Otetaanpas analytiikka kauniiseen käteen ja ryhdytään pohtimaan.
Ennen Rattivaihteen automallikohtaista kommentointia, oli ehdotettu seuraavia autoja:
Mercedes E-sarja (W210)
Mercedes A-sarja
Peugeot 207
Nissan Almera
Citroen
Käsittääkseni nämä kaikki Rattivaihde kommentoi vääriksi, todeten kuitenkin että yhden valmistus- ja "alkuperämaa" meni oikein. Vmt:n tavoin olen taipuvainen uskomaan tällä tarkoitettavan, että kyseinen auto on valmistettu eri maassa kuin mikä on merkin kotimaa. Kaikkia edellä mainittuja on kuitenkin valmistettu merkkien alkuperämaissa, toisaalta kaikkia on ainakin joinain versioita valmistettu merkin kotimaan ulkopuolella.
Mersun osalta autot ovat kuitenkin pääosin Saksassa valmistettuja, A-sarjan valmistusmaana toiminut tietenkin myös Uusikaupunki, kuten parin muunkin saksalaismallin (Porsche Boxter/Cayman sekä Opel Calibra...). En silti lähtisi ekana noita veikkaamaan. Joten jätän Saksa-Suomi -vaihtoehdot ja totean että todennäköisesti RV ei viitannut maininnallaan kummankaan Mersun osuneen lähelle.
Peugeot 207 on kotoisin Ranskasta ja sitä on valmistettu mm. Espanjassa ja Slovakiassa. Koska Rellu ja Citroen käsittääkseni suljettiin RV:n kommenteissa kokonaan pois, pitäisi ranskalaisen alkuperämaan omaavan auton olla Peugeot, mallin joku muu kuin 207 (tai sitten Talbot, mutta pitäydytään nyt vähintään 90-luvulla). Tämän Pösön pitäisi olla valmistettu Slovakiassa tai Espanjassa, ja olla varmaankin isompi kuin 207, mutta ei kuitenkaan tonnarin kokoluokkaa oleva laiva. Malleja 307, 306, 308, 406, 407, 508, RCZ ja tuplanollia ei ole Wikipediatietojen perusteella valmistettu Slovakiassa eikä Espanjassa. 208 voisi olla mahdollinen, mutta ehkäpä edelleenkin liian pieni kun muistellaan kommenttia 207:sta. Aletaan unohtaa ranskalaiset, ehkäpä kommentti ei koskenut Peugeotia tai Citroenia.
Nissan Almeran alkuperämaa on Japani, mutta merkittävä osa Euroopan Almeroista on koottu Briteissä. Kuten on monia muitakin japanilaisia autoja. Osaa näistä on jo veikattukin. Brittiläisiä japseja ovat mm. Toyotat Auris, Corolla, Carina ja Avensis sekä Hondat Civic, CR-V ja Accord. Nissaniltahan löytyy useita malleja, mutta koska listalla oli Nissan, ja mainittiin vain valmistus- ja alkuperämaan osuneen oikein, en usko että tulossa on Nissania.
Tietenkin voi myös olla, että alkuperämaalla tarkoitettiin uuden auton olevan mallia, joka perustuu toisen valmistajan samankaltaiseen automalliin (tyyliin Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo). Näitä on keskikokoisissa henkilöautoissa kuitenkin vähän. Ei tule yhtäkään loogisesti pääteltävää mallia oikeastaan mieleen, kun puhutaan Euroopan markkinoista.
Jokerina vielä mainitut asiat siitä, että tuli vastaan "auton käyttötarpeeen ja vapaa-ajan määrän muuttuminen" sekä hieman erikoisesta rengaskoosta. Lisäksi mainitaan että korimalli ei poikkea tonnarista, eli auto on kuitenkin porrasperäinen. Jos pysytään noiden japanilaisten listalla katumaasturit, crossoverit ja pystyperäiset voi siis sulkea pois. Jäähän siihen vielä malleja jäljelle. Rengaskoko ei välttämättä ole alkuperäinen, mutta sopii korvaamaan pienemmän kokoluokan autojen 185/65R14 tai R15 -renkaita isommalla vanteella.
Näillä päättelyillä, ja haistaen RV:n lievän halveksunnan Toyotaa kohtaan, uskoisin herran päätyneen porrasperäisen Civicin omistajaksi