta jotka korjataan ekana:
Koiranluu oik etu
Poikittaisten takaylätukivarsien ulommat puslat
Ohjaustehostimen stefa (moottoriöljyä pääsee pumppuun)
Lisäksi jouduin tilaamaan vaatimustenmukaisuustodistuksen että saan katsastettua (120 €!!)
Auton mukana tuli ostettaessa vain 17" (Alu 45) alkuperäisalut kitkarenkailla. Meillä oli kuitenkin omasta takaa jo hyvät 16" nastarenkaat joten ostin niille sopivat vanteet.
Vanteet ovat Alutec 7"x16" ET40 kokoa ja tosi siistissä kunnossa. Vielä pitää tehdä rengastyöt ja vaihtaa nastat alle. Nuo 17" vanteet menevät kesärenkaille ja talven aikana ne mahdoillisesti kunnostetaan.
Päivittelen juttua lisää sitä mukaan kun saadaan autolle jotain tehtyä
Viimeksi muokannut Saab.96, Ti Loka 02, 2018 11:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
Kolkin huolto- ja korjaustoimet etenee
Koiranluun vaihto oli aika simppeli juttu, mutteri auki pulttipyssyllä ja uusi koiranluu vanhan tilalle.
Takana ylempien tulivarsien ulompien puslien kanssa meni hetki miettiessä kunnes keksin kokeilla Saab 9-5:sen puslatyökalua. Sehä toimii tässäkin mainiosti! Työkalu kiinni ja pulttipyssy laulamaan. Homma olikin helompi kun luulin.
Kun alustan puslat oli vaihdettu vaihdoin alle kunnolliset nastarenkaat 16" vanteilla. Lopuksi kiillotin autoa hieman Meguiar´s Swirlrfemowerilla ja AutoGlymin punaisella vahalla. Pinnasta tuli jo parempi mutta vaatinee kuitenki myllytyksen jossain vaiheessa.
Kun auto oli oli valmis kävin koe-ajolla ja oli kiva huomata että kaikki pienet kolinat alustasta oli poissa. Myös ajovalot ja kori näyttää paljon paremmalta pienen kiilloituksen jälkeen.
Koiranluun vaihto oli aika simppeli juttu, mutteri auki pulttipyssyllä ja uusi koiranluu vanhan tilalle.
Takana ylempien tulivarsien ulompien puslien kanssa meni hetki miettiessä kunnes keksin kokeilla Saab 9-5:sen puslatyökalua. Sehä toimii tässäkin mainiosti! Työkalu kiinni ja pulttipyssy laulamaan. Homma olikin helompi kun luulin.
Kun alustan puslat oli vaihdettu vaihdoin alle kunnolliset nastarenkaat 16" vanteilla. Lopuksi kiillotin autoa hieman Meguiar´s Swirlrfemowerilla ja AutoGlymin punaisella vahalla. Pinnasta tuli jo parempi mutta vaatinee kuitenki myllytyksen jossain vaiheessa.
Kun auto oli oli valmis kävin koe-ajolla ja oli kiva huomata että kaikki pienet kolinat alustasta oli poissa. Myös ajovalot ja kori näyttää paljon paremmalta pienen kiilloituksen jälkeen.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
Huollot ja korjaukset on päässeet alkuun mukavasti.
Koneeseen tein ensin huuhtelu STP engine flushilla:lla ja perään uudet öljyt ja kaikki suodattimet.
Sitten käytin auton SmartService:llä nahkapenkkien puhdistuksessa ja hoidossa.
Myös viallinen peruutustutkan anturi saatiin vaihdettua kiitos hyvien neuvojen.
Vielä olisi tekemistä vähän jäljellä
Uudet 570cc suuttimet kävin hakemassa Finjectorilta ja viikon kuluttua olis tarkoitus saada biopower-softa sisään.
Katsotaan miten etenee...
Koneeseen tein ensin huuhtelu STP engine flushilla:lla ja perään uudet öljyt ja kaikki suodattimet.
Sitten käytin auton SmartService:llä nahkapenkkien puhdistuksessa ja hoidossa.
Myös viallinen peruutustutkan anturi saatiin vaihdettua kiitos hyvien neuvojen.
Vielä olisi tekemistä vähän jäljellä
Uudet 570cc suuttimet kävin hakemassa Finjectorilta ja viikon kuluttua olis tarkoitus saada biopower-softa sisään.
Katsotaan miten etenee...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
Sehän alkaa jo näyttämään autolta. Hienoa.
Tätä täytyy alkaa seurailemaan mitä tulet keksimään autolle. Sinut tuntien ei kyllä vaimosi auto tule jäämään ilman kosketustasi (Muokkaus sormet)
Tätä täytyy alkaa seurailemaan mitä tulet keksimään autolle. Sinut tuntien ei kyllä vaimosi auto tule jäämään ilman kosketustasi (Muokkaus sormet)
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
Hiljaa hyvä tulee
Voi olla että jotain pientä keksin.
.
Voi olla että jotain pientä keksin.
.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
Biopower päivitys saatiin tehtyä jo ennen joulua. Kyllä tuli hyvä!
Päivityksen vuoksi moottoriin pitää vaihtaa: Tulpat, Suuttimet ja ECU. Ensiksi moottorin johtosarja irroitetaan ja käännetään sivuun. Kun johtosarja on pois edestä pääsee irroittamaan suutintukin. Suutintukki on kiinnitetty kahdella pinnapultilla ja suuttimet vat kannesa kiinni o-renkailla. Kun pinnapultit, suuttimien sähköliittimet ja polttoainelinjat on irti lähtee suutintukki irti vetämällä.
Uusi ja vanha suutin vierekkäin. Uudet suuttimet 570 cc ovat lähes 4 x suuremmat kun alkuperäiset. Suuttimiet ovat kiinni tukissa o-renkailla ja metalliklipsuilla. Niiden vaihto sujuu nopeasti.
Auton luonne muuttui todella paljon paremmaksi kertaheitolla. Ja lähtee käyntiin kovallalkin pakkaslla, jopa ilman esilämmitystä. Voimaa on noin 240 hv/300 nM
Lopulta viime viikonloppuna sain moottorinlämmittimen, sisäpistokkeen ja sisälämmittimen asennettua (Calix)
Oli muuten aikamoinen urakka! Aikaa meni kaikenkaikkiaan 7,5 tuntia ja kädet on täynnä naarmuja.
Onneksi kuitenkin nuo kovat pakkaset loppui samalla sopivasti
Nyt olisi autoon saatu kaikki perustoimenpiteet tehtyä ja voidaan miettiä tuleeko autoon jotain pientä kivaa ja ylimäräistä
Päivityksen vuoksi moottoriin pitää vaihtaa: Tulpat, Suuttimet ja ECU. Ensiksi moottorin johtosarja irroitetaan ja käännetään sivuun. Kun johtosarja on pois edestä pääsee irroittamaan suutintukin. Suutintukki on kiinnitetty kahdella pinnapultilla ja suuttimet vat kannesa kiinni o-renkailla. Kun pinnapultit, suuttimien sähköliittimet ja polttoainelinjat on irti lähtee suutintukki irti vetämällä.
Uusi ja vanha suutin vierekkäin. Uudet suuttimet 570 cc ovat lähes 4 x suuremmat kun alkuperäiset. Suuttimiet ovat kiinni tukissa o-renkailla ja metalliklipsuilla. Niiden vaihto sujuu nopeasti.
Auton luonne muuttui todella paljon paremmaksi kertaheitolla. Ja lähtee käyntiin kovallalkin pakkaslla, jopa ilman esilämmitystä. Voimaa on noin 240 hv/300 nM
Lopulta viime viikonloppuna sain moottorinlämmittimen, sisäpistokkeen ja sisälämmittimen asennettua (Calix)
Oli muuten aikamoinen urakka! Aikaa meni kaikenkaikkiaan 7,5 tuntia ja kädet on täynnä naarmuja.
Onneksi kuitenkin nuo kovat pakkaset loppui samalla sopivasti
Nyt olisi autoon saatu kaikki perustoimenpiteet tehtyä ja voidaan miettiä tuleeko autoon jotain pientä kivaa ja ylimäräistä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
TirskSaab.96 kirjoitti: Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektiit on lähinnä kunnostus hommia.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
Ei kun ihan OIKEASTI. Auto on vaimon ja en kuullema saa tehdä sille mitään ilman lupaajooseppi78 kirjoitti:TirskSaab.96 kirjoitti: Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektiit on lähinnä kunnostus hommia.
Voi toki olla että saan hänet ylipuhuttua johonkin ihan pieneen juttuun...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006
Saab.96 kirjoitti:Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektiit on lähinnä kunnostus hommia.
Niin niin, kaikki on suhteellistaSaab.96 kirjoitti:Voimaa on noin 240 hv/300 nM
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower
Lukemat tosin kuulostaa vähän oudoilta jos kyseessä on vielä vakioahdin jolla irtoaa maksimissaan 220-225hv luokkaa etanolillakin. Vääntöä vakiokytkin kestää jotakuinkin luotettavasti 330Nm ja se tulee etanolilla helposti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower
Saatoin muistaa nuo lukemat väärinkin...
Auton kunnostus on nytkähtänyt taas vähän eteenpäin, hyvän kaverin avustuksella löydettiin Englannista ehjä verhoilu kuskin penkkiin. Se kun saapuu pitää vaihtaa verhoilu, saa nähdä millainen homma se on...
Auton kunnostus on nytkähtänyt taas vähän eteenpäin, hyvän kaverin avustuksella löydettiin Englannista ehjä verhoilu kuskin penkkiin. Se kun saapuu pitää vaihtaa verhoilu, saa nähdä millainen homma se on...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower
Tällainen sieltä tuli!
Hemmetin siisti ja täysin ehjä. Pikkuisen likainen mutta se on helppo fixata.
Hemmetin siisti ja täysin ehjä. Pikkuisen likainen mutta se on helppo fixata.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower
Alkuperäiset 7"x17" vanteet (Alu 45) ovat muutoin hyvässä kunnossa mutta vuosien huono hoito on johtanut siihen että vanteisiin on kertynyt paksu kerros erittäin tiukkaan tarttunutta likaa. Osin tästä johtuen ja osin siksi että haluan uutta ilmettä maaltaan vanteet uusiksi. Pinttyneeseen likaan puri lopulta vain porakoneen hiontalaikka jolla sain lian pois.
Ulkopuolelta hioin pinnat ensin epäkeskohiomakoneella p120 paperilla karheiksi ja samalla sain kaiken lopun lian pois. Sitten vesihioin pinnat vielä p800 vesihiomapaperilla. Myös vanteiden sisäpuoli on pinttyneen lian peitossa.
Useita eri pesuaineita, liuettimia ja jopa brakecleaneria, tinneriä ja maalinohennetta kokeiltuani sain lian irti puukolla ja teräsharjalla. Nyt vanteiden sisäpuoli on riittävän puhdas.
Ulkopuolelta hioin pinnat ensin epäkeskohiomakoneella p120 paperilla karheiksi ja samalla sain kaiken lopun lian pois. Sitten vesihioin pinnat vielä p800 vesihiomapaperilla. Myös vanteiden sisäpuoli on pinttyneen lian peitossa.
Useita eri pesuaineita, liuettimia ja jopa brakecleaneria, tinneriä ja maalinohennetta kokeiltuani sain lian irti puukolla ja teräsharjalla. Nyt vanteiden sisäpuoli on riittävän puhdas.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower
Vanneprojekti on edennyt jo niin pitkälle että kaikki vanteet on hiottu ja maalattu pohjamaalilla.
Seuraavaksi on vuorossa uusi väri...
Seuraavaksi on vuorossa uusi väri...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower
Puhdistin vanteet vielä rasvanpoistoaineella ja sitten ryhdyin ruiskuttamaan hopeaa vanteisiin.
Ruiskutin kaikki vanteet huollella kolmeen kertaan jotta tulisi tasainen väri. Päälle ruiskutin vielä kolme kerrosta kirkasta lakkaa.
Tässä lopputulos. Lakka kiiltaa hienosti ja hopea kimaltelee valossa mukavasti. Muutos vanhasta on aikamoinen. Nyt vanteet on valmiita uusille renkaille.
Ruiskutin kaikki vanteet huollella kolmeen kertaan jotta tulisi tasainen väri. Päälle ruiskutin vielä kolme kerrosta kirkasta lakkaa.
Tässä lopputulos. Lakka kiiltaa hienosti ja hopea kimaltelee valossa mukavasti. Muutos vanhasta on aikamoinen. Nyt vanteet on valmiita uusille renkaille.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.