Automaattivaihteiston öljynvaihto
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Hyvä, että täältä löytyi ohjeita tuohon automaattiöljyn vaihtoon!
Kävin tilaamassa ajan moottorin- ja laatikkoöljyn vaihdoille, eikä asentajalla ole ihan tarkkaa muistikuvaa siitä, mistä saabin lootassa virutetaan huuhteluosa ulos.
Hän tiesi kyllä tuon litramäärän mitä huuhtelun kanssa tarvitaan, mutta ei ollut sitä ikinä saabiin tehnyt, muihin merkkeihin kyllä.
Täytyy ottaa ohje lapulle varuiksi..
Hinta-arvio täsmää täällä esitettyihin hintoihin.
Pyytävät 250 euroa moottorin ja lootan öljynvaihdosta yhteensä.
Kävin tilaamassa ajan moottorin- ja laatikkoöljyn vaihdoille, eikä asentajalla ole ihan tarkkaa muistikuvaa siitä, mistä saabin lootassa virutetaan huuhteluosa ulos.
Hän tiesi kyllä tuon litramäärän mitä huuhtelun kanssa tarvitaan, mutta ei ollut sitä ikinä saabiin tehnyt, muihin merkkeihin kyllä.
Täytyy ottaa ohje lapulle varuiksi..
Hinta-arvio täsmää täällä esitettyihin hintoihin.
Pyytävät 250 euroa moottorin ja lootan öljynvaihdosta yhteensä.
Saab 9-5 2,3T -01
# 6340
# 6340
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
sisältääkö tuo hinta öljyt ja suodattimen?Tagatubos kirjoitti:Hyvä, että täältä löytyi ohjeita tuohon automaattiöljyn vaihtoon!
Kävin tilaamassa ajan moottorin- ja laatikkoöljyn vaihdoille, eikä asentajalla ole ihan tarkkaa muistikuvaa siitä, mistä saabin lootassa virutetaan huuhteluosa ulos.
Hän tiesi kyllä tuon litramäärän mitä huuhtelun kanssa tarvitaan, mutta ei ollut sitä ikinä saabiin tehnyt, muihin merkkeihin kyllä.
Täytyy ottaa ohje lapulle varuiksi..
Hinta-arvio täsmää täällä esitettyihin hintoihin.
Pyytävät 250 euroa moottorin ja lootan öljynvaihdosta yhteensä.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Jep, koko paketti.Himo_kaappoo kirjoitti: sisältääkö tuo hinta öljyt ja suodattimen?
Lisäys:
Nyt on öljyt vaihdettu koneeseen ja laatikkoon ( 6 litraa dexron III:sta), eikä hinta ollut mielestäni ihan älytön.
Loppulasku 220 euroa.
Asentaja kertoili, ettei ollut merkkikorjaamolla ollessaan vaihtanut Saabin öljyjä tällä tavalla, vaan ihan normaalisti saadun ohjeen mukaan propusta ulos ja uudet sisälle. Siksi oli hieman ihmeissään..
Nyt on tehty sitten huuhtelemalla ja loota vaihtaa entistäkin pehmeämmin.
Noin 80km/h paikkeilla loota vaihtoi ennen pienellä nytkähdyksellä, nyt vaihdon näkee vain kierroslukumittarista!
Saab 9-5 2,3T -01
# 6340
# 6340
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Hommasin ikh:lta banjoliittimen ja siihen sopivan n. 3m läpinäkyvän letkun tätä hommaa varten. Tais maksaa yht. 5€Shadow_Fi kirjoitti:En nyt oikein ymmärrä tuon "letku jatkoksi" kohtaa. Harmi kun proseduurista kukaan ei vielä ole ottanut videota.sedaneiwagon kirjoitti:Teboil e fluid on halpaa dexron 3 öljyä. dexron IIIe ,ford mercon osasynteettinen.
4l propusta ulos sama takaisin. lauhduttimen tulo letku irti laatikon päästä
12 mm läpinäkyvä letku jatkoksi ,2l ulos sama tilalle (pitkävartinen pikkusuppilo). 1l ulos sama tilalle.
näin on 7l öljyä vaihdettu.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Heipä hei,
Varmistellaas vielä kun tuntuu olevan itsestäänselvyys(googlauksen perusteella kun ei tietoa hyppää silmille) tuo automaattilaatikon öljynpinnan tarkistus.
Eli lämmintä pitäisi olla ja auton pitää olla käynnissä P-asennossa kun tikkuun katotaan eikö totta? Omassa vaan on aika alamerkissä öljyt näemmä kun edellä mainitulla tavalla tikkuun katsoo.
Varmistellaas vielä kun tuntuu olevan itsestäänselvyys(googlauksen perusteella kun ei tietoa hyppää silmille) tuo automaattilaatikon öljynpinnan tarkistus.
Eli lämmintä pitäisi olla ja auton pitää olla käynnissä P-asennossa kun tikkuun katotaan eikö totta? Omassa vaan on aika alamerkissä öljyt näemmä kun edellä mainitulla tavalla tikkuun katsoo.
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Moi!
Tällaiset tarkastusohjeet:
"Kone käynnissä ja P-asennossa? Eli laatikko lämpimäksi, D 15 sek, R 15 sek ja P 15 sek. joutokäynnillä ja tikku ylös."
T:Aero
Tällaiset tarkastusohjeet:
"Kone käynnissä ja P-asennossa? Eli laatikko lämpimäksi, D 15 sek, R 15 sek ja P 15 sek. joutokäynnillä ja tikku ylös."
T:Aero
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Heh, mitens sitten ellei sitä tikkua edes ole lootassa?AERO-J kirjoitti:Moi!
joutokäynnillä ja tikku ylös."
T:Aero
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Moi!
Kysyjähän ilmaisi asiansa näin: "Omassa vaan on aika alamerkissä öljyt näemmä kun edellä mainitulla tavalla tikkuun katsoo."
Oletusarvona mittatikullinen vaihteisto.
Vastasin mittatikulliseen vaihteistoon eli siihen mitä kysyttiinkin!
T:Aero
Kysyjähän ilmaisi asiansa näin: "Omassa vaan on aika alamerkissä öljyt näemmä kun edellä mainitulla tavalla tikkuun katsoo."
Oletusarvona mittatikullinen vaihteisto.
Vastasin mittatikulliseen vaihteistoon eli siihen mitä kysyttiinkin!
T:Aero
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Tikku poistettiin osittain säästösyistä muistaakseni jo MY06 mallista.AERO-J kirjoitti:Moi!
Kysyjähän ilmaisi asiansa näin: "Omassa vaan on aika alamerkissä öljyt näemmä kun edellä mainitulla tavalla tikkuun katsoo."
Oletusarvona mittatikullinen vaihteisto.
Vastasin mittatikulliseen vaihteistoon eli siihen mitä kysyttiinkin! T:Aero
Kunhan vain murjasin siis mitens homma hoituu ellei tikkua ole.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Joo tikku on 05:ses. Ja nytkun sopivan lämpöösenä kattoo niin öljyn pintakin on hyvällä tasolla. ostin kuitenkin pirkkalan motonetin hyllyn tyhjäksi (kokonaist kaks purkkia) mobil 3309 köhän sen nyt oli.. On kyllä halvempaa litrahinnaltaan kuin olut naantalin kylpyläs..
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kysytäänpä tähän ketjun jatkoksi öljyvalinnoista. Eli vm. 2000 9-5 Aero, jossa 4-vaihteinen automaatti. Edellinen omistaja kertoi että laatikossa on ATF 1100 öljyä, oli myös vaihdattanut öljyt ennen myyntiä. Siihen käsitykseen jäin, että ei kaiketi huuhteluvaihtona, mutta ilmeisesti aiemminkin oli tullut kolmen vuoden aikana laatikkoöljyjä vaihdettua.
Äkkiseltään löysin googlailemalla tuollaisen öljyn valmistajiksi vaan Eurol ja Liqui Moly. Tätä öljytyyppiä ei juuri näissä keskusteluissa näy ja Eurolin Oil Advisor näyttää tätä öljyä (ATF 1100) suositukseksi uudemmalle viisivaihteiselle Saab automaatille. Vanhemmalle nelivaihteiselle taas Eurol ATF III F.
Onkos siitä jotain harmia jos nuo uudemman speksin mukaiset öljyt pyörivät vanhemmassa laatikossa? Entä sekoittuuko nuo öljyttyypit keskenään? Mietin vaan että mitenkä lienee tuo vaihto tehty. Ihan järkevähkösti tuntuisi ainakin toistaiseksi kaikki toimivan, mitä nyt pikkasen kulmikkaalta tuntuu joskus laatikon toiminta. Mutta olen ymmärtänyt että tämä ei mikään kaikkein nykyaikaisin ja sivistynein pitäisikään olla..
Täytyy kysellä vielä tarkemmin öljynvaihtomenetelmistä ja historiasta aiemmalta omistajalta, mutta jos jollain on antaa näkemystä tällaisista ensin niin olisin kiitollinen.
Äkkiseltään löysin googlailemalla tuollaisen öljyn valmistajiksi vaan Eurol ja Liqui Moly. Tätä öljytyyppiä ei juuri näissä keskusteluissa näy ja Eurolin Oil Advisor näyttää tätä öljyä (ATF 1100) suositukseksi uudemmalle viisivaihteiselle Saab automaatille. Vanhemmalle nelivaihteiselle taas Eurol ATF III F.
Onkos siitä jotain harmia jos nuo uudemman speksin mukaiset öljyt pyörivät vanhemmassa laatikossa? Entä sekoittuuko nuo öljyttyypit keskenään? Mietin vaan että mitenkä lienee tuo vaihto tehty. Ihan järkevähkösti tuntuisi ainakin toistaiseksi kaikki toimivan, mitä nyt pikkasen kulmikkaalta tuntuu joskus laatikon toiminta. Mutta olen ymmärtänyt että tämä ei mikään kaikkein nykyaikaisin ja sivistynein pitäisikään olla..
Täytyy kysellä vielä tarkemmin öljynvaihtomenetelmistä ja historiasta aiemmalta omistajalta, mutta jos jollain on antaa näkemystä tällaisista ensin niin olisin kiitollinen.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Tänks, tuossa oli kuitenkin vissiin puhetta ATF 3309 ja 320 sekoittamisesta, jotka kummatkin mineraalipohjaisia (?) ja pitäisi sekottua. Mietin tässä omassa tapauksessa että ilmeisesti ATF 1100 on täyssynteettinen. Yritän selvitellä että millä tavalla tuohon täyssynteettiseen on siirrytty ja miksi, ja että onko huuhteluvaihto tehty. Mutta jos on kellään kokemusta / tietoa tästä öljystä niin kiinnostaa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
WISin mukaan synteettisiä ei pitäisi näissä automaateissa käyttää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Joo, niinpä näköjään ennenaikaisella kulumisella varoitellaan. Toisaalta jotkut taas käyttää.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=191383
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=244582
Tuo Eurolin ATF 1100 näyttää täyttävän standardin JWS 3309. Hmm..
Edit: on kuulemma huuhtelemalla tehty vaihto synteettisiin ja toinen vaihto vielä sen jälkeen valuttelemalla se mitä tulee pois. Nämä arviolta kolmen vuoden ja muutaman kymmenen tuhannen sisään. Joskohan tuota sitten vaan ajelis synteettisillä vasten Saab ohjetta. Kiinnostaa tietysti onko täällä muita synteettisillä ajelijoita.
Edit 2: Liqui Molyn öljynvalitsin näyttää antavan vaihteistoöljyksi tälle Saabille (AW-4 laatikolla) sekä Top Tec ATF 1100 että ATF III (G1 / G6). Jännää.. Täytyypä laittaa sähköpostia firmaan ja kysyä että mihinkä nämä suositukst perustuvat kun niiden mukaan varmaan joku on tuon omankin kulkineen huoltanut.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=191383
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=244582
Tuo Eurolin ATF 1100 näyttää täyttävän standardin JWS 3309. Hmm..
Edit: on kuulemma huuhtelemalla tehty vaihto synteettisiin ja toinen vaihto vielä sen jälkeen valuttelemalla se mitä tulee pois. Nämä arviolta kolmen vuoden ja muutaman kymmenen tuhannen sisään. Joskohan tuota sitten vaan ajelis synteettisillä vasten Saab ohjetta. Kiinnostaa tietysti onko täällä muita synteettisillä ajelijoita.
Edit 2: Liqui Molyn öljynvalitsin näyttää antavan vaihteistoöljyksi tälle Saabille (AW-4 laatikolla) sekä Top Tec ATF 1100 että ATF III (G1 / G6). Jännää.. Täytyypä laittaa sähköpostia firmaan ja kysyä että mihinkä nämä suositukst perustuvat kun niiden mukaan varmaan joku on tuon omankin kulkineen huoltanut.
Viimeksi muokannut balanced, Pe Elo 19, 2016 08:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I