3.0t V6 etanoli softaus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
kukkis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 01:55

3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Tänään on tehty Tampereen ET-Autoteckillä etanolisoftaus, itse softa on jcarssonin tekemä.
Kovin oli vaikea löytää tietoa tämän kutoskoneen E85 softatuista autoista, niin ajattelin nyt kertoila hiukan minkälainen siitä nyt sitten tuli.
Eli autona on 9-5 3.0t V6 5-vaihteinen automaatti.
Kyllähän autosta tuli hiukan rivakamman oloinen, alavääntöä tuntuu olevan reilummin näin perstuntumalta.
Vakionahan tuossa koneessa 200hp 310 Nm, ihan tarkkaan en tiedä paljonko ne nyt softauksen jälkeen ovat. Ei ole penkitetty eikä tarvetta sitä tehdäkkään, eli mennään näin takapuolidynolla :D
Kulutus varmaan kiinnostaa monia ja siinä tuli aikamoinen yllätys, ainakin itselleni.
Elikkäs aamulla lähdin ajelemaan Nurmijärveltä tuonne ET-Autotekin tallille. Moottoritietä pitkin köröttelin ja hiukan otin muistiin minkälainen kulutus oli Sidin mukaan tavallisella bensalla, nopeudella 105 km/h 9,1. Kokeilin huvikseni muillakin nopeuksilla, mutta enhän enään muista mitä ne oli. Olisi pitänyt turvautua ihan kynään ja paperiin eikä omiin aivoihin. No 120 nopeudella kulutus oli jotain 10 ja jotain desimaaleja. No ovathan nämä näitä nippelitietoja ( eli täysin turhia) mutta ajattelin, että voipahan hiukan laskeskella hinta eroja 98 vs. E85.
Tiesin ennestään että kulutuslukemat kasvavat, siis luulin tietäväni.
Niin joo tankissa oli noin 10-15 litraa bensaa tankissa ja softauksen jälkeen tankki täyteen e85. Eli etanoli pitoisuus ei yltänyt tankissa ihan 85% , mutta ei siitä välitetä nyt.
Lähdin sitten köröttelemään onnellisena takaisin kotia päin. Ja sormet syyhyten naputtelemaan sidistä kulutuslukemia. Ja sitten se yllätys siitä rupesi valkenemaan. Ennen moottoritietä siinä on semmoinen parin kolmenkymmenen km pituinen matka 80 km/h rajoituksella, ajattelin että katsotaanpa pääseekö kympin kulutuslukemaan tällaisella rauhallisella matkanopeudella. Nollasin sidin ajelin parisenkymmeltä km n.80-85 km/h, ja mitä vi***a kulutus 6,4. Ajattelin sidin menneen sekaisin jotenkin ja pirautin ET-Autotekin hepulle että onkohan toi ihan normaalia että sidi sekoilee softauksen jälkeen. Ei pitäisi kuulemma sekoilla. No matka jatkui ja motari alkoi. Ei muutakun sidin nollaus ja nopeus n. 110 km/h hiukan vajaaksi ettei poliisi suutu.
Nurmijärven kohdalla taas sidiä tuijottamaan että mites nyt, 7,6. Mielessä kävi "ei perkele mikäs tässä nyt on". Joo ei muutakun naapurikylän St1 katsomaan paljonko menee tankkiin. Alkuperäinen suunnitelma oli toki ajaa tankki tyhjille ja sitten laskea oikeaa kulutusta. Mutta muuten olisi mennyt yöunet jännityksestä. Vaikka miten yritin niin ei mahtunut kuin vajaa 12 litraa ja matkaahan oli tullut reilut 150km, johtuen kun ajoin tietysti yhden liittymän oli mistä järkevä ihminen olisi kääntynyt.
Tottakai olen pelkästään tyytyväinen siihen että kulutus on noissa lukemissa, olinhan henkisesti varautunut sen kasvamiseen. Koitin ennen softausta etsiä tietoa miten tuo etanoli juttu sopii tuohon Opelin kolmilitraiseen V6:een. Aikaisempi Aeroni oli softattu biopoweriksi ja kyllä siinä kulutus ero bensalla ja E85 oli ihan selkeä. Se mistä tämä minulle ihmetystä herättävä asia johtuu en tiedä, olisiko kuun asennolla jotain tekemistä :)
Ainut järkevä asia mikä nyt tulee mieleen voiko tuo alaväännön kasvu vaikuttaa siihen, että matalilla kierrosluvuilla ajettaessa E85 hyötysuhde on parempi kuin tavallisella bensalla? Muistaakseni olen lukenut jostain, että palotapahtuma on jotenkin erilainen etanolilla, siinä oli juttua jostain sytytysennakosta tai jotain siihen viittaavaa. Se asia oli minulle sen verran vaikeaa, etten ole varma ymmärsinkö asian kokonaan väärin. Asiaan perehtyneet voisivat hiukan avata asiaa, jos vaan viitsivät.
No oli miten oli, ajelen tankin tyhjilleen ja laskeskelen sitten mihin se kulutus asettuu omilla ajotavoilla ja reiteillä.
Jos joku haluaa jotain kysyä niin vastailen mielelläni. Niin kuin tuolla alussa kerroin, että oli aika hankala löytää kokemuksia tai juttuja V6 koneiden etanoliversioista.
Tämän otsikon alle voitaisiin kerätä tietoa laajemminkin näistä V6 koneiden softauksista yms. ja tietysti myös tästä uudemmasta 2.8 V6 turbosta. Eli jos sinulla on omakohtaista kokemusta tai muuten vaan tietoa näistä koneista niin kerrohan se muillekkin. Ajattelin sen takia ehdoittaa, että pysyttäisiin näissä V6 koneissa, koska näistä nelipyttyisistä löytää jo nyt niin helposti tietoa täältä saabklubin sivuilta.

Iso kiitos ET-Autotekille palvelu oli erinomaista ja asiantuntevaa. Kiitokset myös itse softan tekijälle jcarssonille!
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

tässäpä ois aihetta seuraavaan saabistiin.
Joku kipotin.
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Moro,

Ihan mielenkiintoista settiä, meiltä löytyy tuollainen lähes täysi-ikäinen Griffini, johon joskus haaveilin tuota etanolisoftausta. Kuitenkin käyttöautona ollessaan siihen ei ole "ehtinyt" kiinnittämään sen suurempaa huomiota ja se on sitten jäänyt... Sikäli kun softaus toimii kuin Saabin T7 ohjatuissa neloskoneissa, niin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Varsinkin kun auto on varsin taloudellisessa(?) ajossa vaimon käytössä, niin kiinnostaisi kyllä mahdollisuus etanolin käyttöön.

Muistelin, että joskus foorumilla arvottiin toimivuutta kutoskoneiden osalta siten, että toimisi hyvin vain joko bensalla tai etanolilla....? Vähän kuin T5 ohjatuilla??? Mutta ei tainnut testiautoja löytyä tai jotain....ei jaksa etsiä :oops:

Passaako vielä samat tulpat (NGK BKR...)ja muut suositukset softauksen jälkeen.....

Vanhushan tuo meidän kutonen jo on ja 300tkm pian taulussa, mutta voishan sitä koittaa..... ja mitä softaus kustansi? :)
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Jotain osviittaa olisi joo kiva tietää minkälaisia teho-vääntölukemia tuolta on mahdollista odotella softauksen jälkeen?
Onko tätä 3.0 t V6 mallia tehty edes manuaaliversiona paljoakaan?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jzo kirjoitti: Onko tätä 3.0 t V6 mallia tehty edes manuaaliversiona paljoakaan?
Ei lainkaan.

Eikä pitäisi onnistua flexifuel-käytön vaan toimii kuten T5.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jees, oli tosiaan eka 3.0t V6 E85 konversio jonka olen tehnyt, muunmerkkisiä on toki tullut tehtyä samaan tyyliin kuten myös noita T5 autoja.
Vaikka V6 onkin Trionic 7 ja ecun rauta on sama niin softa on perustavanlaatuisesti erilainen kahden sylinteribankin takia eli esim. sytytys- ja polttoainekarttoja on tuplaten ja tietysti per bankki on pyttyjä vain 3 eikä 4. Tästä syystä Biopower-konversio ei onnistu kuten 4-sylinteriseen joissa voi ottaa Biopower-softan adaptaatiorutiineineen pohjalle ja kalibroida kartat sopimaan eri vuosimalleihin ja moottorityyppeihin.

Lähestymistapa on siis sama kuin kaikissa muissakin ei-flexifuel ecuissa kun vaihdetaan polttoaineeksi E85 eli stoikiometrinen seossuhde, sytkäkartat ja kylmärikastukset menevät kalibraatiosta uusiksi. Tämä aiheuttaa sen että kulutusmittari ei näytä enää oikein kun peruspolttoainemäärää lisätään suutinkokoa softasta muuttamalla. Tuo kulutusmittarin kalibraatio unohtui nyt päivittää mutta sen voin tehdä samalla jos tulee tarvetta muille viilauksille vielä. Eli periaatteessa kulutusmittari näyttää nyt 40% liian vähän. Tuo 7,6 pitäisi siis olla todellisuudessa pikemmin 10,6 joka on lähempänä realistista. :) Eli kyllä se kulutus aina E85:lla nousee litramääräisesti, mutta hyötysuhteen nousu toki kompensoi sitä että ihan suoraan energiatiheyden kertoimella ei nouse.

Tämä V6:han on sikäli otollinen E85 konversiolle että puristussuhde on aika korkea ja vakiona sytytysennakko on jouduttu säätämään aika miedoksi nakutuksen välttämiseksi, etenkin siinä sylinteribankissa jonka pakopuolta tukkii turbo. E85:lla ei näillä ahdoilla ole pelkoa nakutuksesta joten ennakko on huomattavasti optimaalisempi väännön ja hyötysuhteen kannalta.
Se mikä on hieman miinus on että suuttimet on aika naftisti mitoitetut ja yläkierroksilla ei ilmamäärää voi vakiosta lisätä toisinkuin bensavirisoftalla. Teho siis nousee yläkierroksilla joitakin prosentteja sytkäennakon ja nopeamman palamisen ansiosta, keskialueella (alle 4500rpm) sen sijaan vääntöä voi lisätä mukavasti ilmamäärän rajoitustakin nostamalla. Veikkaisin että teho voisi olla 215-220hv ja vääntö lähempänä 400Nm.
Tulpathan näissä on vakiona jo hyvin etanolille sopivat eli ei-platinakärkiset 7 lämpöarvon NGK:t, käytännössä liki samantyyppiset tulpat kuin 4-syl Biopowereissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kukkis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 01:55

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja kukkis »

No niin selvisihän ihan järkiperusteinen selitys tuolle sidin lukemalle, ei tuon sidin lukeman takia kannata alkaa ruveta touhuamaan. Korjataan se samalla jos tulee muuta viilausta.
Nyt tulee ehkä hiukan tyhmä kysymys, mutta kysympä siltikkin. Eli polttoaine mittari ei nouse kuin 3/4 kohdalle vaikka tankkaa tankin täyteen, niin antaako se kuiteskin täyttää tankin täyteen vai onko siellä joku läppä mikä keskeyttää bensapistoolin pumpun?
Sen verran virijutuista löysin tietoa, että tuon vakioahtimen tilalle on vaihdettu tehokkaampi ahdin ja suuttimet.Sitä mietin, että menisikö se ns. Suoraan ruuvaamalla kiinni? Katselin tuolta ebayn sivuilta niin monessa myynti ilmoituksessa oli pakosarja siinä paketissa mukana.
Tällähetkellä ei ole tarvis saada lisää tehoja koneeseen, mutta kunhan saan hankittua toisen menopelin käyttö autoksi niin tilanne varmastikkin muuttuu. Pitäähän ne vähät ylimääräiset rahat johonkin tuhlata ja mikä oli parempi kohde kuin auto :D
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
kukkis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 01:55

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Ai niin tulpista kysyttiin.
ET-Autoteck vaihtoivat tulpat ja en nyt huomannut kysyä mitkä sinne laitettiin. Pyysin vaan laittamaan sellaiset sopivat :D
Käsitinkö oikein jcarssonin kirjoituksesta, että vakioahtimesta löytyy reserviä isommille suuttimille?
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
kukkis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 01:55

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Jycä kirjoitti:Moro,

Ihan mielenkiintoista settiä, meiltä löytyy tuollainen lähes täysi-ikäinen Griffini, johon joskus haaveilin tuota etanolisoftausta. Kuitenkin käyttöautona ollessaan siihen ei ole "ehtinyt" kiinnittämään sen suurempaa huomiota ja se on sitten jäänyt... Sikäli kun softaus toimii kuin Saabin T7 ohjatuissa neloskoneissa, niin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Varsinkin kun auto on varsin taloudellisessa(?) ajossa vaimon käytössä, niin kiinnostaisi kyllä mahdollisuus etanolin käyttöön.

Muistelin, että joskus foorumilla arvottiin toimivuutta kutoskoneiden osalta siten, että toimisi hyvin vain joko bensalla tai etanolilla....? Vähän kuin T5 ohjatuilla??? Mutta ei tainnut testiautoja löytyä tai jotain....ei jaksa etsiä :oops:

Passaako vielä samat tulpat (NGK BKR...)ja muut suositukset softauksen jälkeen.....

Vanhushan tuo meidän kutonen jo on ja 300tkm pian taulussa, mutta voishan sitä koittaa..... ja mitä softaus kustansi? :)
Ihan rohkeasti vaan viestiä jcarssonille ja e85 tankkiin. Joo mullakin on mittarissa 288tkm.
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakioahtimessa olisi hieman enemmän reserviä kuin mihin vakiosuuttimet etanolilla kykenee, mutta ei kauheasti. Ehkäpä max. 10% verran eli siihen riittäisi kyllä periaatteessa polttoainepaineen nosto eikä suuttimia tarvitsisi vaihtaa.
Isompi ahdin ei ole tuttu viritys tuossa moottorissa itselle, hankaluushan on että vain toinen pakosarja syöttää turbiinia eli pakoenergiaa ei ole kovin runsaasti isompaa ahdinta ruokkimaan.
Polttoainemittarin virhenäyttämä johtunee jumittelevasta anturista, tai voi olla pumppu vaihdettu ja anturin koho on sen jäljiltä väärässä kohdassa tai sen varsi on taipunut. Tankki tulee kyllä oikeasti täyteen ihan normaalisti vaikka anturi näyttäisi väärin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Eli pitäisi nyt toimia ihan nätisti flexinä tuolla softauksella?? Meillä kun ei osu tuon Griffinin pääasiallisella toiminta suunnalla (vaimon työmatka) etanolipumppuja kohdalle, niin tankissa olisi todennäköisesti useimmiten bensan ja etanolin jonkinmoinen sekoitus.

Laitappa kukkis kokemuksia kun kilsoja kertyy, niin voin harkita toimenpidettä. Ja kai täällä muitakin kiinnostuneita on, vaikkei niin kovin yleinen kaara olekaan... Eikä se kustannusarviokaan haittaa, softa + softaus? Tulppien vaihdot yms. pikkutsydeemit hoituu itseltäkin.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

jcarlson kirjoitti:Vaikka V6 onkin Trionic 7 ja ecun rauta on sama niin softa on perustavanlaatuisesti erilainen kahden sylinteribankin takia eli esim. sytytys- ja polttoainekarttoja on tuplaten ja tietysti per bankki on pyttyjä vain 3 eikä 4. Tästä syystä Biopower-konversio ei onnistu kuten 4-sylinteriseen joissa voi ottaa Biopower-softan adaptaatiorutiineineen pohjalle ja kalibroida kartat sopimaan eri vuosimalleihin ja moottorityyppeihin.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
kukkis
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 01:55

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Vielä ei ole paljoa kilometrejä kerinnyt kertymään, mutta hiukan voisin kertoilla tämän hetkisiä fiiliksiä. Normaali ajelu on minusta nyt jotenkin mukavampaa, alavääntöä on jonkun verran enemmän tarjolla. Noin 2700-3000 kohdilla kiihdyttäessä lähtee aika mukavasti vetämään ja tulee semmoinen ns.turbopotku. Pidedään nyt kuiteskin mielessä että puhutaan tämän teholuokan potkuista. En nyt oikein muuten osaa sitä kuvailla. Hyvin on käyntiin lähtenyt näillä keleillä, saas nähdä tuleeko tänä talvena kunnon pakkasia ollenkaan.
Joo tämähän ei nyt ole semmoin biopoweri missä voi tankkailla tavallista bensaa ja e85 sekaisin. E85 softalla pitää nyt tankata pelkästään e85 tankkiin. Kaipa se jollakin sekoitus suhteella toimisi, mutta en sitten tiedä tekeekö se hiukan huonoa koneelle. Viisaammat voivat varmaan kertoa siitä tarkemmin.
No kaipa mä sen hinnan voin kertoa,koska jcarlsson on tuonne omaan ilmoitukseen noi hinnat laittanut. 200e oli softauksen hinta sisältäen sen asennuksen. Mielestäni tämä ei ole mitenkään paha kustannus tuosta jutusta. Tulppien vaihdosta tietenkin maksoin erikseen. Voipi olla että jostain softan olisi saanut halvemmalla, mutta itselleni oli tärkeintä softaajan ammattitaito!
Niin joo eilen aamulla heti käynnistyksen jälkeen hiukan röpötti, mutta se ei ole käsittääkseni mitenkään kummallista.
Polttoaine suodattimen ajattelin käydä vaihdatuttamassa parin tankillisen jälkeen.
Itse asiassa olin miettinyt jos täältä Saabklubin kautta löytyisi joku tekemään pienempiä huolto töitä autooni, tietysti rahaa vastaan. Itse en pysty tekemään mitään muutakun tankata ja tällaisten pienempien osien vaihto on aika kallista korjaamoilla.
Eli jos tiedät jonkun harrastajan joka puuhastelee sivutoimisena näitä niin voisitko vihjata keneen voisi olla yhteydessä,niin joo toki voit vihjata myös itsesi.
Saab 9-5 3.0t V6 vm. 2003
Nurmijärvi
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja Jycä »

No niin, selkiinty homma. Kiitos vastauksista, menin vähän vipuun aloitusviestistä kun takerruin vaan kohtaan, missä mainittiin, että tankissa oli 10-15 litraa bensaa ja sitten tankki tayteen etanolia - my badge....

Tämä ei siis ole vaihtoehto meidän autolle tällä erää. Kustannus oli sitä luokkaa mitä olin ajatellutkin sen olevan. Voisi kuvitella, että joku kanssasaabisti pystyy auttamaan noissa huoltohommissa, mieluiten varmaan sieltä lähiseudulta. Eipä sitä itsekään mikään kummoinen rasvanäppi ole, mutta noita "helpompia" huoltohommia ja korjauksia koittanut itse juuri rahan säästön vuoksi tehdä...

Mutta mielellään näitä lukee, lisää vaan tarinaa, kun tulee kerrottavaa. :saab:
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: 3.0t V6 etanoli softaus

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

jcarlson kirjoitti:Jees, oli tosiaan eka 3.0t V6 E85 konversio jonka olen tehnyt, muunmerkkisiä on toki tullut tehtyä samaan tyyliin kuten myös noita T5 autoja.
Vaikka V6 onkin Trionic 7 ja ecun rauta on sama niin softa on perustavanlaatuisesti erilainen kahden sylinteribankin takia eli esim. sytytys- ja polttoainekarttoja on tuplaten ja tietysti per bankki on pyttyjä vain 3 eikä 4. Tästä syystä Biopower-konversio ei onnistu kuten 4-sylinteriseen joissa voi ottaa Biopower-softan adaptaatiorutiineineen pohjalle ja kalibroida kartat sopimaan eri vuosimalleihin ja moottorityyppeihin.

Lähestymistapa on siis sama kuin kaikissa muissakin ei-flexifuel ecuissa kun vaihdetaan polttoaineeksi E85 eli stoikiometrinen seossuhde, sytkäkartat ja kylmärikastukset menevät kalibraatiosta uusiksi. Tämä aiheuttaa sen että kulutusmittari ei näytä enää oikein kun peruspolttoainemäärää lisätään suutinkokoa softasta muuttamalla. Tuo kulutusmittarin kalibraatio unohtui nyt päivittää mutta sen voin tehdä samalla jos tulee tarvetta muille viilauksille vielä. Eli periaatteessa kulutusmittari näyttää nyt 40% liian vähän. Tuo 7,6 pitäisi siis olla todellisuudessa pikemmin 10,6 joka on lähempänä realistista. :) Eli kyllä se kulutus aina E85:lla nousee litramääräisesti, mutta hyötysuhteen nousu toki kompensoi sitä että ihan suoraan energiatiheyden kertoimella ei nouse.

Tämä V6:han on sikäli otollinen E85 konversiolle että puristussuhde on aika korkea ja vakiona sytytysennakko on jouduttu säätämään aika miedoksi nakutuksen välttämiseksi, etenkin siinä sylinteribankissa jonka pakopuolta tukkii turbo. E85:lla ei näillä ahdoilla ole pelkoa nakutuksesta joten ennakko on huomattavasti optimaalisempi väännön ja hyötysuhteen kannalta.
Se mikä on hieman miinus on että suuttimet on aika naftisti mitoitetut ja yläkierroksilla ei ilmamäärää voi vakiosta lisätä toisinkuin bensavirisoftalla. Teho siis nousee yläkierroksilla joitakin prosentteja sytkäennakon ja nopeamman palamisen ansiosta, keskialueella (alle 4500rpm) sen sijaan vääntöä voi lisätä mukavasti ilmamäärän rajoitustakin nostamalla. Veikkaisin että teho voisi olla 215-220hv ja vääntö lähempänä 400Nm.
Tulpathan näissä on vakiona jo hyvin etanolille sopivat eli ei-platinakärkiset 7 lämpöarvon NGK:t, käytännössä liki samantyyppiset tulpat kuin 4-syl Biopowereissa.
Tästä tulikin mieleen entinen 9-5 3,0t, kun siinä oli karttoja modailtu. Suuttimet ja kaikki muu vakiota. E85 tuo kulki mailille noin 220(219km/h) ja 0-100 meni karvan alle 7s. Suuttimet olivat rajoilla, kun välillä sytytti(jos pelkkää e85 tankissa) CE-valon pitkissä täyskaasuvedoissa hetkellisesti ja herjasi laihaa seosta. Bensalla en osaa arvioida kulkupuolta (huipputehoja vs e85), mutta paikaltaan se tuntui e85 kiihtyvän hieman paremmin tuon korkeamman ala- ja keskikierrostehon ansiosta.

Minkälaiset suuttimet tuollaiseen vehkeeseen kävisi/kannattaisi laittaa e85 softausta silmällä pitäen? Jos haluaa sen puristaa ulos, mitä siitä pikkuhyrrästä saa.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Vastaa Viestiin