Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
^Peugeot ja talvi eivät ole sanoja, joiden välttämättä tulisi olla samassa lauseessa. Mielessä on edelleen ne takavuosien konepellinnostotalkoot, joita Peugeot-kuskit harrastivat... Vaan pelasihan se Meganekin moitteitta viime talven, joten miksei Pököttikin pelittäisi. Ja mikäs mä oon sanomaan, kun olen lähdössä talven tuiskeisiin diesel-Chitikalla
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
Mitenkäs iso ero on Pösöllä ja Citikalla ? (aika pitkälti mielestäni samoja tekniikalta , paitsi citikan "nestekaasu" jousitus ) meinaan kun uskallat kuitenkin Citikalla talveen , minua ei pelottaisi Citikka tai Pösö ollenkaan verrattuna v.a.g (joskun merkkikorjaamolla ja villissäkorjaamossa k.o merkit nähneenä )
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2706
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
Paha sanoa vanhoista ranskalaisista, sellaisia ei ole ollut, mutta ainakin näissä uudemmissa 2010-luvun tuotteissa on tullut talvella pärjättyä erinomaisesti, siis näillä Saabin kokoisilla, noi pienemmät laitokset ei ole itseäni niin sytyttäneet sen enempää ranskalaisissa kuin muissakaan merkeissä.
Lämpiää todella nopeasti, ei varmaan sattumalta ole tullut kymppejä lämmityslaitteesta TM:n testissä.
Ajettavuus on oikein hyvä ja käyntiinkin ovat lähteneet ilman ongelmia kovastakin pakkasesta. Yli kahdenkympin pakkasessa Citikan jousitus oli ensimmäiset 200m vähän kohmeessa, mutta nopeasti lähti pelittämään ja toimi sen jälkeen kuin kesähelteillä. Eikä mitään jäätymisiä jarrujen kanssa tms.
Erinomaisia talviautoja olleet kummatkin Citroen C5 ja Peugeot 508.
Lämpiää todella nopeasti, ei varmaan sattumalta ole tullut kymppejä lämmityslaitteesta TM:n testissä.
Ajettavuus on oikein hyvä ja käyntiinkin ovat lähteneet ilman ongelmia kovastakin pakkasesta. Yli kahdenkympin pakkasessa Citikan jousitus oli ensimmäiset 200m vähän kohmeessa, mutta nopeasti lähti pelittämään ja toimi sen jälkeen kuin kesähelteillä. Eikä mitään jäätymisiä jarrujen kanssa tms.
Erinomaisia talviautoja olleet kummatkin Citroen C5 ja Peugeot 508.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
Erittäin epätieteellinen tutkimus Jumperin lämpeämisestä, joka kuitenkin mielestäni todistaa sen, että webasto toimii kuten pitää.
Webasto, 25 min: Lämpötila +2/+3 astetta. Ensimmäinen liikahdus moottorin lämpömittarissa 2.5 kilometrin ajon jälkeen. Lämmöt normaalissa 7 km ajolla.
Ilman webastoa: Lämpötila +4/+5 astetta. Ensimmäinen liikahdus moottorin lämpömittarissa 4.5 kilometrin ajon jälkeen. Lämmöt normaalissa 12 km ajolla.
Sama reitti, sama kuski jne. Jos lämpeäminen tuntui webaston kanssa hitaalta, niin ilman webastoa se tuntui suorastaan olemattomalta, ottaen huomioon, että webastoa käytettäessä kabiini on sentään lämmin sinne kavutessa. Sanoisin omalla mutulla, että Jumperissa kannattaa käyttää webastoa heti, kun lämpötila painuu +5 asteen tuntumaan. Keulamaskin taidan kaivaa esiin, kun aletaan olla keskimäärin nollan paikkeilla tai vähän pakkasella.
Katselin eilen, että Corolla pamahti myyntiin 2200 euroa kovemmalla pyynnillä, mitä itsellä oli. Hyvin on varaa "hyvittää" vaihtarista niin, että tuntuu asiakkaasta onnistuneelta kaupalta ja saada siltikin asiallinen kate. No, ei käy kauppiaita kateeksi, kovaa hommaa nykyään ja noinhan se leipä tuosta hommasta tehdään.
Pikkukippo on hakusessa, vähän on kuitenkin mitään mielenkiintoista tarjolla, otetaan tämä ihan ajan kanssa nyt. Toisaalta tekisi mieli laittaa tuohon työmatka-ja keskustasuhaamiseen automaatti, katotaan nyt, mitä sitä keksii. Jos automaatti löytyy, se voi olla vähän isompikin, kunhan hinta pysyy kurissa. Avoimin mielin.
Webasto, 25 min: Lämpötila +2/+3 astetta. Ensimmäinen liikahdus moottorin lämpömittarissa 2.5 kilometrin ajon jälkeen. Lämmöt normaalissa 7 km ajolla.
Ilman webastoa: Lämpötila +4/+5 astetta. Ensimmäinen liikahdus moottorin lämpömittarissa 4.5 kilometrin ajon jälkeen. Lämmöt normaalissa 12 km ajolla.
Sama reitti, sama kuski jne. Jos lämpeäminen tuntui webaston kanssa hitaalta, niin ilman webastoa se tuntui suorastaan olemattomalta, ottaen huomioon, että webastoa käytettäessä kabiini on sentään lämmin sinne kavutessa. Sanoisin omalla mutulla, että Jumperissa kannattaa käyttää webastoa heti, kun lämpötila painuu +5 asteen tuntumaan. Keulamaskin taidan kaivaa esiin, kun aletaan olla keskimäärin nollan paikkeilla tai vähän pakkasella.
Katselin eilen, että Corolla pamahti myyntiin 2200 euroa kovemmalla pyynnillä, mitä itsellä oli. Hyvin on varaa "hyvittää" vaihtarista niin, että tuntuu asiakkaasta onnistuneelta kaupalta ja saada siltikin asiallinen kate. No, ei käy kauppiaita kateeksi, kovaa hommaa nykyään ja noinhan se leipä tuosta hommasta tehdään.
Pikkukippo on hakusessa, vähän on kuitenkin mitään mielenkiintoista tarjolla, otetaan tämä ihan ajan kanssa nyt. Toisaalta tekisi mieli laittaa tuohon työmatka-ja keskustasuhaamiseen automaatti, katotaan nyt, mitä sitä keksii. Jos automaatti löytyy, se voi olla vähän isompikin, kunhan hinta pysyy kurissa. Avoimin mielin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
Minä olen autosta riippumatta todennut esilämmityksen (olkoon sitten nesteellä tai sähköllä toteutettu) käyttörajaksi sen lämpötilan, jonka kohdalla istahdan mieluummin lämpimään kuin kylmään autoon. Käytännössä se on jossain +8...+10°C tienoossa, huolimatta siitä että esim. bemarissa on todella tehokkaat persgrillit.Tästä käytännöstä on niin hyviä kokemuksia, että suosittelen rohkeasti muillekin - halpaa tässä maassa autoilu ei ole ikinä, eikä kustannuksissa juuri näy että mukavuuden ihan rohkeasti maksimoi.IC1970 kirjoitti:Sama reitti, sama kuski jne. Jos lämpeäminen tuntui webaston kanssa hitaalta, niin ilman webastoa se tuntui suorastaan olemattomalta, ottaen huomioon, että webastoa käytettäessä kabiini on sentään lämmin sinne kavutessa. Sanoisin omalla mutulla, että Jumperissa kannattaa käyttää webastoa heti, kun lämpötila painuu +5 asteen tuntumaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
^Juu, fiiliksen mukaan. Mua ei vielä tommonen 7-8 astettakaan ahdista, mutta kun aletaan mennä sinne +6 paikkeille tai alle, niin silloin yleensä alkaa kaipaamaan lisää lämpöä. Varmasti ei moottorikaan tykkää kyttyrää, jos vähän korkeammissa lämpötiloissa esilämmittämisen aloittaa, päinvastoin, väittävät.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
Meidän suvussa käytössä jo useamman kymppitonnin nyt 170 tkm ajettu - 06 C5. Ja Ducato paku - 03 HDI koneella. Hyvin ovat pelittäneet. Ei ranskalaiset ja heidän osia käyttävät aina huonoja autoja ole.
EX - 91 9000 2.3i
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
Onkohan Sitroäänin lämmitin tehoiltaan minkälainen? Voin olla väärässä mutta olisko niissä tehot laskeneet saasteintoilun myötä? Aikoinaan Sprinttereisä oli Eberspächerin lämmittimet ja sitkeä muistikuva kertoo että pakkasen ollessa pitkästi toistakymmentä astetta puolen tunnin lämmitys riitti nostaan jäähdytysnesteen lämpötilan +60:een ja ohjaamossakin oli lämmin kuin mummolassa. Ja vieläki harmittaa kun en aikoinaan ostanut paikallisesta varaosakaupasta halvalla "viime vuoden mallia" bensa-Webastoa. Tehoa 5,2 kW ja hintaa vain 1000€. Olis varmaan OG900:sta kuoriutunu maali katosta..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
^Täytyypä kurkata, löytyykö tehotietoa mistään, joku manuska siellä taisi olla, vaikka jos en väärin muista, niin webaston toiminta selitettiin ihan ohjekirjassa, kun vakiokamaa noissa on tehtaalta.
Tänään "pääsi" taas tankille, ihan ei saanut 1000 kilometriä täyteen, tai olis saanut, mutta oli sopiva hetki tankata niin menin, 17.4 km jäi maaginen luku vajaaksi. No, tankissa oli vielä reilut 10 litraa, joten olishan se mennyt komeasti sinne 1100 km toiselle puolen. Vaikka tuo kulutusmittari reagoi aika voimakkaasti ja lukema vaihtelee rajusti, niin alkuperäinen ennustus tankkauksen jälkeen olisi pitänyt jotakuinkin kutinsa. Kone tuntuu asettuvan toleransseihin, koska kulutus on selkeässä laskussa. Osa maantietä ja runsaasti ihan perus työmatkaa + kaupunkia, keskikulutus tankkauksesta laskettuna 8.04 l/100 km. Kolme viimeistä tankkausta 8.64-8.43-8.04. Sen ensimmäisen hiukkaspolton jälkeen 2900 km kohdalla kulutus tosiaan painui sinne kasin pintaan ja siellä on pysynyt. Tossa oli kuitenkin mukana jo pari aika kylmää aamua ja webaston käyttöä.
Aika tyytyväinen kyllä olen, tuollainen kaappi ja kasin pintaan. Ei ollenkaan paha
Onneksi ei kuitenkaan joka viikko tarvitse tankilla käydä, 79 litraa kustansi 95 euroa. Hrrrr. Jos joku olisi minulle autoilu-uran alussa sanonut, kun pistin 10 markkaa automaattiin ja lorotin 3.33 litraa Fiat 127:n tankkiin, että jonain päivänä ostan yhden tankillisen polttoainetta ja maksan siitä liki 600 markkaa, en olisi pitänyt lausujaa vain hulluna, vaan seinähulluna. Ei pidä ajatella näin, alkaa pyörryttää.
Tänään "pääsi" taas tankille, ihan ei saanut 1000 kilometriä täyteen, tai olis saanut, mutta oli sopiva hetki tankata niin menin, 17.4 km jäi maaginen luku vajaaksi. No, tankissa oli vielä reilut 10 litraa, joten olishan se mennyt komeasti sinne 1100 km toiselle puolen. Vaikka tuo kulutusmittari reagoi aika voimakkaasti ja lukema vaihtelee rajusti, niin alkuperäinen ennustus tankkauksen jälkeen olisi pitänyt jotakuinkin kutinsa. Kone tuntuu asettuvan toleransseihin, koska kulutus on selkeässä laskussa. Osa maantietä ja runsaasti ihan perus työmatkaa + kaupunkia, keskikulutus tankkauksesta laskettuna 8.04 l/100 km. Kolme viimeistä tankkausta 8.64-8.43-8.04. Sen ensimmäisen hiukkaspolton jälkeen 2900 km kohdalla kulutus tosiaan painui sinne kasin pintaan ja siellä on pysynyt. Tossa oli kuitenkin mukana jo pari aika kylmää aamua ja webaston käyttöä.
Aika tyytyväinen kyllä olen, tuollainen kaappi ja kasin pintaan. Ei ollenkaan paha
Onneksi ei kuitenkaan joka viikko tarvitse tankilla käydä, 79 litraa kustansi 95 euroa. Hrrrr. Jos joku olisi minulle autoilu-uran alussa sanonut, kun pistin 10 markkaa automaattiin ja lorotin 3.33 litraa Fiat 127:n tankkiin, että jonain päivänä ostan yhden tankillisen polttoainetta ja maksan siitä liki 600 markkaa, en olisi pitänyt lausujaa vain hulluna, vaan seinähulluna. Ei pidä ajatella näin, alkaa pyörryttää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16
Useampi tarkoitukseen sopiva auto, eli työmatkakinderi/kaupunkisukkula on valunut seulan läpi viime päivinä, kun ei vaan päivätyöltä pysty keskittymään kunnolla. Markkinat ovat vähän sellaiset, että pitäisi lähteä suurinpiirtein siltä istumalta kun ilmoitus lävähtää eetteriin apumiehen kanssa sinne päin Suomea, missä auto on, kun myyntiin tulee järkevä auto järkevällä pyynnillä. Pari yksilöä oikeasti harmittaa, toisaalta olen aika ylpeä omasta silmästä, joka kyllä tunnistaa potentiaalin. 95% niistä autoista, jotka olen ns. merkannut, ovat löytäneet uuden omistajan 48 tunnin sisään.
No, nyt on joka tapauksessa kaupat sovittu lauantaille klo 12. Muokataan vähän otsikkoa taas sitten. Tämän yksilön kohdalla valintakriteerit täyttyivät yksi toisensa jälkeen hinta mukaan lukien ja taustatyö ynnä reilun tunnin puhelu omistajalle ja kunnon ristikuulustelu vakuutti lopullisesti. Sanotaan nyt sen verran, että merkki ei vaihdu, vaan edustus pihalla lisääntyy. Watch this space
No, nyt on joka tapauksessa kaupat sovittu lauantaille klo 12. Muokataan vähän otsikkoa taas sitten. Tämän yksilön kohdalla valintakriteerit täyttyivät yksi toisensa jälkeen hinta mukaan lukien ja taustatyö ynnä reilun tunnin puhelu omistajalle ja kunnon ristikuulustelu vakuutti lopullisesti. Sanotaan nyt sen verran, että merkki ei vaihdu, vaan edustus pihalla lisääntyy. Watch this space
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1
Siinä se nyt on. Jos olisi 32 cm lyhyempi, voisin ajaa sen Jumperin takapaksiin tarvittaessa ja käyttää vararenkaana.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1
Upean värinen mulkero! (viittaus Caygon kovin tunnistettaviin etuvaloihin!)
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1
^Kiitos. Todellakin, ei mikään haalistunut punainen, josta lakka hilseillyt etu-ja takapuskurista, kuten näissä alkusarjan C1/Aygoissa on tapana. Harvinainen väri ja erittäin hyvin säilynyt/huolehdittu, ottaen huomioon, että tämä on tosiaan 3/2006 käyttöönotettu. Kyllä kelpaa pikkuista puunata.
Näitäkö silmiä tarkoitit
Näitäkö silmiä tarkoitit
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1
Sydän alkoi pamppailemaan välittömästi, kun havaitsin ketjuun tulleen uuden kirjoituksen. Saisinko vihdoin vastauksen salaiseen haaveeseeni?
Toivoin hankintasi osuvan yhteen universumin rumimmista autoista, Citroen Xsara Picassoon, mutta kyllä tämäkin käy.
Toivoin hankintasi osuvan yhteen universumin rumimmista autoista, Citroen Xsara Picassoon, mutta kyllä tämäkin käy.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1
Täytyy myöntää että olen hieman kade. Rakastan pikkuautolla ajamista. Mitä pienempi sitä kivampi. On ensinnäkin sellainen olo, että koko ei rajoita ajelua tai tee siitä jäykkää. Toisaalta myös tyydytys siitä, että ei omaa kehoa kuskatakseen ajeluta ympäriinsä 1500 kiloa rautaa ja tyhjiä istuimia.
Tuo lienee jonkunlaista krapulaa siitä, kun on omistanut harrasteautona tuon sigun 5,5-metrisen lotjan 17 vuotta.
Se nyt vaan on niin että omassa elämässä on säännöllisesti hetkiä jolloin pitää ottaa perheenjäseniä ja tavaraa mukaan sellainen määrä, ettei paljoa nykyistä Saabia pienempää autoa voi käyttiksenä pitää. Eikä kahta käyttistä ole tulossa tähän perheeseen, kun on noita ajopelejä huolehdittavaksi ihan riittämiin.
Mielenkiinnolla kuitenkin odotan niitä tyhjentäviä kommentteja, jossa todetaan että pieni, halpa, kevyt ja ketterä auto ajaa oikeasti 1-2 henkilön kuljettamisessa ihan saman asian kuin isompikin auto. Näin siis taajamaoloissa, pidemmällä matkalla tietenkin alkaa tietyt heikkoudet paistaa läpi.
Tuo lienee jonkunlaista krapulaa siitä, kun on omistanut harrasteautona tuon sigun 5,5-metrisen lotjan 17 vuotta.
Se nyt vaan on niin että omassa elämässä on säännöllisesti hetkiä jolloin pitää ottaa perheenjäseniä ja tavaraa mukaan sellainen määrä, ettei paljoa nykyistä Saabia pienempää autoa voi käyttiksenä pitää. Eikä kahta käyttistä ole tulossa tähän perheeseen, kun on noita ajopelejä huolehdittavaksi ihan riittämiin.
Mielenkiinnolla kuitenkin odotan niitä tyhjentäviä kommentteja, jossa todetaan että pieni, halpa, kevyt ja ketterä auto ajaa oikeasti 1-2 henkilön kuljettamisessa ihan saman asian kuin isompikin auto. Näin siis taajamaoloissa, pidemmällä matkalla tietenkin alkaa tietyt heikkoudet paistaa läpi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K