Kylmäaine R134a
Kylmäaine R134a
Olen viemässä -97 tonnaria ilmastointilaitteen täyttöhuoltoon Porvoon Vianoriin.
Aineena on R134a joten itse huollosta ei tule ongelmia. Kuitenkin googlatessa noita aineita törmäsin tälläiseen:
KYLMÄAINETILANNE 2008
HFC- ja PFCkylmäaineet
(esim. R134a, R404A,
R407C, R410A,
R507A)
• käyttö uusissa laitoksissa ja laitteissa sallittu
• käyttö kielletty uusien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa
1.1.2011 alkaen
• käyttö kielletty kaikkien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa
1.1.2017 alkaen
Korvaavaksi aineeksi on hyväksytty R1234yf.
Kuitenkin:
Kylmäaineella R1234yf toimiviin ilmastointilaitteisiin ei saa lisätä HFC-kylmäainetta (esim. R134a) huollon yhteydessä. HFC-ilmastointilaitteita ei saa yrittää muuttaa kylmäaineelle R1234yf sopivaksi.
Eli mitäs sitten 1.1.2017 jälkeen....
Aineena on R134a joten itse huollosta ei tule ongelmia. Kuitenkin googlatessa noita aineita törmäsin tälläiseen:
KYLMÄAINETILANNE 2008
HFC- ja PFCkylmäaineet
(esim. R134a, R404A,
R407C, R410A,
R507A)
• käyttö uusissa laitoksissa ja laitteissa sallittu
• käyttö kielletty uusien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa
1.1.2011 alkaen
• käyttö kielletty kaikkien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa
1.1.2017 alkaen
Korvaavaksi aineeksi on hyväksytty R1234yf.
Kuitenkin:
Kylmäaineella R1234yf toimiviin ilmastointilaitteisiin ei saa lisätä HFC-kylmäainetta (esim. R134a) huollon yhteydessä. HFC-ilmastointilaitteita ei saa yrittää muuttaa kylmäaineelle R1234yf sopivaksi.
Eli mitäs sitten 1.1.2017 jälkeen....
#6892
-97 Saab 5D COMBI SEDAN 9000 CSE-2.0t stage 1
-04 Saab 9-3 1.8t stage 1
-97 Saab 5D COMBI SEDAN 9000 CSE-2.0t stage 1
-04 Saab 9-3 1.8t stage 1
Re: Kylmäaine R134a
Pelimies ostaa omat kylmäaineet varastoon. Melko luotettavan huhun (itse kertoja sanoi tehneensä niin ja hänellä on aineet+täyttökone) mukaan Etelä-Euroopan maista saa kylmäainetta tilattua, kun vain siirtää rahaa tilille. Ei kysellä lupien perään.
Rahamies ostaa automaattitäyttövehkeen, mut se lienee turhaa. Tuulissuolla oon joskus kattonu alan liikkeessä vaihto-operaatiota "wanhan liiton vehkeillä" eli käytännössä paineet lasketaan ilmakehään, kompuralla tehdään tyhjiö ja kosteuden poisto, pullo vaa'an päälle, hana auki, kompura käyntiin ja kun vaa'assa on oikea grammaluku miinusta, niin hanat kii.
Varmaa tos josain kohtaa öljyki laitetaan, ellei oo aineen seas mukana. Mut siis käytännös täytön hoitaa itsekin vaikka kerrostalon parkkipaikalla. Ympäristörikoshan se varmaan on, mutta toisaalta vuotaahan niistä autoistaki ne aineet suoraan ilmakehään. Eihän niitä muuten tarttis koskaan täyttää uusiks.
Edit: eBay.it:
-Täyttöletkusarja 85e
-Tyhjiökompura 130e
-12kg kylmäainetta 70e
Kolmannella itsetäytöllä on jo voitolla.
Jos järjestelmä ei älyttömästi vuoda ja haluaa vain "huoltotäyttöä" niin tua byrokratiavapaassa Italian eBayssä näemmä myydään myös "kotitäyttösarjoja", jossa ilmeisesti letku laitetaan vain kii kompuran imupuolelle ja siitä sitte. Kai se ylimääräiset aineet ampuu sit ylipaineventtiilistä ulos
Rahamies ostaa automaattitäyttövehkeen, mut se lienee turhaa. Tuulissuolla oon joskus kattonu alan liikkeessä vaihto-operaatiota "wanhan liiton vehkeillä" eli käytännössä paineet lasketaan ilmakehään, kompuralla tehdään tyhjiö ja kosteuden poisto, pullo vaa'an päälle, hana auki, kompura käyntiin ja kun vaa'assa on oikea grammaluku miinusta, niin hanat kii.
Varmaa tos josain kohtaa öljyki laitetaan, ellei oo aineen seas mukana. Mut siis käytännös täytön hoitaa itsekin vaikka kerrostalon parkkipaikalla. Ympäristörikoshan se varmaan on, mutta toisaalta vuotaahan niistä autoistaki ne aineet suoraan ilmakehään. Eihän niitä muuten tarttis koskaan täyttää uusiks.
Edit: eBay.it:
-Täyttöletkusarja 85e
-Tyhjiökompura 130e
-12kg kylmäainetta 70e
Kolmannella itsetäytöllä on jo voitolla.
Jos järjestelmä ei älyttömästi vuoda ja haluaa vain "huoltotäyttöä" niin tua byrokratiavapaassa Italian eBayssä näemmä myydään myös "kotitäyttösarjoja", jossa ilmeisesti letku laitetaan vain kii kompuran imupuolelle ja siitä sitte. Kai se ylimääräiset aineet ampuu sit ylipaineventtiilistä ulos
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Helmi 24, 2016 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kylmäaine R134a
Ja vuosikatsastukseen piuhat irti jotta ei kompura lähde käyntiin ja katsastusmies kysy mitä ainetta kompressoti pyörittää?
Jos tuo R134a on niin vaarallista kasvihuoneilmiölle kuin artikkelit väittää niin luulis katsastusmmiehiä ohjeitettavan aineen käytön tarkkailuun?
Jos tuo R134a on niin vaarallista kasvihuoneilmiölle kuin artikkelit väittää niin luulis katsastusmmiehiä ohjeitettavan aineen käytön tarkkailuun?
#6892
-97 Saab 5D COMBI SEDAN 9000 CSE-2.0t stage 1
-04 Saab 9-3 1.8t stage 1
-97 Saab 5D COMBI SEDAN 9000 CSE-2.0t stage 1
-04 Saab 9-3 1.8t stage 1
Re: Kylmäaine R134a
Suhtaudun kyllä skeptisesti tuohon että kielto koskisi kaikkia autoja. Autoalalla on ainoastaan kohuttu uuden kylmäaineen taistelukaasuefektistä, mutta ainakaan minun korviini ei ole kantautunut mitään sellaista, että vanhempien autojen huollot pitäisi lopettaa kokonaan. Luonnolisesti ne ajan myötä toki poistuvat.
Uudelle kylmäaineelle ei muuten ole korjaamoilla massiivisesti edes kalustoa hankittu, joten uusien autojen ilmastointihuollolle voi ainakin aluksi tulla hintaa
Uudelle kylmäaineelle ei muuten ole korjaamoilla massiivisesti edes kalustoa hankittu, joten uusien autojen ilmastointihuollolle voi ainakin aluksi tulla hintaa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Kylmäaine R134a
Tuo kielto näitä f-kaasuja kohtaan on tulevaisuutta. Määräykset astuu 2017 vuoden alusta voimaan. Vanhoja järjestelmiä saa huoltaa siirtymäajan nimissä f-kaasuilla kunnes tulee korvaavia aineita. Meillä firmassa jos joku laskee tahallisesti kaasut taivaalle se oli viimeinen työpäivä.
Eisole poika mikhään.
Re: Kylmäaine R134a
Samaan aikaan Kiinassa tehdään uusia laitoksia R22 kylmäaineella.. Täällä kielletään kaikki ja luullaan että ongelmaa ei ole. Poissa silmistä, poissa mielestä.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Re: Kylmäaine R134a
Olin viime kesä täyttämässä 97-tonnarin kylmä-aineita. 950 grammasta oli häipynyt 30g. Viime huolto tehty 2008.
Eli aika turha joka vuosi huoltaa.
Eli aika turha joka vuosi huoltaa.
Re: Kylmäaine R134a
2v välein taitaa olla yleisin suositus huoltoliikkeillä ja perusjuttu tarkistaa järjestelmä tiiviys ja ainemäärä.uudestakaupungistasaab kirjoitti:Olin viime kesä täyttämässä 97-tonnarin kylmä-aineita. 950 grammasta oli häipynyt 30g. Viime huolto tehty 2008.
Eli aika turha joka vuosi huoltaa.
Laiteista riippuen joissakin paikoissa tehdään myös esim kompuranvaihdon jälkeen järjestelmän huuhtelukin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Kylmäaine R134a
Huollossa vaihtuu samalla osa kompuraöljyistä uuteen, joten ei se ihan turhaa ole vaikka kylmäainemäärä oliskin suht koht kohdillaan.
Re: Kylmäaine R134a
Kuinka usein keittiön jääkaappi pitäisi kiikuttaa huoltoon? Ajattelin vaan kun toimintaperiaatehan ei paljon eroa
Re: Kylmäaine R134a
Oisko se vähän sama kuin jos ralliautossa on tuhannen kilometrin huoltoväli, niin miksi huoltaa kun normiautossa menee 30 tuhattakin ilman huoltoa ja toimintaperiaate on sama. Ei meinaan jääkaapin jäähdytysteholla auto paljon viilenisi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Kylmäaine R134a
Toimintaperiaate ei eroa, mutta rakenne ja olosuhteet kyllä. Jääkaapeissa kylmäpiiri tapaa olla kupariputkea, jossa liitokset on tehty juottamalla, kun taas autossa kylmäpiiri sisältää kaikenlaisia liitoksia ja elastisia letkuja, jotka ovat tiiveydeltään jotain muuta kuin juotettu kupariputki. Mahdollisia vuotokohtia on paljon enemmän. Materiaalivalinnoille on toki hyvä syy, kupariputki ei olisi kovin pitkäikäinen auton tärinässä ja lämpötilavaihteluissa.AZP kirjoitti:Kuinka usein keittiön jääkaappi pitäisi kiikuttaa huoltoon? Ajattelin vaan kun toimintaperiaatehan ei paljon eroa
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Kylmäaine R134a
Ei viilenisi, mut en mä meidän ilmalämpöpumppuakaan huoltoon ole viemässä. Ja sillä jo viilenisi.3J kirjoitti:Ei meinaan jääkaapin jäähdytysteholla auto paljon viilenisi.
Näinhän se on, että olosuhteet on aika erilaiset. Mutta ei ne kompuraöljyt kai sieltä mihinkään häviä sen enempää kuin jääkaapistakaan. Ymmärrän toki sen että aineet kylmähäviää hiljalleen kun natisevia liitoksia on paljon ja pitää sen vuoksi saada täydennystä. Ja tässä yhteydessä on järkevä truutata uutta öljyä sisään.Jortsu kirjoitti:rakenne ja olosuhteet
Oma autoni kävi viime kesänä tavallisessa tyhjennys+täyttö-kylmäkonehuollossa, ja ei sieltä kovin paljoa ollut aineita hävinnyt. Tietääkseni ensimmäinen ilmastointihuolto auton elinaikana eli lähes kahdeksaan vuoteen. Eipä sinänsä, 49 euroa taisin tuosta köyhtyä, eli ihan sama vaikka vuosittain käyttäisikin. Tosin vasta jälkikäteen huomasin että laittoivat ainetta liian vähän sisään. TTiD:ssä on pienempi täyttömäärä ja ilmeisesti laittoivat sen mukaan kun eivät osanneet katsoa onko autossa DTH vai DTR -kone.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kylmäaine R134a
Kyllä ne valitettavasti häviävät, niistä samoista kumiletkuista ja jatkuvasti heiluvista/tärisevistä liitoksista, joita jääkaapissasi ei ole. Ja samaa reittiä järjestelmään pääsee kosteus, minkä poisto lieneekin ilmastoinnin huollon tärkein asia. Paljon tärkeämpi, kuin esim. 100g vajaus.AZP kirjoitti: Näinhän se on, että olosuhteet on aika erilaiset. Mutta ei ne kompuraöljyt kai sieltä mihinkään häviä sen enempää kuin jääkaapistakaan.
Poisto tapahtuu alipaineistuksessa ja kannattaakin pitää huoli, että huoltajat alipaineistavat järjestelmää riittävän kauan. Neste ei kerkiä kiehua pois 15minuutin alipaineistuksessa ja huolto on yhtä tyhjän kanssa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Kylmäaine R134a
Jos eivät tehneet tyhjennystä tarpeeksi hyvin, niin ainetta voi olla ihan oikea määräAZP kirjoitti:Tosin vasta jälkikäteen huomasin että laittoivat ainetta liian vähän sisään. TTiD:ssä on pienempi täyttömäärä ja ilmeisesti laittoivat sen mukaan kun eivät osanneet katsoa onko autossa DTH vai DTR -kone.