99 sytytys ja puolakuviot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Noviisi täällä ihmettelee tuota sekasikiö 99:n (72 1.85, jossa 77 2.0 kone) puolaa.

Liekkö kaikki johdot vedelty oikein?

+ menee luultavasti virtalukolle
- menee jakajalle

Nuo vastuksen kyljessä olevat nyt mietityttää varsinkin, ovatko oikein?
alemmasta menee jonnekin
ylemmässä tekee tuon lenkin ja lähtee startille. Startin päässä tuo on startin perästä katsottuna oikessa reunassa olevassa liittimessä.

Kuva

Ja mitäs tuosta koko paletista nyt osaisi lähteä mittailemaan ja tarkistelemaan todetakseen, että sytyksen puolella on kaikki ns. ok?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eikö riitä jos tulpan laittaa venakoppaa vasten ja starttaa samalla tutkien kipinän laatua.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Kokeiltu noin ja ei anna kipinää. Uudet tulpat on, johdot kävin tänään tilaamassa uudet

Ei tosiaan viittis kaikkea yksitellen uusia, jos ongelmaksi osoittautuu vaikka joku huono liitos tai tuo puola on kytketty jotenkin ketuiks :)
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Puolan johto uupuu jos tuollaisenaan testattu?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Toki puolan johto oli paikallaan :)
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

SAABissa ei kuulu olla etuvastuksellista puolaa . Alunperin virtalukon +15 jännite tulee pulan napaan + tai 15 (kumpi merkintä tahansa ) ja tietysti sitten - tai 1 menee virranjakaajaan kärjille joiden rinnalla on konkka (samaan napaankytkettynä virranjakajassa )
Tuo nykyinen on Japsi autoissa yleinen etuvastus kytkentä joka vaatii erikoisemman kytkennän jossa : käynnistys vaiheessa tulee vitalukon +15 (tästä lähtien pelkästään +15 ) suoraan puolan napaan + ( +15 ) joka katkeaa kun käynnistys lopetetaan ( jos käynnistyy ? ) ja samalla virta syötetään kulkemaan etuvastuksen kautta puolan napaan + .

Jos osaat tämän kytkennän tarkastaa toimiiko noin jos ei toimi itse heittäisin tuon etuvastus ja sen puolan h...kuuseen ja laittaisin normaalin puolan ja etsisin sen +15 jännitteen ja se puolaan kiinni ( EI TOIMI KAUAN JOS VAAN POSTAT VASTUKSEN se puola palaa jatkuvalla +12V jääitteellä )
Sitten enää varmistus että puolan - napa menee virranjakajaan jossa on myös oltava se konkka .

Toivottavasti kerroin riittävän epäselvästi en taija itekkään enää ymmärtää mitä selitin.
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Eli heivaan tuon viritelmän jordaniaan ja haen vaikka biltemasta tuon tilalle http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000017984/

Tuota vastusviritelmää tuossa tosiaan ihmetellyt itse, että miten päin se pitää olla. Mutta jos se tuossa on käytännössä turha, niin helpointa varmaan silloin vaihtaa koko puola. Tietääpähän että on ainakin ehjäkin sitten.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja jus »

Hiukan tarkennettuna: Saab 99 vm. 75 - 84 ei kuulu olla etuvastuksellista puolaa. Sen sijaan vm. 69 - 74 puolassa on etuvastus.
Miikan auto on ilmeisesti vm. 74 ainakin alun perin, eikä ehkä ole vielä täsmentynyt minkä vuoden varustelulle sitä ollaan rakentamassa.

Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 19, 2016 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko katkojan kärjet varmasti puhtaat? hapettuvat helposti seistessä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Kärjistä en 100-varmaksi sano....

Tämä on siis tosiaan 74 vuotinen 1.85 alunperin, johon edellinen omistaja on tiputtanut 77-vuotisen B-koneen paikalleen. Kaikki apulaitteet on vaan alkuperäisiä. Laturi oli koneen alla, virranjakaja oli alkup. jne. ja noita on tuohon metsätelty ja vaihdeltu.. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=171852

jus:n selvitys selitti nyt kaiken tarpeellisen, kiitos :)
Vaihdan siis puolan ilman tuota etuvastusta olevaan malliin ja lähden siitä jatkamaan tutkimuksia. Tuo linkkaamani Bilteman puola lienee ihan ok?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Nyt on uusi puola, uusi virranjakajan kansi, uusi pyörijä, uudet tulpat, uudet tulpanjohdot.

Tulpalle ei tule kipinää :evil:
Kärjille asti tulee. Ideoita?

Tulpan johdot nyt toki biltemasta irtotavarana, kun ei mikään varaosamyyjä löydä oikeaa johtosarjaa tuohon. Sarjoista jotain "olevinaan sopivaa" Bougicordia ja Boschia kokeiltu, molemmat lyhyitä.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

No nyt!!

Tuossa Tissarin Mauri äsken soitteli ja avarsi sen verran silmiä, että kun alkoi itsekin ajatella ihan ajatuksen kanssa, niin ongelmat alkoi selvitä. Sillähän ei siis ole mitään väliä, mikä kone siellä on paikallaan, kun sytyshän pitää mennä alkup. mukaisesti. Toisin sanoen siis 1974 malliin etuvastuksen kera tuo puola.

Vanha puola takaisin, Johdot niinkuin ne pitäisi olla. Ja...
https://www.youtube.com/watch?v=rqjw2ule_ag

Ihan alkuperäinen ongelma oli siis edellisen omistajan päin ***** kytkemä puola ja sen etuvastus, jota tällainen amatööri ei ihan noin vaan bongannut :)
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Palataampas vielä tähän kuvioon. Hommasin tuossa tuon Powersparkin kärjettömän setin ja samalla sitten myös uuden puolan.

Nythän tilanne on se, että minulla on tuo esivastuksellinen puola tuossa kytkettynä ja uusi pitäisi saada ilman tuota esivastusta asenneltua.
Kytketää siis tähän haluaisi vielä varmistella, ettei osaamattomuuttaan polta koko autoa :)

Nykytilanne
On siis 74 vuoden mukainen, eli
- Virtalukon +15 menee startille (R)
- Virtalukon +50 menee esivastuksen kautta puolan plussaan sekä startille (I)
- Puolan miinukselta virranjakalle

Uusi kytkentä
Miten nyt menee tuo +50 virtalukolta?
Kytketäänkö se suoraan puolan plussaan ja siitä jatkaen startille (I)? Vai jotenkin ihan muuten?

Ja entäs tuo nyt suoraan startille (R) menevä +15?
Uudempaa kaaviota kun katsoo, niin startille ei näyttäisi tulevan kuin yksi piuha (I / +50), eli ei ollenkaan tuota jatkuvaa virtaa :O Onko noissa starteissa sitten iän puolesta eroja, että esivastukseton systeemi on myös erilaisella startilla?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikohan ennen vanhaan niin jotta jos otti jakajan kannesta puolan johdon irti ja piti sitä sentin päässä rungosta ja starttasi ja jos tuli kipuna suurjännitepuoli oli kondiksessa eli pienjännitepuolella on siis vikaa, eli stekataan jakajan sisältä puu tilanteet ja onko säiliössä vettä :D
eli gansahurdia auki kääntä myllyä niin jotta kk on kiinni, virta autossa päälle ja sit kun avaa meisselillä kärkiä pitäisi kipunaa tulla
sulkeutuukohan ne edes?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 sytytys ja puolakuviot

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Itse itselleni vastaten. Vanha puola vastuksineen mäkeen ja uusi tilalle, ei siis vaatinut kikkailuja sen enempää. Muuttui kyllä aivan eri autoksi, kun laittoi tuon kärjettömän 8)
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Vastaa Viestiin