9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Siellä se killuu, kaunis kun koru. Saabin edellinen turaaja oli muuten jättänyt laatikon yläkiinnikkeen kiristämättä ja siellä se mutteri kellui ittekseen ja tukikumi oli täysin irti rungosta :D

Kuva
Samalla bongasin lisää romua - molemmat alatukivarret ovat puhkiruostuneet samoista kohdista :P Tuo olis nyt viimestään konttorilla alkanu veeituttaa, mutta onneksi nämä on nyt kätsä vaihtaa kun apurunko on tallin lattialla jo muutenkin.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Apurunkokin oli huutanut jo pitkään apua - ruostetta jokaisessa ammattilaisen hitsaamassa saumassa, vaan ei ole enää. Huomenna haen elintenluovuttajasta ehjät alatukivarret. Ja jospa Motonetistä löytyisi lisää laatikkoöljyä samalla reissulla.

Yksi apurungon pultti piti nitkuttaa rautasahanterällä poikki ahtaassa kolossaan rungon sisällä. Ja se rungon sisällä ollut mutterintapainenhan leikkasi tietysti kiinni kierteistään ja korkkasi kiinnityksistään. Noin 40 minuutin nytkyttämisellä se lopulta luovutti. Pulttikaupasta löytyi uutta tilalle.

**Asennetaan&vaihdetaan Saab 9-5:n laatikoita harrastepohjalta. Muitakin asennushommia ajan ja tarpeen mukaan. Korvaukset&hinnat sovitaan tapauskohtaisesti - yhteydenotot privaviestillä**
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Tämä projekti se jaksaa näköjään aina yllättää silleen jänskästi. Molemmissa takalattioissa samat kohdat hiukan haperona :D Onneksi helppo kohta korjata.

Uusi loota toimii moitteettomasti ja on merkittävästi tunnokkaampi vaihtaa - kuin pakasta vedetty, jota se toki onkin :D Vivustohässäkäkin on napakassa kunnossa. Villi veikkaus on että laatikonpuoleisen moottori&vaihdelaatikkotuen irtioleminen ainakin nopeutti lootan tuhoa :|

Ennen kiihdytyksissä tuntuikin että koko kone&lootapaketti heilahteli aika voimalla. Vaihdoin tämän takia alaetutuen keltaiseen uretaaniseen (vakio kuminen oli ihan risa sekin). Kanntattaa siis pitää huoli että voimapaketin tuet&etuapurungon puslat ovat kunnossa!

**Saab 9-5 asennushommia ajan ja tarpeen mukaan - yhteydenotot privaviestillä**
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva
Tämän kuvan otin ennen ostopäätöstä. Olisi näin jälkikäteen mietittynä kannattanut ehkä unohtaa koko auto :wink:

Nyt kesäloman rippeillä aloin ajan kanssa kaivelemaan tarkemmin tuotakin epäkohtaa..
Kuva
Kuva
No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Korjaushommia alussa. En ole mikään peltiseppä syntyessäni, eikä uusia peltiosia tunnu saavan mistään. (ja pahoittelut väärinpäin olevista kuvista)
Kuva
Kuva


Onneksi sitä ei aina tiedä mitä tuleman pitää. Kovasti jo odottelin että pääsee taas :saab: in kanssa kadulle kun sain tuon lootaongelman ratkaistua.

**Saab 9-5 asennushommia ajan ja tarpeen mukaan - yhteydenotot privaviestillä**
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kilikalipullon väri vaikuttaa olevan hieman tummempi mitä alkuperäinen. Nyt alkaa tuntua että vien tämän jollekkin maalarille viimeisteltäväksi. Kännykkäkuvasta ei ehkä niinkään huomaa, mutta au naturel kyllä pistää silmään. Kuvassa vielä ilman lakkapintaa tosin myös. Tinypic kääntää oikeinpäin olevat pystykuvat vaakaan, jollain koodarilla olis vissiin vielä tekemistä.
Kuva

Takaluukusta lähti kaikki ylimääräinen. Vielä tarvii tuo maisemakonttori-näyteikkunaosasto saada tummennettua.
Kuva

Konehuone-osastolla näyttää tältä. Suojamuovi puuttuu, sitä ei edellinen omistaja kovista lupauksistaan huolimatta koskaa lähettänyt :lol:
Kuva

Seuraavaksi luultavasi pettää turbo - sitä odotellessa :)
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Valmista! Mukavin vaihe on kasata valmista ja viimeisteltyä palikkaa ja lopultakin kaiken työn jälkeen nähdä lopputulos 8)
Se pahempi, kuskinpuoli:
Kuva
ja toinen puoli:
Kuva

Perheen pohjosenlaivasto - vaimolle varmempi Volvo ja mulle nopeampi Saabbi :) Tähänastisen kokemuksen perustella Volvo on huomattavasti luotettavampi ja hyväkuntoisempi, varsinkin kun on 4 vuotta Saabbia vanhempi. Muotoilusta voikin olla sitten montaa mieltä, vaan samapatuo.
Kuva
Kuva
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei herneitä, mutta kumman luulet saaneen enemmän elämänsä aikana kenkää, Aeron vai paappa-mallin Volvon?! :lol:

Ja pakollinen OT, mihin on kaikki kasipätkät ja vanhat V70:t kadonneet? Niitä ei juuri enää katukuvassa näy. Paitsi yhdellä pihalla meidän kulmilla (pihassa on 3-4 T5-R:ää) :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Mua ei kovin helpolla saa hermostumaan - ei herneitä. Toki Saabbi on varmasti saanut enempi kenkää mitä Volvo. Molemmilla on omat hyvät puolensa. Saabin tehopuoli onkin varsin vakuuttavaa, harmi vaan ettei ole takavetoinen. Tuo ruostepuoli oli aika yllätys rapeutensa puolesta, vaikka Saabbi on vasta .. 15 vuotias. Kasipätkä on edelleen kopsakassa kunnossa sen puoleen - vaan ehkä se on vaan hyvä yksilö.

Silmä näkee mitä haluaa - kyllä meilläpäin pyörii kyllästymiseen asti v70 volvoja varsinkin.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Suojis kirjoitti:
Cona kirjoitti:Ei herneitä, mutta kumman luulet saaneen enemmän elämänsä aikana kenkää, Aeron vai paappa-mallin Volvon?! :lol: :roll:

Itse väitän Volvon kestävän kuitenkin paremmin vaikka olisi kuinka paljon kenkää annettu. Lähipiirissä ollut työautoina noita, juurikin luotettavuuden ja tehoa oli tuossa 850 T5 koneessa tarpeeksi.
Tämän projektin Saappi on tällähetkellä aika hyvässä tikissä - ja olen siihen oikein tyytyväinen. Varsinkin, kun saa kokea oman työnsä jäljet käytännössä. Saabia mitenkään väheksymättä, Volvo on kuin kova ja karu työkone joka kestää mukisematta. Saabbi taas on hienostununeempi, ja vaatii huoltoa ja ylläpitoa, mutta antaa sitten senkin edestä nautinnollisia ajokokemuksia. Tänäänkin oli ilo palata kotiin noin 100 kilsan testireissulta :mrgreen:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Mukava lukea näitä topicceja joissa Saabeja pelastetaan ja laitetaan kuntoon.

Kun tässä noista Volvoista kerran puhutaan niin todettakoon että myös minulla on ollut kolme Volvoa Saabien lisäksi. Viimeisin Volvo oli mallia S70, jonka ostin aikanaan uutena. Volvossa oli hyviä (mm. penkit ja ajo-ominaisuudet) ja huonoja (mm. lämmityslaitteen toiminta kylmästä lähdettäessä, moottorin ominaisuudet) puolia, Mekaanisesti Volvo kesti hyvin lukuunottamatta moottoria joka meni pikkuhiljaa väljäksi sen 250 tkm aikana jonka autolla ajoin. Kiusallisia ja kalliita sähkövikoja alkoi ilmaantua vuosien saatossa myös (esimerkiksi keskuslukituksen ovimoottorit menivät kaikki ja kalliita olivat vaihtaa). Kori kestää ruostetta vastaan paremmin kuin esim. OG 9-5. Mutta loppuu se kori Volvostakin, tarttuu se ruoste lopulta siihenkin. OG: 9-5:ssä ei onneksi montaa paikkaa ole joihin se syöpä tarttuu ja noitakin voi merkittävästi hidastaa hyvällä hoidolla. Mutta tuo Volvo oli omaan makuun hajuton ja mauton (makuasioitahan nämä nimenomaan ovat), ei vaan yksinkertaisesti antanut saabistille samaa tunnetta kuin Saab ja siksi sai mennä ilman että tilalle tuli uutta Volvoa. Nyt pihassa on vaan Saabeja, mutta jonakin päivänähän kai on sitten pakko taas ostaa joku muukin jos vanhaksi elää :D
Matti
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Saab (ja Volvo) raksuttaa niinkuin kuuluukin. Outoa, kun ei ole tarvinut mitään kulkinetta rapata kädet kyynärpäitä myöten rasvassa. Rasvapaskaset kädet EI muuten aiheuta hyväksyviä hyminöitä asiakaspalveluammatissa :D Enkä ole autokorjaamo-alalla, vaan en tiedä kuuluukokaan se asiakaspalvelualaan :lol:

Saabi repii siihen malliin että kerran jopa AERO-kytkin luisti, vaan laatikko vielä kesti. Öljyjä&tulppia vaihellessa, mikäs tässä. Renkaita pitää seuraavaksi alkaa potkimaan - talvi tullee.

**Saab 9-5 asennushommia ajan ja tarpeen mukaan - yhteydenotot privaviestillä**
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Jarruremppaa tulossa. Käsijarruun ei uskalla koskea, kun jää päälle. Katsarikin oli vailla uusia levyjä eteen. Eiköhän se näillä tokene.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Leimalla tuli käytyä, mutta käsijarrusta tuli hylsy. Oli ikävämpi homma vaihtaa käkkärin vaijerit - tankin pantoja en uskaltanut alkaa irrotella, luultavasti olisi ruosteinen pannan kiinnikepultti katkennut pohjasta poikki. Vaan saihan nuo vaijerit pujotettua pantojen alta ilman irrotteluakin.

Etujarrulevyt olivat todella lujassa, ilman kuumaa eivät olisi lähteneet :wink:

Kuva

Kuva
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Työmatkaa kertyy tätänykyä yli 100km päivässä. RVS-geelit koneeseen ja lootaan, nyt noin 1000km takana käsittelyn jälkeen. Kulutus ei ole laskenut (vielä :lol: ) yhtään. Ennen käsittelyä RE85 10,5/100km, E95 8,9/100km. Saisikohan softaa hienosäätämällä tippumaan :?:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Vastaa Viestiin