Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Yhden katon ja C-pilarien verhoiluun menee n.2,7 metriä kangasta. Muistaakseni ostin silloin aikoinani kahta kattoa ja pilareita varten 6 metriä tuota kangasta. Sitä tuli hiukan liikaa ja nyt olen siitä sitten tehnyt siitä jo kolmannet C-pilarit ja vielä on kangasta jäljellä ainakin yhtä pilarisarjaa varten.

Minä pohjustin tuon puhdistetun sisäkaton tuollaisella maalipinnalla. Ennen maalausta pintaan laitettiin alle vielä sellainen tartuntapraimeri. Minä en tiedä, onko tuo pohjaus tarpeellinen mutta tuon pintaverhoilun liimaamista se saattaa kyllä helpottaa?
Oma tarkoitus oli tehdä mahdollisen hyvä lopputulos? Sitä en osaa sanoa, onko tuo ihan turhaa hommaa, mutta onhan ainakin kokeiltu.? :wink:

Noihin muihin kysymyksiin kaima-Risto olikin laittanut linkin näiden sivujeni oikeaan kohtaan, kiitos!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään "lappilainen" sai katsustusleiman! Läpi meni kiitos-maininnalla ja hersytti mukavan keskustelun katsastus-sedän tai pitäisiköhän minun sanoa tarkan ja huolellisen nuoren katsastusmiehen kanssa!

Aiheena olivat nämä selvästi harrastusajoneuvoina olevat autot? Kun minäkin olin edellisen katsastuskerran jälkeen ajanut autollani peräti 1508 km. Hän oli sitä mieltä, että tällaisille autoille voisi katsastuksen tehdä kahden vuoden välein? Oli helppo olla samaa mieltä hänen kanssaan. :D

Tuo olisi kyllä aika järkevää ja katsastajalle ei varmasti ole vaikeaa huomata, mikä auton kunto on ja miten autosta huolehditaan? Uskoisin ajatuksen saavan kannatuksen, mutta ymmärrän hyvin asian "mahdottomuuden" tässä kaiken mahdollisen kontrolloinnin sisältävässä Autoilu-Suomessa! :D Silti mukava juttu-tuokio.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

"Lappilaisen" katsastuksen jälkeen maaliskuun lopun jälkeen ovat minun harrastukseni olleen aika pitkällä tauolla. Tuli keittiöremontti häiritsemään tätä hyvää Saab-harrastusta! :D

Mutta nyt sitten pitää aloittaa autojen herättely! Löysin kaikki kappaletta tällaisia 900:sen moottoritilan äänieristeitä ja toisen niistä sai tänään käyttöön tämä "Lappilainen" ja toisen saa aikanaan tuo 2-ovinen 900 Iivari

Kuva

Ihan siististi tuo tuohon kanteen istui sen jälkeen, kun poraisin seitsemän (7) uutta reikää. Kävin pienellä koeajolla ja voin sanoa vanhan palvelijan hiljentyneen entisestä tämän äänieristeen lisäyksen jälkeen.

Loppuviikolla meinaan sitten mennä Saarijärvelle herättelemään autot talviunilta! Niistä kokemuksista juttua sitten loppuviikolla! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei vaan kaikille projektejani seuraaville! Riston vanhojen autojen herätys on tänä aamuna suoritettu kolmelle Saabille! Herättely onnistui erinomaisesti, ei muuta kuin akkujen kengät kiinni ja "tulille"! Kaikki starttasivat ekalla yrityksellä kuin "palmupuun" alta! :D

Siinä ne ne nyt odottavat pölyjen pyyhkimistä ja kevätpesua! Perästä kuuluu kunhan hommat tästä etenevät!

Kuva

Kuvieni laatu on heikentynyt, kun vanha Nokia 808 hiljeni ainakin hetkeksi? Toivotaan, että saisin sen uudelleen "henkiin"?

900 Iivarista oli rengastyhjentynyt tallissa ja siihen pitää samantien vaihtaa kesärenkaat alle, niin saa senkin pihalle?!

Tästä tämän kesän harrastus alkaa ja joku näistä neljästä pääsee sitten Lapin retkelle syyskuussa muiden Saabistien kanssa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Koko päivä on kulunut neljän Saabin, Stigan ja yhden auton kanssa! Kaikki on pesty ja puunattu päältä ja konehuoneesta! Nyt on talven varastoinnin jälkeen taas kaikki kunnossa!

Tässä on komea rivi puhtaita autoja ja melko siistejä moottoritiloja!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Huomenna tarkoitus on ottaa sitten tuo 900 Iivari käsittelyyn. Ensiksi vaihdan apumiehen penkin uuteen istuimeen. Minähän korjasin viime syksynä tuon penkin, mutta eihän siitä kunnollista tullut ja nyt olen löytänyt tilalle ehjän. Siten on tarkoitus, että vaihdan auton umpiruosteisen takakontin kannen ehjään ja ruosteettomaan. Sen jälkeen molemmat ovet joutuvat vaihtoon. Minulla on kaima Ristolta hankitut kaksi oviparia, mistä toinen pari pääsee nyt tähän Iivariin. Olen myös löytänyt ehjän kojelaudan päällisen ja siihen sattuvat A-tolppien verhoilut, mitkä on tarkoitus laittaa nyt paikoilleen. Tässä autossa on ollut "kahden avaimen järjestelmä"! Nyt tuon takakontin kannen ja ovien vaihdon myötä pääsen takaisin yksiavain-järjestelmään, kun samalla laitan uudet avainpesät ja virtalukon samalle avaimelle! Kun saan nämä vaihdot tehtyä, auto on sitten monivärinen, sininen, vihreä ja musta! :mrgreen: Ajan auton Kainuuuseen ja siellä sitten auton monivärisyys poistetaan. Tällaisia hullutuksia sitä itselleen suunnittelee, mutta voisihan aika kulua huonompiinkin harrastuksiin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja peltla »

On kyllä yhdelle päivälle melkoinen saavutus.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tämän kevään projektikausi hieman liian kovalla vauhdilla alkoi! Nyt kuitenkin tämä kevätsiivous oli helpompaa, kun olin syksyllä tehnyt erityisesti autojen konehuoneissa melkoisen urakan. Siksi tämä kevätpesu onnistui eilen oikein kivasti.

Tuo muu jatkosunnittelu onneksi meni uusiksi, kun nukutun yön jälkeen ymmärsin kilauttaa kaverilleni Kajaaniin, siis automaalarilleni. Hän ilmoitti, että eipäs laitella niitä vanhoja uusia osia paikoilleen, vaan tuodaan ne kiltisti kärrissä paikalle. Hieno juttu, että joillakin on oikeasti tolkkua, kun sitä ei itsellä tunnu olevan, kiitos siitä! :D

Tänään kuitenkin vaihdoin Iivariin uuden vanhan etuistuimen oikealle puolelle ja se onnistui hyvin. Nyt voikin sitten valmistautua päivän kiekko-otteluiden seurantaan! :D

Huomenna onkin vuorossa MR 96:sen öljyn ja suodattimen vaihto ja uusien kärkien vaihtaminen. Sen jälkeen yritän ehtiä vielä ajamaan Karstulaan katsastukseen. Museorekisteröity autohan on katsastettua joka toinen vuosi ja katsastus on tehtävä aina kesäkuun loppuun mennessä.

Kuva

Tämän varmaan voi tässä kunnossa taas viedä katsastus-sedän luo! Toivottavasti ei käy, kun edellisellä kerralla, kun katsastaja ei saanut ajettua autoa pukilleen vaan pyysi lopulta minut ajamaan auton paikalleen! Ei saanut näin kapeaa autoa paikalleen vaan meinas pudottaa sen alas? Näinkin voi käydä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Noh niin, öljyt, suodatin ja katkojan kärjet vaihdettu! Sen jälkeen vanha Jyskälän Muittarin n. 13 km erikoiskoe läpi ja Karstulaan katsastukseen. Vähän oli pölyinen katsastuksessa, mutta leima tuli että pätkähti! :D Tuo vanha erikoiskoe herkisti Saabia kummasti, jarrutkin olivat ihan tasassa ja käsijarrunkin sai herkisteltyä helposti! Taas on huoletta kaksi vuotta tämän auton katsastuksesta! :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tämä sininen Mersu on ollut arkiautonani reilun neljä ja puoli vuotta. Auto on palvellut minua tosi hyvin. Olen ajanut tällä reilut 120tkm ja normihuoltojen lisäksi vain jarrulevyt ja -palat on tarvinnut vaihtaa. Hienosti on matka sujunut! Auto on nyt tehnyt matkaa lähes 220 tkm.

Kuva

Nyt olenkin sitten varannut itselleni uuden "vanhan Mersun" arkiajokiksi. Saan auton loppukesällä ja se hieman paremmin varusteltu ja tietysti paljon vähemmän ajettu! Kauan pohdin erilaisia vaihtoehtoja muista merkeistä tai NG 95:sen palauttamista talliin? Mutta kyllä matka tämän Mersun kanssa on ollut niin vaivatonta, että mitäpä tuota merkkiä vaihtamaan! :D Sininen vaihtuu sitten loppukesän aikana Tenoritin harmaaseen missä Webasto on vakiona. Tuohon siniseen se jouduin erikseen asennuttamaan.

Nyt sitten voikin taas rauhassa harrastaa Saabeja! Tällä viikolla haen 900 Saabin ovet ja takakontin kannen maalattavaksi tänne Kajaaniin ja sitten seuraavaksi haen 99 viimeisteltäväksi museoon! Siinä ovat jatkoharrastuksen kohteet! Perästä kuuluu, mitä olen saanut aikaisiksi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Jostain syystä nämä minun projektini ovat tänä keväänä aika hiljaisessa liikkeessä? Minulle on kertynyt näitä muita projekteja ja autoprojektit ovat joutuneet väistämään. 8O

Nyt kun lakkiaisreissut ja keittiöremontit ovat ohi, niin sain viikonvaihteen aikana hieman kopastua näitä Saabeja. Nyt tämä 99-projekti alkaa kuitenkin lähestyä loppusuoraa! Sain lopultakin laitettua takapenkin niskatuet paikoilleen. Muutenkin puunasin autoa vähän sieltä sun täältä? Nyt pitäisi vielä laittaa konepellin sisäpuolelle äänieriste, vaihdan vielä ehjemmän etupuskurin nykyisen tilalle ja sitten onkin jäljellä vielä auton alareunojen maalaus, että nuo lokasuojan kaarien pieni väliero saadaan pois? Niin, sitten pitää vielä tilata uudet rekisterikilvet loppupisteeksi!

Tässä Teille katseltavaksi kuvasarja 99:sin nykytilasta!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kyllähän tässä aika homma on ollut, että olen saanut tämän tälle mallille! Mut kun maali alkaa näkyä, niin kyllä aika mukavalta jo tuntuu! :D Tämän -84 99:sin hankin aikanaan tuon -84 2-visen Iivarin "varaosiksi" , mutta tämä varaosa taitaakin tulla ensin valmiiksi?

Tänään toin sitten 900:sen uudet vanhat ovet ja takakontin kannen tänne Kajaaniin maalattavaksi ja sitten saan tuon Iivarinkin loppusuoralle.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Komeaa katseltavaa! 8)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos Risto jälleen kerran päivityksistä, komiaa on katseltava ja luettava. Vaikkei aina tule kommentoitua, tätä ketjua ei tule koskaan jätettyä lukematta, siitä voit olla varma. Kun näitä ei itsellä tällä hetkellä ole, yritän fiilistellä sinun ja muiden helmien kautta :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tässä on minun ongelmani?

Kuva

Huomaan aina näin keski-kesällä, että minulla on "liian" monta näitä Saabeja!? Ongelmaksi tulee, että en ehdi ajaa näillä autoillani. Siksi olenkin päätynyt ratkaisuun, että jostain pitänee luopua? Laitankin nyt tälläisen kuvasarjan kertomaan MR Saab 96 GL V4 Superista vm. 1979. Auto on kuvan mukaisessa kunnossa ja 30.5.2016 liikennekatsastettu. Seuraava katsastus on tehtävä ennen 30.6.2018.

Kuva

Kuva

Tässä autossa on uniikki sisäverhoilu! Keväällä 1979 tehtaalla tehtiin koesisustuksia ja yksi niistä on tässä autossa museokatsastuksena. Tätä mallia ei valittu tuotantoon, vaan jäi uniikkikappaleeksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvia löytyy kyllä lisääkin, mutta eiköhän näistä jo jonkinlaisen kuvan autosta saane? Tämähän museokatsastettiin Nokian Talvipäivillä ihan julkisesti ja siitä oli juttukin jossain Saabistissa.

Jos joku nyt innostuu ja kiinnostuu aiheesta täällä projektisivuillani, niin voisi tarjouksensa YV:llä laitella. Ihan ilmaiseksi tätä ei saa! Mutta asiallisia tarjouksia luen mielelläni. En ole vielä oikeaa myynti-ilmoitusta mihinkään laittanut, vaan ajattelin ensin katsastella tätä asiaa tässä omassa porukassa?

Terveisin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja jara »

Nuo kutvosen kuvat sai minut viemään loton kioskille....
Komeita on Riston saapit.
Mukavaa luettavaa ollut tämä Riston saappijutut :D
Tsemppiä!
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Enpä usko, että tämä nyt lottovoittoa tarttis?! :D Mutta mukavahan se olis, että tämä löytäisi sellaisen kodin missä sillä ajettaisiin ja pidettäisiin kunnossa yhtenä Saabin mallina! Eikähän tämä nyt kaikkein rumimpia 96:a ole? :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin