Etupyörän laakeri
Re: Etupyörän laakeri
Suosittelen ulosvetäjää tohon. Helpottaa pirusti hommaa. Ite tosin sain n. viikko sitten oman pyörännapani vanhan ison tasapäämeisselin kanssa pois, jonka pään hioin ihan ohueks ja teräväks. Sen sain sit lyötyä vasaralla sinne navan väliin, ja kiilattua sen irti. Mut menihän siinä hetki tapellessa. Taisin vajaa 3h askarrella yhtä napaa. Vittumaisin homma oli se yläpuolella oleva pyörännavan kiinnityspultti, kun ei meinannu millään omista työkaluista mahtua sitä irrottamaan.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Re: Etupyörän laakeri
Pyöränpultti toimii ulosvetäjänä, kun laittaa jonkun palikan navan ja jousijalan väliin. Moskan pää yms. Kiristää vaan pulttia.
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: Etupyörän laakeri
Kyllä se vetari niin tiukassa oli, että ihan rimpulalla ulosvetäjällä ei kyllä onnistu. Pamahtamalla lähti viimeinkin irti.
Tuo napa oli myöskin niin tiukkaan juuttunut kiinni alumiiniseen olka-akseliin, että sai ihan tosissaan takoa sitä irti. Vanha tunnistinkehä vielä piti erikseen raaputella irti.
Vaihto kuitenkin onnistui, onneksi sain apua tähän hommaan. Hyvät työkalut ja taito niiden käyttämiseen olivat ratkaisevassa osassa.
Jurina jokatapauksessa loppui
Tuo napa oli myöskin niin tiukkaan juuttunut kiinni alumiiniseen olka-akseliin, että sai ihan tosissaan takoa sitä irti. Vanha tunnistinkehä vielä piti erikseen raaputella irti.
Vaihto kuitenkin onnistui, onneksi sain apua tähän hommaan. Hyvät työkalut ja taito niiden käyttämiseen olivat ratkaisevassa osassa.
Jurina jokatapauksessa loppui
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Etupyörän laakeri
Tilasin uudet laakerit sruvatista. Siis pelkät laakerit nuukuuksissani.
Mönttööri sanoi että ei käy.
Yritän nyt palauttaa ne.
Onko oikeasti niin että tuohon napaan ei voi vaihtaa laakereita? Pitää siis koko setti vaihtaa?
Itse en tiedä asiasta mitään, mutta pelkkiä laakereita siellä myydään.
Janne
Mönttööri sanoi että ei käy.
Yritän nyt palauttaa ne.
Onko oikeasti niin että tuohon napaan ei voi vaihtaa laakereita? Pitää siis koko setti vaihtaa?
Itse en tiedä asiasta mitään, mutta pelkkiä laakereita siellä myydään.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Etupyörän laakeri
Siis laakerit ilman napaa? Ei sellaisia pitäisi tuohon ollakaan...
Minkä tuotenumeron tilasit?
Minkä tuotenumeron tilasit?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Etupyörän laakeri
52557 Pyöränlaakerisarja, Vasen, Oikea, Etuakseli
Tuommonen sieltä löytyy.
Janne
Tuommonen sieltä löytyy.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Etupyörän laakeri
Joo, mutta tuo sopii OG9-3:een ja OG9-5:een. Laita hyllyyn odottamaan että femmasta hajoaa laakerit.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: Etupyörän laakeri
Femmassakin vaihtui -02 kokonapaan...
Re: Etupyörän laakeri
Äh, sekin vielä!
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Etupyörän laakeri
NOSE!
Tuota väittävät sopivan mun rekkariin CZS-448.
Eli virheellistä tietoa.
Janne
Tuota väittävät sopivan mun rekkariin CZS-448.
Eli virheellistä tietoa.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Etupyörän laakeri
Kestihän se 12tkm ja melkein 5 kuukautta. Eli en suosittele!!hz81 kirjoitti:Ainakin tämä Neobrotherssin halvempi napa on toiminut täysin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Etupyörän laakeri
Juuri 2 vko sitten vaihdoin vasemman etunavan. Motonetistä SKF löytyi hyllystä. Syynä vaihtoon oli abs-vika, josta kirjoitinkin tuohon toiseen (abs-aiheiseen) ketjuun. Tosiasiassa laakeri oli kulunut, mutta vaikutti mulla abs-vikaan aika jännällä tavalla.
Ja siitä ulosvetäjästä.
Oli todella lujassa napa vetarin päässä. Yksi 3-käpäläinen (kookas mutta halvin) ulosvetäjä korkkasi. Motonetin jämerämmällä 2-käpäläisellä liukusäätöisellä ulosvetäjällä lähti hyvin, mutta tiukasti piti ulosvetäjää kiristää, niin pikkuhiljaa tuli ulos.
Ja siitä ulosvetäjästä.
Oli todella lujassa napa vetarin päässä. Yksi 3-käpäläinen (kookas mutta halvin) ulosvetäjä korkkasi. Motonetin jämerämmällä 2-käpäläisellä liukusäätöisellä ulosvetäjällä lähti hyvin, mutta tiukasti piti ulosvetäjää kiristää, niin pikkuhiljaa tuli ulos.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
petrisa kirjoitti:Juuri 2 vko sitten vaihdoin vasemman etunavan. Motonetistä SKF löytyi hyllystä. Syynä vaihtoon oli abs-vika, josta kirjoitinkin tuohon toiseen (abs-aiheiseen) ketjuun. Tosiasiassa laakeri oli kulunut, mutta vaikutti mulla abs-vikaan aika jännällä tavalla.
Ja siitä ulosvetäjästä.
Oli todella lujassa napa vetarin päässä. Yksi 3-käpäläinen (kookas mutta halvin) ulosvetäjä korkkasi. Motonetin jämerämmällä 2-käpäläisellä liukusäätöisellä ulosvetäjällä lähti hyvin, mutta tiukasti piti ulosvetäjää kiristää, niin pikkuhiljaa tuli ulos.
Ulosvetäjä tiukalle ja lekaa ulosvetäjään niin lähtee tiukassakin oleva vetari.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Etupyörän laakeri
Niin, vaan eipä auta huonolla ulosvetäjällä, kun korkkaa jo kiristysvaiheessa.hz81 kirjoitti:petrisa kirjoitti:Juuri 2 vko sitten vaihdoin vasemman etunavan. Motonetistä SKF löytyi hyllystä. Syynä vaihtoon oli abs-vika, josta kirjoitinkin tuohon toiseen (abs-aiheiseen) ketjuun. Tosiasiassa laakeri oli kulunut, mutta vaikutti mulla abs-vikaan aika jännällä tavalla.
Ja siitä ulosvetäjästä.
Oli todella lujassa napa vetarin päässä. Yksi 3-käpäläinen (kookas mutta halvin) ulosvetäjä korkkasi. Motonetin jämerämmällä 2-käpäläisellä liukusäätöisellä ulosvetäjällä lähti hyvin, mutta tiukasti piti ulosvetäjää kiristää, niin pikkuhiljaa tuli ulos.
Ulosvetäjä tiukalle ja lekaa ulosvetäjään niin lähtee tiukassakin oleva vetari.
Toki tuolla paremmalla ulosvetäjällä sitten moskaa tuli käytettyä, kun sen sai kireälle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Autollani ajettu n,175000 km ja alkuperäiset pyöränlaakerit. Tänä kesänä alkanut auton etupäästä kuulumaan "mouruamista". Tuli mieleen, onko laakeri menossa. Huomasin vasemman etupyörän sisäpuolisen kuvion olleen muuttunut "hammaspyöräksi" joka toinen kuvio kulunut huomattavasti enemmän kuin viereinen kuvio. Kuluminen on samanlaista ympäri renkaan. Muut renkaat ok. Renkaissa oli painetta 2,7 bar. Siirsin "mouruavan" renkaan vasemmalle taakse ja laskin renkaiden paineet 2,3 bariin. "Mouruaminen" hävisi lähes olemattomiin. Reklamoin Nokian renkaille oudosta kulumisesta ja on nyt Nokialla lausuntokierroksella. VIANOR teki alustageometrian mittaukset. Punaista tuli oikean takapyörän Camberiin ja auraukseen ja etuoikean auraukseen. Muut arvot ohjealueiden sisällä tai raja-arvossa. Renkailla ajettu 23300 km ja vikarengas ollut edessä n. 15000km.
Auto: SAAB 9-3 SS 1.8t vm 2003. Renkaat: NOKIAN 205/60R16 92H
Auto: SAAB 9-3 SS 1.8t vm 2003. Renkaat: NOKIAN 205/60R16 92H