Lisätehoa NG9-5:een
Lisätehoa NG9-5:een
Omassa autossa oli dieselkraftin tehoboxi kiinni ostettaessa ja toimii ihan hyvin. Nyt on toiseen autoon 2.0tid laitettu oikea softa.
http://www.saabcom.fi/mallit.html#95
Hyvin kasvaa arvot ainakin paperilla. Täytyy testata jossain vaiheessa onko myös käytännössä. Carlsoniltakin saa tietty softia.
http://www.saabcom.fi/mallit.html#95
Hyvin kasvaa arvot ainakin paperilla. Täytyy testata jossain vaiheessa onko myös käytännössä. Carlsoniltakin saa tietty softia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2711
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lisätehoa NG9-5:een
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-10/uppgradering/
Tuolta löytyy myös ihan kohtuulliseen hintaan
Tuolta löytyy myös ihan kohtuulliseen hintaan
Tomppa & Saabit myyty :(
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Melkoiset lukemat pelkällä softan muutoksella 2.0T -moottoriin.
220hp / 350Nm --> 290hp / 430Nm
220hp / 350Nm --> 290hp / 430Nm
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Vaan eipä tunne viinaa tuo Saabcominkaan softa, kuinka lienee BSR:n kanssa.. Viittaan venttiilinajoituksen pohjasoftan ongelmaan, minkä vuoksi Hirsch ei myöskään toimi viinalla. (2.0T BP) (Hirschin ilmoituksen mukaan.) Asenteeni viinan käyttöön auton polttoaineen lienee selvillä.
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Kyllähän siellä on ;; viimeisellä rivillä lukee STAGE 1 + FlexifuelRistom kirjoitti:Vaan eipä tunne viinaa tuo Saabcominkaan softa, kuinka lienee BSR:n kanssa.. Viittaan venttiilinajoituksen pohjasoftan ongelmaan, minkä vuoksi Hirsch ei myöskään toimi viinalla. (2.0T BP) (Hirschin ilmoituksen mukaan.) Asenteeni viinan käyttöön auton polttoaineen lienee selvillä.
bensiini 290 hp ja RE85 290 hp vai ymmärränkö väärin ?? voi olla että ymmärrän.
Eri softaa ei taida olla mutta tuolla 290 hp softalla pitäisi myös toimia RE85:sella ???
Itse ajelin Hirschin softalla ja re 85:sella vajaa kolme vuotta.Heti käynnistyksen jälkeen vähän nyki jos lähti reilummin liikkeelle mutta muutoin toimi hyvin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Olinpa hätähinen.
Miksi tuossa taulukossa on kaksi saraketta?
Onko ensimmäinen tehtaan BioPowereille ja toinen sitten yleissofta jolla saataisiin BioPoweriksi?
Miksi tuossa taulukossa on kaksi saraketta?
Onko ensimmäinen tehtaan BioPowereille ja toinen sitten yleissofta jolla saataisiin BioPoweriksi?
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Nyt kävi Saabi softauksella ja menoa pitäs nyt vauhdittaa 205 virkeästi hirnuvaa hevosta, samalla otettiin Egr ja Dpf pelistä pois. Softaaja suositteli tuon Dpf:n mekaanista poistoa, koska polttoja ei enään tapahdu. Tässä mallissa on vissiin katalysaattori ja Dpf samassa paketissa, että onko kenelläkään kokemusta ja hyviä neuvoja tuon Dpf:n tyhjentämisestä/poistosta. Tuo katti on kuitenkin jonkinverran tarpeellinen ja kallis kapistus, ettei huvittaisi sitä teloa vaihtokuntoon samalla.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Ihan hyvä "suositus" softaajalta. Nimittäin jos tekee vain ohjelmallisen poiston, niin viimeistään noin 1000 km:n jälkeen alkaa olla DPF täynnä ja matkanteko jatkuu todennäköisimmin hinausautolla.
Täällä ohjeet, miten katti+dpf -kotelosta poistetaan hiukkassuodatin NG-kolkissa. Tuskin se operaatio kovin erilainen on NG-femmassa noin pääpiirteiltään.
Täällä ohjeet, miten katti+dpf -kotelosta poistetaan hiukkassuodatin NG-kolkissa. Tuskin se operaatio kovin erilainen on NG-femmassa noin pääpiirteiltään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Ei tullut ikinä mahdollisuutta kokeilla eroa tuolla purkilla ja saabcomin softauksella. Tuo tässä langassa aikaisemmin mainittu Dieselcraftin tehoboxi taisi aiheuttaa mulla DPF:n tukkeutumisen tai sitten se alkoi muuten vaan kiukuttelemaan. Otin siis pois kyseisen boxin ja en laittanut takaisin. Käytin auton myös Ecun softauksessa ja samalla poistettiin DPF filsun sisälmykset ja tulpattiin mekaanisesti EGR. Näiden valvonnat tietty poistettiin softasta sekä DPF:n polttoyritykset. Samallahan nuo tehot pitäisi olla myös 205hv ja 420Nm.
Haluaako joku testata/ostaa tuota dieselcraftin purkkia? Se on erittäin helppo asentaa ja ottaa pois.
Haluaako joku testata/ostaa tuota dieselcraftin purkkia? Se on erittäin helppo asentaa ja ottaa pois.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Kiitokset AZP:lle erittäin hyvästä kuvasarjasta. Tuo Dpf/katti yhdistelmä on tuossa Ng:ssä vain hieman eripaikassa, mutta taitaapa muuten olla samanlainen. Tuo katin kennon paikka oli itselle hieman epäselvä, mutta kuvistahan selvisi sekin.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Varmaan tässä itse kullakin on ratkaisut edessä DPF:n suhteen, joten kiinnostaisi tietää, että saitko varmuuden että tämä sisälmysten poisto ja softaus tehtiin niin että ongelmia ei katsastuksessa jatkossa tule?tturku kirjoitti: Käytin auton myös Ecun softauksessa ja samalla poistettiin DPF filsun sisälmykset ja tulpattiin mekaanisesti EGR. Näiden valvonnat tietty poistettiin softasta sekä DPF:n polttoyritykset. Samallahan nuo tehot pitäisi olla myös 205hv ja 420Nm.
http://moonlightmotorsport.fi/artikkeli ... dess%C3%A4
Vai tuleekohan tuo koskemaan vain katsastuksia jostain hetkestä eteenpäin, eli että vanhemmissa esim otteeseen merkittäisiin jos dpf poistettu ennen v2017.
Onko jollain muuten tietoa mitä uusi dpf maksaa?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Ensi kesänä sen näkee
Kyllä se taitaa olla niin että jos pystyvät jotenkin huomaamaan että DPF ei ole enää niin sitten tulee hylsy ja täytyy hankkia uusi. En kuitenkaan siihen itse usko koska tuon poiston jälkeenkin auton pitäisi läpäistä päästöt. Näitä poistojan on tehty paljon. Ja itsellä on vain yksi tapaus tiedossa jossa on ollut hieman ongelmia päästöjen kanssa.
Kyllä se taitaa olla niin että jos pystyvät jotenkin huomaamaan että DPF ei ole enää niin sitten tulee hylsy ja täytyy hankkia uusi. En kuitenkaan siihen itse usko koska tuon poiston jälkeenkin auton pitäisi läpäistä päästöt. Näitä poistojan on tehty paljon. Ja itsellä on vain yksi tapaus tiedossa jossa on ollut hieman ongelmia päästöjen kanssa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Niin tuo minun tapaukseni vai? Siinäkään ei päästöongelmat varsinaisesti johtuneet suodattimen poistosta, vaan vakiosoftalla päästöt jäi hyvin alle rajojen. Virisoftaa puukottamalla saatiin senkin päästöt asettumaan vakiotehoisen tasolle.
Käytännöss katsastuksessa todetaan vain päästötaso, ja jos se on ok, niin hylsyperusteet pitää olla jotain muuta. Toisin sanoen katsurilla pitäisi olla selkeä näyttö siitä että päästölaitteisiin on menty kajoamaan, ja sen toteennäyttäminen luotettavasti katsastuksessa on käytännössä mahdotonta. Mutta ei varmaan lopu katsastusinssin keinot pelkkään epäilemiseen. En tunne katsastuksen käytännön toteutusmetodeja niin hyvin että osaisin sanoa minkälaisiin temppuihin katsuri voi auton omistajan pakottaa, jos epäilee jotain, jota ei voi näyttää toteen. Samahan koskee esimn näitä softavirejä, määritellyn paino/teho-suhteen alittamisia, koneen todellista iskutilavuutta ym. asioita, joita ei visuaalisella tarkastuksella ja auton rynkyttämisellä voi todeta.
Itse katsastin tuon isolohkojenkin monta vuotta pikkulohkon papereilla, kunnes sain aikaiseksi hoitaa muutoskatsastuksen kuntoon. Koneessa ei missään lue sen iskutilavuutta, mutta Chevyn isolohkon kanssa roplannut katsuri olisi kyllä tunnistanut moottorityypin varmasti, ja tiennyt että niitä ei ole alle kuusilitraisina koskaan tehty. Uskoisin, että jos katsurilla on pienikin epäilys erehtyvänsä, niin jää kyllä tuollaiset aavistukseen ja arvailuun perustuvat pomppauttamatta. Itse rakennetun moottorin iskutilavuus selviää vain kone avaamalla, viritetyn auton tehot vain dynorullilla ja DPF:n olemassaolon voi varmistaa vain avaamalla pakoputkiston.
Käytännöss katsastuksessa todetaan vain päästötaso, ja jos se on ok, niin hylsyperusteet pitää olla jotain muuta. Toisin sanoen katsurilla pitäisi olla selkeä näyttö siitä että päästölaitteisiin on menty kajoamaan, ja sen toteennäyttäminen luotettavasti katsastuksessa on käytännössä mahdotonta. Mutta ei varmaan lopu katsastusinssin keinot pelkkään epäilemiseen. En tunne katsastuksen käytännön toteutusmetodeja niin hyvin että osaisin sanoa minkälaisiin temppuihin katsuri voi auton omistajan pakottaa, jos epäilee jotain, jota ei voi näyttää toteen. Samahan koskee esimn näitä softavirejä, määritellyn paino/teho-suhteen alittamisia, koneen todellista iskutilavuutta ym. asioita, joita ei visuaalisella tarkastuksella ja auton rynkyttämisellä voi todeta.
Itse katsastin tuon isolohkojenkin monta vuotta pikkulohkon papereilla, kunnes sain aikaiseksi hoitaa muutoskatsastuksen kuntoon. Koneessa ei missään lue sen iskutilavuutta, mutta Chevyn isolohkon kanssa roplannut katsuri olisi kyllä tunnistanut moottorityypin varmasti, ja tiennyt että niitä ei ole alle kuusilitraisina koskaan tehty. Uskoisin, että jos katsurilla on pienikin epäilys erehtyvänsä, niin jää kyllä tuollaiset aavistukseen ja arvailuun perustuvat pomppauttamatta. Itse rakennetun moottorin iskutilavuus selviää vain kone avaamalla, viritetyn auton tehot vain dynorullilla ja DPF:n olemassaolon voi varmistaa vain avaamalla pakoputkiston.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Kai pienhiukkaset (eli noen?) pakoputken päästä mittaamalla voisi katsuri varteenotettavan epäilyksen esittää. En tiedä onko noita mahdollista helposti mitata, ja vaatisiko esim muutoksia lakeihin tai asetuksiin että noiden perusteella voisi hylätä tai vaatia lisäselvityksiä.
Ja en tiedä pystyykö merkkihuolto aina toteamaan onko dpf poistettu vai käytössä, ja voisiko Trafi saada maahantuojilta ohjelmistokikkareet joilla tuon pystyisi katsastuksessa myös toteamaan.
Ja en tiedä pystyykö merkkihuolto aina toteamaan onko dpf poistettu vai käytössä, ja voisiko Trafi saada maahantuojilta ohjelmistokikkareet joilla tuon pystyisi katsastuksessa myös toteamaan.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Lisätehoa NG9-5:een
Kyllä varmasti ohjelmallinen poisto selviäisi softaa tutkimalla, mutta vaatisi merkkikohtaista osaamista katsureilta. Kohtuuhelppoa on kuitenkin vaihtaa autoon katsastusta varten DPF-on -softa, vaikka pöntöstä on poistettu sisukset. Lisäksi kun dieselautoista ei OBD-mittaustakaan tehdä, niin koko softantutkimisoperaatio olisi täysin uusi ja ylimääräinen osio katsastukseen.
Katsastuksessa dieselin päästömittauksessa mitataan nimen omaan hiukkaspäästöt. Niin kauan kuin ollaan selvästi raja-arvojen alla ilman DPF:ääkin, on katsurin vaikea olla kovin varma mistään vain mittauksen perusteella. Olin itse aiemmin siinä ymmärryksessä, että ehjällä DPF:llä savupäästöt jää aina lähelle nollaa, vaikka raja-arvo olisi 1,5 (kuten omassa autossani). On niitä kuitenkin raportoitu tapauksia, joissa DPF:llä varustetuissa autoissa on päästöt olleet samaa luokkaa kuin omassani ilman suodatinta.
Teoriassahan* DPF on voinut hajota siellä omia aikojaan, jolloin päästöt nousee, mutta jäävät silti alle raja-arvojen. Olisiko tässä oikeusoppineiden mielestä aihetta hylsyyn ja korjausvaatimukseen, kun kerran lain vaatimukset täyttyvät, eikä kukaan ole tieten tahtoen mennyt autosta mitään poistamaan? Sama tilannehan on rikkoontuneiden katalysaattorien kanssa ja tästä on itselläkin käytännön kokemusta. Eli bensa-auto lähes läpäisi päästötestin, mutta ei ihan. Hylsy tuli ja kävi ilmi että katti oli murusina. Hieman puhtaammin käynyt moottori tai hieman viinaa tankkiin, niin auto olisi läpäissyt testin, eikä kellään olisi mitään sanomista siihen että katti on ulostanut itsensä murusina putken kautta.
*Käytännössähän DPF on sen tyyppistä keraamista tavaraa, että vaikea uskoa sen tulevan itsestään murusina putken päästä ulos.
Katsastuksessa dieselin päästömittauksessa mitataan nimen omaan hiukkaspäästöt. Niin kauan kuin ollaan selvästi raja-arvojen alla ilman DPF:ääkin, on katsurin vaikea olla kovin varma mistään vain mittauksen perusteella. Olin itse aiemmin siinä ymmärryksessä, että ehjällä DPF:llä savupäästöt jää aina lähelle nollaa, vaikka raja-arvo olisi 1,5 (kuten omassa autossani). On niitä kuitenkin raportoitu tapauksia, joissa DPF:llä varustetuissa autoissa on päästöt olleet samaa luokkaa kuin omassani ilman suodatinta.
Teoriassahan* DPF on voinut hajota siellä omia aikojaan, jolloin päästöt nousee, mutta jäävät silti alle raja-arvojen. Olisiko tässä oikeusoppineiden mielestä aihetta hylsyyn ja korjausvaatimukseen, kun kerran lain vaatimukset täyttyvät, eikä kukaan ole tieten tahtoen mennyt autosta mitään poistamaan? Sama tilannehan on rikkoontuneiden katalysaattorien kanssa ja tästä on itselläkin käytännön kokemusta. Eli bensa-auto lähes läpäisi päästötestin, mutta ei ihan. Hylsy tuli ja kävi ilmi että katti oli murusina. Hieman puhtaammin käynyt moottori tai hieman viinaa tankkiin, niin auto olisi läpäissyt testin, eikä kellään olisi mitään sanomista siihen että katti on ulostanut itsensä murusina putken kautta.
*Käytännössähän DPF on sen tyyppistä keraamista tavaraa, että vaikea uskoa sen tulevan itsestään murusina putken päästä ulos.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K