Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäkö?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäkö?

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

Heps, eli 2.0t takaisin kasassa remontin jälkeen ja ei meinaa pysyä käynnissä. Jakoa olen ihmetellyt pariinkin otteeseen ja mielestäni kohdallaan.

Oireina misfire tyhjäkäynnillä ja vastaa kaasuun erittäin viivellä. tyhjäkäynti n. 800-1000 ja misfireä tulee ankarasti, kun ottaa kierroksia misfire loppuu ja käyntitasainen. Alussa tahtoi kovastikin "hummata" eli kierrokset heiluu 1000-2000 välillä, eli aina kun meinaa sammua ottaa itse kierroksia 2000 ja taas sama. Kävin nopeasti testaamassa ajamista ja pystyi kyllä ajamaan kunhan saa liikenteeseen mutta en uskaltanut paljoa kierroksia ottaa.

Mitä vaihdettua:
Yläpään tiivisteet+pultit.
Ahtoputken o-rengas
moniurahihna
uudet kuparitiivisteet
uusi polttoainesäädin (marmorilta 3.0 bar, samanlainen kuin oli aikaisemminkin.)

Kaasuläppäkotelon puhdistin kun odottelin kantta koneistamolta.

Testattu kahdella DI-kasetilla. n. 5tkm ajetut tulpat, käyn tänään hakemassa uudet.

Suutintukin irroituksessa yksi kauimmainen venttiili tukista irti ja pääsi polttoainepaineet vuotamaan. samoin uudelleen kasauksen jälkeen suutintukin paineentestauksessa oleva liittimen venttiilivuoti hurjasti, laitoin siihen normaalin renkaan venttiilin sydämmen tilalle ja ei vuoda enää.

Starttaa kyllä hienosti ja lähtee käyntiin huomattavasti paremmin kuin ennen remonttia. Itse kallistuisin tuonne kaasuläpän suuntaan onko se jotenkin seonnut. Että kävisi todella rikkaalla tällä hetkellä ihan kuin ei saisi ilmaa tarpeeksi tyhjäkäynnillä ja meinaa tukehtua.

Onko tuohon jonkinlaista säätöä mahdollista tehdä? Imuilmavuotoja ei omasta mielestä ole mutta vaihtelen tänään letkuja varmuuden vuoksi. Samoin uudet tulpat.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko ajoitus jakoketju vs. nokkapyörät oikein? 15 ketjun niittiä nokkapyörien merkkien välissä?
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

jus kirjoitti:Onko ajoitus jakoketju vs. nokkapyörät oikein? 15 ketjun niittiä nokkapyörien merkkien välissä?
Jep, kyllä mielestäni on. kasasin jo kertaalleen jaon uudelleen, n. 300tkm ajettu ketju ja 15 niittiä menee väliin mutta nokat ehkä n. 1-2 mm ajotusmerkkien edellä, testasin aluksi aivan kohdallaan ja ei mene sitten 15 niittiä väliin vaan pakopuoli tahtoo olla hieman edellä ja imu kohdallaan mutta 14niittiä jää vain väliin. 16mm taisi olla kiristin ulkona kun otin pois.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuluneilla jakopään osilla nokkien merkithän pitäisi oleman kaiken järjen mukaan jäljessä. Pitkäksi kulunut ketju ja uraiset laahaimet ajavat nokka-akseleita useita mm jäljessä, akselien merkit jäävät nokkapukkien merkeistä vahvasti rintapellin puolelle.

Ei se käynti nyt ehkä tuosta ajoituksesta ole kiinni, kunhan pohdiskelen.

Tasapainoakselien ketjunkiristimen laahain lienee noilla kilometreillä jakopään osista huonoimmassa kunnossa, jos tasapainorattaissa on vielä hampaat tallella. Täydellinen jakopääremppa tai ainakin tasapainoketjun poisto ja uusi jakoketju yläkautta voisi antaa vähän mielenrauhaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

jus kirjoitti:Kuluneilla jakopään osilla nokkien merkithän pitäisi oleman kaiken järjen mukaan jäljessä. Pitkäksi kulunut ketju ja uraiset laahaimet ajavat nokka-akseleita useita mm jäljessä, akselien merkit jäävät nokkapukkien merkeistä vahvasti rintapellin puolelle.

Ei se käynti nyt ehkä tuosta ajoituksesta ole kiinni, kunhan pohdiskelen.

Tasapainoakselien ketjunkiristimen laahain lienee noilla kilometreillä jakopään osista huonoimmassa kunnossa, jos tasapainorattaissa on vielä hampaat tallella. Täydellinen jakopääremppa tai ainakin tasapainoketjun poisto ja uusi jakoketju yläkautta voisi antaa vähän mielenrauhaa.
Jep, meni itsellä tuo väärinpäin, eli todellakin jäljessä on siis merkit. Tuossa vielä kertaalleen sen jaon katsoin ja säädin uudelleen ja ei vaikutusta.

Miten tukkiintuneet suuttimet oireilee oikein? Meinasin nyt kurkata tuon kaasuläpän vielä uudelleen. Onko tuohon kaasuvaijeriin jotain muuta erikoista kuin että vaijeri paikalleen?
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja ramba »

Alipaineletkut paikallaan ja oikeissa paikoissa?
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

alipaineletkuja olen vaihdellut tarkistellut. juuri testasin toisella ilmamassamittarillakin. nyt oireet ovat enemmän selkeitä ja johdonmukaisia.

eli starttaa erittäin hyvin, ottaa 3000 kierrosta, sen jälkeen tiputtaa kierroksia ja n. 1000 kierroksilla misfirea, sen jälkeen nostaa taas kierroksia 2000 ja hummailee tätä rataa niin kauan kuin sammuttaa. nyt saa kaasulla pidettyä 2000 kierrokset tasaisena ja ei misfireä. jossain vaiheessa jää itsekseen 2000 kierrokseen muutamaksi sekunniksi.

Pitää varmaankin huomenna hakea kompressiomittari ja katsoa onko mahdollisesti puristukset jostain sylinteristä kadoksissa. Eikä muistanut hakea uusia tulppiakaan joten niillä kanssa pitää jatkaa huomenna.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Onko kaasuläpän takaa oleva evapille menevä putkipaikoillaan?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

suorsa kirjoitti:Onko kaasuläpän takaa oleva evapille menevä putkipaikoillaan?
Jep on. Kyllä tuo käynti yhä viittaa huomattavaan imuilmavuotoon jossain, eli mittaamatonta ilmaa pääsee ohi. Tulpat kurkkasin nyt niin ovat aivan ruskeat ja kuivat joten laihalla käsitykseni mukaan käy.

Eli hieman päivitystä mitä eilen sai tarkistettua:
EVAP letkut/takaiskut tarkistettu.
Bypassille sekä sen ohjauksen magneettiventtillin imusarjalle menevät letkut vaihdettu
Magneettiventtiilin letkut tarkistettu turbolle ja imuputkelle.
jarrutehostimelta menevät kovat letkut tarkistettu "silmämääräisesti"
Ahtoputket sekä kiinnitykset tarkasteltu.
Huohottimen putket tarkistettu.
Kaikkien letkujen paikat ja kasausjärjestys tarkistettu WIS:istä.

Hankaluus on siinä että auto ei yksinkertaisesti suostu käymään yhtään kunnolla tyhjäkäyntiä niin ei pääse noita vuotoja tarkistelemaan tarkemmin starttipilotilla tai suihkuttamalla. Kerran kävi suht tasaisesti 1200 kierroksella n. 10 sek ja sitten taas hummailemaan. Pitää nyt yrittää saippua vedellä seuraavaksi.

Oliko näissä niin että kun auto on sammutettuna kaasuläppä pysyy kiinni jolloin voisi yrittää paineistaa ilmanoton kumikärsältä?

Jos edes kävisi hieman tyhjäkäyntiä niin ehtisi seurata mAir ja lambda arvoja, on vaan sen verran karmean kuuloinen tuo käynti ja misfiren määrä että ei uskalla käyttää sitä kovin kauaa.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

arcnaleon kirjoitti:alipaineletkuja olen vaihdellut tarkistellut. juuri testasin toisella ilmamassamittarillakin. nyt oireet ovat enemmän selkeitä ja johdonmukaisia.
Oletko koittanut immun liitin irti = käy kartoilla?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

9000 automaatilla kirjoitti:
arcnaleon kirjoitti:alipaineletkuja olen vaihdellut tarkistellut. juuri testasin toisella ilmamassamittarillakin. nyt oireet ovat enemmän selkeitä ja johdonmukaisia.
Oletko koittanut immun liitin irti = käy kartoilla?
Jep, ei vaikutusta.

Uudet tulpat ja evap linjan tukkiminen magneettiventtiilin puolelta auttoi hieman, mutta ajettavassa kunnossa ei vielä ole.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja anv »

Mistäs tuo tunnistaa että kaasu on kokonaan ylhäällä? Yhdessä erimerkkisessä vehkeessä oli tuollaista hummausta kun lisäilmaventtiililtä oli johto poikki. Tyhjäkäynnillä nosti kierroksia tuon takia, sitten huomasi että kierroksiahan on reippaasti ja tulkitsi että nyt ollaan moottorijarrulla ja katkaisi polttoaineen syötön. Kierrokset laski kunnes pisti syötön taas päälle ja looppi oli valmis.

T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

anv kirjoitti:Mistäs tuo tunnistaa että kaasu on kokonaan ylhäällä? Yhdessä erimerkkisessä vehkeessä oli tuollaista hummausta kun lisäilmaventtiililtä oli johto poikki. Tyhjäkäynnillä nosti kierroksia tuon takia, sitten huomasi että kierroksiahan on reippaasti ja tulkitsi että nyt ollaan moottorijarrulla ja katkaisi polttoaineen syötön. Kierrokset laski kunnes pisti syötön taas päälle ja looppi oli valmis.

T. Antti
pitää varmaan alkaa noita johdotuksia alkaa kanssa tutkimaan tarkemmin.
Mreq ja mAir arvot kohtaavat kyllä

Nyt kävi äsken jo hetken aikaa tyhjäkäyntiä ilman hummaamista mutta moottori ravisti niin järkyttävästi että oli pakko sammuttaa.

Alkaa jo itsellä tulemaan pelko että venttiilit olisi jostain ottanut hallaa tuossa rempan yhteydessä...
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

no nyt uskallauduin ajamaan pienen lenkin ja tulikin ensimmäinen vikakoodi. p0600. nopeasti netistä kurkattuna viittaisi että ecu ei saisi johonkin anturiin yhteyttä.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
arcnaleon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 15:14

Re: Epätasainen tyhjäkäynti kansirempan jälkeen, kaasuläppäk

Viesti Kirjoittaja arcnaleon »

arcnaleon kirjoitti:no nyt uskallauduin ajamaan pienen lenkin ja tulikin ensimmäinen vikakoodi. p0600. nopeasti netistä kurkattuna viittaisi että ecu ei saisi johonkin anturiin yhteyttä.
Katsoin kaikki liittimet läpi uudelleen ja putsasin paineilmalla, tuota koodia ei tullut enää.

Nyt tuli mieleen että olisiko voinut lambda ottaa itseensä tuon remontin aikana? Heti kun kierrokset tippuu heittää sidissä lambda arvon 2500 eli maksimiin asteikolla. Pitää huomenna se irroittaa ja mittailla. Voihan tuo tietenkin olla enemmänkin seuraus imuvuotoon.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Vastaa Viestiin