Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Pääsylinterissä on uudet tiivisteet ja se odottaa paikalleen laittoa. Kiitokset Petri H:lle homman loppuunsaattamisesta! Itsellä olisi saattanut mennä sormi suuhun vielä moneen kertaan. Ei ole ihan niitä helpoimpia purettavia ja kasattavia tuo Lockheedin syltty. Olisipa mukavaa, jos tuohon saisi bolt-onina jonkin modernimman ja yksinkertaisemman tehostetun syltyn.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Tänä aamuna tetsailin jarrusylinterin takaisin paikalleen. Näemmä sen saa myös yksin paikalleenkin. Tällä kertaa varmistelin yläpulttia kiinnittäessä lenkin nippusiteellä, jolloin se pysyi kiinni pultissa, kun kiristin mutteria kabiinin puolelta. Takabanjon sovittaminen paikalleen vaati myös kärsivällisyyttä ja rauhallisia otteita.
Olisi nesteitä ja ilmausta vailla, niin saisi laskea pyörilleen. Taitaa väkisinkin kyllä mennä juhannuksen yli, kun ei taida ketään saada kaveriksi polkeen pedaalia ja jarrunestettäkin pitäisi ostaa lisää. Voiton puolella tämä selvästi on.
Olisi nesteitä ja ilmausta vailla, niin saisi laskea pyörilleen. Taitaa väkisinkin kyllä mennä juhannuksen yli, kun ei taida ketään saada kaveriksi polkeen pedaalia ja jarrunestettäkin pitäisi ostaa lisää. Voiton puolella tämä selvästi on.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Viime sunnuntaina laittelin nesteet sisään ja ilmasin appiukon kanssa jarrut. Toimii taas! On muuten aika selkeä ero pedaalissa verrattuna siihen, mitä se oli jopa ennen kuin petti kokonaan.
Pitäisi taas käydä hylkyrillä kylässä. Vastahan se vuosi sitten katsastettiin.
Pitäisi taas käydä hylkyrillä kylässä. Vastahan se vuosi sitten katsastettiin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Taas on tuore leima rekisteriotteessa - tai siis tuore rekisteriote. Eipäs ollut mitään sanottavaa, mitä nyt valojen suuntauksista mutta kuulemma nuo sealed beamit sojottaa muutenkin minne sattuu.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
mulla on viimeiset yli 10v. aina mainittu valojen suuntauksesta ja etukilven näkyvyydestä
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Mulla Sonett- projekti on jumahtanut aikanaan jäihin muiden harrastusten vuoksi. Talliin tarvii saada talveksi tilaa toiselle harrasteautolle ja Sonett pitää laittaa siksi pihalle telttatalliin. Lueskelin tätä ketjua läpi ja sulla on ymmärrykseni mukaan ihan hyvät kokemukset telttatallissa talvisäilytyksestä? Ajattelin laittaa jotakin kosteuden estävää lattiallekin ja ajourien kohdalla on jo betonilaatat. Sisään muutama kosteuden kerääjä. Matot mulla ei ole kiinni, tuli aikanaan pestyä ja pistettyä talteen odottamaan kasaamista.tsaarela kirjoitti:Taas on tuore leima rekisteriotteessa - tai siis tuore rekisteriote. Eipäs ollut mitään sanottavaa, mitä nyt valojen suuntauksista mutta kuulemma nuo sealed beamit sojottaa muutenkin minne sattuu.
Katselin autoa pitkästä aikaa sillä silmällä. Pohja on helvetin hyvä, kaikki kovaa peltiä ja sisältä lattiat on tullut maalattua aiemmin (ei ollut edes pintaruostetta). Paksin pohja pitäisi vielä maalata ja ehkä pohja ulkoa, aikanaan vuotanut jarruneste on sulattanut maalit pohjan etuosasta. Jännä juttu, että sulla on ollut vasemmassa taka pyöränkotelossa ruttu, mulla ihan sama homma! Ihan kuin pyörän ja kotelon väliin olisi kiilautunut jotakin? Miten korjasit tuon paikan, oliko sulla kori pois? Etupäässä oikea hinaussilmukka on hieman lutussa, jossakin vaiheessa keulaa varmaan ajettu kiinni jonhonkin (eipä tuo näy, jos ei tiedä).
Voisi sen verran aktivoida projektia, että etisisi lopultakin ne puuttuvat osat. Jos sulla on tietoa, mistä saisi kattoverhoiluun siihen oven yläpuolelle ne paneelit niin laita vinkkiä, kiitos.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Itse en ole toistaiseksi tehnyt takalokarille mitään. Sisälokari näyttää oikaistun mutta kuidussa on edelleen repeämä. Pitihän tuo tänä kesänä oikaista mutta tuntui taas olevan kaikenlaista, joten jäänee ensi kesään. Ei taida olla enää tarpeeksi lämpimiä kelejä ja pressutallia ei oikein lämpimäksi saa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Rivien välistä luettuna siis pressutalli toimii OK, jos sulla on Sonett edelleen siellä?tsaarela kirjoitti:Itse en ole toistaiseksi tehnyt takalokarille mitään. Sisälokari näyttää oikaistun mutta kuidussa on edelleen repeämä. Pitihän tuo tänä kesänä oikaista mutta tuntui taas olevan kaikenlaista, joten jäänee ensi kesään. Ei taida olla enää tarpeeksi lämpimiä kelejä ja pressutallia ei oikein lämpimäksi saa.
Mulla ei ole lasikuidussa vikaa, mutta nimenomaan sisälokasuojan pelti on rutussa. Mitään havaintoa, miten korjattu? Onko rutun kohta leikattu pois ja liimattu uutta peltiä vai onko alkuperäinen pelti oikaistu?
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Olettaisin, että on oikaistu, mitä kori paikallaan ollessa on pystytty. Ei se aivan suorassa vissiin ole vieläkään.
Joo, kyllä tuo pressutalli on asiansa ajanut. Ilmeisesti tuo maata vasten oleva pressu ja kuormalavat antavat kohtalaiset olosuhteet talvisäilytykseen. Tallin ilmanvaihdosta kannattaa huolehtia. Isommat Sonettin läpikäynnit odottavat kyllä itsellä oikeaa tallia.
Joo, kyllä tuo pressutalli on asiansa ajanut. Ilmeisesti tuo maata vasten oleva pressu ja kuormalavat antavat kohtalaiset olosuhteet talvisäilytykseen. Tallin ilmanvaihdosta kannattaa huolehtia. Isommat Sonettin läpikäynnit odottavat kyllä itsellä oikeaa tallia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Noihin takasisälokasuojiinhan pääsee jollain lailla käsiksi, kun irrottaa sivuverhoiluja takakontista.
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Ei tähän paikkaan. Paikka on vasen sisälokasuoja renkaan edessä, ihan kuttaperkka kopan vieressä sisäloksussa on "kurttu" ja jälki hankaumasta. Onko rengas rentoutunut vauhdissa tai joku vierasesine kiilautunut väliin? Isosta asiasta ei ole kyse, mutta jotakin tuolle tekisi mieli tehdä. Korin ja lokasuojan välissä on kurtusta johtuen rako. Harmi etten osaa laittaa tänne kuvaa tuosta paikasta.veijostin kirjoitti:Noihin takasisälokasuojiinhan pääsee jollain lailla käsiksi, kun irrottaa sivuverhoiluja takakontista.
Luulen, että tuohon voisi hitsata vaikka kierretangon pätkän ja yrittää taivuttaa takaisin muotoonsa.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Kimalainen on taas talviseisotuksen jälkeen liikenteessä (ollut jo huhtikuun puolivälistä itse asiassa). Mitäänhän ei taas talven aikana saanut tehtyä. Kylmä ja pimeä pressutalli ei yksinkertaisesti houkuttele lähtemään ropaamaan, joten hommia painetaan sitten ajokauden lomassa.
Jotain kuitenkin on saanut tehtyä. Rupesi tuntumaan, että WST:een ei yksinkertaisesti enää kehtaa lähteä jesseteipillä korjatulla repeämällä takalokarissa, joten oli aika ottaa lasikuitumatto ja polyesterihartsi kauniiseen kätöseen ja korjailla repeämät.
Hommathan tunnetusti jäi viime tinkaan, joten mitään concours -tasoisia korjauksia ei edes tavoiteltu ottaen huomioon, että ekaa kertaa lasikuidun kanssa näpräsin. Sanotaan, että korjaukset istuu hyvin auton yleiseen kuntoon.
Takalokarissa olevan repeämän kuidutin takapuolelta sisälokariin saakka. Repeämä oli itse asiassa hieman pidempi mutta aikaa ei ollut nyt tämän kummempiin korjauksiin. Päälypuolelle tuli sitten koko matkalta polyesterikittiä. Samalla kuidutin keulasta yhden repeämän ja kittailin muutaman pressutallin aiheuttaman vaurion.
Kuitu kuivui vuorokaudessa työstettävään kuntoon, kun vaa'alla mittasin kovettimen suhteessa hartsiin. Kitissä kovetetta taisi tulla hieman liian vähän tai sitten oli aavistuksen viileää, kun kitti ei kovettunut ohjeajassa hiottavaksi ja hionta meni sitten hieman keturalleen jättäen pari kuoppaa. Vaan, kuten sanottu aikataulu ei sallinut paikkomista, joten tyydyin hiomaan sen minkä pystyin, vetämään pohjamaalit ja lopuksi 2K-pintamaalin. Pinta meni valitettavasti hieman aplarille, joten pitää joka tapauksessa kesemmällä viimeistellä ja samalla fiksata tuota korjattua repeämää.
Korjaus on joka tapauksessa kuitenkin siistimpi kuin lähtökohta, kun repeämä ja jesseteippi ei paista kaivolta kotia. Samalla tuli jäljelle jääneellä maalilla fiksailtua paria muutakin kohtaa. Nyt auto vaikuttaa parin metrin päästä nopealla vilauksella siistiltä ja se saa riittää siihen asti, kunnes maalautan sen kokonaan.
Kuidutushommien ohessa tuli tehtyä muutakin huoltotyötä reissua varten ja homma palkittiinkin huolettomalla ajolla mennen ja palaten.
Latailen kuvia aiheeseen liittyen, jahka ehdin.
Jotain kuitenkin on saanut tehtyä. Rupesi tuntumaan, että WST:een ei yksinkertaisesti enää kehtaa lähteä jesseteipillä korjatulla repeämällä takalokarissa, joten oli aika ottaa lasikuitumatto ja polyesterihartsi kauniiseen kätöseen ja korjailla repeämät.
Hommathan tunnetusti jäi viime tinkaan, joten mitään concours -tasoisia korjauksia ei edes tavoiteltu ottaen huomioon, että ekaa kertaa lasikuidun kanssa näpräsin. Sanotaan, että korjaukset istuu hyvin auton yleiseen kuntoon.
Takalokarissa olevan repeämän kuidutin takapuolelta sisälokariin saakka. Repeämä oli itse asiassa hieman pidempi mutta aikaa ei ollut nyt tämän kummempiin korjauksiin. Päälypuolelle tuli sitten koko matkalta polyesterikittiä. Samalla kuidutin keulasta yhden repeämän ja kittailin muutaman pressutallin aiheuttaman vaurion.
Kuitu kuivui vuorokaudessa työstettävään kuntoon, kun vaa'alla mittasin kovettimen suhteessa hartsiin. Kitissä kovetetta taisi tulla hieman liian vähän tai sitten oli aavistuksen viileää, kun kitti ei kovettunut ohjeajassa hiottavaksi ja hionta meni sitten hieman keturalleen jättäen pari kuoppaa. Vaan, kuten sanottu aikataulu ei sallinut paikkomista, joten tyydyin hiomaan sen minkä pystyin, vetämään pohjamaalit ja lopuksi 2K-pintamaalin. Pinta meni valitettavasti hieman aplarille, joten pitää joka tapauksessa kesemmällä viimeistellä ja samalla fiksata tuota korjattua repeämää.
Korjaus on joka tapauksessa kuitenkin siistimpi kuin lähtökohta, kun repeämä ja jesseteippi ei paista kaivolta kotia. Samalla tuli jäljelle jääneellä maalilla fiksailtua paria muutakin kohtaa. Nyt auto vaikuttaa parin metrin päästä nopealla vilauksella siistiltä ja se saa riittää siihen asti, kunnes maalautan sen kokonaan.
Kuidutushommien ohessa tuli tehtyä muutakin huoltotyötä reissua varten ja homma palkittiinkin huolettomalla ajolla mennen ja palaten.
Latailen kuvia aiheeseen liittyen, jahka ehdin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Konepellin aukaisuvaijeri tuli vaihdettua uuteen. Olin sen jo kertaalleen vaihtanut mutta aikaisemman version kaula ei istunut suoraan kojelaudan korvakkeeseen, joten jouduin ranettelemaan uuden vaijerin suojakuoren alkuperäisen kaulaan. Alkuperäinen kuori oli nimittäin kosteuden ja hapen myötävaikutuksella yhtä puuta vaijerin kanssa.
Ranetus ei vain pitemmän päälle toiminut, kun kuori rupesi tulemaan kaulasta läpi ajan myötä ja konepellin aukaiseminen muuttumaan epävarmemmaksi.
Biltemasta löytyi sitten sopiva vaijeri, jossa oli myös alkuperäistä muistuttava T-kahva. Tämä meni heittämällä paikalleen ja pelti aukeaa nyt nätisti.
Ranetus ei vain pitemmän päälle toiminut, kun kuori rupesi tulemaan kaulasta läpi ajan myötä ja konepellin aukaiseminen muuttumaan epävarmemmaksi.
Biltemasta löytyi sitten sopiva vaijeri, jossa oli myös alkuperäistä muistuttava T-kahva. Tämä meni heittämällä paikalleen ja pelti aukeaa nyt nätisti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Oh hoh, melkein kolme vuotta viimeisestä päivityksestä.
Tässäpä hieman recappia parilta viime vuodelta:
Wanha kojelauta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 07_001.jpg
Korvaava kojelauta ennen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 01_001.jpg
Ja jälkeen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 03_002.jpg
Ja paikallaan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 07_008.jpg
Päissä olevat raitisilmasuulakkeet ovat ilmastoimattomassa erit, joten ne menivät vaihtoon. Ebaystä löytyi uudet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... %24_57.JPG
Kojelaudasta puuttui merkki, joten kokeilin mallinnusta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... Logo3D.PNG
Tämä uustuotantokappale ei ole ylläolevasta mallista vaan vastaavasta tehty. Alkuperäinenkin sitten löytyi klubilaiselta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 129_99.jpg
Lisäksi tuli vaihdettua uusi loota, kun ykkösen laakeroinnit meni. Pitäisi tuo orggis jossain vaiheessa pistää kuntoon, jos osat löytyy.
Sitten meni rapia puolitoista vuotta, ettei tullut koskettua koko projektiin, kun tuli pieniä käynnistyvyysongelmia.
Tänä keväänä tartuin uudella innolla projektiin kiinni. Kaasari tuli käytettyä irti, putsattua, kuluvia osia vaihdetua ja säädettyä. Samalla vaihtui katkoja uuteen. Nyt käynnistyy kuin palmun alta.
Seuraavaana ohjelmassa kytkimen pääsylinterin irtikäyttö ja huolto.
Tässäpä hieman recappia parilta viime vuodelta:
Wanha kojelauta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 07_001.jpg
Korvaava kojelauta ennen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 01_001.jpg
Ja jälkeen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 03_002.jpg
Ja paikallaan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 07_008.jpg
Päissä olevat raitisilmasuulakkeet ovat ilmastoimattomassa erit, joten ne menivät vaihtoon. Ebaystä löytyi uudet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... %24_57.JPG
Kojelaudasta puuttui merkki, joten kokeilin mallinnusta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... Logo3D.PNG
Tämä uustuotantokappale ei ole ylläolevasta mallista vaan vastaavasta tehty. Alkuperäinenkin sitten löytyi klubilaiselta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 ... 129_99.jpg
Lisäksi tuli vaihdettua uusi loota, kun ykkösen laakeroinnit meni. Pitäisi tuo orggis jossain vaiheessa pistää kuntoon, jos osat löytyy.
Sitten meni rapia puolitoista vuotta, ettei tullut koskettua koko projektiin, kun tuli pieniä käynnistyvyysongelmia.
Tänä keväänä tartuin uudella innolla projektiin kiinni. Kaasari tuli käytettyä irti, putsattua, kuluvia osia vaihdetua ja säädettyä. Samalla vaihtui katkoja uuteen. Nyt käynnistyy kuin palmun alta.
Seuraavaana ohjelmassa kytkimen pääsylinterin irtikäyttö ja huolto.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5