2.2 TiD PSG16 softaaminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Koska P-väylä ei tule femmoissa ja OG-kolkeissa OBD-liittimelle, niin testailin flashaamista myös K-väylästä. Tähän olisi voinut käyttää KKL-tyyppisiä kaapeleita, mutta kokemuksesta tiesin, että niiden ohjelmointi on vähän kurjaa, koska kaikki K-väylän alimman tason kriittinen ajoitus pitäisi toteuttaa PC-softalla. PC kuitenkin huonosti taipuu mikrosekuntiluokan ajoituksiin.

Sen sijaan päätin kokeilla ebay:sta halpaa (n. 20e) Mini-VCI J2534-yhteensopivaa kaapelia. Tämä on klooni jostain kalliista tuotteesta ja toteuttaa J2534-rajapinnan, jolloin ohjelmoinnissa ei tarvitse ollenkaan keskittyä protokollan alimmalle tasolle (esim. ajoituksiin). J2534-speksi on loppujen lopuksi melko yksinkertainen ja alustavien testailujen perusteella kaapeli vaikuttaisi toimivan PSG16-flashayksessä erinomaisesti, kunhan huomaa muutaman rajoitteen (esim. lähetettävä viesti saa olla max 64 tavua). :D

Kuva

Noiden rajoitteiden takia meinasi flashaysaika venyä melko pitkäksi (60 min vs 10 min CAN-väylästä), mutta sain tuon kuitenkin viilattua melko kohtuulliseen ~30 min. Lisäksi, jos lataa pelkän kalibraatio-osuuden softasta karttoja hioessa, niin flashays kestää vain 15 min (CAN:illä P-väylästä 5 min).

Eli aika kohtuulliset flashaysajat kuitenkin, vaikka K-väylä onkin melko hidas. Nyt siis testasin tätä vain 9-5 2004 softalla. Niissä vanhemmissa pumpuissa on samantyyppinen flashaysalgoritmi, mutta pieniä eroja on (mm. softan koko on puolet pienempi --> flashaysaika 15 min). Täytyy nyt kuitenkin odottaa testipumppua, että pääsee todentamaan niidenkin flashaamisen. Joka tapauksessa nyt ei pitäisi olla esteitä flashaamiselle, vaikka ne eivät tukisi P-väylästä flashaamista ollenkaan. :)
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

No niin, sain OG9-3 2001 auton pumpusta irrotetun rikkinäisen ohjausyksikön ja testailin flashaamista. Ja onnistuihan se, vain pikku muutoksilla flasheriohjelmaan :D Tämäkin pumppu/ohjausyksikkö tosiaan käyttää kyllä P-väylää prosessidataan, mutta diagnostiikkakomentoihin se ei vastaa P-väylän kautta, joten flashaamiseen on pakko käyttää K-väylää ja juuri kehittämääni K-väylän flasheria. Mutta K-väylä on muutenkin näissä autoissa kätevämpi, koska se löytyy OBD-pistokkeesta :) Tässäkin pumpputyypissä on bootloaderi, jolloin pumpun saa aina palautettua, jos flashays epäonnistuu.

Kuva
Kuva

Tuota ohjausyksikköä odotellessa tutkin myös näiden softien tarkistussummia, koska ne olivat huomattavan erilaisia NG-kolkin ja uudemman femman softaan verrattuna (RSA-allekirjoituskin puuttuu). Tutkin aluksi disassembly-mahdollisuuksia, mutta huomasin lopulta, että Saab/GM-insinöörit ovat näissä vanhoissa pumpuissa menneet äärimmäisyyksiin muistinkäytön kanssa ja softassa käytetään MPC556-prosessorin tukemaa ohjelmakoodin pakkausta. Eli koodi on pakattu käännöksen jälkeen ja prosessorin rauta purkaa sitä lennossa. Edes IDA Pro (reverse-engineerauksen paras työkalu) ei tue tätä pakkauksen purkamista, joten disassemblyn lukeminen tässä tapauksessa on käytännössä mahdotonta (ellei jaksa alkaa kehittää jonkinlaista dekooderia huonosti dokumentoidusta pakkausalgoritmista)...

Vertailin kuitenkin noita kaikkia vanhantyyppisten pumppujen binäärejä ja niistä saatujen pienten vihjeiden ja useiden yritysten jälkeen hoksasin lopulta, miten tuo checksum lasketaan. Lopulta se oli hyvin yksinkertainen. Nyt siis flasherisoftani osaa korjata nuo tarkistussummat automaattisesti ennen flashaysta! :)

Harmillisesti tämä pumppu/ohjausyksikkö (tai ainakin tämän bootloaderi) ei näköjään ole silti yhteensopiva femman binääreiden kanssa, vaikka tarkistussumma-algoritmi on sama ja flashaysalgoritmikin käytännössä identtinen. Tämän pumpun/ohjausyksikön rautaversio on 11500, kun taas femmoissa on 11900 (sekä myös viimeisissä OG-kolkeissa). Jos tähän lataa tuollaisen femman binäärin, niin ei lähde pumppu/ohjausyksikkö käyntiin.

Mahdollisesti BDM:llä vaihtamalla myös bootloaderin femman pumpun bootloaderiin saattaisi saada tässä pöydälläkin femman softat käyntiin flashaamisen kokeilua varten. Toisaalta uskon, että femmojen flashays onnistuisi kyllä nytkin jo, ellei ihan suoraan niin melko pienillä muutoksilla. Suurempi työ olisi sitten, jos turvapääsyn seed/key-algoritmi on erilainen, koska sen selvittely ei ole mikään pikku homma (on kuitenkin aika epätodennäköistä, koska eräs NG-kolkin pumpussakin toimiva seed/key-algoritmi toimi tässä kaikista vanhimmassa pumpussa/ohjausyksikössä).

Eli nyt on varmistettu, että vanhimmat OG9-3:set (2001/2002) PSG16-pumpulla saa myös softattua suoraan OBD-pistokkeen kautta ja tarkistussumma-algoritmi on selvillä. OG9-3/OG9-5 2002/2003 on edelleen varmistamatta, mutta sanoisin, että 98% varmuudella onnistuu laakista tai sitten muutaman minuutin modauksilla flasherisoftaan.

Aika lähellä ollaan, että voidaan sanoa softaamisen onnistuvan 100% varmuudella kaikkiin PSG16 Saabeihin :D
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

On se kova!
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Juurikaan mitään ymmärtänyt mut kaveri on liekeissä! 8)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä tääläkin hilse pölähti rajusti , kun tuon luki. :D

Jäätävää settiä , paljo isoja peukkuja :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

JohnJocke on toiminnan mies. Sigun kolkin PSG16 pumpussa pyörii nyt custom ohjelma. EGR on ohjelmallisesti kiinni ja syöttöja + ahtoja rukattiin hieman. Perfexpertillä mitattiin että noin 17-20hv / 40-50Nm olisi tullut lisää vetoja. Absoluuttinen paras veto oli 144hv / 337Nm, mutta tämä tietysti ei ole mikään dyno veto vaan perustuu tuohon kännyohjelmaan!

Kiitos ja aamen! :saab:
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Teinpä mielenkiintoisen havainnon ahtopainesäädöstä. Omassa autossani on koko ajan ollut pientä häikkää ahtopainesäädön kanssa (myös vakiosoftalla). Eli alakierroksilta kiihdyttäessä kaasu pohjassa alkaa ahtopaine välillä oskilloida häiritsevästi. Tuntuu vedossa ikävänä humppaamisena.

Moneen kertaan tuli käytyä läpi alipaineletkut, magneettiventtiilit, imusarjan läppäsäätö, VNT-tangon liikkuvuus, painetesti ym. Lopulta säätelin VNT-tankoa ja rajoitinruuvia. Sainkin oskilloinnin hiukan rahoittumaan, kun pidensin rajoitinruuvia. Tosin turbon herääminen hiukan laiskistui ja ongelma ei täysin poistunut. Päättelin tässä vaiheessa, että ehkäpä VNT-kellon jousi on kuoleentunut ja/tai pienet kolhut kompurasiivissä haittaavat virtausta.

Kuva

Jos yhtään tuntee säätötekniikkaa, niin kuvasta näkee selvästi, että ahtopaineen säätöpiiri on olosuhteisiin nähden liian kireälle viritetty, koska se oskilloi jonkin aikaa ja lopulta vaimenee.

Katselin noita lokeja ahietalahden autosta ja huomasin, että ahtopaine käyttäytyy siinä aivan eri tavalla ilman pientäkään oskillointia (hiukan overshootia kuitenkin, mutta tämä on normaalia). Vertailin ahtopainesäädön karttoja näiden softien välillä ja totesin, että PID-säätimen parametrit ovat hyvin erilaiset.

Kokeilin kopioida OG9-3:n softasta nuo PID-kartat omaan softaan ja ahtopaine rauhoittui välittömästi. :D Pari kuhmua tuossa käyrässä vielä on, mutta selvästi oskillointia ei ole ja veto on sulavaa. Eli ainakin tässä NG:n softassa ahtopaineen PID-säätö on näköjään viritetty niin kireälle, että ajan myötä laitteiston kuluessa (esim. VNT-kellon jousi kuoleentuu hieman) mennään äkkiä säätöpiirin epästabiilille alueelle.

Kuva

Jos vaihdan turbon/alipainekellon joskus, niin täytynee koittaa vakioasetuksia vielä sitten. Mielenkiintoista olisi myös kuulla, onko kellään muulla ollut samanlaisia ongelmia. Joltain saksalaiselta foorumilta lueskelin ketjua, jossa samalla koneella olevissa Opeleissa oli samaa vikaa eikä kukaan ollut saanut sitä korjattua...
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Jatkettiin vielä sigun auton laittoa. Ohjelmaa sai vielä parannettua ja samalla löytyi vielä pieni alipaine vuoto vnt ohjauksesta ja todennäköinen vika myös ohjausventtiilistä. Nuo korjaamalla ensin saatin turbo heräämään alempaa, joskaan ei vieläkään niin alhaalta kuin JohnJocken NG herää. Tässä voisi vielä koittaa laittaa tiivisteen turbon ja pakosarjan väliin. Marmoritiski sanoo että sinne ei tule mitään, mutta mm. Speedpartsin turbon asennussarjassa tähän väliin on tiivari. Tuntuu pöljältä kasata kaksi suoraa laippaa vastakkain vain kuparitahnaa tiivisteenä käyttäen.

Mutta se ohjelma. Nyt paras veto oli 158hv/385Nm. Noilla menee kyllä jo kolkki melko mukavasti...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hienoa kehitystyötä :D

Turboko se alkaa tuossa vastustamaan , vai mikä ?

Onkohan tuohon mahdollista tehdä jotain plug & pray mallin hardware muutoksia että vielä
muutamia poneja sais lisää irti ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Kyllä suurin rajoittava tekijä tässä on itse pumppu, joka raudaltaan vastaa Boschin VP44-pumppua. Speksien mukaan suurin ruiskutettava polttoainemäärä VP44-pumpusta on 85 mm3 / stroke. Mutta täällä äärirajoillakin ruiskutuksen pituus alkaa olla niin pitkä, ettei vääntöä ja tehoa saada kovin suurella hyötysuhteella tuosta polttoainemäärästä.

Kyllähän se ahdinkin alkaa olla tuossa jo rajoilla, mutta tosiaan pumpun rajoitteen takia ei kannata isompaa ahdinta välttämättä lähteä vaihtamaan.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Tulipa käytyä nyt omalla autolla dynossa. Paikkana klubilaisillekin tuttu W-Dyno, jossa kuulemma ei ainakaan kovin optimistisia tuloksia saa.

Tulokset oli hämmästyttävästi todella lähellä sitä, mitä sain kännykällä mitattua aiemmin. Eli kun omien mittausten keskiarvo oli 141 hv / 366 nm, niin paras dynoveto W-Dynolla oli 143 hv / 360 nm. Jopa käyrien muoto on samankaltainen.

Kuva
Kuva

Vääntökäyrä ei ole kyllä kovinkaan "kaunis", eli bensakoneista tuttua tasaista kohtaa ei oikeastaan ole. Kovahkon vääntöpiikin jälkeen vääntö tippuu aika nopeasti ja samalla huipputehokin jää melko matalille RPM-luvuille. Samoin kuvaajasta näkyy myös, että ahtimeni herää vähän turhan myöhään nyt, kun olen säädellyt VNT:tä ja PID-karttoja. Tosin ajossa se ei tunnu niin hitaalta kuin kuvaajassa... Muuten tulos oli oikeastaan odotettu, nimittäin ahietalahden lokeihin verraten huomasin, että mun autossa ahtopaine ei pysy tavoitteessa yhtä hyvin loppuun asti. Eli kun ilmamäärä pienenee, niin savunrajoitus alkaa leikata polttoainesyöttöä. Varmaan täytyy turbo vaihtaa, koska selvästi kompuran läpi on jotain ylimääräistä mennyt kolhuista päätellen. Liekö sitten vaikutusta ilmavirtaukseen. Tarvis vaan tuo femma-kakkosauto korjata (kansipahvi), että ehtisi myös tätä käyttöautona olevaa kolkkiakin ruuvata. :D

Tästä päätellen nuo ahietalahden autosta kännykällä mitatut viimeiset tulokset varmaan onkin kyllä aika realistiset lukemat. Eli jos auto on täysin kunnossa, niin yli 150 hv varmaankin päästään ja vääntö ei tipu yhtä jyrkästi korkeammilla RPM-luvuilla.

Toisessa kuvaajassa lisäsin hieman ruiskutusennakkoa (n. 1 aste) vakioarvoista ja pienen pieni lisäteho/vääntö siitäkin tuli. Testasin vielä hieman isompaa ennakkoa, mutta sitten alkoikin vääntö joissain kohdissa tipahtaa minimaalisesti, joten ei tuota ennakkoa hirveästi voi lisätä. Pakolämmöt on pysyneet kohtuullisesti alle 600 celsiusasteessa (mittauspaikka pakosarjassa 4. sylinterin kohdalla) ja ennakon lisäys ei edes siihen mitenkään havaittavasti näytä vaikuttavan.

Nyt on ainakin todistettu, että vääntö on hetkellisesti isompi kuin stage 1 2.0t sekä lähellä vakio-Aeroa. :D Sinällään ihan kiva tästä traktorilta kuulostavasta GM-ihmeestä.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
MLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 19:15
Paikkakunta: Akaa Kylmäkoski

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja MLE »

Kävin pyörähtämässä yhtenä iltana Ylöjärven suunnalla. Vaivattomasti meni uusi ohjelma tuohon meikäläsen 9-5 2.2tid -05 kulkineeseen. Siihen loppui EGR.n kiukuttelut ja voimaakin tuli kaupanpäälle lisää. Hienoa työtä on Jocke tehnyt selvitellessään näiden toimintaa. Kiitokset vielä kerran!
9-3 2.8TS Aero SC -06
9-3t coupe SE -99
TECH 2
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Hommasin vielä tuon puuttuvan renkaan, eli OG9-3/OG9-5 2002/2003 -pumpputyypin ohjausyksikön. Pienten ajoitusmuutosten jälkeen onnistui softan lataus tähänkin hienosti. Eli nyt on kaikkien PSG16-pumpputyyppien flashaaminen testattu! 8)

Pilottikohteina tähän mennessä on ollut:
- NG9-3 2003
- OG9-3 2001
- OG9-5 2005
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Eräs klubilainen kävi vuoden 2003 femmalla ja softaus (stage 1 + EGR OFF) onnistui täydellisesti siihenkin. Eli kaikki pumppuversiot on nyt myös autossa pilotoitu.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Tulipa käytyä eilen Ylöjärven suunnalla pikku kesäkruisalu (olin kotona aamuviideltä tänään :lol: )
ja samalla optimoitiin tuon traktorin käyttömukavuutta, niin sanotusti.

Menomatkalla etelään päin egr-venttiilikin päätti alkaa vtuilunsa, vaikka on puhdistuksen jälkeen keväästä lähtien viettänyt hiljaiseloa. Murphyn laki ihan selkeästi.

pienten säätöjen ja tutkiskelujen jälkeen (checksum ihmiset, minä en ymmärrä siitä mitään, mutta onneksi asiantuntija ymmärsi sitäkin enemmän :lol: ) lähti tuo traktori sellaiseen kiitoon, millaisena sen olisi kuulunut tulla jo tehtaalta.

Voin kertoa, että kotimatka keski-suomen mäkisten maastojen keskellä EI tuottanut ollenkaan harmaita hiuksia paluumatkalla. Oli aika hulppeata ajaa kesäyössä esim. Jyskylän isoja ohituskaistamäkiä ihan ylhäisessä yksinäisyydessä. Eikä muuten loppunut veto kesken isommissakaan mäissä :mrgreen:

Kiitokset vielä JohnJockelle softauksesta, ja paneutumisesta näihin vanhempiin rutkuihin. Katotaanpa vaan, niin näiden arvo alkaa kohta nousta, kun sana leviää että nämäkin saa liikkumaan ihan kohtuudella :wink:
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Vastaa Viestiin