lämpöä talveksi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

2v sitten pamahti femmasta lohkolämmitin ja nyt olen ruvennu pohtimaan sen uusimista / korvaamista
olen katsellu tuota tt thermo letkulämmitintä. onko kellään femmassa asennettu lämppärin kennon letkuun 16mm ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kellään ei kokemusta??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mulla kokemusta tt-thermosta og900:ssa. Laitoin siihen 1000w tt-thermon vettä kierrättävän lämppärin. Laitoin sen nyt kesällä, joten talvelta ei vielä kokemusta. Kytkin lämppärin lämmityskennon letkuun, taitaa olla samaa kokoo ku femmassakin.

Asennus oli helppo, tosin satkussa on väljempi konehuone vs femma. Mitä nyt oon syksyn viileillä kokeillu, nii puolen tunnin lämmityksellä motti lämpenee aika kivasti, saa nähhä miten talvella sitte.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sepä se juuri kun femmassa ei kauheasti tilaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kerron kohta miten sopii...
Meinasin kyllä suuruudenhulluuksissani laittaa sen 1500w ttthermon.. laitan tonne toiseen ketjuun sitte asiaa, kunhan pääsen käteni pikeämän.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Itse en kyllä menisi laittamaan mitään muuta, kuin lohkolämppärin. Se on eittämättä tehokkain, kun lämmityselementti on moottorin sisällä. Nykymoottoreihin ei vaan enää saa noita, kun ei ole valurautapatoja.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13462
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noissa TT-Thermon lämppäreissä onkin se kiertovesipumppu, joten sen pitäisi lämpeämisnopeuden ja lämmönjaon kannalta olla tehokkaampi kuin lohkolämppäri. Lisäksi sähkötehot on korkeampia (1000-1500 W), kuin perinteisillä lohkolämppäreillä. Perinteiset vain letkua lämmittävät lämmittimethän onkin umpisurkeita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Tällä kokemuksella tuo tt-thermo hakkaa perinteisen lohkolämppärin noin suunnilleen 100-0.
Kierrättää tosiaan vettä lohkossa ja kannessa, lämmittäen samalla myös lämppärin kennon. Ainakaan omalla kokemuksella ei missään autossa ole lohkolämppärillä päästy vastaaviin tuloksiin.
Periaatteessa tuo lämmittää pidempään käytettynä koko moottorin ihan käyntilämpöön asti.
Mutta niin kuin tuola toisessa keskustelussa kerroin, niin laitan toki lisää käytännön kokemuksia, kun niitä saankerättyä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei se käyntilämpöön lämmitä, siellä on 65tms termostaatti sisällä :).

Hyvä lämppäri kuitenkin, vaikka sitä ei ranettamatta saakaan asennettua.
Itellä on 3 litrasessa dieselissä (ei-saab) moinen.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13462
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

65 astettahan on monen termarivikaisen Saabin käyntilämpotila :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: lämpöä talveksi

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Niin tosiaan se käyntilämpö... hmm.. sanotaan nyt että aika likellä se jo on, jos 65 astetta... loppu 20 nousee kyllä melko nopeesti, mutta ei siinä enää paljo rikastusta tarvi..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin