Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jyri993
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 31, 2016 20:51

Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Jyri993 »

Ostin vähän aika sitten ensimmäisen saabini ja nyt on tullut sellainen ongelma että sinkoilee ajossa satunnaiseen suuntaan suorallakin tiellä, saa pitää ratista molemmilla käsillä kunnolla kiinni ja olla varuillaan kun ei koskaan tiedä mihinpäin sinkoaa. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Leveet renkaat ja nykymuodin mukaisesti vanteet ulkona... 195 mm leveet kumit vakiovanteilla nii menee suoraan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Taka-akselin puslat loppu äänestän minä ja ehkä bonuksena ohjausakselin tuenta.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Poy »

Lisää painetta renkaisiin. Paljonko nyt on? Ainakin 2,6 bar saa olla, ehkä enemmänkin.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=97290

Tutustu ko topicciin ja kappas, auto saattaa mennä suoraa ja venkoilematta, jopa leveillä kumeilla ja hitusen vakiota enemmillä tehoilla ;-)
#6940
Jyri993
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 31, 2016 20:51

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Jyri993 »

Poy kirjoitti:Lisää painetta renkaisiin. Paljonko nyt on? Ainakin 2,6 bar saa olla, ehkä enemmänkin.

-> 2,4bar oon pitäny
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Jyri993
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 31, 2016 20:51

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Jyri993 »

RokRoland kirjoitti:Taka-akselin puslat loppu äänestän minä ja ehkä bonuksena ohjausakselin tuenta.

-> pitää rupee selvittelee vklp näköjää 6 vuotta sit vaihettu powerflex puslat..
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Make76
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 19:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Make76 »

rengas kuluma voi uraisella tiellä alkaa heiluttaan. pyöräyttelee renkaita päikseen voi joskus tehdä suuren muutoksen jo.
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Jyri993
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 31, 2016 20:51

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Jyri993 »

Make76 kirjoitti:rengas kuluma voi uraisella tiellä alkaa heiluttaan. pyöräyttelee renkaita päikseen voi joskus tehdä suuren muutoksen jo.

-> en usko et auttaa vaikka renkaat aika kuluneet, ku ihan tasaisella tiellä tekee saman
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko auto milloin viimeksi nelipyöräsuunnattu? Ainakin GM-ajan Saabit tulee suunnata niin että ensin taka-akseli ja sitten etupyörien linja katsotaan takapyöristä. Jos säädetään pelkästään etuakseli, tai tehdään väärässä järjestyksessä, niin lopputulos voi olla ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä ja auton käytös täysin sattumanvaraista.

Tietysti ennen suuntausta alustan puslat kuntoon ja raidepäiden tarkastus ettei välyksiä löydy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jyri993
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 31, 2016 20:51

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Jyri993 »

Pakari kirjoitti:Onko auto milloin viimeksi nelipyöräsuunnattu? Ainakin GM-ajan Saabit tulee suunnata niin että ensin taka-akseli ja sitten etupyörien linja katsotaan takapyöristä. Jos säädetään pelkästään etuakseli, tai tehdään väärässä järjestyksessä, niin lopputulos voi olla ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä ja auton käytös täysin sattumanvaraista.

Tietysti ennen suuntausta alustan puslat kuntoon ja raidepäiden tarkastus ettei välyksiä löydy.

-> pitääpä tarkistaa asia huomenna
Saab 9-3 aero t7 vm2000 stage 5
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja ramba »

Eihän näissä vekottimissa takaakselissa vissiin ole mitään säätöjä eikä edessäkään kuin auraus?

Vein saabin nelipyöräsuuntaukseen mutta eihän siellä muuta säädetty kuin auraus kun ei muuta kuulemma ole. Eikä omaan silmäänkään mitään säätöjä ole sattunut.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1459
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja ippe »

Juuri säätöjen vähäisyyden takia taka-akselia pitää käyttää referenssinä etupään säätämisessä. Jos taka-akseli on koriin nähden vinossa, niin etuakselin säätäminen koriin nähden suoraksi ei tuota toivottua lopputulosta.

Taka-akselin ja korin väliset helat ovat uutenakin aika löysät ja ne löystyvät vanhuuttaan lisää, lisäksi etupään rakenne on sellainen että siinäkin puslien väsyminen aiheuttaa geometrian muuttumista kaasua painaessa ja jarruttaessa, mikä ilmenee vetelynä.

Kaikkea vikurointia voi lisäksi korostaa väärän ET-luvun omaavilla vanteilla tai spacereilla...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

ramba kirjoitti:Eihän näissä vekottimissa takaakselissa vissiin ole mitään säätöjä eikä edessäkään kuin auraus?

Vein saabin nelipyöräsuuntaukseen mutta eihän siellä muuta säädetty kuin auraus kun ei muuta kuulemma ole. Eikä omaan silmäänkään mitään säätöjä ole sattunut.
Tämän monissakin säätöjä tekevässä firmassa olevan yleisen uskomuksen mukaan, saabeja täytyy säätää useaan kertaan kun sitä ei ole ensimmäisellä kerralla tehty oikein. Tässä taannoin kaveri käytti og9-3:sensa säädössä joka tehtiin väärin, jonka jälkeen ihmetteli kun auton ajettavuus oli surkea. Sanoin että vie auto takaisin säädön tehneeseen firmaan ja kerro kuinka säätö pitää tehdä. Tämän jälkeen ajettavuus palasi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-3 aero sinkoilee molempiin suuntiin

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Pakari kirjoitti:
ramba kirjoitti:Eihän näissä vekottimissa takaakselissa vissiin ole mitään säätöjä eikä edessäkään kuin auraus?

Vein saabin nelipyöräsuuntaukseen mutta eihän siellä muuta säädetty kuin auraus kun ei muuta kuulemma ole. Eikä omaan silmäänkään mitään säätöjä ole sattunut.
Tämän monissakin säätöjä tekevässä firmassa olevan yleisen uskomuksen mukaan, saabeja täytyy säätää useaan kertaan kun sitä ei ole ensimmäisellä kerralla tehty oikein. Tässä taannoin kaveri käytti og9-3:sensa säädössä joka tehtiin väärin, jonka jälkeen ihmetteli kun auton ajettavuus oli surkea. Sanoin että vie auto takaisin säädön tehneeseen firmaan ja kerro kuinka säätö pitää tehdä. Tämän jälkeen ajettavuus palasi.
Niin mikä se nyt oikea tapa oli tehdä säädöt tai auraukset kuntoon?
#6940
Vastaa Viestiin