2.2 TiD PSG16 softaaminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Kaikkia Saabin PSG16-softaversioita on tullut testattua tuossa kesän ja syksyn mittaan ja kaikkiin on saatu stage 1 + EGR OFF ongelmitta sisään.

Bonuksena kokeilin softausta myös yhteen Opel Vectra C:hen (vm. 2002), jossa on myös tuo PSG16. Hieman yllättäen flashays ei toiminut Opeliin aivan suoraan, vaan piti tehdä pieniä muutoksia flasherin logiikkaan. Noiden yksityiskohtien hiomisen jälkeen lähti kuitenkin softa valumaan sinnekin ongelmitta.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja haja »

Omani kävin softauttamassa joskus juhannuksen alla. Imusarjan viallinen paineanturi kiusasi aikansa mutta anturin vaihdon jälkeen on auto toiminut kuin kello. Tehoja on takapuolituntumalla se, mitä luvataankin.

Katsastuksen k- arvot olivat viimeinen asia, mikä pikkuisen huoletti. Ja nehän sitten tuplaantuivat!? Edellisessä katsastuksessa k- arvo oli 0,47 ja viimeisimmässä, softauksen jälkeisessä 0,94. Mutta ei hätää, sillä turbollisten raja-arvo on 3,0. Tällä koneella on liikuttu matkamittarin mukaan jo yli 380 t km. Aika näyttää, saako 500 t km rajan rikki?

Kaikkinensa JohnJocken kanssa on erittäin miellyttävää asioida, häneltä saa myös tukea ongelmatilanteissa lyhyellä vasteajalla ja rautaisella ammattitaidolla.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Mielenkiintoinen yksityiskohta tuli vastaan, kun selviteltiin yhden -04 femman pumpun vaihdosta johtunutta ESP-vikakoodia C0551. Pumppu oli vaihdettu toisesta femmasta täsmäävällä osanumerolla ja auto toimi uudella pumpulla muuten OK.

Tässä pumpussa on sama softabinääri sekä manuaalille että automaatille, eli softasta löytyy molemmille kartat erikseen. Kyseinen varaosapumppu oli otettu manuaalivaihteisesta autosta, mutta kohdeauto on automaatilla. Vaikka pumppu oli naitettu Techillä autoon, ja autolla pystyi ajamaan, pumppu kuitenkin luuli edelleen olevansa manuaalivaihteisessa autossa. Tästä syystä ESP ei löytänyt oikeaa automaatille tarkoitettua kalibraatiota pumpusta ja sytytti vikavalon.

Korjaus tähän on tehdä Tech 2:lla SPS-ohjelmointi, joka lataa koko softan uusiksi pumppuun (tässä tapauksessa identtinen vanhan kanssa) ja lähettää ohjelmoinnin päätteeksi pumpulle komennon oikeasta vaihteistosta. SPS on kuitenkin näihin hankala, sillä ohjelmointi pysähtyy ainakin kiina-Techillä GlobalTis-softan bugin takia ja palautus vaatii uudelleenflashayksen boot-moodissa (onnistuu mun flasherillä). Ehkäpä aidolla Techillä ja virallisella TIS:illä tämä on korjattu...

Lisäsin kuitenkin tähän omaan flasheriin saman toiminnon, jolla voidaan vaihtaa vaihteisto automaatiksi tai manuaaliksi ilman, että koko softaa tarvitsee flashata. Näin saatiin ESP-vikakoodi sammumaan parin minuutin työllä.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Eräs klubilainen oli vaihtanut 2.2 femmaan FM55 laatikon tilalle FM57:n, mutta cruise lakkasi toimimasta vitosella. Trioniceistahan on tuttua, että vaihdevälitykset täytyy muuttaa softaan eri laatikoille, jotta cruise pelaa. Lähdin tutkimaan PSG16-karttoja ja kyllähän sieltäkin vastaavat vaihdevälityskartat löytyi. Cruise lähti pelaamaan vaihtamalla tilalle FM57:n kartat :) On kuulemma erittäin miellyttävä ajaa tämä pidempi laatikko, ja kulutuskin tipahti aika reilusti.

Mielenkiintoista on se, että WIS:n ja EPC:n mukaan 2.2 femmoissa kuuluisi olla juurikin FM57, mutta nähtävästi niissä on oikeasti FM55. Kaikki femmojen PSG16-softat on tehty samoilla vaihdevälityskartoilla manuaalivaihteistoon, joten kaikissa täytyy olla tuo FM55. OG/NG9-3 taas on oikeasti varustettu FM57-laatikolla ja näiden softasta lainatuilla kartoilla cruisekin pelasi hyvin tuon femman FM57:n kanssa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Mitäpä tälle topikille kuuluu. Onkos joku jo vaihtanut suuttimiin kärkiä lisävoiman toivossa? Pumpussa tosiaan varoja riittää, mut kärjet ahistaa :?
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Rames
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Rames »

Nelisen vuotta nyt ajellut softan kanssa. Hienosti on toiminut, kilometrejä lienee takana arviolta 70-80tkm. Ei voi kuin suositella!
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Heipä hei.

Minulla alla '03-mallinen 9-5 2.2TiD manuaaliaskilla. Mitä suuruusluokkaa tuommoisen softaus (hiukan lisää vääntöä normaalille käyttöalueelle + egr pois) mahtaa tänä päivänä kustantaa, ja mitä asioita/osia autosta olisi hyvä tarkistaa ennen softausta toivotun tuloksen saavuttamiseksi?

Olen siis aiemmin pelaillut vain Saabin bensakoneiden kanssa, tämä dieseli nyt eka laatuaan.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Koivuniemenherra
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja Koivuniemenherra »

Saakohan näihin 2.2tid koneellisiin og9-3 harvempaa lootaa?
Tuli ostettua tuollainen ja heti alkuun huomasin varsin lyhyet välitykset 140km/h 2800rpm kuulostaa jo "pahalle"
voimaakin tuntuisi olevan, niin että jaksais kyllä harvemmallakin välityksellä vetäää.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

No nyt alkoi tuo paini laatikon vaihdon kanssa. Kukakohan se oli vaihtanut femmaan FM55:n tilalle FM57:n ? Femmassa tosiaan 30mm holkkiakseli perässä ja kolkissa 27mm. (pari puheluu....)

Dodiin, puhelu Hookin kanssa selvensi asiaa kummasti ja nyt on varmaan parempi vetäytyä projektista tällä kertaa. Og 9-3 laatikkokaan ei käy suoraan, ilmeisesti pieni syvyysero. Ehkä parasta tapa onkin purkaa FM55 laatikkoa ja vaihtaa siihen perävälitys. Jotta muutosta oikeasti tapahtuisi niin paikalle kanttaa ilmeisesti laittaa tonnarin i=3,6? perä.

Eli toistaiseksi jatketaan koneen huudattamista.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Eipäs luovutetakkaan vielä. Kohta pihalla on 3.0tid FM57 aski, niin kokeillaanpa sattuisiko se sopimaan :D
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: 2.2 TiD PSG16 softaaminen

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

No sehän sinne sit osu ja uppos :D
Eli 2.2 tid FM55 ja 3.0 tid FM57 ovat keskenään vaihtokelpoiset. Kierrosten ollessa vanhalla laatikolla 2000rpm niin nopeutta oli 94km/h ja nyt FM57 laatikolla samat kierrokset niin nopeutta 100km/h. Eli sen verran tuo pidempi välitys tekee.
Positiivinen yllätys oli vielä se, että vakkari toimii edelleen.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Vastaa Viestiin