2.2 TiD PSG16 softaaminen
2.2 TiD PSG16 softaaminen
Tiettävästi Suomessa ei ole kukaan tarjonnut softapäivityksiä näihin PSG16-pumpullisiin TiD:eihin (paitsi Hirsch tietty), joten tuli hommattua tuollainen NG9-3 varta vasten softausmahdollisuuksien selvittelyä varten. Ongelma on nimenomaan ollut ohjelmointityökalun puute, joten lähdin aluksi selvittelemään, miten ohjelmointi onnistuisi. Pelkona persuksissa oli tietysti myös pumpun muuttaminen tiileksi epäonnistuneen ohjelmoinnin takia, sillä pumpun vaihto ei ole mikään pikku homma.
Pitkähkön taustatutkimuksen lopuksi päätin ostaa testipumpun pöydälle, koska ei viitsinyt riskeerata auton pumppua. GlobalTIS:n ja Techin kanssa aikani säädettyäni sain pumpun ohjelmointiprotokollat selville ja sain kehitettyä toimivan flashaysohjelman. Kaapelina tietysti vanha uskollinen Lawicel CANUSB Trionic-maailmasta.
Ohjelmoinnin keskeyttämistä ja rikkinäisen binäärin lataamistakin tuli kokeiltua useasti, sillä Tech2 lataa aina rikkinäisen binäärin pumppuun (ei siis kannata kylmiltään lähteä autoon kokeilemaan SPS:ää Techillä). Virheellisen ohjelmointiyrityksen jälkeen pumppu menee kuitenkin palautusmoodiin, jossa pystyy kuitenkin aina käynnistämään latauksen uudestaan (jossa Tech2 myös epäonnistuu). Tosin tässä palautusmoodissa on pieniä eroja normaalimoodiin, joten tämäkin piti huomioida flashaysohjelmassa. Tämän jälkeen uskaltautuikin jo kokeilemaan flashaysta autossa ja hienostihan tuo toimi suoraan OBD-portista.
Flashaysojelman kehittämisen jälkeen piti alkaa tutustua varsinaisesti softan karttoihin. Parin viikon kuluessa alkoi niihinkin löytyä järkeä. Ensimmäisenä poistui EGR ohjelmallisesti ja sitten piti alkaa etsiä tehoja Dynossa ei ole (vielä) käyty, mutta kokeilin huvikseni PerfExpert-sovellusta Androidille. Tämä sovellus mittaa kiihtyvyyttä kännykän kiihtyvyysanturilla ja tekee laskennallisen teho- ja vääntöarvion kokonaismassasta, ilmanvastuskertoimesta ja välityssuhteista. Yllättävän uskottavia tuloksia sillä kyllä sai. Ajoin sekä vakiosoftalla että virisoftalla kolme mahdollisimman identtistä vetoa samalla tiepätkällä.
Vakiosoftalla (vain EGR poistettu ohjelmallisesti) kolmen vedon keskiarvo: 119,3 hv / 295,6 nm
Suurimmat tulokset vakiosoftalla: https://network.perfexpert-app.com/results/5kjWh8KvNF
Tulokset ovat hämmästyttävän lähellä Saabin ilmoittamia arvoja 125 hv / 280 nm.
Virisoftalla kolmen vedon keskiarvo: 141,3 hv / 366,3 nm
Suurimmat tulokset virisoftalla: https://network.perfexpert-app.com/results/vLbBP7W2aj
Oikeassa dynossahan vasta näkisi oikeat tehot/väännöt, mutta eiköhän noistakin voi alustavasti arvioida, missä suhteessa tehonlisäystä tuli esim. Hirschin lupaamaan 145 hv / 330 nm verrattuna.
Edit 29.4.2016:
Dynossa käyty. Tulos: 143 hv / 360 nm.
Edit 3.5.2016:
Softaus (stage 1 ja/tai EGR-disablointi) onnistuu nyt testatusti suoraan OBD-liittimestä kaikkiin PSG16-Saabeihin:
- NG9-3 2003-2004
- OG9-3 2001-2002
- OG9-5 2002-2005
Pitkähkön taustatutkimuksen lopuksi päätin ostaa testipumpun pöydälle, koska ei viitsinyt riskeerata auton pumppua. GlobalTIS:n ja Techin kanssa aikani säädettyäni sain pumpun ohjelmointiprotokollat selville ja sain kehitettyä toimivan flashaysohjelman. Kaapelina tietysti vanha uskollinen Lawicel CANUSB Trionic-maailmasta.
Ohjelmoinnin keskeyttämistä ja rikkinäisen binäärin lataamistakin tuli kokeiltua useasti, sillä Tech2 lataa aina rikkinäisen binäärin pumppuun (ei siis kannata kylmiltään lähteä autoon kokeilemaan SPS:ää Techillä). Virheellisen ohjelmointiyrityksen jälkeen pumppu menee kuitenkin palautusmoodiin, jossa pystyy kuitenkin aina käynnistämään latauksen uudestaan (jossa Tech2 myös epäonnistuu). Tosin tässä palautusmoodissa on pieniä eroja normaalimoodiin, joten tämäkin piti huomioida flashaysohjelmassa. Tämän jälkeen uskaltautuikin jo kokeilemaan flashaysta autossa ja hienostihan tuo toimi suoraan OBD-portista.
Flashaysojelman kehittämisen jälkeen piti alkaa tutustua varsinaisesti softan karttoihin. Parin viikon kuluessa alkoi niihinkin löytyä järkeä. Ensimmäisenä poistui EGR ohjelmallisesti ja sitten piti alkaa etsiä tehoja Dynossa ei ole (vielä) käyty, mutta kokeilin huvikseni PerfExpert-sovellusta Androidille. Tämä sovellus mittaa kiihtyvyyttä kännykän kiihtyvyysanturilla ja tekee laskennallisen teho- ja vääntöarvion kokonaismassasta, ilmanvastuskertoimesta ja välityssuhteista. Yllättävän uskottavia tuloksia sillä kyllä sai. Ajoin sekä vakiosoftalla että virisoftalla kolme mahdollisimman identtistä vetoa samalla tiepätkällä.
Vakiosoftalla (vain EGR poistettu ohjelmallisesti) kolmen vedon keskiarvo: 119,3 hv / 295,6 nm
Suurimmat tulokset vakiosoftalla: https://network.perfexpert-app.com/results/5kjWh8KvNF
Tulokset ovat hämmästyttävän lähellä Saabin ilmoittamia arvoja 125 hv / 280 nm.
Virisoftalla kolmen vedon keskiarvo: 141,3 hv / 366,3 nm
Suurimmat tulokset virisoftalla: https://network.perfexpert-app.com/results/vLbBP7W2aj
Oikeassa dynossahan vasta näkisi oikeat tehot/väännöt, mutta eiköhän noistakin voi alustavasti arvioida, missä suhteessa tehonlisäystä tuli esim. Hirschin lupaamaan 145 hv / 330 nm verrattuna.
Edit 29.4.2016:
Dynossa käyty. Tulos: 143 hv / 360 nm.
Edit 3.5.2016:
Softaus (stage 1 ja/tai EGR-disablointi) onnistuu nyt testatusti suoraan OBD-liittimestä kaikkiin PSG16-Saabeihin:
- NG9-3 2003-2004
- OG9-3 2001-2002
- OG9-5 2002-2005
Viimeksi muokannut JohnJocke, Ti Touko 03, 2016 12:10. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Hienoa! Varmasti saat kanssa saabisteilta softaus pyyntöjä tämän esittelyn kautta!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Peukkua !
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Hyvää työtä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Mainiota!
Täällä ois kiinnostusta ainakin egr:n disablointiin. Voin tulla femman kanssa koekaniiniksi
Täällä ois kiinnostusta ainakin egr:n disablointiin. Voin tulla femman kanssa koekaniiniksi
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Mahtavaa henkistä Pioneerityötä
tämä avasi taas uuden ikkunan mahdollista 2 auton valintaa silmälläpitäen.
tämä avasi taas uuden ikkunan mahdollista 2 auton valintaa silmälläpitäen.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Iso peukku! JohnJocke:ltahan tämä ei ole edes ensimmäinen pioneerityösaavutus.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Hieno juttu! Tolle on varmasti markkinoita!
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
17.8x komjaa! Toivotaan todella myös että käsittelyn sais tehtyä myös psg16 pumpulliselle kolkillekkin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Hienoa paneutumista asiaan!! Onnittelut!!
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Kumarrus gurulle!
ps.
Tarviiko kukaan 130tkm ajettua pumppua vm-03?
ps.
Tarviiko kukaan 130tkm ajettua pumppua vm-03?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Selvittelin lisää noita 9-5:n mahdollisuuksia, mutta valitettavasti heikolta näyttää tällä hetkellä. Vuosimallista 2004 alkaen pumpuissa on samankaltainen softa NG9-3:n kanssa eli mun flashaystyökalu toimii ja lataus onnistuu kyllä P-väylältä. Softan tarkistussummat ovat kuitenkin hieman erilaiset NG9-3:n kanssa, joten en pysty softaan mitään muutoksia tekemään.
Lisäksi vuosimallista 2004 alaspäin femman pumpuissa on samantyyppinen softa OG9-3:n kanssa. Näissä pumpuissa on erilainen bootloader, joten en voi tuota softaa edes kokeeksi ladata omaan NG-kolkin testipumppuun. Näin ollen ei ole tietoa, onnistuuko flashaaminen samoilla keinoilla, vai tarviiko näissä käyttää CAN-väylän sijaan K-väylää. Lisäksi näissäkin on vielä erilainen tarkistussumma, mutta tosin vaikuttaisi yksinkertaisemmalta kuin tuossa uudemmassa softatyypissä (RSA näyttäisi puuttuvan).
Tarkistussummaan näyttäisi olevan kaupallinen valmis ratkaisu tarjolla, mikäli omistaa aidon täysversion WinOls:ista: https://www.evc.de/en/product/ols/plugi ... ame=OLS279
Ainakin siellä väitetään Saabin checksumien onnistuvan. Ei tuosta tosin voi päätellä onnistuvatko kaikki Saabit... Joka tapauksessa WinOls:ia myydään pelkästään yrityksille ja hintalappuakin on sen verran, ettei harrastelijan kannata
- Eli femmat alkaen vm. 2004 onnistuisivat flashayksen puolesta, mutta tarkistussumma puuttuu.
- Vm. 2003 ja vanhemmista ei ole vielä tietoa flashaysprotokollan sopivuudesta, mutta tästäkin puuttuu tarkistussumma. OG9-3:n tilanne on sama ja epäilen että näissä on keskenään flashayksen kannalta yhteensopiva softa.
Tarkistussummia voisi toki reversoida disassemblysta, mutta se on kyllä hyvin työlästä ja puuduttavaa hommaa. Sattuisko kellään olla WinOls:in aitoa täysversiota?
Mikäli klubilaisilla olisi kiinnostusta OG9-3/vanhemman femman pumpun flashaamiseen, niin sen tutkimista varten tarvisin ylimääräisen pumpun pöydälle. Jos jollakulla on sellainen, niin voi tarjota tutkimuskäyttöön (saa olla muuten rikkinäinen, kunhan ECU herää henkiin).
Lisäksi vuosimallista 2004 alaspäin femman pumpuissa on samantyyppinen softa OG9-3:n kanssa. Näissä pumpuissa on erilainen bootloader, joten en voi tuota softaa edes kokeeksi ladata omaan NG-kolkin testipumppuun. Näin ollen ei ole tietoa, onnistuuko flashaaminen samoilla keinoilla, vai tarviiko näissä käyttää CAN-väylän sijaan K-väylää. Lisäksi näissäkin on vielä erilainen tarkistussumma, mutta tosin vaikuttaisi yksinkertaisemmalta kuin tuossa uudemmassa softatyypissä (RSA näyttäisi puuttuvan).
Tarkistussummaan näyttäisi olevan kaupallinen valmis ratkaisu tarjolla, mikäli omistaa aidon täysversion WinOls:ista: https://www.evc.de/en/product/ols/plugi ... ame=OLS279
Ainakin siellä väitetään Saabin checksumien onnistuvan. Ei tuosta tosin voi päätellä onnistuvatko kaikki Saabit... Joka tapauksessa WinOls:ia myydään pelkästään yrityksille ja hintalappuakin on sen verran, ettei harrastelijan kannata
- Eli femmat alkaen vm. 2004 onnistuisivat flashayksen puolesta, mutta tarkistussumma puuttuu.
- Vm. 2003 ja vanhemmista ei ole vielä tietoa flashaysprotokollan sopivuudesta, mutta tästäkin puuttuu tarkistussumma. OG9-3:n tilanne on sama ja epäilen että näissä on keskenään flashayksen kannalta yhteensopiva softa.
Tarkistussummia voisi toki reversoida disassemblysta, mutta se on kyllä hyvin työlästä ja puuduttavaa hommaa. Sattuisko kellään olla WinOls:in aitoa täysversiota?
Mikäli klubilaisilla olisi kiinnostusta OG9-3/vanhemman femman pumpun flashaamiseen, niin sen tutkimista varten tarvisin ylimääräisen pumpun pöydälle. Jos jollakulla on sellainen, niin voi tarjota tutkimuskäyttöön (saa olla muuten rikkinäinen, kunhan ECU herää henkiin).
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Checksum-hommiin löytynee apua täältä kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Hienoa! Voitaisiin siis keskittyä tutkimaan mielummin noita vanhojen pumppujen flashaamista kuin tarkistussummia.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen
Pikku päivitys tähän, eli WinOls:in originaali checksum-tunnistuspalvelukaan ei kyllä tunnista noita Saabin binääreitä, joten ei ole varmuutta osaisiko tuo maksullinen lisenssikään niitä.
Sain kuitenkin tuon 9-5 2004/2005 softan checksumin korjattua samalla tavalla kuin NG9-3:ssa (käyttämällä pikku kikkaa). Näin ollen 2004/2005 femmojen softaus pitäisi nyt myös onnistua
OG9-3 ja vanhempien femmojen osalta on vanhempi pumppu hankinnassa, joten niiden tutkiminen on vielä työn alla.
Sain kuitenkin tuon 9-5 2004/2005 softan checksumin korjattua samalla tavalla kuin NG9-3:ssa (käyttämällä pikku kikkaa). Näin ollen 2004/2005 femmojen softaus pitäisi nyt myös onnistua
OG9-3 ja vanhempien femmojen osalta on vanhempi pumppu hankinnassa, joten niiden tutkiminen on vielä työn alla.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3