99 sytytys ja puolakuviot
99 sytytys ja puolakuviot
Noviisi täällä ihmettelee tuota sekasikiö 99:n (72 1.85, jossa 77 2.0 kone) puolaa.
Liekkö kaikki johdot vedelty oikein?
+ menee luultavasti virtalukolle
- menee jakajalle
Nuo vastuksen kyljessä olevat nyt mietityttää varsinkin, ovatko oikein?
alemmasta menee jonnekin
ylemmässä tekee tuon lenkin ja lähtee startille. Startin päässä tuo on startin perästä katsottuna oikessa reunassa olevassa liittimessä.
Ja mitäs tuosta koko paletista nyt osaisi lähteä mittailemaan ja tarkistelemaan todetakseen, että sytyksen puolella on kaikki ns. ok?
Liekkö kaikki johdot vedelty oikein?
+ menee luultavasti virtalukolle
- menee jakajalle
Nuo vastuksen kyljessä olevat nyt mietityttää varsinkin, ovatko oikein?
alemmasta menee jonnekin
ylemmässä tekee tuon lenkin ja lähtee startille. Startin päässä tuo on startin perästä katsottuna oikessa reunassa olevassa liittimessä.
Ja mitäs tuosta koko paletista nyt osaisi lähteä mittailemaan ja tarkistelemaan todetakseen, että sytyksen puolella on kaikki ns. ok?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Eikö riitä jos tulpan laittaa venakoppaa vasten ja starttaa samalla tutkien kipinän laatua.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Kokeiltu noin ja ei anna kipinää. Uudet tulpat on, johdot kävin tänään tilaamassa uudet
Ei tosiaan viittis kaikkea yksitellen uusia, jos ongelmaksi osoittautuu vaikka joku huono liitos tai tuo puola on kytketty jotenkin ketuiks
Ei tosiaan viittis kaikkea yksitellen uusia, jos ongelmaksi osoittautuu vaikka joku huono liitos tai tuo puola on kytketty jotenkin ketuiks
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Puolan johto uupuu jos tuollaisenaan testattu?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Toki puolan johto oli paikallaan
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
SAABissa ei kuulu olla etuvastuksellista puolaa . Alunperin virtalukon +15 jännite tulee pulan napaan + tai 15 (kumpi merkintä tahansa ) ja tietysti sitten - tai 1 menee virranjakaajaan kärjille joiden rinnalla on konkka (samaan napaankytkettynä virranjakajassa )
Tuo nykyinen on Japsi autoissa yleinen etuvastus kytkentä joka vaatii erikoisemman kytkennän jossa : käynnistys vaiheessa tulee vitalukon +15 (tästä lähtien pelkästään +15 ) suoraan puolan napaan + ( +15 ) joka katkeaa kun käynnistys lopetetaan ( jos käynnistyy ? ) ja samalla virta syötetään kulkemaan etuvastuksen kautta puolan napaan + .
Jos osaat tämän kytkennän tarkastaa toimiiko noin jos ei toimi itse heittäisin tuon etuvastus ja sen puolan h...kuuseen ja laittaisin normaalin puolan ja etsisin sen +15 jännitteen ja se puolaan kiinni ( EI TOIMI KAUAN JOS VAAN POSTAT VASTUKSEN se puola palaa jatkuvalla +12V jääitteellä )
Sitten enää varmistus että puolan - napa menee virranjakajaan jossa on myös oltava se konkka .
Toivottavasti kerroin riittävän epäselvästi en taija itekkään enää ymmärtää mitä selitin.
Tuo nykyinen on Japsi autoissa yleinen etuvastus kytkentä joka vaatii erikoisemman kytkennän jossa : käynnistys vaiheessa tulee vitalukon +15 (tästä lähtien pelkästään +15 ) suoraan puolan napaan + ( +15 ) joka katkeaa kun käynnistys lopetetaan ( jos käynnistyy ? ) ja samalla virta syötetään kulkemaan etuvastuksen kautta puolan napaan + .
Jos osaat tämän kytkennän tarkastaa toimiiko noin jos ei toimi itse heittäisin tuon etuvastus ja sen puolan h...kuuseen ja laittaisin normaalin puolan ja etsisin sen +15 jännitteen ja se puolaan kiinni ( EI TOIMI KAUAN JOS VAAN POSTAT VASTUKSEN se puola palaa jatkuvalla +12V jääitteellä )
Sitten enää varmistus että puolan - napa menee virranjakajaan jossa on myös oltava se konkka .
Toivottavasti kerroin riittävän epäselvästi en taija itekkään enää ymmärtää mitä selitin.
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Eli heivaan tuon viritelmän jordaniaan ja haen vaikka biltemasta tuon tilalle http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000017984/
Tuota vastusviritelmää tuossa tosiaan ihmetellyt itse, että miten päin se pitää olla. Mutta jos se tuossa on käytännössä turha, niin helpointa varmaan silloin vaihtaa koko puola. Tietääpähän että on ainakin ehjäkin sitten.
Tuota vastusviritelmää tuossa tosiaan ihmetellyt itse, että miten päin se pitää olla. Mutta jos se tuossa on käytännössä turha, niin helpointa varmaan silloin vaihtaa koko puola. Tietääpähän että on ainakin ehjäkin sitten.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Hiukan tarkennettuna: Saab 99 vm. 75 - 84 ei kuulu olla etuvastuksellista puolaa. Sen sijaan vm. 69 - 74 puolassa on etuvastus.
Miikan auto on ilmeisesti vm. 74 ainakin alun perin, eikä ehkä ole vielä täsmentynyt minkä vuoden varustelulle sitä ollaan rakentamassa.
Miikan auto on ilmeisesti vm. 74 ainakin alun perin, eikä ehkä ole vielä täsmentynyt minkä vuoden varustelulle sitä ollaan rakentamassa.
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 19, 2016 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
onko katkojan kärjet varmasti puhtaat? hapettuvat helposti seistessä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Kärjistä en 100-varmaksi sano....
Tämä on siis tosiaan 74 vuotinen 1.85 alunperin, johon edellinen omistaja on tiputtanut 77-vuotisen B-koneen paikalleen. Kaikki apulaitteet on vaan alkuperäisiä. Laturi oli koneen alla, virranjakaja oli alkup. jne. ja noita on tuohon metsätelty ja vaihdeltu.. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=171852
jus:n selvitys selitti nyt kaiken tarpeellisen, kiitos
Vaihdan siis puolan ilman tuota etuvastusta olevaan malliin ja lähden siitä jatkamaan tutkimuksia. Tuo linkkaamani Bilteman puola lienee ihan ok?
Tämä on siis tosiaan 74 vuotinen 1.85 alunperin, johon edellinen omistaja on tiputtanut 77-vuotisen B-koneen paikalleen. Kaikki apulaitteet on vaan alkuperäisiä. Laturi oli koneen alla, virranjakaja oli alkup. jne. ja noita on tuohon metsätelty ja vaihdeltu.. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=171852
jus:n selvitys selitti nyt kaiken tarpeellisen, kiitos
Vaihdan siis puolan ilman tuota etuvastusta olevaan malliin ja lähden siitä jatkamaan tutkimuksia. Tuo linkkaamani Bilteman puola lienee ihan ok?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Nyt on uusi puola, uusi virranjakajan kansi, uusi pyörijä, uudet tulpat, uudet tulpanjohdot.
Tulpalle ei tule kipinää
Kärjille asti tulee. Ideoita?
Tulpan johdot nyt toki biltemasta irtotavarana, kun ei mikään varaosamyyjä löydä oikeaa johtosarjaa tuohon. Sarjoista jotain "olevinaan sopivaa" Bougicordia ja Boschia kokeiltu, molemmat lyhyitä.
Tulpalle ei tule kipinää
Kärjille asti tulee. Ideoita?
Tulpan johdot nyt toki biltemasta irtotavarana, kun ei mikään varaosamyyjä löydä oikeaa johtosarjaa tuohon. Sarjoista jotain "olevinaan sopivaa" Bougicordia ja Boschia kokeiltu, molemmat lyhyitä.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
No nyt!!
Tuossa Tissarin Mauri äsken soitteli ja avarsi sen verran silmiä, että kun alkoi itsekin ajatella ihan ajatuksen kanssa, niin ongelmat alkoi selvitä. Sillähän ei siis ole mitään väliä, mikä kone siellä on paikallaan, kun sytyshän pitää mennä alkup. mukaisesti. Toisin sanoen siis 1974 malliin etuvastuksen kera tuo puola.
Vanha puola takaisin, Johdot niinkuin ne pitäisi olla. Ja...
https://www.youtube.com/watch?v=rqjw2ule_ag
Ihan alkuperäinen ongelma oli siis edellisen omistajan päin ***** kytkemä puola ja sen etuvastus, jota tällainen amatööri ei ihan noin vaan bongannut
Tuossa Tissarin Mauri äsken soitteli ja avarsi sen verran silmiä, että kun alkoi itsekin ajatella ihan ajatuksen kanssa, niin ongelmat alkoi selvitä. Sillähän ei siis ole mitään väliä, mikä kone siellä on paikallaan, kun sytyshän pitää mennä alkup. mukaisesti. Toisin sanoen siis 1974 malliin etuvastuksen kera tuo puola.
Vanha puola takaisin, Johdot niinkuin ne pitäisi olla. Ja...
https://www.youtube.com/watch?v=rqjw2ule_ag
Ihan alkuperäinen ongelma oli siis edellisen omistajan päin ***** kytkemä puola ja sen etuvastus, jota tällainen amatööri ei ihan noin vaan bongannut
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Palataampas vielä tähän kuvioon. Hommasin tuossa tuon Powersparkin kärjettömän setin ja samalla sitten myös uuden puolan.
Nythän tilanne on se, että minulla on tuo esivastuksellinen puola tuossa kytkettynä ja uusi pitäisi saada ilman tuota esivastusta asenneltua.
Kytketää siis tähän haluaisi vielä varmistella, ettei osaamattomuuttaan polta koko autoa
Nykytilanne
On siis 74 vuoden mukainen, eli
- Virtalukon +15 menee startille (R)
- Virtalukon +50 menee esivastuksen kautta puolan plussaan sekä startille (I)
- Puolan miinukselta virranjakalle
Uusi kytkentä
Miten nyt menee tuo +50 virtalukolta?
Kytketäänkö se suoraan puolan plussaan ja siitä jatkaen startille (I)? Vai jotenkin ihan muuten?
Ja entäs tuo nyt suoraan startille (R) menevä +15?
Uudempaa kaaviota kun katsoo, niin startille ei näyttäisi tulevan kuin yksi piuha (I / +50), eli ei ollenkaan tuota jatkuvaa virtaa :O Onko noissa starteissa sitten iän puolesta eroja, että esivastukseton systeemi on myös erilaisella startilla?
Nythän tilanne on se, että minulla on tuo esivastuksellinen puola tuossa kytkettynä ja uusi pitäisi saada ilman tuota esivastusta asenneltua.
Kytketää siis tähän haluaisi vielä varmistella, ettei osaamattomuuttaan polta koko autoa
Nykytilanne
On siis 74 vuoden mukainen, eli
- Virtalukon +15 menee startille (R)
- Virtalukon +50 menee esivastuksen kautta puolan plussaan sekä startille (I)
- Puolan miinukselta virranjakalle
Uusi kytkentä
Miten nyt menee tuo +50 virtalukolta?
Kytketäänkö se suoraan puolan plussaan ja siitä jatkaen startille (I)? Vai jotenkin ihan muuten?
Ja entäs tuo nyt suoraan startille (R) menevä +15?
Uudempaa kaaviota kun katsoo, niin startille ei näyttäisi tulevan kuin yksi piuha (I / +50), eli ei ollenkaan tuota jatkuvaa virtaa :O Onko noissa starteissa sitten iän puolesta eroja, että esivastukseton systeemi on myös erilaisella startilla?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
olikohan ennen vanhaan niin jotta jos otti jakajan kannesta puolan johdon irti ja piti sitä sentin päässä rungosta ja starttasi ja jos tuli kipuna suurjännitepuoli oli kondiksessa eli pienjännitepuolella on siis vikaa, eli stekataan jakajan sisältä puu tilanteet ja onko säiliössä vettä
eli gansahurdia auki kääntä myllyä niin jotta kk on kiinni, virta autossa päälle ja sit kun avaa meisselillä kärkiä pitäisi kipunaa tulla
sulkeutuukohan ne edes?
eli gansahurdia auki kääntä myllyä niin jotta kk on kiinni, virta autossa päälle ja sit kun avaa meisselillä kärkiä pitäisi kipunaa tulla
sulkeutuukohan ne edes?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 sytytys ja puolakuviot
Itse itselleni vastaten. Vanha puola vastuksineen mäkeen ja uusi tilalle, ei siis vaatinut kikkailuja sen enempää. Muuttui kyllä aivan eri autoksi, kun laittoi tuon kärjettömän
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"