Ratin nappulat ei toimi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Jatketaan vielä tänne tota airbag-vikaa, vaikka onkin hieman OT.

Eli sain tuon osan ja vaihdoinkin sen, vikakoodi ei tietystikään hävinnyt joten Länsiautolle kuittaamaan koodia. Ei prkl kuittaantunut, vaihtui vaan koodi :roll: Eli alunperin bagin resistanssi liian suuri (=johto katki), nyt kun kävin uudestaan niin bagin resistanssi liian pieni (=oikosulku) :?. Mietin, että mitä vi*tuu! Tutkin liittimet uudestaan läpi, yks liitin tais olla hieman huonosti kiinni ja mietin, että mitenköhän vaikuttais asiaan. Enpä kuitenkaan sen jälkeen enää käynyt uudestaan nollauttamassa vikakoodeja.

Annoin asian olla pääsiäisen yli ja pari päivää sitten ei enää airbag-valo syttynytkään 8O En tiedä miten asia on korjaantunut, mutta herja on hävinnyt. Juttelin taannoin Ooppelin asentajan kanssa ja kertoi, että joissain Opeleissa jotkut vikakoodit häviävät, jos 20 starttiin ei ole vikaa enää havaittu. Ilmeisesti näin kävi myös Saabini kohdalla. Lueskelin Wisiä ja en löytänyt mitään mainintaa, että vikakoodi voisi nollautua ko. tavalla.... Luotetaan siihen, että kaikki pelaa kun vikavaloja ei pala.
Saab 9³
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kevät on koittanut ja tämä vika alkaa olla korjauslistalla.
Nuo liittimet (harmaa ja oranssa) siis ovat kiinni, ja vika on jossain muualla.
Olisiko kellään tuohon 9-3:seen kytkentäkaaviota, itseltä kun ei löydy kun 9000 ja 900 ja 99:n kaaviot :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Happo kirjoitti: Kuva
Vika on sitten paikallistettu. Johdot noiden värillisten pikkuliittimien ja tuon kuvan lattakaapelikelan väliltä sulaneet.
Onko nuo johdot muuten tinattu tuohon lattakaapeliin vai miten ne on kiinni?
Lisäksi huomattu että turvatyynyn johdot eivät olleet kiinni ollenkaan, joten autoa ranetettu rankasti kun SRS valo ei valita asiasta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

MacTurbo kirjoitti:
Happo kirjoitti:
Vika on sitten paikallistettu. Johdot noiden värillisten pikkuliittimien ja tuon kuvan lattakaapelikelan väliltä sulaneet.
Onko nuo johdot muuten tinattu tuohon lattakaapeliin vai miten ne on kiinni?
Lisäksi huomattu että turvatyynyn johdot eivät olleet kiinni ollenkaan, joten autoa ranetettu rankasti kun SRS valo ei valita asiasta.

Mielestäni ne jatkuvat kuparina ilman tinauksia liittimeltä liittimelle ja tuo musta kuori on vain tuon häkkyrän ulkopuolisissa osissa suojana. Itse sain rattia irrottaessa/repiessä katkottua kaikki nuo johdot :D:D:D ja nyt ovat juotettu yhteen(synkkä homma) ja kaiken lisäksi AIRBAG-valo palaa taulussa. Eli uusilla on minullakin tuo osa. Varaosahaku löytää noita useita joten sieltä ainakin itse meinaan hommata.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo johtokela maksaa uutena noin 100e, en suosittele käytetyn hankkimista ;)
Airbagin valo nollaantuu kun irrottaa akunkengän hetkeksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Hmmm, kallista johtoa.
Täytyypi miettiä, auto kun on erään "Banaanivaltion" kilvissä, eikä sitä ole vissiin aikomustakaan rekisteröidä Suomeen, niin suurin ongelma taitaa olla nuo radionappulat :?
Tarttee varmaan yrittää juottaa uutta johtoa väliin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

ng900aero kirjoitti:Tuo johtokela maksaa uutena noin 100e, en suosittele käytetyn hankkimista ;)
Airbagin valo nollaantuu kun irrottaa akunkengän hetkeksi.
Voi tosiaan olla että uuden hankinta olisi viisampaa. Mutta airbagin valo ei kyllä nollaannu akun johdon irrotuksella?! Eikös ne turvalaitteiden koodit pidä käydä nollauttamassa pajalla.
MacTurbo kirjoitti:Hmmm, kallista johtoa.
Täytyypi miettiä, auto kun on erään "Banaanivaltion" kilvissä, eikä sitä ole vissiin aikomustakaan rekisteröidä Suomeen, niin suurin ongelma taitaa olla nuo radionappulat :?
Tarttee varmaan yrittää juottaa uutta johtoa väliin.
Juurikin noita radionappien piuhoja itse ainakin jatkoin kun eivät liittimet olisi yltäneet paikoilleen. Melko synkkää puuhaahan se oli, mutta napit toimii. Se alkuperäinen kaapeli ei sitten tosiaankaan ole mitää kamalan järeätä tavaraa ja sen kuoriminen on jo suoritus sinänsä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuli sitten viikonloppuna korjattua tuokin ongelma :D
Tuo "harmaa" johto oli sulanut ja lattakaapeli oli poikki "ratinpuolelta" juuresta.
Tuo harmaaliittimellinen johto on radiopainimille ja oranssi on turvatyynylle.
Ohuet nuo kaapelit tosin olivat, mutta hyvin noihin silti pystyi tinaamaan johdot kiinni.
Tulipahan ainakin hetkeksi säästettyä 100 Euroa :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

MacTurbo kirjoitti:Tuli sitten viikonloppuna korjattua tuokin ongelma :D
Tuo "harmaa" johto oli sulanut ja lattakaapeli oli poikki "ratinpuolelta" juuresta.
Tuo harmaaliittimellinen johto on radiopainimille ja oranssi on turvatyynylle.
Ohuet nuo kaapelit tosin olivat, mutta hyvin noihin silti pystyi tinaamaan johdot kiinni.
Tulipahan ainakin hetkeksi säästettyä 100 Euroa :lol:
Hävisikö sinulla AIRBAG-valo ilman koodien nollausta? Itsellä homma edelleen vaiheessa ja omat liitokset kehissä ja valo palaa. En tiedä häviäisikö jos nollaisi koodit vai liekö liitokset vialliset.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuossa autossa ei turvatyynyn valot ole tuntemani historian aikana palaneetkaan, tosin tuo rattityynyn johto on ollut irrotettuna koko ajan. Se millä konstilla tuo on toteutettu ei ole tiedossani, SRS nimittäin syttyy normaalisti kun virrat kytketään ja sammuu hetken kuluttua kuten pitääkin. Mihinkään muuhun valoon sitä ei ole "liitetty", seurailin meinaan asiaa varmaan 20 kertaa. :lol:
Ihme homma että kuskintyyny on irrotettu eikä SRS valita asiasta.
Tuossa turvatyynyn puoleisessa liittimessä on muuten sisällä pieni "käämi".
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:Rattibagin johtoihin/liittimeen on kytketty vertailuvastus, jolloin SRS-boxi luulee bagin löytyvän normaalisti.
Tuota mainitsemaani "käämiä" ei ole liitetty, vaan se on pelkästään toisessa johdossa kiinni, ja tosiaankin rakennettu liittimen sisään.
Se ei ole samanoloinen vertailuvastus kuin noissa apukuskinbagittömissä (komee sana :twisted: ) tonnareissa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:Kurkkaahan itse SRS boxia ja sen liitintä. Voit yllättävästi löytää sieltä vertailuvastuksen.
Saattaapa pian ollakkin.
Auto tosin on taas kaukana, ja koska ratin nappulat nyt toimii, ei oma mielenkiinto enää tälläkertaa riitä tutkimaan tuota airbag-kytkentää :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Ratin nappulat ei toimi

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla on 9-3 vm -98. Siinä turvatyynyt asennuksen jälkeen varoitusvalot jäivät palamaan.
Mutta nyt parin viikon kuluttua, tapahtui kuten edellä on mainittu, että häiriö poistui itsestään, siis ehkä noin 20 käynnistyksen jälkeen.
Mahtoi auto ajatella että ei kannata valoa polttaa kun se ei tunnu kuskiin tehoavan.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Ratin nappulat ei toimi

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

kostape kirjoitti:Minulla on 9-3 vm -98. Siinä turvatyynyt asennuksen jälkeen varoitusvalot jäivät palamaan.
Mutta nyt parin viikon kuluttua, tapahtui kuten edellä on mainittu, että häiriö poistui itsestään, siis ehkä noin 20 käynnistyksen jälkeen.
Mahtoi auto ajatella että ei kannata valoa polttaa kun se ei tunnu kuskiin tehoavan.
Muistan lukeneeni kuuluisasta "jostakin" että airbagin valo resetoituu sen 30 käynnistyksen jälkeen, jos ongelma on korjaantunut. Itse tuskailin kaiuttimia asennessani oviliitinten kanssa ja airbagihan siitä pamahti palamaan, mutta varsinaisen ongelman poistamisen jälkeen ei ole ollut huolia valosta.
Vastaa Viestiin