B204L virittäminen noin 400hv
B204L virittäminen noin 400hv
Nostin irti autosta tuollaisen -95 NG900 B204L mootorin Trionic5:llä, josta olisi tarkoitus rakentaa mukavasti toimiva harrasteauton moottori, joka herää mukavan alhaalta ja tuottaen kuitenkin riittävästi tehoa niin radalle kuin vartillekin. Siispä kyselemään neuvoja ja kokemuksia joita välttää ainakin
Moottori on vähän ajettu, vain 184tkm. Vakaa aikomus olisi myös säilyttää tuo Trionic5, sillä haluan tuon tehdasruiskun toimivuuden ja ilmastointi tulee säilymään toimintakuntoisena Löytyikö näille säätäjää peräti täältä foorumilta?
Sen verran tuli jo aloitettua, että ostin uuden raakakannen, joka on jo kansipajalla. Siihen olisi tarkoitus ostaa uudet venttiilit ja mahdollisesti nostajat jos niitä jostain löytyy. Onko nokista tietoa, kannattaako alkaa virinokkia edes laittamaan, vai mennäänkö vakioilla? Kanava- ja venttiilityöt tehdään luonnollisesti. Onko jotain suositeltuja laatuventtiileitä?
Sitten ahdin. Vakio ei kelpaa, ja edellisen moottorin Garrett menee varmaankin vanhan moottorin mukana, mitäpä siis tilalle? Ahdin saisi herätä tosiaan alhaalta, eikä takoitus ole hakea niitä viimeisiä hevosia.
Entäpä imusarja? Käyttääkö tuota vakiota, vai tehdäkkö suoraan tuosta AMW:n WRC-pleunum-kitistä uusi? Vai vielä parempia ehdotuksia?
Pakosarja tulee pakosti uusi, se tehdään kuumakestorosterista ja pinnoitetaan molemmin puolin.
Edellisessä koneessa oli 3,5" downpipe, koetetaan saada tällekin mahdollisimman iso, eli siitä ei jää kiinni. Eikä loppu putkisto ole este myöskään, tästä ei tarvitse mitata päästöjä ikinä
Myös välijäähdytin ja ahtoputket on jo ennestään koeponnistettuja noille tehoille.
Voimansiirrosta, kytkimeksi tulee Tilton 3-levyinen joka on modattu 2-levyiseksi, ja vaihteisto yms kestää kyllä, mutta vauhtipyörä on vielä teetettävä. Siinä on varmaan otettava yhteys PO-metalliin.
Molemmat jakopäät on syytä uusia nyt samalla, ja taidan pitää tuon tasapainoakselien jakopäänkin toiminnassa. Kiristintä ei kannata omien kokemusten perusteella laittaa tuosta Motonetin sarjasta, mutta muuten niiden jakopoäänsarjat taitaa olla hyvät?
Muuta höpinää, laakerit varmaan menee uusiksi, onko noista suosituksia? Entäpä kannattaako rahojaan haaskata joihinkin kovempiin pultteihin, vai kasatakko ihan vakioilla? Kaikki pestään ainakin hyvin, ja paljon tulee uutta jokatapauksessa.
Kertokaa mielipiteitä ja ehdotuksia, eipä nyt tule enempää mieleen, jatketaan myöhemmin!
Moottori on vähän ajettu, vain 184tkm. Vakaa aikomus olisi myös säilyttää tuo Trionic5, sillä haluan tuon tehdasruiskun toimivuuden ja ilmastointi tulee säilymään toimintakuntoisena Löytyikö näille säätäjää peräti täältä foorumilta?
Sen verran tuli jo aloitettua, että ostin uuden raakakannen, joka on jo kansipajalla. Siihen olisi tarkoitus ostaa uudet venttiilit ja mahdollisesti nostajat jos niitä jostain löytyy. Onko nokista tietoa, kannattaako alkaa virinokkia edes laittamaan, vai mennäänkö vakioilla? Kanava- ja venttiilityöt tehdään luonnollisesti. Onko jotain suositeltuja laatuventtiileitä?
Sitten ahdin. Vakio ei kelpaa, ja edellisen moottorin Garrett menee varmaankin vanhan moottorin mukana, mitäpä siis tilalle? Ahdin saisi herätä tosiaan alhaalta, eikä takoitus ole hakea niitä viimeisiä hevosia.
Entäpä imusarja? Käyttääkö tuota vakiota, vai tehdäkkö suoraan tuosta AMW:n WRC-pleunum-kitistä uusi? Vai vielä parempia ehdotuksia?
Pakosarja tulee pakosti uusi, se tehdään kuumakestorosterista ja pinnoitetaan molemmin puolin.
Edellisessä koneessa oli 3,5" downpipe, koetetaan saada tällekin mahdollisimman iso, eli siitä ei jää kiinni. Eikä loppu putkisto ole este myöskään, tästä ei tarvitse mitata päästöjä ikinä
Myös välijäähdytin ja ahtoputket on jo ennestään koeponnistettuja noille tehoille.
Voimansiirrosta, kytkimeksi tulee Tilton 3-levyinen joka on modattu 2-levyiseksi, ja vaihteisto yms kestää kyllä, mutta vauhtipyörä on vielä teetettävä. Siinä on varmaan otettava yhteys PO-metalliin.
Molemmat jakopäät on syytä uusia nyt samalla, ja taidan pitää tuon tasapainoakselien jakopäänkin toiminnassa. Kiristintä ei kannata omien kokemusten perusteella laittaa tuosta Motonetin sarjasta, mutta muuten niiden jakopoäänsarjat taitaa olla hyvät?
Muuta höpinää, laakerit varmaan menee uusiksi, onko noista suosituksia? Entäpä kannattaako rahojaan haaskata joihinkin kovempiin pultteihin, vai kasatakko ihan vakioilla? Kaikki pestään ainakin hyvin, ja paljon tulee uutta jokatapauksessa.
Kertokaa mielipiteitä ja ehdotuksia, eipä nyt tule enempää mieleen, jatketaan myöhemmin!
9-3 SC TiDs -07
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: B204L virittäminen noin 400hv
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=145026
Siitä vähän pähkinää iltapalaksi..
Tuohon tehotavoitteeseen riittää vallan mainiosti T5 pannussa vakiohilut..
Softaajia löytyy kyllä kun siihen pisteeseen asti pääset..
Jos se n.400hv on tavoite niin ahtimeksi voisi valikoitua esim. holset hx35 tai garrett gt30/71 tms..
Näistä kyllä löytyy paljon juttua kun vähän haulla etsii..
Siitä vähän pähkinää iltapalaksi..
Tuohon tehotavoitteeseen riittää vallan mainiosti T5 pannussa vakiohilut..
Softaajia löytyy kyllä kun siihen pisteeseen asti pääset..
Jos se n.400hv on tavoite niin ahtimeksi voisi valikoitua esim. holset hx35 tai garrett gt30/71 tms..
Näistä kyllä löytyy paljon juttua kun vähän haulla etsii..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Vai miten likelle 400hp jollain Evo Mitsun ahtimella pääsisi? Garretin GTX voisi olla kanssa ihan jännä. Riippuu tietty miltä puolelta noin neljääsataa lähestytään. Kuulostaa siltä, että CIH korvataan Saban padalla. Paheksunjannevillepetteri kirjoitti:Jos se n.400hv on tavoite niin ahtimeksi voisi valikoitua esim. holset hx35 tai garrett gt30/71 tms..
jeeeeeee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Totta..aika paljon riippuu minkälaista nälkää haetaan ja luonnollisesti se kasvaa syödessä..tuollainen evon mitsu ahti voisi olla vaihtoehto kun heräävyys on hyvä ja tuotto kuitenkin riittää ehkä tuonne 350hv puolelle..
Tai perus discopottu yms..
Noissa välikoon ahtimissa hx35/gt30 huipputeho on paljon rajumpi ja haettu tehotavoite varmasti ylittyy mutta vähän tingitään alavääntö piikistä..
Itse ollut ihan tyytyväinen tuohon hx35 superiin joka omassa kokoonpanossa tonnarissa herää 3500rpm ylöspäin ja tuotto riittää hyvin yläpäässä.
Ehkä kuulalaakeri garrett heräisi jonkun sata kierrosta aikaisemmin mutta hintakin on rajumpi.
Voisi olla että alakerran öljykierto ei häiriintyisi jos pysytään noissa pienemmissä ahtimissa,tästähän löytyy juttua tuosta linkistä jonkun verran..
Tai perus discopottu yms..
Noissa välikoon ahtimissa hx35/gt30 huipputeho on paljon rajumpi ja haettu tehotavoite varmasti ylittyy mutta vähän tingitään alavääntö piikistä..
Itse ollut ihan tyytyväinen tuohon hx35 superiin joka omassa kokoonpanossa tonnarissa herää 3500rpm ylöspäin ja tuotto riittää hyvin yläpäässä.
Ehkä kuulalaakeri garrett heräisi jonkun sata kierrosta aikaisemmin mutta hintakin on rajumpi.
Voisi olla että alakerran öljykierto ei häiriintyisi jos pysytään noissa pienemmissä ahtimissa,tästähän löytyy juttua tuosta linkistä jonkun verran..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Tuo linkittämäsi topikki tuli nyt pariin kertaan luettua läpi, paljon asiaa kyllä, mutta kaikkeen ei tullut vastausta vielä. Ja uuden käyttäjän on vähän vaikea hakemalla saada kaikkea etsittyä, kun ei aina osaa juuri oikealla hakusanalla hakea, siksipä kysyin.jannevillepetteri kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=145026
Siitä vähän pähkinää iltapalaksi..
Näistä kyllä löytyy paljon juttua kun vähän haulla etsii..
Kuullostelit aikalailla oikein, ajattelin ettei sinun tarvitse olla niin yksin paheksuttavanaKeme kirjoitti: Kuulostaa siltä, että CIH korvataan Saban padalla. Paheksun
Nykyisessä koneessa on 293kw@5300rpm/554nm@4000rpm, ei ehkä paljoa vähempää kun kaikki vauhtipyörästä eteenpäin kohti renkaita on vahvistettu jo kestämään paljon enemmänkin. Pisti kyllä toisaalta mietityttämään pitäisikö kuitenkin siirtyä siihe RE85 ja samalla kasvattaa kuitenkin tehotavoitetta. Toisaalta silloin työmäärä ja tarvittavat hankinnatkin lisääntyy... No tuumataan.jannevillepetteri kirjoitti: aika paljon riippuu minkälaista nälkää haetaan ja luonnollisesti se kasvaa syödessä..tuollainen evon mitsu ahti voisi olla vaihtoehto kun heräävyys on hyvä ja tuotto kuitenkin riittää ehkä tuonne 350hv puolelle..
-ACL laakerit olisi hyvät, mutta äkkiseltään ei keneltäkään löytynyt moisia.
-Vakio pultit ja kansipahvi siis menee.
-Otan uuteen kanteen tuosta nykyisestä vakionokat ja venttiilinjouset
-Orkkis imusarja ja kaasuläppä kelpaa hyvin.
-Öljyhommista, eli taidan porata kanavat, pitää harkita kuitenkin tasapainoakselien poistoa, prikka öljynpaineen rajoitinventtiiliin, öljypohja pysyy märkäsumppuna, toteutus vastaamaan (tähänkin koneeseen) tuota BMW S14 DTM-koneen vastaavaa. Tein jo suunnilleen samanlaisen tuohon aiempaan rakennelmaan.
-Ahdinhommaa pitää tarkentaa kunhan päättää mihin raja vedetään tehon ja käytettävän polttoaineen kanssa
Vielä lisää selvitystä:
-Onko väliä mitkä venttiilit laitan tuohon uuteen kanteen
Tässäpä taas vähän eteenpäin. Kiitoksia kommenteista tähän asti!
9-3 SC TiDs -07
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: B204L virittäminen noin 400hv
T5 kanteen sopii vain T5 venttiilit ja tasapainoketju kannattaa poistaa suosiolla. Niin ja oikein toteutettuna myös vakio laakerit kestävät.
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Pistä samoilla vauhdeilla volvon vinokoneen venajouset. Niitä kaksi sarjaa Volvolta maksaa noin 120-130e.VPP kirjoitti:-Otan uuteen kanteen tuosta nykyisestä vakionokat ja venttiilinjouset
Tasapainoakselien poistolla saa kaiken öljyn sinne missä sitä tarvitaan. Suotta hukkaa painetta ja virtausta niiiden kautta.VPP kirjoitti:-Öljyhommista, eli taidan porata kanavat, pitää harkita kuitenkin tasapainoakselien poistoa,
jeeeeeee!
Re: B204L virittäminen noin 400hv
ite laittasin b202 turbokoneen nokat ovat jyrkemmät kuin vakio t5 koneessa. jos kiinnostaa niin tossa on mulla yhet jouten
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: B204L virittäminen noin 400hv
http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htmjusa_71 kirjoitti:ite laittasin b202 turbokoneen nokat ovat jyrkemmät kuin vakio t5 koneessa. jos kiinnostaa niin tossa on mulla yhet jouten
Tosta voi arvioida maksaako toi vakionokkien puljailu vaivan.
jeeeeeee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Isot pojat ovat kertoneet että B202 nokilla hävitään enemmän alhaalla kun mitä voitetaan ylhäällä.
B234iivari + t5 pako? http://www.genuinesaab.com/temp/cams.htm
Viinaa + ruttua + sopivan kokoine ahdin = sysää.
B234iivari + t5 pako? http://www.genuinesaab.com/temp/cams.htm
Viinaa + ruttua + sopivan kokoine ahdin = sysää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Miten moisesta koneesta olisi järkevä nostaa puristuksia? Kannattaako kantta höylätä, vai ottaako lohkosta pois vai pitäsikö olla toisenlaiset männät?
Mitähän tuon koneen vakiopuristukset nyt sitten oli, tai minkälaisia puristuksia on käytetty bensalla ja vaihtoehtoisesti viinalla?
Ja eihän kellään täällä sattuisi olemaan vaikka CAD-kuvaa öljypohjan laipasta?
Mitähän tuon koneen vakiopuristukset nyt sitten oli, tai minkälaisia puristuksia on käytetty bensalla ja vaihtoehtoisesti viinalla?
Nämä kuvan jouset käy siis heittämällä paikalleen? Joku sivu haastoi että noita on kahdella mitalla eli 29mm ja 33mm, kummatkos noista siis on käypäiset?Keme kirjoitti:Pistä samoilla vauhdeilla volvon vinokoneen venajouset. Niitä kaksi sarjaa Volvolta maksaa noin 120-130e.
Näin ajattelin toimia, kiitos!Keme kirjoitti:Tasapainoakselien poistolla saa kaiken öljyn sinne missä sitä tarvitaan. Suotta hukkaa painetta ja virtausta niiiden kautta.
Ja eihän kellään täällä sattuisi olemaan vaikka CAD-kuvaa öljypohjan laipasta?
9-3 SC TiDs -07
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Kannen höylääminen on halvin ja helpoin vaihtoehto. Ainakaan Wössnerin katalogista ei saa suoraan mäntiä korkeammalla puristussuhteella 2.0 koneeseen. Kaikilla muilla männillä taitaa puristukset tippua vähän tai enemmän. Vaparin männät on tietysti poikkeus, mutta niitä ei ehkä kannattane käyttää totisessa virityskäytössä vaikka ne kokolailla samalta näyttääkin kuin mitä turbon männät.VPP kirjoitti:Miten moisesta koneesta olisi järkevä nostaa puristuksia? Kannattaako kantta höylätä, vai ottaako lohkosta pois vai pitäsikö olla toisenlaiset männät?
Tossa on jotain mäntävertailuja mitä on tullut tehtyä: http://keimo.kuvat.fi/kuvat/Tauhkaa+ja+ ... gine+data/
2.3 kampuralla, 147mm veiveillä ja 2.0 männillä saa purkat vakio-osilla sinne 10.5 korville. 2.0 vakiopuristukset taitaa olla siinä 9.2 haminoissa.
T7 ohuemmalla peltipahvilla ja mahdollisella mäntien sorvailulla ei taida saada nostetua puristuksia 2.0 koneesta juuri mitään.
Mulla on omassa koneessa juuri noi kuvan jouset.VPP kirjoitti:Nämä kuvan jouset käy siis heittämällä paikalleen? Joku sivu haastoi että noita on kahdella mitalla eli 29mm ja 33mm, kummatkos noista siis on käypäiset?
jeeeeeee!
Re: B204L virittäminen noin 400hv
http://www.amwdynoservice.com/page25.ph ... category=2
Tuolta turbo!
Ei oo halpa mutta luulis nuo kriteerit täyttyvän ja mitsusta ottaneet melko miehekkäät käppyrät niin miksei myös saabista.
cad kuva oli mutta kaverin vaihdettua työ paikkaa niin se kuva jäi edellisen firman bittiavaruuteen.
Tuolta turbo!
Ei oo halpa mutta luulis nuo kriteerit täyttyvän ja mitsusta ottaneet melko miehekkäät käppyrät niin miksei myös saabista.
cad kuva oli mutta kaverin vaihdettua työ paikkaa niin se kuva jäi edellisen firman bittiavaruuteen.
Re: B204L virittäminen noin 400hv
Juuri tuollaista turboa minulle suositeltiin myös, ja on todella vahva ehdokas. Tosin muualta suomesta saa edukkaamminkin tuota kyseistä ahdinta.
9-3 SC TiDs -07
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L