Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG St

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Kerroppas kokemuksesi painepesuri pesun jälkeen.
Ja ensi talven jälkeen kokemukset myös kiinnostavat.
Kai muistit pyytää ne suojapeitteet maskiin, vaikka webasto onkin.
Vai tajusivatko ihan itse laittaa ne mukaan ?
Mutta ne saa kyllä jälkeenpäinkin, kun pyytää.
Se on tuo 1.6 kiisseli "todella tehokas" kabiinin lämmittäjä.
Juu eiköhän toi tule heti joskus kolmen - neljän kuukauden päästä käytettyä jossain automaattipesussa :lol: Yritän muistaa kertoa miten kävi. Painepesuria tuolle en ainakaan minä tule käyttämään, suorilta vaan Nesteen pesukadulle jos alkaa pyhäverkkarit rapaantumaan liikaa auton kyljistä :)

Eipä ollu viimasuojia, enkä niitä älynnyt pyytää. Kabiinihan pysynee lämpöisenä webaston kanssa, tuulilasi ei huurru (lämmitettävä) ja jos sattuu huohotin jäätymään niin ei muuta ku skeida pajalle ja vara-auto alle 8O :lol:

Mut joo, ihan mielenkiinnolla odottelen itsekin talvea, että miten tuo laitos toimii kunnon pakkasilla.
Webastollisissa ei ole ptc vastusta lämppärikanavissa, eli sitä pöhisijää on varmasti syytä käyttää jos ei rouva halua ajella minkkiturkiksiin kääriytyneenä koko matkaa Paippisista Hyvinkäälle :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG St

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jahas, ensimmäinen "tilanne" tien päällä. Rouva soitti että tää pitää kauheeta kitinää, tuu hakee pois (olivat tossa muutaman kilsan päässä).
Kivihän siellä etujarruissa, nyt jo toisen kerran...poistui ihan peruuttamalla, mutta aika ärsyttävä feature jos pitää alkaa useamman kerran viikossa poistelee kiviä etujarruista pakittelemalla :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG St

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ei ollut talvella mitään tarvetta maskinsuojille. Laitoin webaston automaattikäytön ajon aikana pois. Lapin reissulla oli -32 pakkasta, ja alussa kun piti webastoa päällä sen verran että lämpesi normilämpöön, niin webaston sai laittaa pois eikä mitään ongelmaa satasen rajoituksillakaan. Öljyn lämmötkin pysyi 90 tuntumassa ilman lisälämmitystä. (Koska vesilämpömittari on optimoitu näyttämään tiettyä lukemaa, niin katson öljyn lämmöistä, se on tarkka lukema 1 asteen tarkkuudella.) Vaggifoorumin mukaan 1.6 tdi lämpenee paremmin kuin 2.0 tdi. Ja edellisen sukupolven 1.6 tdi:hin ei kannata edes verrata, nyt on kolmipiirinen vesikierto ja liuta muita parannuksia lämpenemisen parantamiseksi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No nyt on 2,5vko ja parituhatta kilsaa takana Skodillakilla. Yhtään ei enään ihmetytä Skodan myyntimenestys. Varsin toimiva tuote kaikilla tavoilla. Jopa tolla malliston mopoimmalla laitteella on päästy ohi aina kun on tarvittu, kiihytykset hoituu DSG:llä kivuttomasti, kerrassaan hieno vaihteisto. Ei mitään turhia momentinmuunninluistatuksia, veto on aina päällä jne. Sport-moodiakin uskaltauduin kokeilemaan, vaikka vähän arvelutti miten niska kestää tommosen kauhian alavääntörunttauksen :mrgreen: Ohjaus on mutkapätkille sportilla jees, mutta vaihteiston sport-moodi on kyllä aiva totaalisen turha maantielle. Huudattaa konetta ihan järjettömästi jne. Ehkä radalla toimis, mutta kuka helvetti lähtee 1,6TDi Skodalla radalle? :lol:

Cruisekin on ainakin semisti järkevä. Maantie 610 (Luhanka-Korpilahti) on melko mäkinen, kaikki sen ajaneet varmaan allekirjoittaa sen? Cruise sentään yrittää hillitä alamäissä vauhteja ja pykältää moottorijarrun korostamiseksi pari pykälää pienemmälle kun vauhti karkaa yli +10km/h asetetun nopeuden.

Vähänkin pidemmän ajon (yli 20km) kulutus näyttää pysyttelvän väkisinkin alle 5litran, ainakin kompuutterin mukaan. Tänään seurailin Lahden motarilla hetkellisiä lukemia. Cruisessa oli asetus 132km/h, kuormana kaksi aikuista + yksi kersa + yksi koira ja pari matkalaukkua. Tasasella n. 4-5l/100km ja ylämäissä 7-8l/100km. Pahimmillaan (Mäntsälä P siinä Shellin kohdilla) ylämäessä näytti 9,2l/100km lukemaa. Tuo siis suurin lukema mikä tauluun tuli Lahden ja Järvenpään välillä silloin kun oli "tasainen" vauhti päällä, kiihdytyksissä kävi tietty toisella kymmenellä. Koko reissu tuli 4,7l/100km keskarilla. Paippinen - Barösund väli taittui 4,4l/100km lukemilla. Eli menee kyllä vähällä. Pitäis vielä kattoa tankilla paljon toi kompuutteri kusettaa...

No mut näin tällä erää. Tästä jatketaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kolmisylinterinen, uuden tuotannon moottori kuluttaa raskaalla kaasujalalla, moottoritietä ajellen, kahdeksan litraa, vaikka ajotietokone väittääkin kulutukseksi 6,5
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000972325.html

En mää epäile. Toi neljä litraa @132km/h nyt vaa kuulostaa vähä hassulta, ku miettii et monis muis autois kulutus tuplaantuu nopeuden noustes 80 -> 135. Toki voihan maailma mennä eteenpäin ja tekniikka kehittyä jne...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eilen tankilla laskettu 5,38l/100km. Kompuutterissa tais olla 4,9 sille tankilliselle. Että semmosta 0,5 litran optimismia yhden otoksen tarkkuudella.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sakemannit pitäis laittaa ranskalaisten oppiin, kahden perusteella ne osaa laskea just eikä melkein. Mä kun olen aina luullut, että ranskalaiset on suurpiirteisiä ja saksalaiset jämptejä. Vai pitääkö Skodillacin kohdalla syy vierittää tsekkien niskoille vai missä noin nyt kasattiin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:En mää epäile. Toi neljä litraa @132km/h nyt vaa kuulostaa vähä hassulta, ku miettii et monis muis autois kulutus tuplaantuu nopeuden noustes 80 -> 135. Toki voihan maailma mennä eteenpäin ja tekniikka kehittyä jne...
Se on oikeastaan fysiikan laki, että tasaisen vauhdin kulutuksen pitääkin luokkaa tuplaantua noilla luvuilla. Ilmanvastuksen osuus kulutuksesta on aika merkittävä noissa vauhdeissa, ja ilmanvastus lisääntyy jotakuinkin nopeuden neliöön. 80 -> 135 tarkoittaa lähes 70 % nopeuden nousua, jolloin teoriassa ilmanvastus kasvaa yli 2,5-kertaiseksi.

SIDin mukaan oma Saabini kuluttaa 80 km/h täysin tasaisessa ajossa alle 4,5 litraa sadalla ja 125 km/h ajossa vajaat seitsemän litraa. Siihen vielä 10 km/h päälle niin oltaisiin varmaan hyvin yli 7 litran kulutuksen, eli ei tuplaten, mutta reilusti yli 50 % enemmän kuitenkin. Tankilla lasketut kulutuslukemat tukevat SIDin lukemia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Just kun alan tykätä V60:stä, niin vaimon auto vaihtuu loka-marraskuun aikana. Täysin samoilla spekseillä kuin ketjun aloittajallakin. Itse kutsun tuota väriä viranomaissiniseksi :mrgreen:.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Skodasta on tullut kansan auto , kuten oli jo 60-70 luvulla!.silloin jo opin vihamaan skoda autoja varsinkin octavia on jäänyt mieleen ! Itse en ilkeäisi
Ajaa edes superbilla, niin pitkään kuin merkkinä on skoda! Sama auto vw merkillä , ehkäpä vähän.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Vaimokin ajatteli vähän samoin vielä jokin aika sitten :wink: . Vaimon tuleva leasing-Skoda irtoaa nykyiseen V60 D3:een verrattuna niin paljon halvemmalla vuositasolla laskettuna, että meidän 4-henkinen perhe tekee sillä rahalla esimerkiksi keski-euroopan lomamatkan noin 80%:sti. Taisi olla valintahetkellä ainoa automaattivaihteinen ja suhteellisen tilava farmariauto, joka tuottaa alle 100g/CO2 ja joka on firman leasingautoluettelossa. Tuossa päästölukemassa firma tulee vielä kohtuullisesti vastaan rahallisesti. Jotta emme kokonaan profiloituisi Skoda-perheeksi, mulla onkin Alfa - pihassa, ajossa tai korjaamolla - mitä sen väliä :mrgreen:.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja AZP »

ZeiPii kirjoitti:meidän 4-henkinen perhe tekee sillä rahalla esimerkiksi keski-euroopan lomamatkan noin 80%:sti.
Eli kuka jää kotiin? :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ja mikä jäsen kotiin jäävästä jäsenestä lähtee...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

AZP kirjoitti:Eli kuka jää kotiin? :lol:
:lol:
2.polvi kirjoitti:Ja mikä jäsen kotiin jäävästä jäsenestä lähtee...
Rahat...
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 3J »

Mittailin aikani kuluksi kulutusta pohjoisen reissulla. Hyvä keino päästä lähemmäs ilmoitettua kulutusta on ensin ajaa vähintään puoli tuntia jolloin moottori, vaihteisto ja voimansiirto ovat kunnolla lämmenneet. Sitten vaikka tankille niin nollautuu tuo lukema "viimeisestä tankkauksesta alkaen". Sitten cruise noin 85 tuntumaan jolloin oikea nopeus on aika tarkalleen 80, ja sitten katselemaan kolmosella alkavia kulutuslukemia. 3.5 oli lukema aika pitkään kunnes alkoi ilmastoa tuhoava satasen rajoitus ja pilasi sen.

Loppureissu meni sitten hieman tuhlaavammin, eli perinteisesti GPS:stä katsottuna rikesakon rajamailla. Kilometrejä kertyi vähän reilu 800km ja lopullinen kulutus tankkauksesta laskettuna 4.4 l/100km. Ajotietokone näytti 4.2 eli oli hieman optimistinen. Kustannus alle 5€ / 100km. Ajotietokoneen lukema näyttää maantiellä heittävän vain kymmenyksen tai kaksi. Kaupungissa kyllä näyttää sitten mitä sattuu, en ole löytänyt oikein logiikkaa milloin heittää vähän ja milloin paljon.

Kulutuslukemien mittaaminen on hieman haastavaa, koska tulee niin paljon pelkkää pätkäajoa, ja sitten kun suuntaa jonnekin maantielle, niin joka kerta on DPF putsausta vailla ja se prosessi nostaa lukemaa.

Nyt kun on noin 1,4 vuotta tuolla huristellut, niin pitää Skodan eduksi todeta että mikään ei autossa ärsytä. Eihän se mikään "ajamisen iloa" kokemus ole, mutta minulle se on paljon kun mikään ei pistä silmään ja ärsytä. Peruspenkeissä ei paikat puudu ja matkanteko on mutkatonta. Samaa ei voi sanoa muista autoista joissa hinta uutena jää 2:lla alkavaan lukemaan. Varsinkin jos vaatimuksena on diesel + automaatti, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin